De symbolen van de psychologie van brandbestrijding 3: De Stoeptegel

Auteur Topic: De symbolen van de psychologie van brandbestrijding 3: De Stoeptegel  (gelezen 2636 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
De symbolen van de psychologie van brandbestrijding 3: De Stoeptegel

Ed Oomes, 20 juli 2014

De stoeptegel OvD was tijdens de opleiding het grote schrikbeeld van elke zichzelf respecterende officier in spé. Op één plek blijven staan en van daar uit de boel proberen te leiden, dat kon toch echt niet. Je moest er zelf achteraan, naar binnen, verkennen, naar buiten, naar overal, het maakt niet uit, als je maar niet stil bleef staan op die ene plek, die ene stoeptegel. Dat nooit.

Dat beeld is bij mij door diverse ervaringen inmiddels sterk genuanceerd. Al gauw ontdekte ik bijvoorbeeld dat de meest gevaarlijke OvD’s degenen zijn die op de plek gaan zitten van de eerste bevelvoerder. Vaak is dat een uiting van tunnelvisie, maar het betekent wel dat het overzicht over het gehele incident weg is. Het is overigens een fenomeen dat in alle rangen voorkomt. Het grappige ervan is dat men in de warme organisatie op de stoel placht te gaan zitten van de functionaris eronder en in de koude organisatie op de stoel van de naasthogere functionaris. Enfin. Belangrijker is dat tijdens complexe incidenten er behoefte is aan een baken die in de reële werkelijkheid staat, die overzicht heeft over het incident en makkelijk te vinden is, en die de link is tussen de incidentbestrijding en de andere noodzakelijke activiteiten. Een stoeptegel dus.

Hoe is de wisselwerking tussen bevelvoerder en OVDen nu? Bestaat het uberhaupt dat een OVD een bevelvoerder voorbij loopt en een incident haast over neemt van een bevelvoerder?




guest12562

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 28 december 2014, 23:06:12
Herken dit niet.

Zie het als mijn taak om als eerste B een goed beeld te vormen en op te schalen indien nodig. Bij handjes, hersenen of materieel te kort doe ik dat dan ook. Daar heb ik dan een tweede B voor nodig, want ik kom iets te kort en wil dat wegzetten. Mocht ik dan zaken hebben welke ik nog steeds niet kwijt kan of waar ik niet aan toe kom, dan is een OVD reuze handig en komt hij voor mij als ondersteuning en proberen we het met z'n 3'en op te lossen. Ik zie dit dus meer als samenwerkingsverband dan een persoon die mij voorbij loopt en het incident overneemt. Dat laat ik ook niet gebeuren overigens.

Op mijn beurt probeer ik er ook altijd voor te zorgen dat als ik op schaal ik de OVD in een gespreid bedje laat komen en duidelijk in beeld te hebben wat ik van hem nodig heb of verwacht.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #2 Gepost op: 29 december 2014, 10:22:19
Citaat van: Peter71 link=msg=1317625 date=1419766419
Hoe is de wisselwerking tussen bevelvoerder en OVDen nu? Bestaat het uberhaupt dat een OVD een bevelvoerder voorbij loopt en een incident haast over neemt van een bevelvoerder?

Vervolgens kom je als jong OVD terecht in een korps waar,bij een beetje brand, brandmeesters met tientallen jaren en brede ervaring met hun bezetting moeten wachten met een inzet totdat de OVD is gearriveerd, dus in die situatie gedwongen stoeptegel brandmeesters.


guest12562

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 29 december 2014, 16:58:05
Wachten op een ovd voordat ik in ga zetten? Aan me nooit niet ze zien me aankomen!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 29 december 2014, 17:00:55
Citaat van: Breathe link=msg=1317938 date=1419868685
Wachten op een ovd voordat ik in ga zetten? Aan me nooit niet ze zien me aankomen!
Dat lijkt me inderdaad volstrekt onwenselijk. Hier word ook nooit gewacht met de inzet tot er een OVD ter plaatse is, de inzet wordt gestart en als de OVD ter plaatse is begint hij vanzelf wel te roepen om een plaatje bij de bevelvoerders.