Belgische gevangene mag (geen) euthanasie laten plegen

Auteur Topic: Belgische gevangene mag (geen) euthanasie laten plegen  (gelezen 7161 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #10 Gepost op: 5 januari 2015, 13:41:10
Citaat van: HIT link=msg=1319971 date=1420381185
Voor ik mijn antwoord schreef heb ik meerdere artikelen gelezen over deze gevangene, en daarin komt duidelijk naar voor dat er wel behandeling wordt toegepast. Echter is de gedachte van de gevangene dusdanig dat de behandeling niets uithaalt en hij niet kan leven met de gedachte dat hij straks weer wordt vrijgelaten en hetzelfde nogmaals pleegt van die aard dat het een psychisch lijden oplevert. Ook TBS artsen hier in Nederland hebben verklaringen afgelegd geen juiste behandeling te hebben.
Hier gaan twee dingen door elkaar.
1) Er is geen uitsluitingsgrond voor Euthanasie voor gedetineerden. Op geen enkele rechtsgrond, derhalve ook gewoon mogelijk. Alleen zal dit ook via de rechter lopen om een ontloping van straf te voorkomen.
2) De werkelijke straf die normaal voor zijn vergrijp staat heeft deze man uitgezeten ( door de rechter meegewogen in zijn beslissing als ik de artikelen goed lees ). Ook levenslang kent een einde. Een behandeling is ook door de rechter geconstateerd niet mogelijk, niet binnen en niet buiten de op dit moment bekende psychiatrie. Dan moet je kijken naar de menselijkheid van het bestaan, dagen behandelen terwijl de patiënt alleen maar meer in problemen komt omdat er een datum komt dat hij vrij komt. Waarbij de patiënt alleen nog maar denkt dat hij weer gaat doen waarvoor hij is veroordeeld.  
Waar baseer je dat op? Ik bedoel, je kan nog zo goed behandelen maar als de geest toch niet wil/kan veranderen dan heeft elke zorg gefaald. Dan nog hoeft dat niet te liggen aan de gegeven zorg.

Ik ben met je eens dat we moeten waken dat het niet een ontsnapping moet kunnen worden aan strafoplegging, maar ik ben er wel voor dat als het onmenselijk wordt om met die overtuiging te leven er wel een mogelijkheid moet bestaan. En laten we eerlijk zijn, als na 30 jaar deze man dezelfde overtuiging nog steeds heeft ( overigens heeft ie deze overtuiging ook voor zijn proefverlof kenbaar gemaakt ) het wel kan worden aangemerkt voor ondragelijk lijden.

Heel mooi dat jij je uitgebreid over deze casus gaat inlezen, die tijd heb ik er niet voor.

Wat mij verbaast is dat iemand die ontoerekeningsvatbaar is en mogelijk ook wilsonbekwaam(uitsluiting voor euthanasieaanvraag), euthanasie wil omdat zijn geest niet wil of kan veranderen. De vraag is of er geen andere zorg beschikbaar kan worden gesteld die de man helpt om wel goed met zijn problematiek om te gaan.

Iemand kan nog wel euthanasie willen, het is daarbij geen recht, het is een handeling die door een ANDER in cause een arts uitgevoerd zal moeten worden. Niemand kan tot uitvoeren van die handeling worden verplicht.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #11 Gepost op: 5 januari 2015, 14:03:01
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1320151 date=1420461670
Wat mij verbaast is dat iemand die ontoerekeningsvatbaar is en mogelijk ook wilsonbekwaam(uitsluiting voor euthanasieaanvraag), euthanasie wil omdat zijn geest niet wil of kan veranderen. De vraag is of er geen andere zorg beschikbaar kan worden gesteld die de man helpt om wel goed met zijn problematiek om te gaan.

Voor de duidelijkheid:
- De man is niet wilsonbekwaam.
- Volgens de rechter biedt de Belgische wet geen mogelijkheid om andere zorg beschikbaar te stellen. Ook vindt de rechter dat er genoeg ondersteuning is voor de conclusie dat de man lijdt, en dat het lijden uitzichtloos is.


Er zijn dus eigenlijk 2 aspecten: juridisch en ethisch/medisch.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #12 Gepost op: 6 januari 2015, 13:44:55
Citaat van: zwelgje link=msg=1320158 date=1420462981
Voor de duidelijkheid:
- De man is niet wilsonbekwaam.
- Volgens de rechter biedt de Belgische wet geen mogelijkheid om andere zorg beschikbaar te stellen. Ook vindt de rechter dat er genoeg ondersteuning is voor de conclusie dat de man lijdt, en dat het lijden uitzichtloos is.


Er zijn dus eigenlijk 2 aspecten: juridisch en ethisch/medisch.

Of de man wilsbekwaam is wordt nergens vermeld, de pers heeft natuurlijk geen inzicht in privacygevoelige zaken.

En jouw redenatie volgend zou er een euthanasiegrond zijn  omdat de zorg onvoldoende geboden kan worden? Lijkt mij merkwaardig, er zijn wel meer uitzichtloze situaties waarbij euthanasie niet wordt toegepast. Zolang Belgische  en Noorse gevangenen naar Nederland kunnen voor detentie kan dit ook voor een betere zorg (TBS) in een TBS kliniek in Nederland. Vraag is of de Belgische wet dat toelaat.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #13 Gepost op: 6 januari 2015, 14:30:20
NU.nl @NUnl
Euthanasie Belgische gevangene gaat niet door: bit.ly/1wirtKR
1:21pm · 6 Jan 2015


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #14 Gepost op: 6 januari 2015, 15:17:58
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1320492 date=1420548295
Of de man wilsbekwaam is wordt nergens vermeld, de pers heeft natuurlijk geen inzicht in privacygevoelige zaken.

Juridisch gezien is de man gewoon wilsbekwaam, anders kan de rechter niet tot deze uitspraak komen.

Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1320492 date=1420548295
En jouw redenatie volgend zou er een euthanasiegrond zijn  omdat de zorg onvoldoende geboden kan worden? Lijkt mij merkwaardig, er zijn wel meer uitzichtloze situaties waarbij euthanasie niet wordt toegepast. Zolang Belgische  en Noorse gevangenen naar Nederland kunnen voor detentie kan dit ook voor een betere zorg (TBS) in een TBS kliniek in Nederland. Vraag is of de Belgische wet dat toelaat.
Dit is niet mijn redenatie, maar samenvattend de uitspraak van de rechter. Die concludeerde dus inderdaad dat een verplaatsing naar een TBS kliniek in Nederland juridisch niet mogelijk is.


Hoe ik over deze situatie denk, laat ik in het midden.
Ik wilde alleen de feiten weergeven, en dat de kern van de discussie in België ook gaat over de wet en regelgeving rond gedetineerden die psychische zorg nodig hebben. Er is dus niet alleen een "zorg" aspect.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #15 Gepost op: 6 januari 2015, 18:32:31
Alles was geregeld voor de euthanasie van de Belgische tbs'er Frank Van den Bleeken, tot en met de begrafenis. Maar zijn artsen haakten op het laatste moment af. De Belgische minister van Justitie Koen Geens zet nu als alternatief in op een overplaatsing van Van den Bleeken naar Nederland.

Zie de bron voor meer.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #16 Gepost op: 6 januari 2015, 18:50:45
Hij had dus behandeling moeten krijgen, maar kreeg deze niet. Lijkt me een terechte reden voor uitzichtloos lijden. Overplaatsing naar Nederland lijkt me een goede en vooral terechte oplossing. Mocht de behandeling dan alsnog 'niet aanslaan', kan er opnieuw euthanasie worden overwogen.

Het artikel van de Volkskrant meldt dat in Nederland ongeneeslijke TBS'ers kunnen worden opgenomen op een longstay-afdeling. Echter bestaat dit niet in België en zitten meer dan duizend TBS'ers in reguliere gevangenissen zonder adequate behandeling. Belgie is daar al 14x voor veroordeeld door het Europees Hof voor de Rechten van de Mens.

Je zou toch denken(verwachten) dat België of het Europees Hof voor de Rechten van de Mens eens een keer zou doorpakken met het opzetten van een longstayafdeling.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #17 Gepost op: 6 januari 2015, 20:17:19
Betaalt België voor de behandeling en het levensonderhoud als hij wordt overgeplaatst?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #18 Gepost op: 6 januari 2015, 20:20:55
Citaat van: Kanarie link=msg=1320628 date=1420571839
Betaalt België voor de behandeling en het levensonderhoud als hij wordt overgeplaatst?
In principe is dat wel de regel. Er zitten wel meer buitenlandse gevangenen bij ons vast:
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014/09/08/noorse-gedetineerden-kunnen-naar-nederland-komen.html

Belgen, en binnenkort dus Noren.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #19 Gepost op: 6 januari 2015, 20:34:11
Maar waarom heeft België nog geen longstayafdelingen? Is hier een reden voor bekend?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.