Vernieuwende waterwinning

Auteur Topic: Vernieuwende waterwinning  (gelezen 20667 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 5 januari 2015, 00:13:45
Citaat van: Frits link=msg=1320059 date=1420410784
De laaste van de 4 extra staat er binnen het half uur. Dat betekent dus ook dat de eerst volgende na die van onszelf er 10 minuten na alarmering staat.

Ik wil wel is zien hoe snel een 2de en 3de gealarmeerde ts de waterwinning opgebouwd heeft vanaf een geboorde put op 2 kilometer. Dan ga je het met de tw dik winnen wat betreft snelle en zekere watervoorziening.

Wat betreft de wendbaarheid komen we met de TW een heel eind. Er zit een gestuurde achteras op wat betekent dat ze krapper kunnen draaien dan onze TS. Je kunt dus met de TW doorrijden achter de TS aan. Vanaf de TW kun je 100 meter 4duimers uitgooien naar een plek waar de 2de TW kan komen en weer makkelijk kan wegkomen. Dat kan dus bij voorbeeld op de hoek van de straat zijn.

Ook als er al allemaal slangen liggen in de straten richting de brandhaard?
Geboorde putten heb je niet zoveel in een stad.
Ik heb het met name over stedelijke bebouwing, dus niet platteland. Daar gelden andere regels.

En met out of the box heb ik het dus over containers met bijv. gevouwen slangen van de ene naar de andere TS verplaatsen bijv.
Ik zeg niet dat een TW niet goed is, want mss is het wel de combi.

Het gaat mij meer om de (on)mogelijkheden van alles wat we bedenken.

Nogmaals het spanningsveld ligt tussen de 10 min en 30 min, daar ligt dus ook de uitdaging.


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #21 Gepost op: 5 januari 2015, 06:48:50
Het idee was om bij een wat grotere brand het GWT te laten komen in praktijk valt dit erg tegen,En wat betrefd de wendbaarheid van de voertuigen de TW's van Drenthe hebben allemaal een kortere draai cirkel dan een groot deel van de TS,en. Daar naast ishet voertuig uitgerust met een microfoontje aan de achterkant van het voertuig waar door het voertuig makelijk te gidsen is.Het enige wat minder soepel gaat dan gehoopt is het van een grote weg een kleine weg opdraaien (dit gaat meestal achteruit ivm koppelingen) daar ben je zeker 4 man voor nodig 2 om het verkeer stil te zetten en 1 om te gidsen.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #22 Gepost op: 5 januari 2015, 10:53:00
Citaat van: jasir link=msg=1320091 date=1420436930
Het idee was om bij een wat grotere brand het GWT te laten komen in praktijk valt dit erg tegen,En wat betrefd de wendbaarheid van de voertuigen de TW's van Drenthe hebben allemaal een kortere draai cirkel dan een groot deel van de TS,en. Daar naast ishet voertuig uitgerust met een microfoontje aan de achterkant van het voertuig waar door het voertuig makelijk te gidsen is.Het enige wat minder soepel gaat dan gehoopt is het van een grote weg een kleine weg opdraaien (dit gaat meestal achteruit ivm koppelingen) daar ben je zeker 4 man voor nodig 2 om het verkeer stil te zetten en 1 om te gidsen.
Dat met de koppelingen is toch technisch op te lossen?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #23 Gepost op: 5 januari 2015, 11:18:34
Citaat van: JJ75 link=msg=1320111 date=1420451580
Dat met de koppelingen is toch technisch op te lossen?

Als je vooruit richting autospuit rijdt met de tankwagen heb je meer (lengte tankwagen plus de bocht in de 4 "slang) slanglengte nodig dan achteruit. Voor de rest maakt het niets uit.
Meer problematisch wordt het bij brand in stedelijke gebieden.
Voorbeeld Brand ergens midden in de smalle Dorpsstraat (300 m.) Eerste autospuit rijdt iets voorbij het brandadres in afwachting van de hoogwerker. Eerste waterwagen die ter plaatse komt kan de straat dus niet in en moet middels slangen afleggen over 150 meter naar de autospuit, volgende waterwagens koppelen vervolgens op de uitgelegde slangen.
Een waterwagen zal ook geen lange straat in rijden waar deze achteruit weer uit zal moeten, of problemen met de volgende waterwagen etc. dus ook hier slangen uitbrengen.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #24 Gepost op: 5 januari 2015, 11:40:10
Citaat van: Thor link=msg=1320118 date=1420453114
Als je vooruit richting autospuit rijdt met de tankwagen heb je meer (lengte tankwagen plus de bocht in de 4 "slang) slanglengte nodig dan achteruit. Voor de rest maakt het niets uit.
Meer problematisch wordt het bij brand in stedelijke gebieden.
Voorbeeld Brand ergens midden in de smalle Dorpsstraat (300 m.) Eerste autospuit rijdt iets voorbij het brandadres in afwachting van de hoogwerker. Eerste waterwagen die ter plaatse komt kan de straat dus niet in en moet middels slangen afleggen over 150 meter naar de autospuit, volgende waterwagens koppelen vervolgens op de uitgelegde slangen.
Een waterwagen zal ook geen lange straat in rijden waar deze achteruit weer uit zal moeten, of problemen met de volgende waterwagen etc. dus ook hier slangen uitbrengen.
Ik denk aan aansluitingen aan de voorkant maken. Of naar voren gericht aan de zijkant net achter de cabine. Zo wie zo is dacht ik het idee dat je de eerste waterwagen gewoon laat staan als buffer en niet steeds aan en af koppelt.


Frits

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #25 Gepost op: 5 januari 2015, 17:42:11
Onze tw's hebben een ringleiding waardoor er aan beide zijkanten en aan de achterkant zowel water opgezogen danwel water weggegeven kan worden


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #26 Gepost op: 5 januari 2015, 20:55:58
Amerikaanse stijl, pomp voorop, naar mijn weten zijn er ook enkele slangen/tankwagens die dus smal zijn, wateropslag en daarnaast veel slangen hebben.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


nasder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 143
Reactie #27 Gepost op: 5 januari 2015, 21:21:34
In eerste instantie gaat de discussie over welk potentieel je inzet voor een brand in een oude binnenstad. In het bijzonder het inzetvoorstel zoals dat in Kennemerland gaat draaien voor brand in een oude binnenstad, een stad analoog aan de brand in Alkmaar.

Afstand tot open water is in dergelijke steden meestal niet meer dan 1km, vaak minder. Ondergrondse brandkranen hebben een beperkte capaciteit, de straten zijn smal en bij een inzet vol met slangen.

Ouderwets afleggen met 75mm staat ook toe om door steegjes (die vaak van de gracht/rivier naar achterliggende starten lopen) te gaan waar geen auto kan komen.

Het geschetste aantal tankwagens beschikbaar in Drenthe is veel groter dan bv in Kennemerland (2 stuks zonder pomp). De situatie is dus anders en het nut van de tankwagen versus WTS200 in de situatie oude binnenstad was het startpunt van de discussie.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #28 Gepost op: 5 januari 2015, 21:34:43
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1320279 date=1420487758
Amerikaanse stijl, pomp voorop, naar mijn weten zijn er ook enkele slangen/tankwagens die dus smal zijn, wateropslag en daarnaast veel slangen hebben.

Bij Amerikaanse pumpers zit de pomp meestal in het midden, vooraan staat idd meestal wel een koppeling.