[Onderzoek] Multitool in de standaarduitrusting van de politie

Auteur Topic: [Onderzoek] Multitool in de standaarduitrusting van de politie  (gelezen 57706 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #40 Gepost op: 23 januari 2015, 02:36:32
In dat geval heb je er bar weinig aan inderdaad. Maar voor die situatie's zijn de lifehammers en Res-Q-Me's.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #41 Gepost op: 23 januari 2015, 08:05:25
Citaat van: Job45 link=msg=1325045 date=1421972939
  • het lemmet niet breder is dan de palm van je hand

Ik vraag me toch af hoe mensen hier altijd bij komen?

Een opvouwbaar mes valt in principe buiten de Wet Wapens en Munitie en is dus geen verboden wapen.
Een opvouwbaar mes wordt pas een verboden wapen als:
- het lemmet meer dan een snijkant heeft; of
- de lengte in opengevouwen toestand langer dan 28 cm is

Tevens zijn stilleto's, valmessen en vlindermessen verboden.

Andere vouwmessen die hier niet aan voldoen mag je in principe dus gewoon hebben, maar kunnen onder bepaalde omstandigheden wel als wapen worden
aangemerkt. (Artikel 2, eerste lid, categorie IV, onder 7 van de WWM)

Een gewoon zakmes, vouwmes of  multitool is dus niet verboden als je dit bij je hebt tijdens een activiteit van bijv. de Scouting, maar indien je dit bij je hebt tijdens een avondje stappen,
kan het op basis van voornoemd artikel als wapen worden aangemerkt.
Servo Per Amikeco


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #42 Gepost op: 23 januari 2015, 11:10:21
Citaat van: Job45 link=msg=1325038 date=1421968613
Het is geen traumaschaar, maar misschien wel een alternatief.


Foto van: http://www.amazon.com/StatGear-Tactical-Auto-Rescue-Tool/dp/B0085P4TWW

Het ding bevat;
  • Een mesblad
  • Een gordelsnijder
  • Een mechanische ruitenintikker
  • Een 5 lumen zaklamp(je)

Wel eens iemand meegemaakt die in een psychose zit? Daar moet je dan met 6-8 collega's bovenop zitten om überhaupt controle te houden. Dan wil ik niet met zo'n mes de kleding gaan doorsnijden, juist daarvoor is de traumaschaar.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #43 Gepost op: 23 januari 2015, 11:29:28
Citaat van: Roy009147 link=msg=1325074 date=1421996725
Ik vraag me toch af hoe mensen hier altijd bij komen?
Ik ben geen jurist o.i.d., dus bedankt voor de aanvulling.

Citaat van: silque link=msg=1325103 date=1422007821
Wel eens iemand meegemaakt die in een psychose zit? Daar moet je dan met 6-8 collega's bovenop zitten om überhaupt controle te houden. Dan wil ik niet met zo'n mes de kleding gaan doorsnijden, juist daarvoor is de traumaschaar.
Jazeker heb ik die meegemaakt. Misschien heb ik het niet helemaal goed verwoord;
"Geen traumaschaar, maar misschien wel een goed alternatief voor de multitool waar dit topic eigenlijk om gaat."
Zou de strekking moeten zijn.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #44 Gepost op: 24 januari 2015, 03:26:43
Ik ga er vanuit dat het gewicht op de persoon laag moet zijn, maar dat de multitool toch ooit nodig kan zijn bij een zelden optredende ramp, en dat daarom ook een klein zaagje erop handig is. Of een mes met een kartelgedeelte, wat daarom ook niet regelmatig hoeft te worden geslepen.

Daarom is misschien een goede keuze om op het lichaam te dragen de Leatherman Leap. Die is veelzijdig, maar licht van gewicht.

Nog beter lijkt me de Leatherman Skeletool SX. Deze heeft een veilige locking blade die sneller te openen is dan de Leathermen Leap, met gedeeltelijke kartelsnede, en een speciale platte bithouder voor allerlei verschillende platte schroefbitjes van het eigen merk.

Nog kleiner is de Leatherman Squirt PS4, zonder zaagje. 56 gram, ingevouwen 5,7 cm lang.  Deze kan op aanvraag bij een grote afname vermoedelijk wel een gedeeltelijk gekarteld snijvlak krijgen, lijkt me.

Daarnaast kan in elk voertuig een grote zware multitool met veel meer functies worden meegenomen, zoals de Leatherman Charge TTi of Leatherman Surge. Tijdens een ramp kan die dan wel permanent op het lichaam worden gedragen.

En bovendien kan in elk voertuig de bovengenoemde Leatherman Raptor rescue-tool (schaar) worden meegenomen, met verschillende extra functies.

Ik heb beslist geen zakelijk belang bij Leatherman. Ik vind Leatherman heel erg duur, maar ze komen meestal wel goed uit de bus bij reviews. En er zijn natuurlijk nog meer goede merken op het gebied van multitools.
Ik stem links.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #45 Gepost op: 24 januari 2015, 16:44:04
Ik lijk een van de weinige te zijn die geen meerwaarde zien in het dragen van een zakmes of zaagje.
Naar mijn mening zit alles wat je in de praktijk als politieagent binnen een paar seconden nodig hebt, en wat ook nog functioneel blijft in dat kleine formaat, in die Leatherman Raptor. Al het andere gereedschap is niet noodzakelijk om op de man te dragen of moet van groter formaat zijn om functioneel te zijn, en ligt daarom in de auto. Voor alle andere zaken zijn er de collega's van de ambulance, brandweer enz. die over de juiste uitrusting beschikken.

"O, uw auto is getroffen door een omvallende boom?! Laat ik even mijn leatherman pakken met uitklapbaar zaagje." of "Uw arm moet zo snel mogelijk geamputeerd worden! Laat ik mn Zwitserse zakmes erbij pakken."

Tot er een Multitool komt met een defibrillator-tool vind ik dat de Leatherman Raptor je beste optie is.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #46 Gepost op: 24 januari 2015, 17:51:18
Citaat van: LSPD link=msg=1325547 date=1422114244
Ik lijk een van de weinige te zijn die geen meerwaarde zien in het dragen van een zakmes of zaagje. Naar mijn mening zit alles wat je in de praktijk als politieagent binnen een paar seconden nodig hebt, en wat ook nog functioneel blijft in dat kleine formaat, in die Leatherman Raptor.

Al het andere gereedschap is niet noodzakelijk om op de man te dragen of moet van groter formaat zijn om functioneel te zijn, en ligt daarom in de auto. Voor alle andere zaken zijn er de collega's van de ambulance, brandweer enz. die over de juiste uitrusting beschikken.

"O, uw auto is getroffen door een omvallende boom?! Laat ik even mijn leatherman pakken met uitklapbaar zaagje." of "Uw arm moet zo snel mogelijk geamputeerd worden! Laat ik mn Zwitserse zakmes erbij pakken."

Tot er een Multitool komt met een defibrillator-tool vind ik dat de Leatherman Raptor je beste optie is.
Er zijn forums in het Engels op internet die speciaal gaan over multitools. Daar vind je duizenden verhalen van mensen die vertellen hoe ze baat hebben gehad van hun multitool, en wat hun ervaringen zijn met verschillende typen multitools.

Ik zei hierboven niet dat elke politieagent altijd een grote multitool op zak zou moeten hebben. Maar een kleintje is daarvoor wel nuttig. Plus een grote multitool in de auto voor grote incidenten.

Tijdens een grote ramp speelt de politie vaak een rol in de hulpverlening, hoewel het te hopen is dat we zo'n ramp in Nederland niet zullen meemaken. Tijdens rampen in het buitenland dragen militairen en andere hulpverleners meestal een multltool, en dat is niet voor niets.

Als je bijvoorbeeld een tak kunt zagen, kun je daarmee een tent maken of een brancard, of een geïmproviseerd hek of tafel, of een hefboom, enzovoort. Of je kunt een gat zagen uit een houten schot om iemand te redden enz. Je kunt ook in dik plastic zagen of in dun aluminium om iets te improviseren, enzovoort. Ook in deze link vind je veel van zulke verhalen, als je op de jaartallen links klikt:
http://www.leatherman.com.au/products/tooltales  

Ook met een kartelmes kun je een beetje zagen, en een kartelmes hoef je niet te slijpen, in tegenstelling tot een mes met gladde snede.  

Een ander goed merk op het gebied van multitools is het al genoemde Gerber.
Ik stem links.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #47 Gepost op: 24 januari 2015, 21:01:37
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1325570 date=1422118278
Er zijn forums in het Engels op internet die speciaal gaan over multitools. Daar vind je duizenden verhalen van mensen die vertellen hoe ze baat hebben gehad van hun multitool, en wat hun ervaringen zijn met verschillende typen multitools.

Op het forum waar jij naar verwijst gaat het echter niet specifiek om politieagenten, een bergbeklimmer in het Himalaya gebergte heeft andere wensen dan een politieagent in de Lage Landen.

Citaat van: Frank Lingen link=msg=1325570 date=1422118278
Ik zei hierboven niet dat elke politieagent altijd een grote multitool op zak zou moeten hebben. Maar een kleintje is daarvoor wel nuttig. Plus een grote multitool in de auto voor grote incidenten.

Tijdens een grote ramp speelt de politie vaak een rol in de hulpverlening, hoewel het te hopen is dat we zo'n ramp in Nederland niet zullen meemaken. Tijdens rampen in het buitenland dragen militairen en andere hulpverleners meestal een multltool, en dat is niet voor niets.

Onder "grote rampen" versta ik de Watersnoodramp van 1953 of de vuurwerkramp in Enschede. Dit zullen denk ik niet de dagen geweest zijn waarbij de hulpverleners mét multitool dachten "en dat was de dag dat ik iedereen zonder tool het nakijken gaf". Je zult dan toch echt met zwaarder materieel moeten komen.  :-\

Ook militairen zijn een compleet ander verhaal. Deze hebben vaak niet een dienstauto om naar terug te lopen als ze iets moeten pakken, daarom hangen ze helemaal vol met allerlei zaken. Een standaard multitool is voor hun ideaal aangezien ze iets nodig hebben om o.a. hun geweren uit elkaar te halen voor een schoonmaakbeurt.

Ik ben met je eens dat er een grijs gebied is tussen de situaties die af te handelen zijn met een stel handige handen en wat spierkracht en die waarvoor je terug moet lopen naar de auto om gereedschap te halen. Ik betwijfel echter of de gemiddelde agent hier frequent mee te maken heeft en het dus wenselijk is om al die (in mijn ogen) onnodige tools mee te dragen in plaats van de traumaschaar tool (ik neem aan dat agenten namelijk niet zitten te wachten op 2 tools aan de koppel).


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #48 Gepost op: 25 januari 2015, 01:49:07
Citaat van: LSPD link=msg=1325657 date=1422129697
Onder "grote rampen" versta ik de Watersnoodramp van 1953 of de vuurwerkramp in Enschede. Dit zullen denk ik niet de dagen geweest zijn waarbij de hulpverleners mét multitool dachten "en dat was de dag dat ik iedereen zonder tool het nakijken gaf". Je zult dan toch echt met zwaarder materieel moeten komen.  :-\

Bedankt voor je reactie. In 2005 veroorzaakte de orkaan Katrina ruim 1800 doden in de VS. Daarbij was inderdaad zwaar materiaal en materieel nodig. Maar ook bij het gebruik van zwaar materiaal ontstaan allerlei onverwachte mankementen en ongemakken, waarbij een gereedschapskist niet direct bij de hand is, en waarbij een multitool op zak minimaal tijdwinst geeft. Bijvoorbeeld bij een noodreparatie aan een kettingzaag of buitenboordmotor.  

Misschien is het zelfs de moeite waard om in de politieopleiding een les te besteden aan improvisatie met een multitool bij rampenhulp. Voorbeeld: het zagen van een tak om te gebruiken als nood-spalk. Of het afsnijden van een broekspijp als noodverband, enzovoort.  

Sommige mensen kunnen onverwachte wonderen verrichten met een multitool, en anderen kunnen zelfs weinig met een servicewagen vol gereedschap en materialen. Dat is een kwestie van kennis, vaardigheden en karakter. En je kunt een probleem negeren of overlaten aan een reparateur, dan wel zelf zo nodig even een noodreparatie verzinnen met dat wat voorhanden is. Dat laatste kan soms tijd en geld besparen volgens mij, en kan leiden tot kwaliteitsverbetering.

Citaat van: LSPD link=msg=1325657 date=1422129697
Ook militairen zijn een compleet ander verhaal. Deze hebben vaak niet een dienstauto om naar terug te lopen als ze iets moeten pakken, daarom hangen ze helemaal vol met allerlei zaken. Een standaard multitool is voor hun ideaal aangezien ze iets nodig hebben om o.a. hun geweren uit elkaar te halen voor een schoonmaakbeurt.

Ja, en politieagenten moeten ook hard kunnen rennen met minimaal gewicht. Maar tijdens Katrina, Fukushima en andere grote rampen konden politieagenten vaak ook niet hun dienstauto meenemen bij het redden van mensen. En daarbij was een multitool op het lichaam daarom ook belangrijk.      

Citaat van: LSPD link=msg=1325657 date=1422129697
Ik ben met je eens dat er een grijs gebied is tussen de situaties die af te handelen zijn met een stel handige handen en wat spierkracht en die waarvoor je terug moet lopen naar de auto om gereedschap te halen. Ik betwijfel echter of de gemiddelde agent hier frequent mee te maken heeft en het dus wenselijk is om al die (in mijn ogen) onnodige tools mee te dragen in plaats van de traumaschaar tool (ik neem aan dat agenten namelijk niet zitten te wachten op 2 tools aan de koppel).

Een heel klein opvouwbaar schaartje in een etuitje kan eventueel wel los worden meegenomen naast een multitool. De grote Leatherman Raptor schaar lijkt mij meer iets voor in de politieauto dan om standaard op het lichaam te dragen, ook omdat hij veel groter en minder veelzijdig is dan bijvoorbeeld de Leatherman Squirt PS4.

Andere mini-multitools zijn de Gerber Vise en Gerber Dime. SOG is ook een hoogwaardig merk in multitools, maar heeft geen "keychain multitools" zoals de Gerber Dime en de Leatherman Squirt PS4.

Filmpje van de Gerber Vise:
https://www.youtube.com/watch?v=J4Xj6YsVNcs
Ik stem links.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #49 Gepost op: 25 januari 2015, 13:41:38
Om nog eens wat te noemen, na een voetachtervolging springt/klimt een verdachte over een gaashek en verstopt zich in de tuin.
Aangezien de bovenzijde van het gaashek met prikkeldraad was bespannen voor ons niet echt een veilige optie.
Met de multitool het hek open geknipt waarna we de boef konden aanhouden.

Ja, ik had ook 10 minuten terug kunnen lopen naar de auto, maar dit was wel erg makkelijk  8)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !