Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 117866 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #40 Gepost op: 11 februari 2014, 14:28:36
Als er sprake is van CO of geweld zullen er geen burgerhulpverleners worden gestuurd en zal een ambulance/rapid wachten op het sein veilig door politie of brandweer. En idd dat blijft een heel groot nadeel en risico van het alarmeren van burgerhulpverleners. Je weet niet altijd wat je aantreft en wat de omstandigheden zijn.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #41 Gepost op: 11 februari 2014, 14:31:42
Citaat van: Defender link=msg=1243609 date=1392124464
Tja je ziet maar weer dat het in heel Nederland anders georganiseerd is. En dat kan ook niet altijd anders... Als de eerste bevelvoerder 10 km van de kazerne af woont zal je idd manieren moeten verzinnen om je uitruktijd in te korten.

Zelfstandig naar een melding rijden is hier bij ons not done. Maar ja als je een reanimatie melding 6 huizen verder op binnen krijgt is het idd de vraag of het niet verstandiger is om direct daar naartoe te gaan. Feit blijft wel dat je zonder kennis van omstandigheden ergens naartoe gaat. Denk aan evt een misdrijf of koolmonoxide. Niet voor niks dragen politieagenten en ambulancemedewerkers steeds vaker een persoonlijke CO meter. En ik zie wekelijks het voordeel daarvan!

Als je op je pager ziet dat het adres van de reanimatie in je eigen straat is, ga je direct naar het adres toe en wie zegt dan dat je dat niet mag ?
Ik denk dat je daar niet zoveel problemen mee krijgt maar wel als je op eigen gelegenheid met eigen auto gaat.

Wat betreft het filmpje uit Doorwerth is de afspraak aldaar dat er met  2 personen ter plaatse word gegaan en hierbij is de kazerne het afgesproken rendez-vous punt.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #42 Gepost op: 11 februari 2014, 14:32:17
Citaat van: Red link=msg=1243614 date=1392125205
Dat is ook van toepassing op al die burgerhulpverleners die reageren op een AED oproep. En die vallen ook niet bij bosjes om. Al mag ik hopen dat de meldkamer bij een verdenking van CO of een misdrijf het oproepen van burgerhulpverleners achterwege laat...

Dat is niet van toepassing. Als de meldkamer een situatie niet vertrouwd stuurt men wel de FRB maar niet de Burger-AED.

Wanneer je na je brandweerpieper direct naar het adres gaat zonder info kan je inderdaad in rare situaties terecht komen. De meldkamer heeft op dat moment geen enkele controle meer over wie waar is, en wanneer de melding op een strategische locatie (vlak bij de kazerne is) loop je kans dat te veel vrijwilligers direct gaan en je FRB team onderbezet raakt.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #43 Gepost op: 11 februari 2014, 14:34:57
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1243619 date=1392125502
Als je op je pager ziet dat het adres van de reanimatie in je eigen straat is, ga je direct naar het adres toe en wie zegt dan dat je dat niet mag ?
Ik denk dat je daar niet zoveel problemen mee krijgt maar wel als je op eigen gelegenheid met eigen auto gaat.

Wat betreft het filmpje uit Doorwerth is de afspraak aldaar dat er met  2 personen ter plaatse word gegaan en hierbij is de kazerne het afgesproken rendez-vous punt.

Nee daar heb je gelijk in. Dit is reeds al een paar keer voorgekomen hier. Maar de afspraak is in principe dat je naar de kazerne komt. Want als vervolgens die brandweerwagen niet kan uitrukken omdat jij al rechtstreeks bent gegaan is er wel een probleem natuurlijk.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #44 Gepost op: 11 februari 2014, 15:02:28
Citaat van: Defender link=msg=1243621 date=1392125697
Nee daar heb je gelijk in. Dit is reeds al een paar keer voorgekomen hier. Maar de afspraak is in principe dat je naar de kazerne komt. Want als vervolgens die brandweerwagen niet kan uitrukken omdat jij al rechtstreeks bent gegaan is er wel een probleem natuurlijk.
Wij rukken met 3 man uit en er worden 20 gepiept dus dat komt meestal wel goed. Ook hebben wij de afspraak dat als je geen dienst hebt en je bent op de kazerne je bij FRB gewoon meegaat daar elke seconde telt. Ikzelf kijk altijd naar het adres en als ik er langskom of het is in de buurt ga ik meteen... maar om eerlijk te zijn als ik op weg naar de kazerne langs ernstig ongeval kom kijk ik ook of er al iemand is en anders stop ik ook. Als het huis van mn overburen in de fik staat jaag ik er ook niet vandoor kijk ik ook of ik wat kan doen (lees geruststellen voorkomen dat mensen capriolen uithalen)


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #45 Gepost op: 11 februari 2014, 15:30:34
Ik zie in deze discussie meerdere keren het woord regelgeving terugkomen.

Wat voor regelgeving? Wettelijke regels? Lokale regels? Interne regels van het eigen brandweerkorps. Ik ben benieuwd welke regelgeving er bedoelt wordt.

Heeft iemand (bij voorkeur degene die het vastgelegd heeft op film) al het lokale brandweerkorps benaderd en daar de vraag neergelegd waarom dit gegaan is zoals het gegaan is? Best kans dat er een zeer plausibele verklaring voor is. En zo'n brandweerkorps is echt niet de KGB. Je mag er gewoon vragen aan stellen.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #46 Gepost op: 11 februari 2014, 15:55:23
Citaat van: wjr307 link=msg=1243622 date=1392127348
Wij rukken met 3 man uit en er worden 20 gepiept dus dat komt meestal wel goed. Ook hebben wij de afspraak dat als je geen dienst hebt en je bent op de kazerne je bij FRB gewoon meegaat daar elke seconde telt. Ikzelf kijk altijd naar het adres en als ik er langskom of het is in de buurt ga ik meteen... maar om eerlijk te zijn als ik op weg naar de kazerne langs ernstig ongeval kom kijk ik ook of er al iemand is en anders stop ik ook. Als het huis van mn overburen in de fik staat jaag ik er ook niet vandoor kijk ik ook of ik wat kan doen (lees geruststellen voorkomen dat mensen capriolen uithalen)

Idd, het is maar net wat de situatie is en ik denk als je langs een ongeval komt en er is nog geen EHVer dat jij je waarschijnlijk daar al zeer nuttig kunt maken en als er brand is bij de buren dat je mensen, die vaak wel weten dat je bij de brandweer bent, kunt weerhouden om gevaarlijke capriolen uit te halen, en deze mensen vast kunt uithoren of er nog mensen binnen zijn en waar, zodat je de bevelvoerder bij het ter plaatse komen al direct een plaatje kunt geven van wie, wat en waar.
Is dat in mijn ogen nuttig, mits je zeker weet dat er voldoende mensen zijn om de eerste eenheid te bemensen.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #47 Gepost op: 11 februari 2014, 16:00:53
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1243620 date=1392125537
Dat is niet van toepassing. Als de meldkamer een situatie niet vertrouwd stuurt men wel de FRB maar niet de Burger-AED.

Wanneer je na je brandweerpieper direct naar het adres gaat zonder info kan je inderdaad in rare situaties terecht komen. De meldkamer heeft op dat moment geen enkele controle meer over wie waar is, en wanneer de melding op een strategische locatie (vlak bij de kazerne is) loop je kans dat te veel vrijwilligers direct gaan en je FRB team onderbezet raakt.

Dat probleem heb je dus niet als er personeel opkomt in piketauto's met C2000 aan boord.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #48 Gepost op: 11 februari 2014, 16:06:07
Citaat van: -Joost- link=msg=1243628 date=1392130853
Dat probleem heb je dus niet als er personeel opkomt in piketauto's met C2000 aan boord.

Klopt. Echter ging de discussie daar niet over opkomen met piketauto's, maar over vrijwilligers met eigen vervoer.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


lifeliner4

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 206
Reactie #49 Gepost op: 11 februari 2014, 22:33:37
''Als je op je pager ziet dat het adres van de reanimatie in je eigen straat is, ga je direct naar het adres toe en wie zegt dan dat je dat niet mag ?''

Men kent ramptoeristen (of vanuit hun situatie 'persfotografen' genoemd) met een pager, die denken dat bij een ambulancemelding waar reanimatie bij staat of FRB melding waar reanimatie staat, zij ook moeten. Deze mensen rijden vaak op 'reanimatie's' zodra deze in de pieper staan. Vervolgens zijn zij dus niet zelf opgeroepen, maar gaan ze wel ter plaatse! Totaal niet de bedoeling, gezien zij geen enkele verplichting kennen (persoonlijk niet opgeroepen zijn) en ook ter plaatse een vreemde situatie tegen kunnen komen, als bijvoorbeeld een reanimatie van een baby/kind of zelfmoord. (situaties waarbij geen burgerhulpverlening wordt gealarmeerd, maar in deze regio wel FRB) [Jeugdbrandweer = GEEN brandweer = GEEN pager vanuit VR]
Grappige is dat deze mensen, ook in regio GM, blijven hameren dat zij ter plaatse MOETEN, want jeugdbrandweer dit of EHBO dat. Tja, lijkt me niet.
De wetgeving is dan wel: 'Ieder die om hulp vraagt, moet dat krijgen.' Maar in zo'n situatie geldt dat anders. Ik ken voorbeelden van mensen die op zo'n P2000-melding gingen rennen en uiteindelijk zelfs een plaats-delict betreden hadden...

Daarnaast heb je dan de mensen die een pager hebben vanuit de veiligheidsregio, zoals deze brandweermannen. Als op je pager een reanimatie om de hoek zou staan, zou men inderdaad kunnen besluiten om zelf maar te gaan, zonder op te komen. Lijkt mij afhankelijk van de regels in dat gebied en (standaard) aantal mensen dat opkomt.

Houdt er maar gewoon rekening mee dat deze mensen niet achterlijk zijn, maar precies weten wat zij doen. Ze hebben al tientallen reanimatie's als FRB gehad en weten wel hoe ze ter plaatse kunnen komen of niet. Misschien was deze actie gekomen door nieuwe regelgeving of een AED-kwestie, dat zullen ze zelf wel besproken hebben.