GRIP 1 Zeer grote brand compagnie inzet (meerdere panden) Langestraat - Alkmaar 01-01-2015

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand compagnie inzet (meerdere panden) Langestraat - Alkmaar 01-01-2015  (gelezen 48504 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: Peter71 link=msg=1319530 date=1420204231
Er zitten wel interessante tweets tussen, met name over de ventilatoren om panden op overdruk te brengen. Lijkt me een mooi punt om daar over verder te brainstormen, ik zie hem niet direct.
Deze brand geeft in ieder geval aan dat de brandweer niet zonder slagkracht kan, en ook niet met een gehalveerde slagkracht. We hebben teveel binnensteden waar dit soort branden met het grootste gemak kunnen voor komen. 2 jaar geleden Leeuwarden, nu in Alkmaar, en we kunnen de vraag al stellen welke stad volgt. Dit zijn ook zaken waar rookmelders wel nut hebben, maar ook zomaar kunnen falen simpelweg omdat zij geen brand kunnen detecteren. Doordat panden aan en in elkaar zijn gebouwd is de kans zeer aanwezig dat je de brand kwijt raakt in loze ruimtes en gangetjes. En hij zomaar ergens anders naar buiten komt.

Een rookmelder is er voor bewoners, om deze te alarmeren (als dat nog kan). De brandweer zal geen winst halen door een rookmelder die afgaat, tegenwoordig wordt er door omstanders veel al niet op gereageerd.

Hoe kan volgens jullie een brand in een grote stad beter worden aangepakt? De bouw zal niet snel veranderd kunnen worden, toegangswegen kunnen wel worden aangepast maar mijn inziens valt daar geen winst in tijd uit te halen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Fletwed link=msg=1319543 date=1420210293
Een rookmelder is er voor bewoners, om deze te alarmeren (als dat nog kan). De brandweer zal geen winst halen door een rookmelder die afgaat, tegenwoordig wordt er door omstanders veel al niet op gereageerd.

Hoe kan volgens jullie een brand in een grote stad beter worden aangepakt? De bouw zal niet snel veranderd kunnen worden, toegangswegen kunnen wel worden aangepast maar mijn inziens valt daar geen winst in tijd uit te halen.
De rookmelders worden ook aangehaald in de voorgaande tweets, en die lossen de brand inderdaad niet op. Zij kunnen alleen bewoners tijdig alarmeren, als dat al lukt. Een brand in een oude binnenstad aanpakken zal altijd een kwestie van aanpakken zijn. Zaak is om als eerste uit te zoeken in hoeverre de brand al gevorderd is. Is de brand alleen nog in het betreffende pand, of is de mogelijkheid al aanwezig dat hij zich voort geplant heeft middels direct aangrenzende panden. Daarbij is tijdstip ontdekken van de brand belangrijk, hoewel. De brand in Leeuwarden begon ook aan het einde van de middag, terwijl de winkel nog open was. Brandscheidingen/muren mooi als deze aanwezig zijn, hopen dat ze ook werken. Zo niet, dan heb je een uitdaging want dan moet je uitzoeken waar de brand naar toe gaat, en daarvoor moet je eigenlijk ook naar binnen het liefst zo snel mogelijk in aangrenzende panden.

En ja, slagkracht. Dat is de reden dat korpsen met een oude binnenstad met middelbrandpotentieel uitrukken 2x TS, 1xRV en een OVD. Daarnaast lijkt me goed dat er zo snel mogelijk tekeningen/plattegronden op tafel komen waarmee je een indruk kunt krijgen hoe de panden lopen. Ik zeg expres indruk, door de jaren heen en door de nodige verbouwingen kunnen er grote wijzigingen zijn. De beroemde systeemwandjes bijvoorbeeld.


nasder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 143
2x TS en 1x RV is wel het minimum en de beide TS-en aanrijden via andere routes (paaltjes, opstoppingen, etc).

Hou er ook rekening mee dat water vaak schaars is in een oude stad. Oude waterleidingen met kleine capaciteit en veel gedempte grachten. Snel situatie inschatten en extra slagkracht voor water is niet overbodig.

Verder is lokale bekendheid belangrijk. Plattegronden zijn er niet altijd direct maar mensen uit de stad zelf kennen steegjes en doorgangen die eenheden uit omringende gemeentes niet kennen.

Tegenwoordig zie je dat in sommige regio's slechts 1 TS gealarmeerd wordt voor de binnenstad (bv Kennemerland).


nasder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 143
Wil je rondom en aangrenzende panden verkennen dan zijn 2 TS-en al onvoldoende.

2x TS aan voorzijde en 1x TS aan achterzijde zit je dan al snel aan.
In Alkmaar was het blok al 100 diep, dat loop je niet zo snel in de rondte.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Veiligheidsregio NHN @vrnhn  ·  7 uur geleden
#brand #Alkmaar #Langestraat is vrijgegeven. Bewoners kunnen terug naar hun woning.
Veiligheidsregio NHN @vrnhn  ·  7 uur geleden
#brand #Alkmaar #Langestraat Voor vragen over nazorg bel 14072, bezoek website http://www.Alkmaar.nl  of volg twitter @gemeentealkmaar
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat
2 januari 2015
16:11 uur:
De woning boven Waardijk heeft behoorlijke rook- en waterschade, maar is niet onbewoonbaar verklaard.
Ook heeft de brandweer vanmiddag alsnog nabluswerkzaamheden verricht. De politie is inmiddels ook begonnen met een getuigenonderzoek.
09.30 uur:
De brandweer heeft het gebied veilig verklaard; er is geen gevaar meer voor instorting. Bewoners van Gedempte Nieuwesloot en Hofplein kunnen terug naar hun woning. De uitzondering is de woning boven Waardijk. Dit wordt vandaag nog verder onderzocht. De Langestraat is vandaag ook weer open voor winkelend publiek.
1 januari 2015
18.30 uur:
Bewoners van de Gedempte Nieuwesloot en Hofplein kunnen vanavond niet meer terug naar hun woning.
Bewoners die geen slaapplaats hebben, kunnen gebruik maken van een hotelovernachting.
Morgenochtend 2 januari 2015 om 9.00 uur zal er meer bekend gemaakt worden.
12.25 uur:
Op dit moment is het sein brandmeester gegeven.
Laatste wijziging: 02 januari 2015
bron: http://www.alkmaar.nl/4/Brand-in-binnenstad-Alkmaar.html
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Peter71 link=msg=1319551 date=1420211835
En ja, slagkracht. Dat is de reden dat korpsen met een oude binnenstad met middelbrandpotentieel uitrukken 2x TS, 1xRV en een OVD. Daarnaast lijkt me goed dat er zo snel mogelijk tekeningen/plattegronden op tafel komen waarmee je een indruk kunt krijgen hoe de panden lopen. Ik zeg expres indruk, door de jaren heen en door de nodige verbouwingen kunnen er grote wijzigingen zijn. De beroemde systeemwandjes bijvoorbeeld.

Als je dit uitruk voorstel zoals je dat nu neerlegt los laat op het Oude centrum van Enkhuizen (daar waar mij cijfertjes om begonnen) dan zie je in de nieuwe dekkingsplannen dus dat er al direct voor de eerste melding een beroep gedaan moet gaan worden op de buren (die dan direct hun dekking kwijt zijn) bij eventuele verdere opschaling ga je dus ook direct een stuk verderop, de opmerking van posten met 1 TS overslaan voor verdere opschaling betekent dus dat de eerst volgende TS uit Hoorn of Medemblik zou mogen komen toch al snel een stukje van 17 kilometer.
En ik weet wel, er zijn regio's waar men het erger treft maar, dat mag geen reden zijn om de regio's waar het minder ernstig is af te doen als "ach het valt nog wel mee"

We hebben hier niet alleen te maken met een oude binnen stad maar ook met zware kunststof industrie en verschillende zaadfirma's en scheepswerven (kijk naar de gevolgen in Roermond) in het verleden waren er minimaal 3 bedrijfskorpsen nu nog slechts 1 met een eigen TS die niet eens gebruikt kan worden wanneer het korps hier zelf een melding heeft en waar ook geen convenant mee is zover ik weet.

De nabije geschiedenis heeft ons ook geleerd dat de regio nu al snel leeg was, Zwaag en Zwaagdijk twee meldingen van rietenkappen kort na elkaar waardoor de HW van Enkhuizen zo'n 16 km toeterend naar Zwaag moest (en de N302 is zelfs met OGS geen succesnummer) De stolp in Berkhout waarmee de omgeving van Berkhout leeg werd gehaald en in de eindfase van Berkhout de brand in Alkmaar waar 4 RVīs ingezet zijn waardoor voor een afhijsing in Egmond het RV van Den Helder aan moest rukken (ook een slordige 35 km) En deze voorbeelden zijn dan allemaal onder het oude dekkingsplan... en tonen dus binnen 72 uur dat meerdere (en grotere) branden die gelijktijdig of kort op elkaar volgend in het geheel geen uitzondering zijn.

Het is dus kennelijk geheel niet zo raar om te veronderstellen dat voor verschillende gebieden de huidige dekkingsplannen niet toereikend zijn en juist het gebied waar behoorlijk slagkracht verdwijnt een redelijk geisoleerde positie heeft.

Waarbij ik overigens alleen maar meer respect heb voor de mensen die in de afgelopen 72 uur zijn ingezet.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
De bebouwingen in oudere gedeelten worden steeds complexer en daardoor ingewikkelder door verbouwingen uitbreidingen horizontaal en vertikaal en vaak steeds dieper.
Er is daardoor moeilijker een inzicht te krijgen in het mogelijke brandverloop en de ontwikkeling van de beginnende brand.
De ervaringen mbt de aanpak van branden in dit soort bebouwingen worden relatief minder.
Dit maakt samen dat de bestrijding van een zich snel ontwikkelende brand er zeker niet eenvoudiger op wordt.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1319569 date=1420216449
Als je dit uitruk voorstel zoals je dat nu neerlegt los laat op het Oude centrum van Enkhuizen (daar waar mij cijfertjes om begonnen) dan zie je in de nieuwe dekkingsplannen dus dat er al direct voor de eerste melding een beroep gedaan moet gaan worden op de buren (die dan direct hun dekking kwijt zijn) bij eventuele verdere opschaling ga je dus ook direct een stuk verderop, de opmerking van posten met 1 TS overslaan voor verdere opschaling betekent dus dat de eerst volgende TS uit Hoorn of Medemblik zou mogen komen toch al snel een stukje van 17 kilometer.
En ik weet wel, er zijn regio's waar men het erger treft maar, dat mag geen reden zijn om de regio's waar het minder ernstig is af te doen als "ach het valt nog wel mee"

We hebben hier niet alleen te maken met een oude binnen stad maar ook met zware kunststof industrie en verschillende zaadfirma's en scheepswerven (kijk naar de gevolgen in Roermond) in het verleden waren er minimaal 3 bedrijfskorpsen nu nog slechts 1 met een eigen TS die niet eens gebruikt kan worden wanneer het korps hier zelf een melding heeft en waar ook geen convenant mee is zover ik weet.

De nabije geschiedenis heeft ons ook geleerd dat de regio nu al snel leeg was, Zwaag en Zwaagdijk twee meldingen van rietenkappen kort na elkaar waardoor de HW van Enkhuizen zo'n 16 km toeterend naar Zwaag moest (en de N302 is zelfs met OGS geen succesnummer) De stolp in Berkhout waarmee de omgeving van Berkhout leeg werd gehaald en in de eindfase van Berkhout de brand in Alkmaar waar 4 RVīs ingezet zijn waardoor voor een afhijsing in Egmond het RV van Den Helder aan moest rukken (ook een slordige 35 km) En deze voorbeelden zijn dan allemaal onder het oude dekkingsplan... en tonen dus binnen 72 uur dat meerdere (en grotere) branden die gelijktijdig of kort op elkaar volgend in het geheel geen uitzondering zijn.

Het is dus kennelijk geheel niet zo raar om te veronderstellen dat voor verschillende gebieden de huidige dekkingsplannen niet toereikend zijn en juist het gebied waar behoorlijk slagkracht verdwijnt een redelijk geisoleerde positie heeft.

Waarbij ik overigens alleen maar meer respect heb voor de mensen die in de afgelopen 72 uur zijn ingezet.
Kun je wel een hele redenatie tegen mij aanhouden. Feit is dat blijkelijk vanaf gisteren bij jullie een nieuw dekkingsplan is ingegaan. Een dekkingsplan die door iedereen is goed gekeurd, dus ook door je eigen burgemeester.  ::)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: nasder link=msg=1319558 date=1420214454
Wil je rondom en aangrenzende panden verkennen dan zijn 2 TS-en al onvoldoende.

2x TS aan voorzijde en 1x TS aan achterzijde zit je dan al snel aan.
In Alkmaar was het blok al 100 diep, dat loop je niet zo snel in de rondte.
Daarom is het zaak dat de eerst aankomend eenheden de beroemde kubus gaan controleren. Zit de brand nog in die kubus zou je het kunnen redden met het potentieel. Heb je duidelijk signalen dat de brand zich al buiten die kubus bevindt, ga dan zeker opschalen. ;)