Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 117102 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #710 Gepost op: 4 februari 2018, 19:53:45
Ach met 5 á 6 reanimaties per jaar en 3 personen die nog vrolijk rondlopen zeg ik taak van brandweer geslaagd!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #711 Gepost op: 4 februari 2018, 20:14:39
Ach met 5 á 6 reanimaties per jaar en 3 personen die nog vrolijk rondlopen zeg ik taak van brandweer geslaagd!

1) Heb je een officiele bron met de cijfers van het aantal brandweerinzetten voor reanimaties in regio Hollands Midden waardoor we allemaal kunnen zeggen dat de taak van de brandweer geslaagd is? Minimaal 50% overleving verdient een standbeeld.

2) Zou je het wetsartikel kunnen noemen waaruit blijkt dat reanimatie een taak van de brandweer is?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #712 Gepost op: 4 februari 2018, 20:29:07
1) Heb je een officiele bron met de cijfers van het aantal brandweerinzetten voor reanimaties in regio Hollands Midden waardoor we allemaal kunnen zeggen dat de taak van de brandweer geslaagd is? Minimaal 50% overleving verdient een standbeeld.

2) Zou je het wetsartikel kunnen noemen waaruit blijkt dat reanimatie een taak van de brandweer is?

En als aanvulling:
3. Stuurt de brandweer een factuur aan de marktpartij RAV Hollands-Midden?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #713 Gepost op: 4 februari 2018, 20:39:31
En als aanvulling:
3. Stuurt de brandweer een factuur aan de marktpartij RAV Hollands-Midden?

Sinds 1 januari zouden ze de factuur van hun AED onderhoud mogen opsturen.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #714 Gepost op: 4 februari 2018, 20:49:45
Sinds 1 januari zouden ze de factuur van hun AED onderhoud mogen opsturen.

Dat is in ieder geval iets aangezien het betaalde lekenhulpverleners zijn. Betaalt uit gemeentelijke belastingen, terwijl er gewerkt wordt in opdracht van een private partij.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #715 Gepost op: 4 februari 2018, 20:55:12
1) Heb je een officiele bron met de cijfers van het aantal brandweerinzetten voor reanimaties in regio Hollands Midden waardoor we allemaal kunnen zeggen dat de taak van de brandweer geslaagd is? Minimaal 50% overleving verdient een standbeeld.

2) Zou je het wetsartikel kunnen noemen waaruit blijkt dat reanimatie een taak van de brandweer is?

1 - Aantal inzetten 'reanimatie' is wel na te gaan, in hoeveel gevallen dit geslaagd is, is vanuit privacy / medisch beroepsgeheim niet in cijfers.

2 - Moet je alleen maar doen wat de wet voorschrijft? Een agent doet ook wel eens dingen die niet bij zijn taak/functie horen, is dat verkeerd?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #716 Gepost op: 4 februari 2018, 21:04:45
1 - Aantal inzetten 'reanimatie' is wel na te gaan, in hoeveel gevallen dit geslaagd is, is vanuit privacy / medisch beroepsgeheim niet in cijfers.

Dat klopt natuurlijk niet. Er zijn wereldwijd honderden onderzoeken naar hoe succesvol reanimaties zijn ook in Nederland. Dat staat los van privacy, je kunt gewoon statistieken verzamelen. Dat doet ieder ziekenhuis en iedere RAV.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #717 Gepost op: 4 februari 2018, 21:08:17
1 - Aantal inzetten 'reanimatie' is wel na te gaan, in hoeveel gevallen dit geslaagd is, is vanuit privacy / medisch beroepsgeheim niet in cijfers.

2 - Moet je alleen maar doen wat de wet voorschrijft? Een agent doet ook wel eens dingen die niet bij zijn taak/functie horen, is dat verkeerd?

1. Ik mag toch hopen dat er onderzoek is of wordt gedaan naar de toegevoegde van de brandweer bij reanimatie. Dat is prima anoniem te doen en heeft niets te maken met medisch beroepsgeheim. Overigens is er onderzoek naar gedaan. Volgens mij door Koster? Daar kwam uitdatde brandweer weinig toegevoegde waarde heeft m.b.t. de uitkomst van de reanimatie. Om het simpele feit dat zij er niet binnen 6 minuten zijn.

2. Wel als het structureel is geregeld en het geen uitzondering betreft. Daarbij komt dat de brandweer moet bezuinigen op haar kerntaken, maar wel geld heeft om op reanimatie te rijden?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #718 Gepost op: 4 februari 2018, 21:17:50
Dat klopt natuurlijk niet. Er zijn wereldwijd honderden onderzoeken naar hoe succesvol reanimaties zijn ook in Nederland. Dat staat los van privacy, je kunt gewoon statistieken verzamelen. Dat doet ieder ziekenhuis en iedere RAV.

https://www.hartstichting.nl/getmedia/60b28e87-4d06-40ec-bc26-591faa909a46/boek-hartstichting-reanimatie-cijferboek-2016.pdf

Pagina 41 (of 43 als je PDF doorzoekt) figuur 3.1 - Deze laat zien dat door inzet van AED van politie en brandweer de overlevingskans tegenwoordig 50% is.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #719 Gepost op: 4 februari 2018, 21:22:05
https://www.hartstichting.nl/getmedia/60b28e87-4d06-40ec-bc26-591faa909a46/boek-hartstichting-reanimatie-cijferboek-2016.pdf

Pagina 41 (of 43 als je PDF doorzoekt) figuur 3.1 - Deze laat zien dat door inzet van AED van politie en brandweer de overlevingskans tegenwoordig 50% is.

Dan heb jij het over het gebruik van een AED. Niet elke reanimatiebehoeftige heeft behoefte aan een klap van de AED.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.