[Onderzoek] Multitool in de standaarduitrusting van de politie

Auteur Topic: [Onderzoek] Multitool in de standaarduitrusting van de politie  (gelezen 57717 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Thomas

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
    • Technische Universiteit Industrieel Ontwerpen


Na mijn eerdere vraag hier op dit forum over eerst hulp behoeften van de politie zou ik graag nog een keer jullie hulp willen met enkele vragen. Hierdoor zal het voorstel wat uiteindelijk naar het innovatie management van de politie gaat zo veel mogelijk aansluiten bij de behoeften van de politieagent.
Voor de mensen die mijn vorige post (met enquête) niet gelezen hebben zal ik mij even voorstellen. Ik ben Thomas Hesseling een master student aan de Technische Universiteit Delft en werk aan een project in samenwerking met de Nationale Politie (Afdeling innovatie management).

Het project “Future police equipment” heeft als doel verschillende concepten te ontwikkelen van toekomstige politie apparatuur en/of uitrusting. Deze concepten kunnen het innovatie management team binnen de Nationale politie helpen om een beeld op de toekomst te geven en mogelijke kansen te benutten.

Mijn persoonlijke project is specifiek gericht op het bij je dragen van hulpgoederen die gericht zijn op eerste hulp situaties (variërend van een gevallen iemand tot ernstige auto ongelukken). Met jullie hulp wil ik kijken naar een concept dat de Politieagenten ondersteunt in dit soort situaties (zoals sommige van jullie collega’s op dit moment al dingen hiervoor mee dragen, bijvoorbeeld latex handschoenen en de Kiss-Of-Life en multitools*).

Uit mijn vorige onderzoek kwamen verschillende dingen na voren, onder andere de behoefte aan een soort ‘multitool*’. Maar welke tool, en met wat voor functies en in wat voor situatie zou de tool bruikbaar moeten zijn is nu de vraag.

  • Dus, als jullie van de politie een multitool in de standaarduitrusting zouden krijgen. Wat voor functies zouden er dan op moeten en waarom zouden deze functies er op moeten?
    (Bijvoorbeeld: Mes, tang, schroevendraaier, zaag, vijl, flesopener, schaar etc. )

  • En, hebben jullie op dit moment ook multitools mee, en waar heb je deze dan al voor gebruikt (tijdens dienst).

Met jullie aanbevelingen en tips kan ik een voorstel maken voor de politie die ze mee kunnen nemen in hun aanbesteding en verdere onderzoek naar het gebruik van multitools voor de Nationale Politie. Uiteraard mag in het topic ook gediscussieerd worden over het nut van een multitool voor de politie. O0

*Bij tools kun je denken aan de populaire Leatherman Wave, Gerber tools, Victorinox zakmessen of andere multitools.
Alvast bedankt voor de moeite,
Thomas Hesseling
Student Integrated Product Design aan de Technische Universiteit Delft


Technische Universiteit Industrieel Ontwerpen


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #1 Gepost op: 5 januari 2015, 17:27:11
Wat zou de multitool moeten bevatten
- Mes
- Schaar
- Eventueel aparte gordelsnijder
- Puntje om raam in te tikken*
- Bandenprofielmeter
- Lampje

Heb ik al een multitool?
Ja, en in de praktijk blijkt dat ik hem nooit nodig heb. In 400 diensturen heb ik hem welgeteld 1 keer gebruikt, om een vuilniszak met hennepafval open te snijden.
Daarnaast heb ik een ResQ Me, vergelijkbaar met de tool in onderstaande video op 01.10

*Voorbeeld van ramen tikker op een mes
http://www.youtube.com/watch?v=qfZ_ai0wlJc#


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #2 Gepost op: 5 januari 2015, 21:03:59
Citaat van: Thomas link=msg=1320218 date=1420474541
  • Dus, als jullie van de politie een multitool in de standaarduitrusting zouden krijgen. Wat voor functies zouden er dan op moeten en waarom zouden deze functies er op moeten?
    (Bijvoorbeeld: Mes, tang, schroevendraaier, zaag, vijl, flesopener, schaar etc. )

  • En, hebben jullie op dit moment ook multitools mee, en waar heb je deze dan al voor gebruikt (tijdens dienst).

Ik heb zelf een leatherman in mijn dienstjas zitten. Daar komt hij zelden tot nooit uit. Ik kan me niet echt herinneren wanneer ik hem voor het laatst gebruikt heb. Maar ondanks dat is het toch een handig ding wat je incidenteel kan gebruiken. Of dat opweegt tegen de aanschafprijs voor iedere diender?... Dat betwijfel ik ten zeerste.

De meeste multitools beschikken over wat standaard opties, een mes, tang, schroevendraaier en schaar, en daar kom je al een heel eind mee.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #3 Gepost op: 5 januari 2015, 22:10:03
Ik heb inmiddels 8 jaar al een multitool (leahtherman wave) van de baas en ben nog elke dienst blij dat ik hem bij me heb. Ik gebruik hem inderdaad niet elke dienst, maar tot nu toe heb ik heb actief gebruikt als biker (vastzetten stuur, zadel, bagagedrager, trapas, etc.) maar ook actief bij ongevallen (open snijden kleding) en diverse klusjes (open maken scooter buddysit, afsnijden afzetlint, openknippen hek, touw, etc.)

Ik mis nog een raamtikker. Wenselijke opties: mes, schroevendraaier, schaar, tangetje, priem/wrik.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2015, 22:13:26
Citaat van: Red link=msg=1320283 date=1420488239
Ik kan me niet echt herinneren wanneer ik hem voor het laatst gebruikt heb.
Citaat van: MNL-7200 link=msg=1320304 date=1420492203
afsnijden afzetlint
Bedankt, ik weet het weer! ;) Daar is dat ding inderdaad ideaal bij.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2015, 22:17:38
Los draaien van het schroefje waarmee mijn oortje aan de porto zit...


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #6 Gepost op: 6 januari 2015, 00:02:22
In 5,5 jaar diensttijd heb ik zo'n ding nooit gemist. Ik heb er geen en vind ook niet dat ik er een nodig ben.
Gordelsnijders zitten bij ons aan de sleutels van de dienst auto's en in elke dienstauto zitten ook van die hamertjes om een ruit in te tikken.

Persoonlijk vind ik de aanscharijs niet opwegen tegen het belang, misschien voor bikers dan als ik de voorbeelden zo lees.

Ik zie persoonlijk meer nut in een zaklamp voor aan het holster met een draaimodule.


Bravo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #7 Gepost op: 6 januari 2015, 01:06:40
Wat voor functies zouden er dan op moeten en waarom zouden deze functies er op moeten?
- Een terugverende combinatietang
- Een scherp mes
- Een schaar die net wat beter is dan de gemiddelde multitool schaar
- Een kruiskop- en een platte schroevendraaier

De volgende suggesties van Meneer vind ik ook nog wel aardig:
- Eventueel aparte gordelsnijder
- Puntje om ramen mee in te tikken
- Bandenprofielmeter

Hebben jullie op dit moment ook multitools mee, en waar heb je deze dan al voor gebruikt (tijdens dienst)?
Ja, een Gerber in een bijbehorend tasje aan m'n koppel. Ik gebruik die regelmatig in de meest gekke situaties. Bijvoorbeeld om afzetlint af te snijden, gevaarlijke punten op hekken om te buigen, om deuren/luikjes/klepjes/klemmen/handles etc. netjes open maken die je ook met brute kracht open zou kunnen krijgen, tot allerlei dienstverlenende reparaties en klusjes die onder de categorie klein leed vallen. Ik leen hem ook weleens uit aan mensen die even iets vast moeten draaien, los willen maken, etc.


Thomas

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
    • Technische Universiteit Industrieel Ontwerpen
Reactie #8 Gepost op: 6 januari 2015, 11:10:51
Citaat van: Meneer link=msg=1320220 date=1420475231
Wat zou de multitool moeten bevatten
- Mes
- Schaar
- Eventueel aparte gordelsnijder
- Puntje om raam in te tikken*
- Bandenprofielmeter
- Lampje

Heb ik al een multitool?
Ja, en in de praktijk blijkt dat ik hem nooit nodig heb. In 400 diensturen heb ik hem welgeteld 1 keer gebruikt, om een vuilniszak met hennepafval open te snijden.
Daarnaast heb ik een ResQ Me, vergelijkbaar met de tool in onderstaande video op 01.10

*Voorbeeld van ramen tikker op een mes
http://www.youtube.com/watch?v=qfZ_ai0wlJc#

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe  O0

Vanuit eigen onderzoek bleek ook al dat auto ongelukken en de bijbehorende raam intikken, gordel doorsnijden een redelijk veel voorkomend/belangrijk probleem is.
Daarnaast hoor ik best een gemende boodschap, mensen die hem wel heel handig vinden en anderen die z'n tool totaal onnodig vinden.  ???

Mijn concept gaat nu in de richting van een tool met (veiligheids)mes, ramenintikker, schroevendraaier (plat+kruiskop) en indien haalbaar een schaar.

Zijn er nog meer mensen met ervaring, of juist niet (omdat het niet nodig is volgens hun?)?
En/of ander commentaar?
Technische Universiteit Industrieel Ontwerpen


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #9 Gepost op: 6 januari 2015, 11:29:24
9/10 diensten zul je hem niet gebruiken, de 10de dienst baal je dat ie niet aan je koppel hangt. :)