Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 121681 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #640 Gepost op: 28 november 2016, 14:19:23
Het zijn de redders op de autospuiten,de eenvoudige brandweerlieden,die grootse prestaties leveren bij branden,waarop de brandweer in hoge mate teert, en niet de hogere officieren die vaak en ook nog eens in grote getale arriveren en de mobiele conferentieoorden gaan bevolken om een afbrandscenario mee te kunnen maken,wat een hoop geld kost.
Krijg het idee dat het soms steeds erger wordt,nog even en dan moet er op worden gewacht totdat het mobiele conferentieoord,dat ondertussen steeds deftiger en groter wordt op een eersterangslocatie is opgesteld totdat het echte werk mag beginnen.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #641 Gepost op: 28 november 2016, 20:39:41
Hollands Midden heeft geen speciale First Responder voertuigen aangeschaft en alleen 5 jasjes per kazerne. Nou nou.....

Citaat van: oma link=msg=1463333 date=1480277297

Wat jij zegt is ook niet waar aangezien er veel brandweerkorpsen speciale first responder uitrukvoertuigen hebben aangeschaft, ze hebben speciale kleding voor de reanimaties door brandweerpersoneel aangeschaft, etc.



Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #642 Gepost op: 29 november 2016, 03:51:37
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1463570 date=1480361981
Hollands Midden heeft geen speciale First Responder voertuigen aangeschaft en alleen 5 jasjes per kazerne. Nou nou.....
En een AED die inclusief alle materialen rond de €2000 kost. Jassen rond de €100 per stuk. Kosten voor de extra scholing met de extra gemaakte man/vrouw-uren.
Ik vind het best veel geld, geld die de brandweer beter voor zichzelf kan besteden.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #643 Gepost op: 29 november 2016, 05:55:53
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1463570 date=1480361981
Hollands Midden heeft geen speciale First Responder voertuigen aangeschaft en alleen 5 jasjes per kazerne. Nou nou.....

Waarom heeft Hollands Midden 5 jasjes per kazerne gekocht? De brandweermannen hadden in verleden geen jassen?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #644 Gepost op: 29 november 2016, 08:15:56
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1463570 date=1480361981
Hollands Midden heeft geen speciale First Responder voertuigen aangeschaft en alleen 5 jasjes per kazerne. Nou nou.....

Waardoor het firstrepsonder nu 's zomers gestoken zijn in eigen shorts en badslippers met een ambulancejasje.  :-X
Het is inderdaad wat aan de zuinige kant. Los even van de discussie of je een brandweerman in een ambulancejasje moet steken.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #645 Gepost op: 29 november 2016, 12:50:42
Aan de andere kant zal de brandweer toch moeten blijven innoveren, wat als er binnen x aantal jaren nauwelijks nog verkeersongevallen zijn door autonome auto's en geavanceerde rijhulpmiddelen?

Ik vind waterhoofdstructuur binnen de brandweer een groter probleem dan een autopomp
die uitrukt om iemand te reanimeren.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #646 Gepost op: 29 november 2016, 13:09:19
Ik heb er op zich geen probleem mee dat de brandweer op reanimatie melding rijdt, de politie doet dat en de burgerhulpverleners doen dat ook. Allemaal leken op dat gebied met een stukje training zodat we allemaal wat minder leek zijn maar wel allemaal met de intentie om voor het SO het verschil te willen maken in een reanimatiesetting.

Waar ik wel moeite mee heb is je als leek voor te doen komen alsof je meer kennis van zaken hebt dan je werkelijk hebt, een firstresponder brandweer bij een reanimatie in ambu gelijkende kleding is in mijn ogen net zo doorgeschoten als een burgerhulpverlener die aankomt in ambu gelijkende kleding. (of dat met goedkeuring van de leiding gaat of niet)

Je bent en blijft een leek dus doe je ook niet beter voor dan je werkelijk bent.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


guest12562

  • Gast
Reactie #647 Gepost op: 29 november 2016, 13:55:59
Citaat van: Breathe link=msg=1463449 date=1480335919
Misschien even het topic doorlezen, want de hartmassage op gang brengen dient dat zo snel mogelijk te gebeuren, namelijk binnen 3 a 4 minuten.
Noem mij een brandweerkorps dat binnen 3 a 4 minuten deze prestatie kan bewerkstelligen?
Zelfs een beroepskorps welke binnen 1 minuut in de auto dient te zitten haalt dit alleen in uitzonderlijke gevallen. Zij moeten naar het incident rijden, de persoon in de woning opzoeken, kleding ontdoen en AED aansluiten.
Vrijwel nooit te doen, daarom wordt hier regelmatig gepleit voor meer AED's in openbare ruimtes en plekken waar veel mensen bij elkaar komen.
Dat gebeurd niet en dan heb ik het niet eens over het onderhoud en het vervangen na aanschaf, zag daar laatst nog iets voorbij komen van de verzekeringen, schaamteloos.

Dus om terug te komen op de brandweer de aanschaf van de voertuigen, de kleding, opleidingen (bijscholen) en wat ik nog vergeet kost gewoon geld, geld wat de brandweer steeds minder heeft. Dat geld kunnen ze zelf heel goed in hun eigen toko investeren en hebben ze keihard nodig om ontwikkelingen bij te houden en vakbekwaam te blijven.
De brandweer laat zich dus voor het karretje spannen van de ambulance dienst welke een commercieel belang heeft gelinkt aan de verzekeringen, slim natuurlijk maar niet fair. Regel dat zelf beter en zadel andere diensten er niet mee op en jaag ze vooral niet op kosten.

Snap niet zo goed dat de focus nu blijft hangen op een paar jasjes, volgens mij gaat het om veel meer zaken welke ik heb genoemd in mijn reactie, Brandpreventje haalt alleen die vijf jasjes eruit. Daar gaat de hele discussie niet om volgens mij? Het is wel een klein onderdeel van, maar ik heb veel meer genoemd!


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #648 Gepost op: 29 november 2016, 16:46:31
Citaat van: Pleegkundige link=msg=1463639 date=1480387897
En een AED die inclusief alle materialen rond de €2000 kost. Jassen rond de €100 per stuk. Kosten voor de extra scholing met de extra gemaakte man/vrouw-uren.
Ik vind het best veel geld, geld die de brandweer beter voor zichzelf kan besteden.

zo he  2600 euro bespaard..pff.... Kunnen bij ons per direct de schuim poederblussers van de ambu af  scheelt ook weer geld en kan de brandweer tenminste zelf de  autobrandjes blussen, komen hun FTE'sook niet in gevaar....  :P
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #649 Gepost op: 29 november 2016, 16:50:42
Veel ge-OH pver wel of geen brandweer naar reanimaties, jasjes, AED's en taken...

Feit blijft dat alleen omstanders en mensen die binenn 1 km van patient af zitten het verschil maken in de 6 minuten scenarios van de hartstichting/ERC, dus wel of geen BLS in combinatie met AED is wel of geen overleving.

Iedere hulpverlener en of burger die in zo'n geval het verschil kan maken is welkom, welke systemen je ervoor opzet, de ambukancedienst blijft ervan afhankelijk, er is nauwelijks een RAV of butienlandse ambulancedienst die bij iedere reanimatie binnen 6 minuten de hulp ( minimaal BLS en AED) gestart heeft.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod