[Onderzoek] Multitool in de standaarduitrusting van de politie

Auteur Topic: [Onderzoek] Multitool in de standaarduitrusting van de politie  (gelezen 57708 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #50 Gepost op: 25 januari 2015, 13:49:55
Aan de koppel een Leatherman OHT en een Gerber Appelgate combat folder.


Peterke

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #51 Gepost op: 25 januari 2015, 14:26:22
Ik heb standaard toch een Wenger aan mijn koppel hangen. Het is dan wel geen gereedschapskist maar het kruiskopschroevendraaiertje is me al vaker van pas gekomen, al was het maar om even snel een achterlicht van de dienstauto te vervangen.
Status 1


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #52 Gepost op: 25 januari 2015, 14:28:00
Citaat van: 7131 link=msg=1325769 date=1422190195
Aan de koppel een Leatherman OHT en een Gerber Appelgate combat folder.
De zware Leatherman OHT is speciaal gemaakt voor gebruik met één hand, en dat kan nodig zijn als je gewond bent, of als je iets of iemand moet vasthouden. Hij weegt 275 gram. Filmpje hierover: https://www.youtube.com/watch?v=L2vPH-bKzJM

Een lichtgewicht mini multitool is de Gerber Bear Grylls Compact Multi Tool, 85 gram, met kartelmesje.

http://nl.gerbergear.com/Survival/Tools/Survival-Series-Compact-Multi-Tool_31-000750

Video van deze kleine multitool:
https://www.youtube.com/watch?v=HXlV4TstV5I

Hieronder een filmpje van de eerder genoemde Leatherman Squirt PS4. Die is met 56 gram nog lichter: https://www.youtube.com/watch?v=fW5sKFYkrdc

Specificaties: http://www.leatherman.com/22.html
Ik stem links.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #53 Gepost op: 25 januari 2015, 15:07:57
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1325696 date=1422146947
Misschien is het zelfs de moeite waard om in de politieopleiding een les te besteden aan improvisatie met een multitool bij rampenhulp. Voorbeeld: het zagen van een tak om te gebruiken als nood-spalk. Of het afsnijden van een broekspijp als noodverband, enzovoort.  

Ja, en politieagenten moeten ook hard kunnen rennen met minimaal gewicht. Maar tijdens Katrina, Fukushima en andere grote rampen konden politieagenten vaak ook niet hun dienstauto meenemen bij het redden van mensen. En daarbij was een multitool op het lichaam daarom ook belangrijk.      

Sorry Frank maar vind toch dat je de plank volledig misslaat. Je casussen staan niet in verhouding tot je genoemde functionaliteiten van een multitool.
Ik geloof dat een multitool bepaalde handelingen kan vergemakkelijken in de zin van dat het een luxe is. In mijn ogen heeft een multitool echter zeer zelden de potentie levensreddend te zijn bij rampen als Katrina of Fukushima. Want in deze rampen heb je de tijd niet om je te ontfermen over een beenbreuk. De harde waarheid is dat we hier spreken over rampen waar hulpverleners keuzes hebben moeten maken; wie te redden en wie achter te laten en misschien nog voor terug te komen, als de situatie dat toelaat.

Mijn definitie van tijdbesparing is een tak doorbreken EN je t-shirt in stukken scheuren met je blote handen in de tijd die je anders nodig had om te zoeken naar de juiste tool binnen je multitool.

Een multitool nu handig?:



Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #54 Gepost op: 25 januari 2015, 17:27:48
Citaat van: LSPD link=msg=1325801 date=1422194877
Sorry Frank maar vind toch dat je de plank volledig misslaat. Je casussen staan niet in verhouding tot je genoemde functionaliteiten van een multitool.
Ik geloof dat een multitool bepaalde handelingen kan vergemakkelijken in de zin van dat het een luxe is. In mijn ogen heeft een multitool echter zeer zelden de potentie levensreddend te zijn bij rampen als Katrina of Fukushima. Want in deze rampen heb je de tijd niet om je te ontfermen over een beenbreuk. De harde waarheid is dat we hier spreken over rampen waar hulpverleners keuzes hebben moeten maken; wie te redden en wie achter te laten en misschien nog voor terug te komen, als de situatie dat toelaat.

Mijn definitie van tijdbesparing is een tak doorbreken EN je t-shirt in stukken scheuren met je blote handen in de tijd die je anders nodig had om te zoeken naar de juiste tool binnen je multitool.

Een multitool nu handig?:


Ja, vooral als een rampterrein moeilijk is te bereiken met voertuigen, is een multitool eigenlijk onmisbaar. Ook allerlei instanties zoals het Rode Kruis adviseren een 'multi purpose tool' oftewel multi-tool bij rampen. http://www.redcross.org/images/MEDIA_CustomProductCatalog/m4240190_Be_Red_Cross_Ready.pdf

Ook de Nederlandse overheid adviseert dat als onderdeel van het noodpakket voor burgers.

Ik kan honderden voorbeelden geven waarop een multitool van pas komt bij een ramp, zowel levensreddend als ondersteunend. En als je mijn links hebt bekeken, heb je dat ook zelf kunnen lezen.  

Een kleinere politieagent zou permanent een kleine multitool van 56 gram kunnen dragen voor kleine reparaties. En een grotere agent zou eventueel een iets grotere multitool kunnen dragen met meer capaciteit.

Een levende tak afbreken om een spalk of tent van te maken is bij sommige boomsoorten een heel taaie klus. Probeer het maar eens. En om een brancard te improviseren, moet het een dikke tak zijn of een heel dun boompje en heb je dus een wat grotere multitool nodig. Of je moet daarvoor een hek of deur demonteren met een multitool-tang, enzovoort.  

Je t-shirt kun je met enige moeite scheuren, maar als het vriest of hard regent, moet je dan eerst jezelf of iemand anders half uitkleden. Dat is dus niet altijd handig.  

En hoe wil je met je blote handen een ladder of portofoon of boot repareren, of een reddingslijn of dekzeil doorsnijden, of een dichtgeschroefde kist open maken, enzovoort?
Ik stem links.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #55 Gepost op: 25 januari 2015, 17:52:51
Tsja Frank... Ik heb het al vaker gezegd, allerlei grote verhalen en doemscenario's hebben dagdagelijkse politiewerk niet zoveel zin.
Ik zou ook graag een opvouwbare rubberboot achter in m'n Touran willen, voor als het mogelijk een keer gaat overstromen.

De vraag hier is heel simpel, is een multitool handig/noodzakelijk als standaard uitrusting van de politie....
Heel mooi dat je een takkenzaag bij je hebt, maar dat ga je nooit (misschien 1x) gebruiken in de praktijk
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #56 Gepost op: 25 januari 2015, 17:54:23
Iedereen komt met allemaal geweldige scenario's, maar ik blijf erbij; ook in die scenario's in een multitool HANDIG. Dat is wat anders dan NOODZAKELIJK.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #57 Gepost op: 25 januari 2015, 18:41:38
Iedere politieagent moet een goede afweging maken wat aan z'n koppel te hangen anders loopt hij of zij erbij als een volgehangen kerstboom, die door het nieuwe uniform nog licht geeft ook. Zo ook in het geval van een multitool. Je kunt iedere dienst wel een sporttas vol dingen die "handig" zijn in bepaalde scenario's met je meeslepen.

Het standaarduitrusting maken vind ik dus een beetje ver gaan. Ook voor de, door mij o zo geprezen, Leatherman Raptor. Puur gezien het feit dat iedere functie binnen politie weer andere wensen meebrengt. AT en ME zullen hier wellicht minder blij mij zijn dan de verkeerspolitie of bikers.

ALS het dan verstrekt wordt door de werkgever, vind ik wel dat de tool van pas moet komen in situaties waar de agenten dagelijks mee geconfronteerd kunnen worden..


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #58 Gepost op: 25 januari 2015, 19:26:58
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1325842 date=1422203268
Ja, vooral als een rampterrein moeilijk is te bereiken met voertuigen, is een multitool eigenlijk onmisbaar.

Je begint nu echt door te slaan En trekt het in het belachelijke. Een multitool kan handig zijn, maar onmisbaar? Nee.

Citaat
En hoe wil je met je blote handen een ladder of portofoon of boot repareren

Een ladder of boot repareren met alleen een multitool? Dat mag dan een heel klein gebrek zijn want een beschadigde romp ga ik niet gerepareerd krijgen met alleen een multitool. En de hedendaagse portofoons zijn zo compact en ingewikkeld dat je die in de modder en stof die bij een ramp vrij komen met alleen een multitool niet gerepareerd krijgt.

Citaat
of een dichtgeschroefde kist open maken, enzovoort?

Wat voor dichtgeschroefde kisten zou ik moeten open maken met mijn multitool?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever