Welke site's raadplegen jullie voor wetenschappelijke onderbouwingen?

Auteur Topic: Welke site's raadplegen jullie voor wetenschappelijke onderbouwingen?  (gelezen 4508 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Beste forumleden.

Steeds vaker zie ik mensen artikelen posten waarin verwezen wordt naar wetenschappelijk onderzoek met betrekking tot het onderwerp in een topic. GEWELDIG  O0

Ik ben nieuwsgierig welke site's jullie hiervoor raadplegen.

Twee heb ik inmiddels voorbij zien komen.

pubmed.nl
sciencedirect.com

Als we de site's delen met elkaar komen we misschien steeds verder samen.
Misschien is het een idee om een lijst samen te stellen...

Groet,
Theo


De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


NextRoman

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #1 Gepost op: 27 december 2014, 22:53:28
Bij ons op de Hanzehogeschool maken we vaak gebruik van Springerlink en  het eerder genoemde PubMed.

Het is natuurlijk ook altijd een poging waard om gewoon in Google Scholar te zoeken.
Student HBO-V en geïntresseerd in de hulpverleningswereld.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #2 Gepost op: 27 december 2014, 23:44:45
Google Scholar inderdaad, maar het (grote) merendeel van de wetenschappelijke bronnen is alleen via de inlogportalen van onderwijsinstellingen of grote bibliotheken te doorzoeken en benaderen.
Bijdragen op persoonlijke titel.


MaartenvW

  • VPK
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2015, 17:09:46
Ik maak zelf naast de eerder genoemde databanken (PubMed, Google Scholar, Spinger) graag gebruik van CINAHL voor wetenschappelijke artikelen met verpleegkundige relevantie. Via de HU kan ik door de betaalmuur, andere hogescholen of bibliotheken zullen dat ook wel faciliteren denk ik.
Studeert met veel plezier HBO-V aan de Hogeschool Utrecht.  Student Ambassador bij Figure 1: Tik


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2015, 08:58:20
Het nut van dit draadje ontgaat mij een beetje.
Als leek of niet (medisch of academisch/hoger) opgeleid persoon mis je voorkennis om wetenschappelijke literatuur goed te interpreteren. Heb je aan de andere kant wel een opleiding waarbij je dergelijke literatuur jaren aan een stuk gebruikt hebt en bezit je dus de voorkennis om dergelijke literatuur goed te kunnen gebruiken dan weet je wel waar het te vinden is en hoe je het dient te lezen/interpreteren. (goed van slecht onderzoek onderscheiden, de bruikbaarheid in de praktijk er van bepalen er.)


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #5 Gepost op: 26 januari 2015, 12:51:31
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1326033 date=1422259100
Het nut van dit draadje ontgaat mij een beetje.
Als leek of niet (medisch of academisch/hoger) opgeleid persoon mis je voorkennis om wetenschappelijke literatuur goed te interpreteren. Heb je aan de andere kant wel een opleiding waarbij je dergelijke literatuur jaren aan een stuk gebruikt hebt en bezit je dus de voorkennis om dergelijke literatuur goed te kunnen gebruiken dan weet je wel waar het te vinden is en hoe je het dient te lezen/interpreteren. (goed van slecht onderzoek onderscheiden, de bruikbaarheid in de praktijk er van bepalen er.)

Het nut zie ik in, dat ik als leek, ook eens wat achtergrondinformatie kan lezen.
Zo kan ik ook weer wat leren...
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #6 Gepost op: 26 januari 2015, 13:01:42
Citaat van: Theo link=msg=1326095 date=1422273091
Het nut zie ik in, dat ik als leek, ook eens wat achtergrondinformatie kan lezen.
Zo kan ik ook weer wat leren...

Probleem dat je dan hebt is dat die artikelen zelden openbaar/gratis te vinden zijn.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2015, 17:37:24
http://arxiv.org/

is vrij toegankelijk, vind het zelf een beetje een chaotisch ogende website maar er zijn wel redelijk wat artikelen te vinden.

En bij de rest van de sites is het vaak betalen. Soms is het mogelijk om via een bibliotheek toegang te krijgen tot artikelen, welke bibliotheken dit zijn geeen idee.

Zelf vind ik google scholar ook prima werken!


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Arts  www.alphalog.nl