Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 117851 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #700 Gepost op: 3 februari 2018, 19:30:24
... en uiteraard ook niet naar reanimaties in verzorgings- of verpleegtehuizen.

Zolang het een bewoner betreft. Het kan ook een medewerker of bezoeker zijn.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #701 Gepost op: 3 februari 2018, 19:42:58
Zolang het een bewoner betreft. Het kan ook een medewerker of bezoeker zijn.

Ik zou als brandweercommandant niet willen dat mijn mensen in verzorgings- of verpleegtehuizen gaan reanimeren.

Ik houd niet van uitzondering op een regel. Geen uitruk voor reanimatie naar zorginstelling is duidelijk voor iedereen; voor de MMA, voor de MKA en voor mijn eigen bevelvoerders.

In Nederland houden ze niet van regels, echter zorgen de uitzonderingen op de regel of nog liever de uitzondering op uitzondering dat niemand nog precies weet waar het over gaat of zorg je dat er zoveel ruimte voor interpretatie is ontstaan dat de ambulancedienst je gewoon weer gaat alarmeren.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #702 Gepost op: 3 februari 2018, 20:13:17
Sorry, niet mee eens. Wat is het volgende? Dat wanneer er een verzorgende 's ochtends zich ziek meldt, de brandweer mee moet gaan wassen?

Iedereen die in een zorginstelling werkt moet maar BLS kunnen geven, dan heb je geen brandweermensen nodig.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #703 Gepost op: 3 februari 2018, 20:48:30

Iedereen die in een zorginstelling werkt moet maar BLS kunnen geven, dan heb je geen brandweermensen nodig.

Dat zou zo moeten zijn. De realiteit is heel anders, helaas... Uiteraard is dat niet het probleem van de brandweer, wel vervelend voor de reanimatiebehoefige client, bewoner, patient, zorgvrager etc.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #704 Gepost op: 3 februari 2018, 21:00:04
Dat zou zo moeten zijn. De realiteit is heel anders, helaas... Uiteraard is dat niet het probleem van de brandweer, wel vervelend voor de reanimatiebehoefige client, bewoner, patient, zorgvrager etc.

Weet ik, zit zelf in de sector. Het hangt van huis tot huis af. Ikzelf let er wel op, maar ik ken ex-collega's die zelf angst hebben om zuurstof te geven, of die een dokter van wacht of een ambulance bellen, maar wel geen enkele parameter nemen of kunnen zeggen.

De ambulancebemanning krijgt bij mij sowieso alle parameters meteen bij aankomst mee + medicatielijst.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #705 Gepost op: 3 februari 2018, 21:42:56
... en uiteraard ook niet naar reanimaties in verzorgings- of verpleegtehuizen.

Weet niet hoe jij het hebt, maar hier in NL is de kwaliteit van leven zo dat er nog veel 90+ ers zijn die geestelijk en lichamelijk nog goed bij zijn. Waarom zou je ze niet reanimeren, dan hadden ze wel een niet-reanimeren-badge.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #706 Gepost op: 3 februari 2018, 22:07:39
Weet niet hoe jij het hebt, maar hier in NL is de kwaliteit van leven zo dat er nog veel 90+ ers zijn die geestelijk en lichamelijk nog goed bij zijn. Waarom zou je ze niet reanimeren, dan hadden ze wel een niet-reanimeren-badge.

Weet niet hoe jij het hebt ? ?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #707 Gepost op: 3 februari 2018, 22:22:40
Weet niet hoe jij het hebt, maar hier in NL is de kwaliteit van leven zo dat er nog veel 90+ ers zijn die geestelijk en lichamelijk nog goed bij zijn. Waarom zou je ze niet reanimeren, dan hadden ze wel een niet-reanimeren-badge.

Het is een enorme misvatting als iemand denkt dat het leven van de 90-plusser na een hartstilstand op dezelfde manier door zal gaan na een succesvolle reanimatie. We weten dat er 92 van de 100 70-plussers overlijden na een hartstilstand, er 4 overleven met ernstige hersenschade en er 4 overleven zonder noemenswaardige schade.

We weten dat we er bij 80-plussers amper 2 van de 100 een reanimatie overleven.

Bron: http://www.verenso.nl/wat-doen-wij/vakinhoudelijke-producten/richtlijnen/anticiperende-besluitvorming-over-reanimatie-bij-kwetsbare-ouderen/

We hebben geen cijfers van overleving bij 90-plussers, schijnbaar heb jij ze wel aangezien je mij hier weer eens de les wil lezen. Graag zie ik een onderbouwing van je uitspraak over het reanimeren van 90-plussers.

Voorts is het onzin dat iedere 90-plusser, iedere demente bejaarde of terminale patient een niet-reanimeren badge zou moeten dragen omdat de reanimatiefanaten zich niet kunnen beheersen. Het is een goede zaak als mensen gaan reanimeren maar reanimatie moet nooit een standaardritueel gaan worden bij iedereen die sterft. Je moet ook weten wanneer je iemand de dood moet gunnen.

Ik voel me in ieder geval niet geroepen om iemand van 96 jaar te gaan reanimeren. Ik heb helemaal geen zin om te voelen hoe ik alle ribben van een stokoud mens breek en vervolgens het ritueeltje beeindig en haar dood verklaar. Ik gun het mensen om in vrede te sterven op zulke hoge leeftijden.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #708 Gepost op: 3 februari 2018, 22:25:32
Het is een enorme misvatting als iemand denkt dat het leven van de 90-plusser na een hartstilstand op dezelfde manier door zal gaan na een succesvolle reanimatie. We weten dat er 92 van de 100 70-plussers overlijden na een hartstilstand, er 4 overleven met ernstige hersenschade en er 4 overleven zonder noemenswaardige schade.

We weten dat we er bij 80-plussers amper 2 van de 100 een reanimatie overleven.


Bron: http://www.verenso.nl/wat-doen-wij/vakinhoudelijke-producten/richtlijnen/anticiperende-besluitvorming-over-reanimatie-bij-kwetsbare-ouderen/

We hebben geen cijfers van overleving bij 90-plussers, schijnbaar heb jij ze wel aangezien je mij hier weer eens de les wil lezen. Graag zie ik een onderbouwing van je uitspraak over het reanimeren van 90-plussers.

Voorts is het onzin dat iedere 90-plusser, iedere demente bejaarde of terminale patient een niet-reanimeren badge zou moeten dragen omdat de reanimatiefanaten zich niet kunnen beheersen. Het is een goede zaak als mensen gaan reanimeren maar reanimatie moet nooit een standaardritueel gaan worden bij iedereen die sterft.

Ik voel me in ieder geval niet geroepen om iemand van 96 jaar te gaan reanimeren. Ik heb helemaal geen zin om te voelen hoe ik alle ribben van een stokoud mens breek en vervolgens het ritueeltje beeindig en haar dood verklaar. Ik gun het mensen om in vrede te sterven op zulke hoge leeftijden.

Dan kan je net zo goed geen duikteam meer inroepen als aanrijdtijd meer dan 15 minuten is en het is hartje winter... In mijn ogen niet helemaal juiste beslissing


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #709 Gepost op: 3 februari 2018, 22:31:21
Dan kan je net zo goed geen duikteam meer inroepen als aanrijdtijd meer dan 15 minuten is en het is hartje winter... In mijn ogen niet helemaal juiste beslissing

We hebben het niet over duikteams.

Je verwijt mij hier weer van alles omdat ik zeg dat het de brandweer niet moet uitrukken om 96 jarigen te gaan reanimeren in eigen woning, verzorgings- of verpleegtehuis.

Ik vroeg je om onderbouwing van je eerdere stelling of betwist de resultaten van reanimaties bij 70 en 80 jarigen in mijn voorgaande reactie.