(Verschillende) achtergronden van ambulancechauffeurs

Auteur Topic: (Verschillende) achtergronden van ambulancechauffeurs  (gelezen 10410 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #20 Gepost op: 3 juli 2015, 12:58:50
Citaat van: CM link=msg=1341011 date=1427925400
Wees blij dat je hebt gekozen voor verpleegkunde. De vooruitzichten bij spw zijn niet al te rooskleurig momenteel. Ik vind overigens dat je een sterk argument hebt. Ik zou gewoon uitleggen dat je graag een gerelateerde niveau 4 opleiding wilde doen. Wie weet, misschien kies je dadelijk om door te gaan als pleeg. Het traject is zeker de moeite waard.
Niet alle AVP-en voelen zich blij met een 2e vpk in het ambuteam...
Wel een beetje typisch natuurlijk aangezien het om een zorgfunctie gaat die men uitvoert en waarvoor een apart opleidingstraject bestaat voor en binnen de ambulancezorg.
Het kan zelfs zo zijn dat de chauffeur een gepromoveerde chemicus is die het toch leujker vindt om als ACH te werken, alles kan natuurlijk.

Sollicitatiecommissies zullen daarom bijna zeker de vraag stellen naar het waarom solliciteren op een ACH functie terwijl je verpleegkundige bent. Onzekerheid en vrees voor 2 kapiteins op 1 ambu lijkt me ontrecht maar ,ogelijk heeft men er toch minder geslaagde ervaringen mee gehad in hetr verleden. Echter, iedere sollicitant en beroepsbeoefenaar is een uniek persoon en moet op zijn/haar capaciteiten beoordeelt worden en niet vanuit een subjectieve vrees.
Ik heb ervaring met HBO-opgeleide ACH's geen enkel probleem mee. Veelal zijn die wel kritischer t.o.v. organisatie en productie van de zorg maar dat vind ik eerlijk gezegd een meerwaarde ipv een nadeel.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Markus

  • Verpleegkundige in opleiding
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
  • Een mens onder de mensen
Reactie #21 Gepost op: 22 september 2015, 18:13:31
Ik wil iedereen bedanken voor zijn/haar mening  :)
Op het moment van schrijven ben ik alweer begonnen aan me 2e jaar tot verpleegkundige, en als de (harde) eisen over 2 jaar in
mijn regio nog hetzelfde zijn voor ambu chauf, MBO 4 en C/C1, zal ik zeker een poging wagen. Mits ik natuurlijk niet blijf hangen op een afdeling binnen het ziekenhuis. Ik blijf realistisch.

Wat ik mij wel nog afvroeg, sorry als dit in het andere topic hoort, omdat ik laatst het blok medicatie voldoende heb afgesloten, hoeveel komt hierin in
terug in de SOSA-opleiding van ambulance chauffeur? Ik weet dat de chauffeur het gros van de medicamenten voorbereid, waarna de pleeg dit toedient.
Nogmaals excuses als dit in het opleidingstopic thuishoort 98uiye

Groetjes Mark
Waar pijn is, is gevoel.. Waar gevoel is, is hoop


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #22 Gepost op: 22 september 2015, 21:34:55
Citaat van: Markus link=msg=1374593 date=1442938411
Ik wil iedereen bedanken voor zijn/haar mening  :)
Op het moment van schrijven ben ik alweer begonnen aan me 2e jaar tot verpleegkundige, en als de (harde) eisen over 2 jaar in
mijn regio nog hetzelfde zijn voor ambu chauf, MBO 4 en C/C1, zal ik zeker een poging wagen. Mits ik natuurlijk niet blijf hangen op een afdeling binnen het ziekenhuis. Ik blijf realistisch.

Wat ik mij wel nog afvroeg, sorry als dit in het andere topic hoort, omdat ik laatst het blok medicatie voldoende heb afgesloten, hoeveel komt hierin in
terug in de SOSA-opleiding van ambulance chauffeur? Ik weet dat de chauffeur het gros van de medicamenten voorbereid, waarna de pleeg dit toedient.
Nogmaals excuses als dit in het opleidingstopic thuishoort 98uiye

Groetjes Mark

Mark,

Je vraag is nogal lastig te beantwoorden, we weten niet wat jij al hebt gedaan in je medicatie blok. Ik ben zelf ambulanceverpleegkundige en heb daarom nooit de chauffeursopleiding gevolgd. Ik vermoed dat kennisvergroting over medicatie grotendeels zelfstudie zal zijn. De verpleegkundigen krijgen er ook geen les in, ze worden geacht de middelen te kennen.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Markus

  • Verpleegkundige in opleiding
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
  • Een mens onder de mensen
Reactie #23 Gepost op: 27 september 2015, 19:57:11
CM,

Je hebt gelijk, ik had misschien iets concreter moeten zijn.
Ik heb in mijn blok alles behandeld, van het medisch rekenen t/m het injecteren (I.m., subcutaan, I.V etc.)
Ik neem inderdaad aan dat een verpleegkundige in zijn loopbaan al ongeveer alles omtrent dit onderwerp heeft gehad voordat hij überhaupt mag/kan solliciteren naar een baan als ambulance verpleegkundige.

Toch ben ik stiekem nog steeds benieuwd of er wel/niet aandacht aan wordt besteed bij de chauffeursopleiding :)

Groetjes Mark
Waar pijn is, is gevoel.. Waar gevoel is, is hoop


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #24 Gepost op: 27 september 2015, 20:52:33
Ik zit hier naast een chauffeur. Hij vertelt dat medisch rekenen en farmacologie er wel inzit.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Markus

  • Verpleegkundige in opleiding
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
  • Een mens onder de mensen
Reactie #25 Gepost op: 27 september 2015, 22:48:47
Okay top! O0

Dankjewel.
Waar pijn is, is gevoel.. Waar gevoel is, is hoop