Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 117610 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #30 Gepost op: 11 februari 2014, 02:34:26
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1243436 date=1392053575
Tja. Zo werkt dat bij de brandweer. Men rijd eerst naar de brandweerkazerne en rukt dan uit. Dat gebeurd hier ook. De FRB auto (HV3 3472) is in dit geval ook een piketauto.

Regelgeving staat het niet toe om allemaal zelfstandig terplaatse te gaan.

Vreemd verhaal.. waarom gaat het piketvoertuig dan met OGS naar de kazerne als het niet gaat om in te stappen op een eenheid wat vanuit de kazerne uitrukt? Het andere piketvoertuig rijd toch ook zelfstandig en pikt de collega op? Zeer vreemde inzet voor een reanimatie.  Je hoort gewoon door te rijden en BLS op te starten. AED volgt vanzelf! Ik vraag me af op welke regelgeving je doelt? Met een piketvoertuig naar de kazerne komen is bij mijn weten sowieso afgeschaft dus snap de hele insteek niet. We hebben het hier niet over een binnenbrand waar je minimaal met 4 man uitrukt maar een reanimatie. De rapid responser van de ambulancedienst rijf toch ook alleen. vragen vragen vragen!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #31 Gepost op: 11 februari 2014, 09:46:55
Precies vindt het ook allemaal onzin en cowboygedrag bij ons heeft gewoon een blusgroep FRB dienst als mijn pieper gaat en het is mijn wijk ga ik niet naar de kazerne maar ga ik er direct heen om BLS op te starten. Die FRB met aed komt vanzelf dan maar wat later de reanimatiebehoevende wordt iig als snelste geholpen.. Dat ze in renkum met piketten hiervoor werken en met drie auto's met ogs rond gaan rijden snap ik niet en volgens mij rijden ze wel degelijk zelf ook naar de adressen als ik de eerdere filmpjes van Renkum bekijk.  

en @hammie de politie rijdt in vggm wel degelijk mee, volgens mij ook in renkum maar zeker in de overige gemeentes wel. Feit is alleen dat er de ene keer drie blauwe auto's staan en de andere keer komt er niet een. De FRB is juist in het leven geroepen om gegarandeerd uit te rukken wel vrijwillig maar niet vrijblijvend (zoals bijv. burgerhulp.) Ook bij grote branden houden wij altijd 3 man achter de hand om uit te kunnen rukken voor reanimatie.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #32 Gepost op: 11 februari 2014, 11:23:50
Citaat van: wjr307 link=msg=1243562 date=1392108415
en @hammie de politie rijdt in vggm wel degelijk mee, volgens mij ook in renkum maar zeker in de overige gemeentes wel. Feit is alleen dat er de ene keer drie blauwe auto's staan en de andere keer komt er niet een. De FRB is juist in het leven geroepen om gegarandeerd uit te rukken wel vrijwillig maar niet vrijblijvend (zoals bijv. burgerhulp.) Ook bij grote branden houden wij altijd 3 man achter de hand om uit te kunnen rukken voor reanimatie.

Dat is dan nieuw, want dat was anderhalf jaar geleden nog absoluut niet zo. Zelfs voor onwelwordingen op straat werd niet meegereden.. Dat gebeurde eigenlijk alleen bij ongevallen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #33 Gepost op: 11 februari 2014, 11:25:46
Citaat van: DiNozzo link=msg=1243582 date=1392114230
Dat is dan nieuw, want dat was anderhalf jaar geleden nog absoluut niet zo. Zelfs voor onwelwordingen op straat werd niet meegereden.. Dat gebeurde eigenlijk alleen bij ongevallen.

Voor zover mogelijk rijd ik altijd op FRB meldingen in Barneveld. Tot op heden heb ik nog nooit politie terplaatse gezien. Afgelopen zondag waren ze er in ieder geval ook niet.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #34 Gepost op: 11 februari 2014, 11:40:39
 Volgens mij hangt het er net vanaf  hoe druk de politie het heeft of ze er wel of niet zijn. Bij de volgende reanimatie waren ze al voor ons ter plaatse: http://www.112nijkerk.nl/page/Nieuwsdetail/20085/traumateam-opgeroepen

In het verleden heb ikzelf inderdaad een keer meegemaakt dat de pol ter plaatse was en nog niet met reanimatie was begonnen  (AED nog in plastic) dit is echter wel 5 jaar geleden.

Ik kan het echter fout hebben hoor weet officiële standpunt niet kan alleen uit ervaring spreken dat ze er soms wel en soms niet zijn


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #35 Gepost op: 11 februari 2014, 11:50:17
Citaat van: wjr307 link=msg=1243585 date=1392115239
Volgens mij hangt het er net vanaf  hoe druk de politie het heeft of ze er wel of niet zijn. Bij de volgende reanimatie waren ze al voor ons ter plaatse: http://www.112nijkerk.nl/page/Nieuwsdetail/20085/traumateam-opgeroepen

Dat is anders. Wanneer het MMT opgeroepen wordt komt de politie. Voor beveiligen van de landingsplek en voor eventueel verder transport van de arts.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #36 Gepost op: 11 februari 2014, 12:03:54
Nee was niks anders het ging om een reanimatie voor dat het traumateam was opgeroepen was de pol al gealarmeerd want ze waren er al voor ons... maar was ook maar een voorbeeld welke ik terug kon vinden kan er een tig aantal herinneren waar de pol daadwerkelijk ter plaatse was bij een reanimatie maar ook tig waar niet. zal eens informeren wat officieel nu de richtlijn is want ben wel benieuwd

Kijk maar hier nog een voorbeeld:
http://www.112nijkerk.nl/page/Nieuwsdetail/2496/reanimatie-in-nijkerk


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #37 Gepost op: 11 februari 2014, 14:14:24
Tja je ziet maar weer dat het in heel Nederland anders georganiseerd is. En dat kan ook niet altijd anders... Als de eerste bevelvoerder 10 km van de kazerne af woont zal je idd manieren moeten verzinnen om je uitruktijd in te korten.

Zelfstandig naar een melding rijden is hier bij ons not done. Maar ja als je een reanimatie melding 6 huizen verder op binnen krijgt is het idd de vraag of het niet verstandiger is om direct daar naartoe te gaan. Feit blijft wel dat je zonder kennis van omstandigheden ergens naartoe gaat. Denk aan evt een misdrijf of koolmonoxide. Niet voor niks dragen politieagenten en ambulancemedewerkers steeds vaker een persoonlijke CO meter. En ik zie wekelijks het voordeel daarvan!


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #38 Gepost op: 11 februari 2014, 14:19:26
Citaat van: Defender link=msg=1243609 date=1392124464
Tja je ziet maar weer dat het in heel Nederland anders georganiseerd is. En dat kan ook niet altijd anders... Als de eerste bevelvoerder 10 km van de kazerne af woont zal je idd manieren moeten verzinnen om je uitruktijd in te korten.

Zelfstandig naar een melding rijden is hier bij ons not done. Maar ja als je een reanimatie melding 6 huizen verder op binnen krijgt is het idd de vraag of het niet verstandiger is om direct daar naartoe te gaan. Feit blijft wel dat je zonder kennis van omstandigheden ergens naartoe gaat. Denk aan evt een misdrijf of koolmonoxide. Niet voor niks dragen politieagenten en ambulancemedewerkers steeds vaker een persoonlijke CO meter. En ik zie wekelijks het voordeel daarvan!

Een persoonlijke CO-meter is zo aangeschaft, dus dat zou geen probleem moeten zijn. De melding(stekst) blijft voor mijn gevoel gelijk, of je nu met 1, 2 0f 6 man uitrukt. Ik kan me nog voorstellen dat je als eenling wat makkelijker doelwit bent, maar ook een rapid responder komt als eenling naar een melding toe.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #39 Gepost op: 11 februari 2014, 14:26:45
Citaat van: Defender link=msg=1243609 date=1392124464
. Feit blijft wel dat je zonder kennis van omstandigheden ergens naartoe gaat. Denk aan evt een misdrijf of koolmonoxide. Niet voor niks dragen politieagenten en ambulancemedewerkers steeds vaker een persoonlijke CO meter. En ik zie wekelijks het voordeel daarvan!
Dat is ook van toepassing op al die burgerhulpverleners die reageren op een AED oproep. En die vallen ook niet bij bosjes om. Al mag ik hopen dat de meldkamer bij een verdenking van CO of een misdrijf het oproepen van burgerhulpverleners achterwege laat...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.