Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 117650 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #50 Gepost op: 11 februari 2014, 22:38:50
Citaat van: lifeliner4 link=msg=1243692 date=1392154417
''Als je op je pager ziet dat het adres van de reanimatie in je eigen straat is, ga je direct naar het adres toe en wie zegt dan dat je dat niet mag ?''

Men kent ramptoeristen (of vanuit hun situatie 'persfotografen' genoemd) met een pager, die denken dat bij een ambulancemelding waar reanimatie bij staat of FRB melding waar reanimatie staat, zij ook moeten. Deze mensen rijden vaak op 'reanimatie's' zodra deze in de pieper staan. Vervolgens zijn zij dus niet zelf opgeroepen, maar gaan ze wel ter plaatse! Totaal niet de bedoeling, gezien zij geen enkele verplichting kennen (persoonlijk niet opgeroepen zijn) en ook ter plaatse een vreemde situatie tegen kunnen komen, als bijvoorbeeld een reanimatie van een baby/kind of zelfmoord. (situaties waarbij geen burgerhulpverlening wordt gealarmeerd, maar in deze regio wel FRB) [Jeugdbrandweer = GEEN brandweer = GEEN pager vanuit VR]
Grappige is dat deze mensen, ook in regio GM, blijven hameren dat zij ter plaatse MOETEN, want jeugdbrandweer dit of EHBO dat. Tja, lijkt me niet.
De wetgeving is dan wel: 'Ieder die om hulp vraagt, moet dat krijgen.' Maar in zo'n situatie geldt dat anders. Ik ken voorbeelden van mensen die op zo'n P2000-melding gingen rennen en uiteindelijk zelfs een plaats-delict betreden hadden...

Leuk en aardig. Maar dit hele gedeelte heeft totaal niets te maken met het topic.  Waarom zet je dit hier neer?  ???

Citaat van: lifeliner4 link=msg=1243692 date=1392154417
Daarnaast heb je dan de mensen die een pager hebben vanuit de veiligheidsregio, zoals deze brandweermannen. Als op je pager een reanimatie om de hoek zou staan, zou men inderdaad kunnen besluiten om zelf maar te gaan, zonder op te komen. Lijkt mij afhankelijk van de regels in dat gebied en (standaard) aantal mensen dat opkomt.

Houdt er maar gewoon rekening mee dat deze mensen niet achterlijk zijn, maar precies weten wat zij doen. Ze hebben al tientallen reanimatie's als FRB gehad en weten wel hoe ze ter plaatse kunnen komen of niet. Misschien was deze actie gekomen door nieuwe regelgeving of een AED-kwestie, dat zullen ze zelf wel besproken hebben.

Hoeveel ervaring je ook hebt. Aan het tekstlabel 'Inzet FRB' kan je niet opmaken of er op dat moment niet iemand met een vuurwapen rond loopt op dat adres. Dan kan je nog zoveel reanimaties gedaan hebbben. Maar dat soort zaken kan je van te voren niet weten, en juist daarvoor heeft de brandweer C2000. Om de groepen onderweg te informeren over wat je mogelijk aantreft.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #51 Gepost op: 11 februari 2014, 22:52:07
Citaat van: lifeliner4 link=msg=1243692 date=1392154417
Houdt er maar gewoon rekening mee dat deze mensen niet achterlijk zijn, maar precies weten wat zij doen. Ze hebben al tientallen reanimatie's als FRB gehad en weten wel hoe ze ter plaatse kunnen komen of niet. Misschien was deze actie gekomen door nieuwe regelgeving of een AED-kwestie, dat zullen ze zelf wel besproken hebben.

Maar dan mogen er nog wel kritische vragen gesteld worden door mensen die ook niet achterlijk zijn en, door hun achtergrond, wellicht betere inzichten hebben ;)

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1243693 date=1392154730
Hoeveel ervaring je ook hebt. Aan het tekstlabel 'Inzet FRB' kan je niet opmaken of er op dat moment niet iemand met een vuurwapen rond loopt op dat adres. Dan kan je nog zoveel reanimaties gedaan hebbben. Maar dat soort zaken kan je van te voren niet weten, en juist daarvoor heeft de brandweer C2000. Om de groepen onderweg te informeren over wat je mogelijk aantreft.

Met een beetje GVB, wat een gemiddelde hulpverlener bezit, kom je een heel eind... ;) Op straat ben je de hele dag bezig met het maken van afwegingen en daarbij weet je ook nooit exact wat je kan verwachten. Een 'onwelwording, mogelijke reanimatie' kan een gekneusde teen zijn en een 'fietser gevallen, kunnen jullie even kijken' kan uitlopen op een klopjacht door verschillende opsporingsdiensten....


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #52 Gepost op: 12 februari 2014, 10:52:51
Precies als je als brw wordt opgeroepen kun je prima met gezond boerenverstand zelf bepalen als je er langskomt of het in je straat is of je zelf tot actie over gaat. Wat lifeliner zegt klopt natuurlijk wel als jij een fotograaf op iedere frb rijdt (waar de nieuwswaarde mij ontbreekt) en denkt even te kunnen helpen ben je niet voorbereid op wat je aantreft. Dit is de reden waarom burgerhulp niet altijd meegestuurd wordt. Zo zijn wij getraind op kinderreanimatie (om iiig te kunnen starten) dit leert men over het algemeen niet op BHV cursus. En weten ook hoe we veilig kunnen werken bij bijv een verkeersongeval veroorzaakt door een hartstilstand.


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Reactie #53 Gepost op: 12 februari 2014, 16:35:15
Hier gaan er altijd een aantal brandweer mensen rechtstreeks!!politie kom alleen als het een openbaar gebouw is of op de openbare weg.
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #54 Gepost op: 12 februari 2014, 16:56:27
Citaat van: wjr307 link=msg=1243589 date=1392116634
Nee was niks anders het ging om een reanimatie voor dat het traumateam was opgeroepen was de pol al gealarmeerd want ze waren er al voor ons... maar was ook maar een voorbeeld welke ik terug kon vinden kan er een tig aantal herinneren waar de pol daadwerkelijk ter plaatse was bij een reanimatie maar ook tig waar niet. zal eens informeren wat officieel nu de richtlijn is want ben wel benieuwd

Kijk maar hier nog een voorbeeld:
http://www.112nijkerk.nl/page/Nieuwsdetail/2496/reanimatie-in-nijkerk

Ik heb meer dan 4 jaar voor de politie door de hele regio in GLM gewerkt, en geen enkele reanimatie oproep gehad. De oproepen die er wel waren hadden vaak te maken met kinderen, MMT etc. Een enkele keer werd daarbij zelfs specifiek gezegd dat de politie enkel voor de opvang van het MMT moest zorgen en NIET naar binnen mocht.  Heel bijzonder want zeker in het buitengebied is er altijd politie op de weg, terwijl de brandweer nog moet opkomen en ook de ambulanceposten vaak spaars zijn (dus lang aanrijden). Destijds is daar met de veiligheidsregio ook over gekeuveld maar de uitkomst was dat het in verband met de privacy (???) niet de bedoeling was dat er politie mee reed maar die taak bij de brandweer werd neergelegd.

Inmiddels overgestapt van regio en hier wordt wel meegereden op reanimaties.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #55 Gepost op: 13 februari 2014, 10:57:36
Gisteren nog pol gesproken maar vergeten te vragen. Had het wel in het korps gevraagd en het idee leeft dat het vooral wijkagenten zijn die wel reageren maar het kan ook maar zo dat het sinds kort is of dat het enkel bijzondere gevallen betreft nogmaals het blijft gissen niet per ongeluk een pol uit vggm hier?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #56 Gepost op: 13 februari 2014, 11:31:01
Citaat van: DiNozzo link=msg=1243774 date=1392220587
Ik heb meer dan 4 jaar voor de politie door de hele regio in GLM gewerkt, en geen enkele reanimatie oproep gehad. De oproepen die er wel waren hadden vaak te maken met kinderen, MMT etc. Een enkele keer werd daarbij zelfs specifiek gezegd dat de politie enkel voor de opvang van het MMT moest zorgen en NIET naar binnen mocht.  Heel bijzonder want zeker in het buitengebied is er altijd politie op de weg, terwijl de brandweer nog moet opkomen en ook de ambulanceposten vaak spaars zijn (dus lang aanrijden). Destijds is daar met de veiligheidsregio ook over gekeuveld maar de uitkomst was dat het in verband met de privacy (???) niet de bedoeling was dat er politie mee reed maar die taak bij de brandweer werd neergelegd.

Inmiddels overgestapt van regio en hier wordt wel meegereden op reanimaties.

Er valt wat voor te zeggen, dit onderwerp is hier al een keer besproken. Binnen de gezondheidszorg spelen een aantal wetten en principes mee, zodra je dit naar de "straatzorg" vertaald kom je al snel in een grijs gebied. Gegevens doorspelen aan de politie en vervolgens een agent op een patiënt afsturen, past niet helemaal binnen die gedachte als je het als advocaat van de duivel bekijkt... ;)


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #57 Gepost op: 13 februari 2014, 11:52:31
In heel VGGM rijd (standaard) de brandweer als FRB naar o.a. reanimaties en situaties waarin brandweerhulp gewenst is. Vanuit het FRB word zonodig opgeschaald. Politie word i.p niet gewaarschuwd behalve als de situatie dusdanig is dat het noodzakelijk is (o.a. vroegtijdig aanvragen van begeleiding voor bijv WKZ)

Het FRB in VGGM is goed getraind in tal van situaties echter ze worden nog niet voor alle situaties als FRB ingezet...helaas...gezien de aanrijtijden in sommige gebieden van VGGM.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #58 Gepost op: 13 februari 2014, 12:28:08
Citaat van: -Joost- link=msg=1243886 date=1392287461
Er valt wat voor te zeggen, dit onderwerp is hier al een keer besproken. Binnen de gezondheidszorg spelen een aantal wetten en principes mee, zodra je dit naar de "straatzorg" vertaald kom je al snel in een grijs gebied. Gegevens doorspelen aan de politie en vervolgens een agent op een patiënt afsturen, past niet helemaal binnen die gedachte als je het als advocaat van de duivel bekijkt... ;)
Toch blijf ik het apart vinden dat het in de rest van Nederland wel kan. Daarnaast vind ik het vreemd dat de keuze voor het slachtoffer wordt gemaakt. Het zal me niks verbazen als het grootste deel van de mensen het liefste zo snel mogelijk hulp wilt op zo'n moment, en niet langer wilt wachten omdat er wel eens iemand zou kunnen zijn in de regio die én een wietplantage heeft en toevallig gereanimeerd moet worden.  ::) Lijkt mij aardig omgedraaide wereld.

Maar dat is een andere discussie.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #59 Gepost op: 13 februari 2014, 12:55:21
Citaat van: Dion link=msg=1243902 date=1392290888
Toch blijf ik het apart vinden dat het in de rest van Nederland wel kan. Daarnaast vind ik het vreemd dat de keuze voor het slachtoffer wordt gemaakt. Het zal me niks verbazen als het grootste deel van de mensen het liefste zo snel mogelijk hulp wilt op zo'n moment, en niet langer wilt wachten omdat er wel eens iemand zou kunnen zijn in de regio die én een wietplantage heeft en toevallig gereanimeerd moet worden.  ::) Lijkt mij aardig omgedraaide wereld.

Maar dat is een andere discussie.

Een wietplantage word toch wel vaker bij toeval ontdekt? Als je betrapt word op iets wat niet mag, ook als dat in eerste instantie via een hulpvraag is, moet je de consequenties gewoon accepteren.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV