Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 117848 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #20 Gepost op: 10 februari 2014, 20:14:37
Citaat van: -Joost- link=msg=1243466 date=1392059465
Dat gebeurt nooit wil je zeggen? Als je een beetje helder nadenkt als vrijwilliger en je komt tijdens je opkomst langs het adres, gooi je je wagen langs de kant en meld je dat je van de brandweer (of andere dienst) bent en je collega's en de ambulancedienst aanrijdend zijn...

Langs het adres rijden of doelbewust direct erheen rijden is een verschil Joost.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #21 Gepost op: 10 februari 2014, 20:16:44
Waarom rijden die mensen in een piket auto met ogs? Wonen ze te ver weg oid?.
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #22 Gepost op: 10 februari 2014, 20:22:03
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1243467 date=1392059677
Langs het adres rijden of doelbewust direct erheen rijden is een verschil Joost.

Nee dat heet logisch nadenken wat handig is in dat specifieke geval ;)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #23 Gepost op: 10 februari 2014, 20:24:19
Citaat van: -Joost- link=msg=1243472 date=1392060123
Nee dat heet logisch nadenken ;)

Je snapt mij niet. Als je langs de melding komt dan kan je stoppen. Je kunt ook vanaf huis direct naar de AED inzet rijden ondanks dat dat misschien de andere kant op is. Dat 2de heb ik nog nooit zien gebeuren. Dat vind men overigens ook niet wenselijk. Ik weet niet of 't verboden is, maar 't wordt niet gewaardeerd.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #24 Gepost op: 10 februari 2014, 20:32:45
Van toevallig langsrijden is hier sowieso geen sprake. Het adres was 5 kilometer van de brandweerkazerne vandaan in een ander dorp. Volgens Google 7 minuten rijden. Over de toegevoegde waarde van deze inzet valt dus sowieso te twijfelen. Zeker gezien de ambulance bijna in de straat van de melding staat.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #25 Gepost op: 10 februari 2014, 21:50:26
In die omgeving wordt er ook geen politie gealarmeerd in geval van een reanimatie. Bijzonder om dan wel twee brandweerwagens met prio 1 naar de kazerne te laten racen, van daaruit uitrukken waarbij ze halverwege ook nog langs het politiebureau komen. In mijn ogen had de politie in dit geval (en zo ken ik er wel meer) veel eerder ter plaatse kunnen zijn, zeker als ze niet op het bureau zijn maar toevallig net in de buurt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #26 Gepost op: 10 februari 2014, 21:56:51
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1243456 date=1392058054
Nee dat is een slim idee! Dan staat je maatje te wachten bij de kazerne op iemand die helemaal niet meer komt.  :-X

Voor het gemak ben ik er dan wel vanuit gegaan dat je dit meld bij de meldkamer. Zo staat je maatje inderdaad niet te wachten op iemand die al bezig is met reanimeren.
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1243465 date=1392059153
Maar de O&G vergroten de overlevingskans niet. In zo'n geval kan je ook zeggen dat mensen die wel met privéauto opkomen direct door rijden. Ook dat gaat allicht sneller als eerst naar de kazerne rijden.

Met een privé auto naar een hulpverlening gaan, lijkt me onwenselijk, tenzij je inderdaad echt op je route naar de kazerne langs het adres komt.

Maar hier zien we een dienstauto met OGS, die gaat wachten op een andere auto met OGS. De caddy had door kunnen rijden en alvast kunnen beginnen met reanimeren. Mocht dit al op gang zijn gebracht door omstanders, zijn er legio andere zaken die hij vast kan organiseren, zoals het kalmeren van eventuele familie, status update richting de meldkamer, collega's buiten opwachten, zodat ze niet hoeven te zoeken naar het juiste adres.

In mijn optiek vergroot de OGS dus de overlevingskansen wel degelijk.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #27 Gepost op: 10 februari 2014, 21:59:11
Zowieso twijfelachtig om vrijwillige brandweer hiervoor in te zetten, beroeps of blauwe tak is 24/7 direct inzetbaar zonder opkomst oid. Gelukkig rijd ik regelmatig met de gele tak mee, met een aantal mooie succesen in het verleden. Moet zeggen dat een AED alert nog beter werkt, zijn mij vaak zat te snel af geweest (gelukkig)  >:D
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #28 Gepost op: 10 februari 2014, 22:34:19
Wat hebben FRBérs eigenlijk aan opleiding gehad? Hebben ze buiten reanimaties om een toegevoegde waarde op straat t.o.v. de politie en/of passantenhulpverlening?


firefighter5175

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #29 Gepost op: 11 februari 2014, 01:19:17
deze auto de 07-3480 is een FRB .
waarom ze wachten op elkaar weet ik niet maar is niet de gang van zaken.
ze horen met de dienstauto naar het alarmeringsadres te gaan.
en ja er staan soms 3 rode auto's bij een reanimatie in de gemeente Renkum.
maar als ik het goed gezien heb is de Toyota bestuurder een collega vanuit doorwerth dat kan de reden wezen.