schade door vuurwerk

Auteur Topic: schade door vuurwerk  (gelezen 3426 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Gepost op: 1 januari 2015, 13:48:09
Vraagje, afgelopen nacht is er een vuurpijl door de ruit gevlogen bij mijn vriendin thuis. De ruit is gebroken en het kozijn ontzet door de explosie.

Wie het afgestoken heeft weet ik niet. Toen ikging kijken was er niemand in de omgeving te zien.

Is dit iets waar we aangifte van moeten doen of melding moeten maken bij de politie?




Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1 Gepost op: 1 januari 2015, 13:52:05
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1319106 date=1420116489
Is dit iets waar we aangifte van moeten doen of melding moeten maken bij de politie?
Dat ligt er aan. Is er reden om aan te nemen dat het om opzet gaat? Dan spreken we namelijk over vernieling. Als het een pijl uit een omgevallen fles is dan is het een ongelukje en hoef je daar gen melding van te maken.

Als er niets is wat op opzet wijst dan denk ik niet dat de politie aangifte op zal nemen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #2 Gepost op: 1 januari 2015, 14:06:05
De veroorzaker heeft zich niet vrijwillig gemeld. Ik zou wel aangifte doen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #3 Gepost op: 1 januari 2015, 14:09:00
Het lijkt me niet dat er opzet is, het lijkt gewoon een ongeluk inderdaad.

 Maar in principe is de afsteker toch wel aansprakelijk voor eventuele schade? Was natuurlijk wel netjes geweest als hij/zij even aangebeld had zodat we de verzekering de boel hadden kunnen laten afhandelen. Dat is dan alleen wel weer heel utopisch van mij :-)


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #4 Gepost op: 1 januari 2015, 14:14:01
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1319115 date=1420117740
Het lijkt me niet dat er opzet is, het lijkt gewoon een ongeluk inderdaad.

 Maar in principe is de afsteker toch wel aansprakelijk voor eventuele schade? Was natuurlijk wel netjes geweest als hij/zij even aangebeld had zodat we de verzekering de boel hadden kunnen laten afhandelen. Dat is dan alleen wel weer heel utopisch van mij :-)
Je kunt ook verzekering vragen wat te doen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #5 Gepost op: 1 januari 2015, 14:26:55
Citaat van: JJ75 link=msg=1319114 date=1420117565
De veroorzaker heeft zich niet vrijwillig gemeld. Ik zou wel aangifte doen.
Bij vernieling moet er sprake zijn van opzettelijkheid. Het feit of iemand zich vrijwillig meld of niet doet daar niets aan af.
Als het een ongeluk is kan het best dat iemand niet eens door heeft wat hij heeft aangericht.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #6 Gepost op: 1 januari 2015, 14:50:32
Mag je weggaan zonder je te melden als veroorzaker? Ik acht de kans klein dat de veroorzaker van niks weet. Een ruit opblazen (ook per ongeluk) maakt best wel geluid.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #7 Gepost op: 1 januari 2015, 15:01:01
Citaat van: JJ75 link=msg=1319137 date=1420120232
Ik acht de kans klein dat de veroorzaker van niks weet. Een ruit opblazen (ook per ongeluk) maakt best wel geluid.
Als dat is gebeurd rond 00:00 uur dan hoor je overal geknal. Bovendien kan een vuurpijl aardige afstanden afleggen dus als dat ding 50 tot 100 meter verderop terecht komt dan is de kans dat je de gevolgen niet ziet misschien nog wel groter.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #8 Gepost op: 1 januari 2015, 15:01:22
Citaat van: JJ75 link=msg=1319137 date=1420120232
Mag je weggaan zonder je te melden als veroorzaker? Ik acht de kans klein dat de veroorzaker van niks weet. Een ruit opblazen (ook per ongeluk) maakt best wel geluid.

Met alle vuurwerk knallen en luidruchtige buren om je heen en dan ook nog het gegeven dat een vuurpijl is gemaakt om vooral ver weg te komen (bedoeld in de hoogte maar een vuurpijl heeft een enorm slecht richtingsgevoel) denk ik dat het best eens zo zou kunnen zijn dat de veroorzaker het werkelijk niet door heeft gehad.
In een voorkomend geval gewoon je verzekering inschakelen en in je handen klappen dat het niet ernstiger is afgelopen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Johanna

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Lotus
Reactie #9 Gepost op: 1 januari 2015, 17:12:17
Toen ik in Denemarken woonde, kwam ik op een morgen buiten (volgens mij was het nog 1 april ook) en strak er een vuurpijl uit mijn dak. Die was dwars door een dakpan gegaan en wij hadden niets gehoord, zelfs al waren we thuis.

Ik baal nog steeds ervan dat ik er toen geen foto van gemaakt heb.