GRIP 1 Zeer grote brand compagnie inzet (meerdere panden) Langestraat - Alkmaar 01-01-2015

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand compagnie inzet (meerdere panden) Langestraat - Alkmaar 01-01-2015  (gelezen 48566 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
laten we nou halverwege een aantal grote oefeningen hebben gehad in stadsbranden. en daadwerkelijk in de binnenstad geoefend te hebben.
het heeft zich nu uitbetaald denk ik.
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


groundopsLEY

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Is het niet mogelijk dat de brandweer regio's gegevens uit gaan wisselen over grote branden in binnensteden?
Denk dan aan Kampen, Zwolle, Deventer, Haarlem en Leeuwarden om er maar een paar te noemen.
De bebouwingen in die steden zijn ongeveer gelijk qua oude panden, loze ruimten, verbouwingen enz.
Je zou dan van elkaar kunnen leren hoe de aanpak is geweest en daar dan in de eigen gemeente je voordeel mee kunnen doen.

Gtz,
Jan


nasder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 143
Evaluaties zijn vaak met beperkt aantal mensen en worden al amper binnen de regio gedeeld, laat staan daarbuiten.
Ik vrees dat men te beducht is het naar buiten lekken van 'verbeterpunten'


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: nasder link=msg=1320302 date=1420491574
Evaluaties zijn vaak met beperkt aantal mensen en worden al amper binnen de regio gedeeld, laat staan daarbuiten.
Ik vrees dat men te beducht is het naar buiten lekken van 'verbeterpunten'
Ben ik niet met je eens. Met name over de brand in Leeuwarden is veel geschreven, met name ook over de inzet van de brandweer. Dus is er best wel veel informatie voor te vinden. Alleen gebeurd er tot nog toe te weinig met de informatie die er is, dus ligt dit ook voor een groot deel aan de korpsen zelf. ;)


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Citaat van: Peter71 link=msg=1320303 date=1420491973
Ben ik niet met je eens. Met name over de brand in Leeuwarden is veel geschreven, met name ook over de inzet van de brandweer. Dus is er best wel veel informatie voor te vinden. Alleen gebeurd er tot nog toe te weinig met de informatie die er is, dus ligt dit ook voor een groot deel aan de korpsen zelf. ;)
inderdaad naar aanleiding van alle info die daaruit kwam hebben wij onze stadsbrand oefeningen gehouden
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Alleen maar goed, dat jullie die oefeningen draaien. O0
Ik zou haast pleiten dat korpsen de kans krijgen, als er grootschalige verbouwingen gaande zijn in hun binnensteden zij daar eens gaan kijken. Een pand is dan gestript, en kun je ook goed zien hoe diep een pand kan zijn, en ook hoe bepaalde zaken in elkaar overlopen.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: Peter71 link=msg=1320313 date=1420493734
Alleen maar goed, dat jullie die oefeningen draaien. O0
Ik zou haast pleiten dat korpsen de kans krijgen, als er grootschalige verbouwingen gaande zijn in hun binnensteden zij daar eens gaan kijken. Een pand is dan gestript, en kun je ook goed zien hoe diep een pand kan zijn, en ook hoe bepaalde zaken in elkaar overlopen.

Mooi voorstel - initiatief, maar dan moeten zij daar wel tijd & budget voor vrijmaken. Denk dat hogere hand daar niet op zit te wachten.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: free3 link=msg=1320198 date=1420471117
een kubus compleet krijgen kost je dus al lange tijd. neem daarbij de gigantische vuurbelasting loop je constant achter de feiten aan. eer je je kubus compleet hebt kun je weer opnieuw beginnen

Dat is de praktijk. Het wordt tijd dat er meer eigentijdse methoden en middelen worden ontwikkeld en kunnen worden ingezet waardoor verkenning aanmerkelijk minder tijd,inspanning kost, mogelijk gevaar oplevert en er ter plaatse snel een actueel inzicht komt in het vaak "complexe" bouwsel.


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
hoe zie je dat voor je dan? een kubus blijft een kubus en een complex gebouw complex. ik ben zeer benieuwd.
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Fletwed link=msg=1320444 date=1420535498
Mooi voorstel - initiatief, maar dan moeten zij daar wel tijd & budget voor vrijmaken. Denk dat hogere hand daar niet op zit te wachten.
Als dat soort zaken keurig tijdens oefeningen en oefenavonden gedaan worden heeft de hogere hand niks te vinden. Dit is heel simpel gebiedskennis, en daar kun je als repressieve dienst alleen maar gemak van.