[Onderzoek] Multitool in de standaarduitrusting van de politie

Auteur Topic: [Onderzoek] Multitool in de standaarduitrusting van de politie  (gelezen 57724 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #10 Gepost op: 6 januari 2015, 11:36:16
Ik heb een Leatherman en een Victorinox Rescuetool. Beiden gebruik ik regelmatig. De Leatherman voor allerlei dingen, zoals het aandraaien van de pootjes van een zonnebril, het open van sloten, het verbreken van verzegelingen, het openmaken van verpakkingen, etc.

De Victorinox heb ik al een aantal malen gebruikt om een autoruit in te tikken en 1 maal om een gordel door te snijden. Deze gebruik ik ook om een afzetlint door te snijden, omdat het mes makkelijk met 1 hand uit te klappen is. De gelaagd-glas-zaag die er in zit heb ik alleen nog maar een keer uitgeprobeerd op een sloopauto, maar die werkte goed.

En natuurlijk gebruik ik het mes om het appeltje uit het lupa door te snijden om aan de paarden te geven  ;D


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2015, 13:11:36
Heb een leatherman rebar black en gebruik hem regelmatig. Echter gebruik ik eigenlijk over het algemeen maar 2 fucties, het met en de kniptang. Met name die laatste is superhandig voor prikkeldraad en hekwerken :)


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #12 Gepost op: 10 januari 2015, 18:35:09
Genoeg aan mijn koppel hangen, heb er geen en ook nooit gemist  O0
Daarnaast zit een lifehammer in elk dienstvoertuig dus raampjes intikken en gordeltjes snijden lukt daar prima mee (bij melding auto te water bijvoorbeeld)
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #13 Gepost op: 10 januari 2015, 19:16:49
Ik ben zelf ook een Leatherman-fan. Zodra je er een hebt, kun je eigenlijk niet meer zonder. Gebruik 'm voor van alles, van kleine reparaties tot het openen van verpakkingen. Tijdens (ambu)dienst regelmatig van nut.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2015, 13:56:32
Hier ook een leatherman en een resque me.
Beide veelvuldig gebruikt. De leatherman is gewoon onmisbaar vind ik.
De resque me al meerdere malen gebruikt, om ruitjes te tikken (hond in de auto, boef wil de auto niet uit en bij een ongeval).

Overigens las ik laatst op Intranet een nieuwe uitrustingslijst m.b.t. het nieuwe uniform. Daar stond ook een tactische zaklamp én een multitool tusssen
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #15 Gepost op: 13 januari 2015, 12:38:11
Ik heb een resQme bij me, hiermee kan ik ruiten intikken, gordels en touwtjes doorsnijden. Een multitool heb ik niet, nog nooit nodig gehad ook. Bij de wat zwaardere zaken hebben we genoeg materieel in de auto liggen (tang, breekijzer etc).
Natuurlijk zijn er situaties te bedenken waarbij een multitool handig is, dit zijn situaties die misschien 1 á 2 keer in je carriere voor komen. Zo kan ik nog wel 100 tools noemen die zo af en toe handig kunnen zijn.

Kortom: multitool in de standaarduitrusting? Voor mij hoeft het niet.

Misschien moet je ook de afweging maken tussen echt noodzakelijk, of 'handig' dat ie voor de pak aan je koppel hangt. Nogmaals; in de auto heb ik meer dan voldoende materiaal om een multitool overbodig te maken en de keren dat ik écht geen tijd te verliezen heb komen zelden voor. Voor bikers/motorrijders kan dat weer anders zijn.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #16 Gepost op: 13 januari 2015, 13:00:53
Mijn multitool gebruik ik vaak voor het doorsnijden van lintjes, hekwerk etc. Ook gebruik ik de schroevendraaier die er aan zit om het klepje voor het framenummer bij scooters er uit te halen. Die krijg je met je vingers niet normaal open.
Verder ook altijd handig voor kleine reparaties, aanpassingen en dergelijke.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #17 Gepost op: 13 januari 2015, 13:50:30
Maar heb je daar echt een multitool voor nodig? Schroevendraaier e.d. ligt toch ook gewoon in de auto?
Kortom: is het 'makkelijk' of 'noodzakelijk' ?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #18 Gepost op: 13 januari 2015, 14:22:23
De enige keer dat ik een multitool mis is als alle scharen op het bureau weer eens magisch verdwenen zijn. Voor de rest heb ik hem nog nooit gemist...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #19 Gepost op: 13 januari 2015, 14:33:14
Citaat van: silque link=msg=1322497 date=1421153430
Maar heb je daar echt een multitool voor nodig? Schroevendraaier e.d. ligt toch ook gewoon in de auto?
Kortom: is het 'makkelijk' of 'noodzakelijk' ?

''gewoon'' ?
Wij hebben 8 auto's, waarvan er maar 2 redelijk uitgerust zijn. Ik vertrouw niet op de uitrusting van een dienstauto in ieder geval.
Daarnaast merk ik zelf dat een multi-tool altijd ''in de buurt is'' en dat je daarom niet afhankelijk bent van je maatje, die aan de andere kant van de straat een afzetting heeft (met de auto)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !