Ervaringsdeskundigen gezocht Ford Fiesta of Renault Clio als piketvoertuig

Auteur Topic: Ervaringsdeskundigen gezocht Ford Fiesta of Renault Clio als piketvoertuig  (gelezen 5534 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

hondenman

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Wie heeft er ervaring met een Ford Fiesta of Renault clio als piketauto die 24/7 jaarrond intensief hebruikt wordt voor GGD/Ambu/huisarts/forr.arts of Brandweer/Politie. Wat zijn de nadelen of tegenargumenten of juist pluspunten? (Auto hoeft niet als voorrangsvoertuig de weg op maar soms wel met enige haast een groot gebied kunnen bereiken bij alle weersomstandigheden) Alvast bedankt.




Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Citaat van: hondenman link=msg=1317401 date=1419685189
Wie heeft er ervaring met een Ford Fiesta of Renault clio als piketauto die 24/7 jaarrond intensief hebruikt wordt voor GGD/Ambu/huisarts/forr.arts of Brandweer/Politie. Wat zijn de nadelen of tegenargumenten of juist pluspunten? (Auto hoeft niet als voorrangsvoertuig de weg op maar soms wel met enige haast een groot gebied kunnen bereiken bij alle weersomstandigheden) Alvast bedankt.
Ik heb beide merken nog nooit als piketvoertuig gezien. Daarbij rijdt een piketvoertuig van de GGD, ambulance of brandweer niet 24 uur per dag en 7 dagen per week intensief rond, daar is het tenslotte een piketauto voor ;) Af en toe een inzet. Bij de personenauto's van de politie is dit uiteraard anders.
Merken die je nu vooral ziet bij de door jou benoemde diensten zijn vooral VW (Polo, Golf, Touran en Tiguan) en Audi (A3, A4 en Q3) en Volvo. Soms zie je weleens een ander merk, maar zoals ik al zei, ik heb nog nooit een Fiesta of Clio gezien.
Als ik een piketauto zou willen kopen zou ik eerlijk gezegd ook nooit aan die twee types denken. Ik persoonlijk zou voor VW of Audi gaan, maar dat komt vooral omdat ik liefhebber van die twee merken ben en beide rijdt of heb gereden. Behalve het onderhoud nog nooit problemen gehad met de auto's die ik sinds het behalen van mijn rijbewijs heb gereden (2x VW Passat 3BG, 1x Passat 3C, Audi A6 4F, Audi A4 B7 en VW Touran.)
Succes bij je keuze!
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


hondenman

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Citaat van: Pleegkundige link=msg=1317441 date=1419691770
Ik heb beide merken nog nooit als piketvoertuig gezien. Daarbij rijdt een piketvoertuig van de GGD, ambulance of brandweer niet 24 uur per dag en 7 dagen per week intensief rond, daar is het tenslotte een piketauto voor ;) Af en toe een inzet. Bij de personenauto's van de politie is dit uiteraard anders.
Merken die je nu vooral ziet bij de door jou benoemde diensten zijn vooral VW (Polo, Golf, Touran en Tiguan) en Audi (A3, A4 en Q3) en Volvo. Soms zie je weleens een ander merk, maar zoals ik al zei, ik heb nog nooit een Fiesta of Clio gezien.
Als ik een piketauto zou willen kopen zou ik eerlijk gezegd ook nooit aan die twee types denken. Ik persoonlijk zou voor VW of Audi gaan, maar dat komt vooral omdat ik liefhebber van die twee merken ben en beide rijdt of heb gereden. Behalve het onderhoud nog nooit problemen gehad met de auto's die ik sinds het behalen van mijn rijbewijs heb gereden (2x VW Passat 3BG, 1x Passat 3C, Audi A6 4F, Audi A4 B7 en VW Touran.)
Succes bij je keuze!

Bedankt voor het reageren. Het gaat om vervanging van dienstvoertuigen voor forensisch artsen, deze rijden 24/7 en niet alleen in de stad maar kunnen overal in het buitengebied ook een schouw hebben. Verder de eerstelijns medische zorg bij arrestanten in diverse bureaus. Het kostenplaatje speelt een belangrijke rol anders waren deze type auto's waarschijnlijk niet in beeld gekomen maar wellicht eerder VW. Ik heb zelf twijfel over de bruikbaarheid en veiligheid van de fiesta en clio onder moeilijke omstandigheden, vandaar zoek ik professionele gebruikers uit de hulpverlening die er uit hun eigen ervaring iets over kunnen zeggen.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Citaat van: hondenman link=msg=1317473 date=1419698626
Ik heb zelf twijfel over de bruikbaarheid en veiligheid van de fiesta en clio onder moeilijke omstandigheden, vandaar zoek ik professionele gebruikers uit de hulpverlening die er uit hun eigen ervaring iets over kunnen zeggen.

Als er nou duizenden (tienduizenden?) van die auto's rondrijden in Nederland, waarom zouden die auto's dan niet geschikt zijn als piketauto voor hulpdiensten? Die auto's wordt toch alleen maar gebruikt om een poppetje van A naar B en weer terug te rijden? Kan toch prima in een Fiesta, een Clio, en ook in een Dacia Sandero, een Toyota Yaris, een Kia Picanto, een Suzuki Alto een Fiat Panda enzovoort?

Wat zijn moeilijke omstandigheden? Zo vaak komen Tsunami's hier niet voor. Het is ook alweer even geleden dat woest kolkende rivieren hier bruggen en wegen wegsloegen en je kan moeilijk zeggen dat grote delen van het binnenland hier bij sneeuw of extreme droogte niet bereikbaar zijn......

Het grootste probleem zit, denk ik, tussen je oren? Hele volksstammen zijn dik tevreden met hun Fiesta's en Clio's, maar omdat het ineens om een hulpdienst gaat, moet het minstens een Audi of Volvo zijn........


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Ik kan me nog foto's herinneren van een clio in ambulance uitvoering met een mega lichtbalk op t dak. En dan zon oude clio die je vaak met wimpers ziet. Heeft iemand daar nog een foto van?


hondenman

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Citaat van: hondenman link=msg=1317473 date=1419698626
Bedankt voor het reageren. Het gaat om vervanging van dienstvoertuigen voor forensisch artsen, deze rijden 24/7 en niet alleen in de stad maar kunnen overal in het buitengebied ook een schouw hebben. Verder de eerstelijns medische zorg bij arrestanten in diverse bureaus. Het kostenplaatje speelt een belangrijke rol anders waren deze type auto's waarschijnlijk niet in beeld gekomen maar wellicht eerder VW. Ik heb zelf twijfel over de bruikbaarheid en veiligheid van de fiesta en clio onder moeilijke omstandigheden, vandaar zoek ik professionele gebruikers uit de hulpverlening die er uit hun eigen ervaring iets over kunnen zeggen.
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1317497 date=1419703796
Als er nou duizenden (tienduizenden?) van die auto's rondrijden in Nederland, waarom zouden die auto's dan niet geschikt zijn als piketauto voor hulpdiensten? Die auto's wordt toch alleen maar gebruikt om een poppetje van A naar B en weer terug te rijden? Kan toch prima in een Fiesta, een Clio, en ook in een Dacia Sandero, een Toyota Yaris, een Kia Picanto, een Suzuki Alto een Fiat Panda enzovoort?

Wat zijn moeilijke omstandigheden? Zo vaak komen Tsunami's hier niet voor. Het is ook alweer even geleden dat woest kolkende rivieren hier bruggen en wegen wegsloegen en je kan moeilijk zeggen dat grote delen van het binnenland hier bij sneeuw of extreme droogte niet bereikbaar zijn......

Het grootste probleem zit, denk ik, tussen je oren? Hele volksstammen zijn dik tevreden met hun Fiesta's en Clio's, maar omdat het ineens om een hulpdienst gaat, moet het minstens een Audi of Volvo zijn........

Het hoeft heus geen dure auto te zijn. Ik vroeg daarom juist om ervaringen. Er is toch wel een verschil tussen een auto die vele uren per dag iemands werkplek is en tevens moet zorgen voor betrouwbaar en spoedig vervoer naar patienten en onderzoekslocaties. Ergonomisch moet een mobiele werkplek ook goed zijn. De term piketauto koos ik misschien verkeerd omdat de voertuigen overdag bijna constant rijden. In de nacht is er sprake van oproepbaarheid. (Ps tussen mijn oren zit geen probleem hoor)


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1317497 date=1419703796
Als er nou duizenden (tienduizenden?) van die auto's rondrijden in Nederland, waarom zouden die auto's dan niet geschikt zijn als piketauto voor hulpdiensten?
Amsterdam heeft/had Ford Fiesta's, 13-220, 13-221  en regio 14 met de 14-294. De voormalige 07-840 was een Renault clio, ik ken ook nog een Ford Ka en een Suzuki Alto (Zoetermeer), er rijd van alles bij ambulance diensten en dat kan ook best.

Maar, de topic starter vraagt welk voertuig er geschikt zou zijn bij 24/7 intensief (mis) gebruik en dan zie ik de eerdere genoemde kleine stadsauto's niet echt zitten. Om van A naar B te hobbelen zijn de 4 autos hierboven goed genoeg, maar voor dagelijkse spoedritten zou ik toch liever een zwaarder voertuig met een betere wegligging zien.   ;)

De Renaults en fordjes die je wel wat meer ziet zijn van grotere types, Renault Megane en Ford Focus. Dit zijn niet de meest gangbare merken en types in de ambu wereld.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Citaat van: B link=msg=810004 date=1286886259


Paar sfeer foto's  :D    moeten deze nieuwe voertuigen de honda civic hybrids gaan vervangen waar je eerder in een andere topic over gepost hebt?

Citaat van: hondenman link=msg=1287663 date=1407330268
Hierbij de onopvallende Honda civic hybride dienstauto's van de FARR Forensisch artsen in Rotterdam en een groot deel van Zuid Holland.  (bericht ingekort)



DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Wat lekker rijdt is persoonlijk. Ik ben zelf meer van een wat stevigere wegligging zoals Ford heeft, maar anderen prefereren de veel zachter afgestelde Renaults. Maakt dat beide voertuigen ongeschikt? Nee, zeker als er geen spoedritten mee gereden hoeven te worden.

Ik zou gewoon eens met een paar "afgevaardigden" bij de dealers naar binnen lopen en een paar mensen in zo'n auto frommelen. Kom je er vanzelf achter of er manco's zijn en kan je de voorkeuren peilen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Ik heb met beide auto's heel wat kilometers afgelegd. Helaas niet voor de hulpverlening, maar ik kan denk ik toch een aardig beeld geven. De Ford Fiesta is ruimer van binnen dan de Renault Clio, in de Clio zit je wat meer opgesloten. Dat is wel lekker als je zin hebt om een stukje sportief te rijden, maar als praktisch gebruiksvoorwerp is dat juist niet handig. Als er ook medische spullen mee moeten, is de Fiesta een betere keus vanwege die ruimte en het zitcomfort. Je stapt namelijk makkelijker in en uit, er is meer plek om eventuele communicatieapparatuur in te bouwen en voldoende plek om al je spullen neer te leggen.