GRIP 1 Zeer grote brand compagnie inzet (meerdere panden) Langestraat - Alkmaar 01-01-2015

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand compagnie inzet (meerdere panden) Langestraat - Alkmaar 01-01-2015  (gelezen 48656 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.



zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Drie panden van de Alkmaarse schoenenhandelaar Bert Waardijk zijn bij de grote nieuwjaarsbrand verloren gegaan. Alleen zijn kinderschoenenwinkel is, dankzij een branddeur, gespaard gebleven.

De branddeur scheidde de schoenwinkels aan de Langestraat van het magazijn. Als de deur er niet was, had de brand via het magazijn ook zijn kinderschoenenwinkel vernietigd.

Iets meer uitleg bij de bron, met foto's van wat er nog over is van de binnenkant van de panden....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
er wordt hier wel vergeten dat er in de dikke muren wel overal ramen en deuren zitten naar de kleine steegjes die overal tussendoor lopen.
dit blijven de zwakste plekken in je gevecht tegen de vlammen. mijn directe collegas waren de eerste auto en zij hebben ook gezien dat bij bv ici paris er 3 plavonnen over elkaar heen zaten. toen die werden weggehaald stond het in een paar seconde helemaal zwart terwijl er daarvoor nog niks was. dit zijn echt zaken waar je niks tegen kan doen. het vuur komt overal vandaan en gaat overal naartoe
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
er wordt hier wel vergeten dat er in de dikke muren wel overal ramen en deuren zitten naar de kleine steegjes die overal tussendoor lopen.
dit blijven de zwakste plekken in je gevecht tegen de vlammen. mijn directe collegas waren de eerste auto en zij hebben ook gezien dat bij bv ici paris er 3 plavonnen over elkaar heen zaten. toen die werden weggehaald stond het in een paar seconde helemaal zwart terwijl er daarvoor nog niks was. dit zijn echt zaken waar je niks tegen kan doen. het vuur komt overal vandaan en gaat overal naartoe
Het punt was toch dat die steegjes etc. er niet waren?
Bijdragen op persoonlijke titel.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: free3 link=msg=1320159 date=1420463062
er wordt hier wel vergeten dat er in de dikke muren wel overal ramen en deuren zitten naar de kleine steegjes die overal tussendoor lopen.
dit blijven de zwakste plekken in je gevecht tegen de vlammen. mijn directe collegas waren de eerste auto en zij hebben ook gezien dat bij bv ici paris er 3 plavonnen over elkaar heen zaten. toen die werden weggehaald stond het in een paar seconde helemaal zwart terwijl er daarvoor nog niks was. dit zijn echt zaken waar je niks tegen kan doen. het vuur komt overal vandaan en gaat overal naartoe

Ik denk dat er juist wel aandacht is voor de verborgen ruimten in de panden het is door diverse mensen benoemd en ook dat het uiterst vern(censuur)f is. Neem als voorbeeld de kennelijk open verbindingen tussen de schoenenwinkel. Als je de foto's van de restanten bekijkt met de wetenschap hoelang de brand heeft gewoed, dan is het, denk ik, een wonder dat die ene branddeur het gehouden heeft.

Wat je aangeeft van 3 plafonds boven elkaar is denk ik ook een kleuterschool voorbeeld van de situatie die Peter heeft proberen te beschrijven, geen idee hebben van de verborgen ruimten terwijl daar gedurende de brand heel stiekem de ideale omstandigheden worden opgebouwd om iedereen onaangenaam te verrassen.

Uit je reactie proef ik dan wel weer dat tekeningen, als ze er al zijn, absoluut geen enkele zekerheid brengen ten aanzien van de werkelijke situatie de je gaat aantreffen, ik neem tenminste aan dat er op geen enkele tekening aangegeven staat dat een pand 3 plafonds heeft.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: free3 link=msg=1320159 date=1420463062
er wordt hier wel vergeten dat er in de dikke muren wel overal ramen en deuren zitten naar de kleine steegjes die overal tussendoor lopen.
dit blijven de zwakste plekken in je gevecht tegen de vlammen. mijn directe collegas waren de eerste auto en zij hebben ook gezien dat bij bv ici paris er 3 plavonnen over elkaar heen zaten. toen die werden weggehaald stond het in een paar seconde helemaal zwart terwijl er daarvoor nog niks was. dit zijn echt zaken waar je niks tegen kan doen. het vuur komt overal vandaan en gaat overal naartoe
3 plafonds boven elkaar, het school voorbeeld van tig verbouwingen. Men wil snel verbouwen, dus knallen we het nieuwe zo onder het oude plafond, en we laten de oude zaken maar zitten. Willen we sneller grip hebben op dit soort branden, zou je bij verbouwingen toezicht moeten gaan houden dat men het gehele pand geheel leeg sloopt voor men de nieuwe winkel erin plaatst.


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
inderdaad bedoelde ik dat met plafonds die niet op tekeningen staan. net als muurtjes enzo. denk hierbij ook aan schuurtjes die op de dakterrassen zijn gebouwd en god weet wat daar in zit. steegjes zitten er wel maar zijn vaak niet breder dan 40/50cm. heel gebruikelijk voor de binnenstad van alkmaar. het grote nadeel hiervan is dat aan de kant van de gedempte nieuwesloot bijvoorbeeld steegjes zijn die uitkomen aan de achterkant van panden van de langestraat. een kubus compleet krijgen kost je dus al lange tijd. neem daarbij de gigantische vuurbelasting loop je constant achter de feiten aan. eer je je kubus compleet hebt kun je weer opnieuw beginnen
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
@free3.

Kortom als bij dit soort langere en onoverzichtelijke bouwsels duidelijk wordt dat de conventionele aanpak weinig succesvol zal zijn moet je snel overgaan op een meer rigoureuze aanpak. Dit soort panden worden vaak gekenmerkt door grote openingen.
Beginnen met twee straatwaterkanonnen op het interieur en de boel zo snel mogelijk volplempen en mogelijk een derde waterkanon van bovenaf de boel "beregenen".


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Tja, kan ook. We weten het niet meer, dus stampen we volledig oncontroleerbaar maar 2 waterkanonnen naar binnen. En hozen de handel maar vol zonder ook maar te bedenken waar we mee bezig zijn. ::)
Zonder ook maar dat nog kunnen controleren waar we mee bezig zijn. Is dat in dit soort gevallen een lastige klus, maar gaan we de boel maar vol hozen weten we zeker dat we het overzicht kwijt raken. Dat beetje controle die we nog hebben moet je zeker vasthouden, en als het even kan ook uitbreiden. Gelukkig komt het bij brandbestrijding nog aan op vakmanschap.


nasder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 143
Daarom is er ook gepleit voor 2x RV, niet alleen geschikt als torenstraal maar ook geschikt om te 'verkennen' vanuit de lucht.
Mogelijk krijg je dan sneller een beeld van hoe het aan elkaar gebouwd is, waar binnenplaatsen liggen, ramen, verloop van daken, etc.

Uiteindelijk heb je gewoon redelijk wat personeel nodig om in korte tijd een beeld te vormen. De kubus door 1 bevelvoerder / OvD in korte tijd te laten maken is haast ondoenlijk. Ook op een dergelijke vorm van samenwerken (kubus beeld opbouwen met meerdere personen) zou je kunnen oefenen in binnensteden.