hond aan ketting of bench

Auteur Topic: hond aan ketting of bench  (gelezen 8414 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Gepost op: 4 januari 2015, 11:31:36
een korte maar duidelijke vraag.

mijn vriendin heeft een hond.  als het dier alleen is sloopt hij het huis.
volgens een agente is het niet toegestaan om de hond in huis aan een ketting te leggen of in een bench te zetten. volgens haar is dit de bewegingsvrijheid beperken en zelfs pb waardig.  klopt dit of is dit flauwekul?


Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2015, 11:53:06
Wij lieten de hond thuis eerst minstens een uur flink rennen buiten voor we weg gingen. Hij lag dan heerlijk uren lui te wezen. Als we een dag weg gingen logeerde overdag de hond bij kennissen. Onze buren hadden een 'eigen kamer' voor de hond waar geen ellende veroorzaakt kon worden.

Zelf heb ik nu geen hond omdat we teveel van huis zijn voor een hond.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2015, 12:06:07
Citaat van: JJ75 link=msg=1319925 date=1420368786
Wij lieten de hond thuis eerst minstens een uur flink rennen buiten voor we weg gingen. Hij lag dan heerlijk uren lui te wezen. Als we een dag weg gingen logeerde overdag de hond bij kennissen. Onze buren hadden een 'eigen kamer' voor de hond waar geen ellende veroorzaakt kon worden.

Zelf heb ik nu geen hond omdat we teveel van huis zijn voor een hond.

herkenbaar ja.  ben echter puur op zoek naar de vraagstelling mbt de bench en ketting. bedankt voor je reactie.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2015, 12:15:56
Dat een hond aan de ketting leggen niet mag, daar kan ik inkomen. Ik zie niet in waarom je een hond niet (kortstondig) in een bench zou mogen hebben. Ik heb 2 honden waarvan er eentje graag in de bench ligt voor zijn rust.
Als de bench dicht zou zijn en de hond heeft voldoende water en frisse lucht, zie ik hier geen probleem in. Vergeet dus niet water en drinken; zeker wanneer het warm is of de hond heeft inspanning geleverd en zijn lichaamswarmte kwijt wil. Dek daarom de bench niet af met dekens/kleedjes want, zeker in een reisbench, zou de hond niet voldoende frisse lucht kunnen krijgen en oververhit raken.
Kies dan niet voor deze voorin huis:


maar kies deze:


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #4 Gepost op: 4 januari 2015, 12:36:10
Waar staat in de wet dat je een hond niet aan de ketting mag leggen of in een hok mag stoppen? Gewoon even nieuwsgierig.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2015, 13:03:40
Ik ben geen juridisch expert, en heb geen hond, maar weet wel dat dit soort zaken is geregeld in het besluit "houders van dieren", welke sinds vorig jaar van kracht is.
(Dit vervangt o.a. het Waak- en Heemhonden besluit, welke ook regels bevatte over het vastleggen en/of opsluiten van honden. Echter was vaak onduidelijkheid in hoeverre dit van toepassing was bij "gezelschapsdieren".)

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2014-210.html

Daarin staat:

Citaat
1. De bewegingsvrijheid van een dier wordt niet op zodanige wijze beperkt dat het dier daardoor onnodig lijden of letsel wordt toegebracht.

2. Een dier wordt voldoende ruimte gelaten voor zijn fysiologische en ethologische behoeften.

Onder het oude besluit mocht een hond incidenteel aan de ketting worden gelegd, onder een aantal voorwaarden.
(Incidenteel is dus niet regelmatig!)

Veel zal dus afhangen van hoe de hond reageert op het vastleggen/opsluiten, de duur van het vastleggen, etc. Daar kan ik niet over oordelen.
(Het lijkt mij dat de agente hier ook op doelt. Een handhaver zal misschien andere conclusies trekken bij het aantreffen van zo'n situatie dan jij of ik.)

Je kan je vraag ook stellen bij het Landelijk Informatiecentrum Gezelschapsdieren: http://www.licg.nl/7x/home.html.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #6 Gepost op: 4 januari 2015, 13:13:41
Wilde net een stukje schrijven en toen kwam Zwelgje al. Hieruit blijkt dus dat er geen vorm van dieren kwelling ontstaan. Dit ontstaat dus als je een te kleine kooi heb voor een te grote hond, maar dat geldt niet alleen voor de kooi maar ook voor jou huis. Dit is dus ook weer per hond afhankelijke. Een Chihuahua heeft veel minder ruimte nodig dan een deense dog etc. Daarbij worden ook de meeste diensthonden in een kennel opgesloten omdat deze anders het halve huis overhoop halen.

Dus het is de vraag wat je doet. Is het maar voor even (enkele uurtjes/ slapen) dan kan een bench zoals Bert65 laat zien de uitkomst geven. Ben je langer weg dan moet je uiteraard zorgen dat de hond er even uit kan om zijn pootjes te strekken en zijn behoefte te doen. Ben je langer weg en ook zeer regelmatig dan is het misschien handig om een buitenkennel aan te schaffen. Maar ook hier moet de hond wel weer geschikt voor zijn. Punt is en blijft dat je de hond niet mag kwellen of enige vorm van dierenleed mag veroorzaken.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #7 Gepost op: 4 januari 2015, 13:50:23
Hebben we dus een probleem.

Als ik de post van de TS lees, is dit dus geheel afhankelijk van wat de verbalisant vindt en aantreft en is het dus niet gerelateerd aan vaste eisen.
Komt weer gelazer van.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #8 Gepost op: 4 januari 2015, 14:39:57
Citaat van: Diamondback link=msg=1319947 date=1420375823
Hebben we dus een probleem.

Als ik de post van de TS lees, is dit dus geheel afhankelijk van wat de verbalisant vindt en aantreft en is het dus niet gerelateerd aan vaste eisen.
Komt weer gelazer van.
Nee daar zijn wel eisen aan, alleen per situatie is het verschillend welke eisen. Zoals ik zei is de ruimte voor een Chihuahua heel anders dan voor een deense dog. Een dier in een weiland is geen dierenkwelling, tenzij het zwaar in de blubber staat of op een zomerse dag zonder beschutting staat. En zo zijn er nog wel een paar zaken op te noemen welke onder het simpele boeren verstand vallen.

Het valt en staat onder de onder de omstandigheden. Heb jij een deense dog of dalmatiėr en woon jij in een appartement van 50m2 dan zit je misschien wel heel snel hier aan te denken. Echter als de eigenaar elke dag meerdere uren met deze hond lopen dan is het weer een ander verhaal. Dus een geval van jou gezonde boeren verstand gebruiken en er is niks mis.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #9 Gepost op: 4 januari 2015, 15:02:58
Maar beoordeelt een verbalisant de situatie zoals deze wordt aangetroffen of het hele verhaal waarvan verbalisant geen weet heeft?