Toch ook wel dubbel gevoel bij.
Oma, tot welke leeftijd loont het om rea te starten? (In het algemeen, ik weet dat het natuurlijk afhangt van geval tot geval, aanwezigheid van pathologieën e.d.)
Je kan het niet aan een leeftijd ophangen of je wel of niet start met een reanimatie.
Als ik de brandweercommandant van brandweer Rotterdam was zou ik niet willen dat mijn mensen moeten uitrukken voor reanimaties. Ik zou de ambulancedienst constant achter de vodden aanzitten om te gaan presteren. Als het echt niet anders kan en mijn mensen zouden moeten uitrukken voor reanimaties had ik de ambulancedienst gezegd dat ze alleen de brandweer alarmeren als het een melding in de openbare ruimte is.
Ik zou mijn brandweermensen niet voor blok willen zetten dat ze in de slaapkamer staan bij mensen boven de 85 jaar met hartstilstand of bij een terminale kankerpatient met een hartstilstand.
Deze inzet bewijst dat de verpleegkundig centralist gewoon de brandweer laat rijden voor iemand van 96 jaar, immers de brandweer krijgt gewoon nader bericht dat het gaat om een patient uit 1921.
Als de brandweer toch naar woningen moet uitrukken voor reanimatie zou ik de ambulancedienst de volgende regels opleggen:
- Alleen witnessed cardiac arrest
- Geen terminale patienten
- Geen patienten boven de 85 jaar