Vernieuwende waterwinning

Auteur Topic: Vernieuwende waterwinning  (gelezen 20657 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #10 Gepost op: 3 januari 2015, 17:39:20
Citaat van: Koekoek link=msg=1319786 date=1420292576
Kijk eens naar onderstaand filmpje. Geeft een goede indruk van hoe het inmiddels in een groot deel van Drenthe geregeld is.

http://www.youtube.com/watch?v=lJD06Zr1vVc

Ook dit systeem is niet zaligmakend, maar ook in compacte binnensteden kun je hier gebruik van maken.
De eerste TW kun je op/vlakbij de dichtsbijzijnde kruising / pleintje o.i.d zetten en daar is ook voldoende ruimte voor de 2e (pendel)TW.
De TW's zijn niet veel groter dan een TS.

Er wordt gesproken over dat er binnen een straal van 2 km. een vulpunt of oppervlaktewater is, dat vullen slechts 8 minuten duurt. Maar je zit bij het vullen ook nog met opbouwen en afbouwen van leiding naar vulpunt / oppervlaktewater. Je moet dan heen en weer pendelen, is het niet makkelijker om vanaf die 2 km. op afstand liggende vulpunt of oppervlaktewater gewoon slangen aan te leggen? Wat zijn hier de voor- en nadelen van?


hout

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #11 Gepost op: 3 januari 2015, 18:33:45
Tankwagens zijn in principe bedoelt als overbrugging tot er GWT opgebouwd is.


nasder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 143
Reactie #12 Gepost op: 3 januari 2015, 20:00:08
In Drenthe gaat 1 tankwagen als TS van open water afleggen om de andere tankwagen te vullen. Kan je ook gewoon een MSA nemen, die achter een tankwagen hangen en met de tankwagen gaan pendelen. Veel goedkoper.


nasder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 143
Reactie #13 Gepost op: 3 januari 2015, 20:08:56
Citaat van: Fletwed link=msg=1319823 date=1420303160
Er wordt gesproken over dat er binnen een straal van 2 km. een vulpunt of oppervlaktewater is, dat vullen slechts 8 minuten duurt. Maar je zit bij het vullen ook nog met opbouwen en afbouwen van leiding naar vulpunt / oppervlaktewater. Je moet dan heen en weer pendelen, is het niet makkelijker om vanaf die 2 km. op afstand liggende vulpunt of oppervlaktewater gewoon slangen aan te leggen? Wat zijn hier de voor- en nadelen van?

Dat is in principe een Groot Water Transport opbouwen en dat kost tijd, een half uur na aankomst.
Hier hebben we het over snelle en effectieve waterwinning voordat het GWT is opgebouwd.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #14 Gepost op: 4 januari 2015, 12:06:45
Citaat van: nasder link=msg=1319835 date=1420311608
In Drenthe gaat 1 tankwagen als TS van open water afleggen om de andere tankwagen te vullen. Kan je ook gewoon een MSA nemen, die achter een tankwagen hangen en met de tankwagen gaan pendelen. Veel goedkoper.
Hangt er wel van af hoe snel je het water in de tankwagen kunt pompen vanaf het open water tov overpompen van tankwagen naar tankwagen.


guest12562

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 4 januari 2015, 15:08:38
Tankwagens zijn toch effectiever in minder dichtbebouwde omgeving?
Het is idd een middel om de tijd tussen het GWT en de eerste aanval op te vullen.
Ik zie zelf meer heil in effectiever inzetten van aanjaagverbanden met TS'en en aanvulling van slangen (op welke manier dan ook).


Frits

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #16 Gepost op: 4 januari 2015, 23:09:44
Citaat van: nasder link=msg=1319835 date=1420311608
In Drenthe gaat 1 tankwagen als TS van open water afleggen om de andere tankwagen te vullen. Kan je ook gewoon een MSA nemen, die achter een tankwagen hangen en met de tankwagen gaan pendelen. Veel goedkoper.

Dit is niet juist. Elke TW die pendelt haalt gewoon zelfstandig water uit een geboordeput/openwater/whatever.
Zuigslangen(2) laten liggen zodat de anderen alleen maar even hoeven aan te koppelen is ook gewoonte en scheelt veel tijd.


Frits

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #17 Gepost op: 4 januari 2015, 23:21:08
Citaat van: Breathe link=msg=1319963 date=1420380518
Tankwagens zijn toch effectiever in minder dichtbebouwde omgeving?
Het is idd een middel om de tijd tussen het GWT en de eerste aanval op te vullen.
Ik zie zelf meer heil in effectiever inzetten van aanjaagverbanden met TS'en en aanvulling van slangen (op welke manier dan ook).

Aanjaagverbanden opbouwen met TS`en kost gewoon erg veel tijd. Eerst alles terplaatse hebben. Dan alles nog is uitgooien en dan nog is op druk brengen, slangen klaren e.d.

Als ik hier roep om 3 of 4 extra TW`s naast die ik zelf al meegenomen staan die er makkelijk binnen een half uur. En dan heb ik dus gegarandeerd water. Zodra de eerste TW op de buffer TW na leeg is kan die alvast weer een nieuw vrachtje gaan halen en dan heb je dus heel wat capaciteit.

Ik vind nog wel dat sommige bevelvoerders nog iets krampachtig doen over TW`s oproepen, maar dat wijt ik aan gewenning van het systeem.


guest12562

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 4 januari 2015, 23:23:29
Citaat van: Frits link=msg=1320057 date=1420410068
Aanjaagverbanden opbouwen met TS`en kost gewoon erg veel tijd. Eerst alles terplaatse hebben. Dan alles nog is uitgooien en dan nog is op druk brengen, slangen klaren e.d.

Als ik hier roep om 3 of 4 extra TW`s naast die ik zelf al meegenomen staan die er makkelijk binnen een half uur. En dan heb ik dus gegarandeerd water. Zodra de eerste TW op de buffer TW na leeg is kan die alvast weer een nieuw vrachtje gaan halen en dan heb je dus heel wat capaciteit.

Ik vind nog wel dat sommige bevelvoerders nog iets krampachtig doen over TW`s oproepen, maar dat wijt ik aan gewenning van het systeem.

Misschien wat meer out of the box denken over die eerste alinea.

Een half uur voor een TW is te veel het gaat niet om een half uur, maar het gaat juist om de tijd tussen 10 minuten en 30 minuten.
Daarbij komt dat de TW's niet wendbaar genoeg zijn in dichtbebouwde gebieden.


Frits

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #19 Gepost op: 4 januari 2015, 23:33:04
Citaat van: Breathe link=msg=1320058 date=1420410209
Misschien wat meer out of the box denken over die eerste alinea.

Een half uur voor een TW is te veel het gaat niet om een half uur, maar het gaat juist om de tijd tussen 10 minuten en 30 minuten.
Daarbij komt dat de TW's niet wendbaar genoeg zijn in dichtbebouwde gebieden.

De laaste van de 4 extra staat er binnen het half uur. Dat betekent dus ook dat de eerst volgende na die van onszelf er 10 minuten na alarmering staat.

Ik wil wel is zien hoe snel een 2de en 3de gealarmeerde ts de waterwinning opgebouwd heeft vanaf een geboorde put op 2 kilometer. Dan ga je het met de tw dik winnen wat betreft snelle en zekere watervoorziening.

Wat betreft de wendbaarheid komen we met de TW een heel eind. Er zit een gestuurde achteras op wat betekent dat ze krapper kunnen draaien dan onze TS. Je kunt dus met de TW doorrijden achter de TS aan. Vanaf de TW kun je 100 meter 4duimers uitgooien naar een plek waar de 2de TW kan komen en weer makkelijk kan wegkomen. Dat kan dus bij voorbeeld op de hoek van de straat zijn.