[Onderzoek] Multitool in de standaarduitrusting van de politie

Auteur Topic: [Onderzoek] Multitool in de standaarduitrusting van de politie  (gelezen 58608 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #60 Gepost op: 26 januari 2015, 16:37:41
Ik vind dit topic een beetje lachwekkend worden. We hebben het over politiemensen in Nederland, geen commandotroepen die naar het front gaan en daar wekenlang van de buitenwereld zijn afgesloten hoor  :-X.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #61 Gepost op: 26 januari 2015, 17:11:43
Citaat van: silque link=msg=1326139 date=1422286661
Ik vind dit topic een beetje lachwekkend worden. We hebben het over politiemensen in Nederland, geen commandotroepen die naar het front gaan en daar wekenlang van de buitenwereld zijn afgesloten hoor  :-X.

100% mee eens!


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #62 Gepost op: 27 januari 2015, 18:23:46
Deze zag ik hier nog niet voorbij komen: multitool als armband (of zelfs als horlogeband)... http://petapixel.com/2015/01/26/leatherman-tread-moves-multi-tool-camera-bag-onto-wrist/


Golf-10

  • Brigadier, schipper (ME), kerninstructeur Portogewoon, Decentrale Beslagbeheerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #63 Gepost op: 31 januari 2015, 11:34:24
Uiteraard een goed en scherp mes
een tang
schroevendraaier (zowel kruiskop als platte bek)

Dit zijn toch wel de meest belangrijke.

En ja, heb mijn multitool (Leatherman) zeker een paar keer moeten gebruiken om o.a. Amsterdamse kwallen (= plastic zakken) en touw uit de schroef van de speedboot te snijden.  :-\


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #64 Gepost op: 31 januari 2015, 15:27:22
Denk dat je dan liever dit bij je gaat hebben in doemscenario's dan wel een multitool.



Zeker de huidige tendens volgend, een levensbedreigende bloeding stelpen dat red levens.

Er is nog geen ideale multitool voor de hulpverlener, wel voor de militair of de survivalisten maar niet voor de hulpverlener,
je hebt dan wel de leatherman raptor (prachtig stuk gereedschap hoor want ik heb er een en is ideaal om mee te dragen als medisch hulpverlener maar er zit dan weer geen echte knip/combinatie tang in. Is volgens mij ook niet te combineren zonder dat je een mastodont van een tool krijgt.

Ik draag als ik van ambu ben de leatherman raptor en mijn leatherman wave mee en bij duister is er ook een deftige (middelmaat) ledlenser in mijn broek zak terug te vinden.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #65 Gepost op: 13 april 2016, 17:15:36
Citaat van: ffemt19 link=msg=1327506 date=1422714442
Er is nog geen ideale multitool voor de hulpverlener, wel voor de militair of de survivalisten maar niet voor de hulpverlener, je hebt dan wel de leatherman raptor (prachtig stuk gereedschap hoor want ik heb er een en is ideaal om mee te dragen als medisch hulpverlener maar er zit dan weer geen echte knip/combinatie tang in. Is volgens mij ook niet te combineren zonder dat je een mastodont van een tool krijgt.

Ik draag als ik van ambu ben de leatherman raptor en mijn leatherman wave mee en bij duister is er ook een deftige (middelmaat) ledlenser in mijn broek zak terug te vinden.

Een geschikte multitool voor politieagenten om permanent te dragen, lijkt me de Leatherman Skeletool SX van 100 euro. Die kun je eventueel combineren met een apart lichtgewicht trauma-schaartje.

Die Leatherman Skeletool SX is een middelzware multitool van slechts 142 gram. Maar je kunt er tientallen verschillende schroefbitjes in gebruiken van Leatherman. En die schroefbitjes zijn vergrendelbaar en plat, dus zijn zelf ook lichtgewicht.

Als je zo'n schroefbitje kapot draait, zet je er gewoon een nieuwe in, want je kun ze los bijkopen, inclusief een los verlengstuk voor diepliggende schroeven. De multitool zelf hoef je dus niet telkens te vervangen, als er een schroefbitje kapot gaat. Dat bespaart veel geld op de lange duur.  

Verder heeft deze Skeletool SX een vergrendelbaar lemmet, dat je snel met één hand kunt openen, zonder de multitool open te vouwen. Ook zit er een prima combinatie-tangetje in, en een metaalvijl.

Deze multitool is roestvrij, en er wordt maar liefst 25 jaar garantie op gegeven. En als de politie er duizenden zou kopen, ligt de prijs natuurlijk lager dan de winkelprijs van 100 euro.

Aanvullend op de Skeletool SX kunnen er in elke politieauto twee veel zwaardere multitools liggen, met nog meer functies.

Politieagenten met minder spierkracht, kunnen een veel kleinere en lichtere multitool dragen dan de Skeletool SX.

Video over de Skeletool SX:

! No longer available
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #66 Gepost op: 15 april 2016, 23:03:07
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1418839 date=1460560536
Een geschikte multitool voor politieagenten om permanent te dragen, lijkt me de Leatherman Skeletool SX van 100 euro. Die kun je eventueel combineren met een apart lichtgewicht trauma-schaartje.

Die Leatherman Skeletool SX is een middelzware multitool van slechts 142 gram. Maar je kunt er tientallen verschillende schroef-bitjes in gebruiken van Leatherman. En die schroef-bitjes zijn vergrendelbaar en plat, dus zijn zelf ook lichtgewicht.

De Leatherman Skeletool SX weegt slechts 142 gram, doordat er veel gaten in geboord zijn. 142 gram is zo zwaar als een smartphone.

Als deze Skeletool SX op de man zou worden gedragen, kan die worden gecombineerd met twee zwaardere multitools die in elke politieauto liggen. Geschikt daarvoor zijn de Leatherman Surge, plus de Leatherman Crunch. Die twee vullen elkaar goed aan.

De Leatherman Surge heeft een bit-houder voor dezelfde lichtgewicht platte schroefbitjes als de Skeletool SX heeft. De Surge heeft 21 functies, en diverse elementen, die je bij slijtage goedkoop kunt vervangen.

http://www.leatherman.com/surge-3.html

De asymmetrische Leatherman Crunch heeft een speciale grip-tang, waarmee je bijvoorbeeld moeren met zeer veel kracht kunt losdraaien. En hij heeft een houder voor standaard 6-kantige schroef-bitjes met een opnamedikte van 1/4 inch.

De Leatherman Crunch kost 115 euro en weegt 196 gram.

De Leatherman Wave kost 100 euro en weegt 241 gram.  

De Leatherman Surge kost 130 euro en weegt 335 gram.

Al deze multitools hebben uitstekende reviews.

Onderstaande video vergelijkt de Leatherman Wave met de Leatherman Surge:

! No longer available
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #67 Gepost op: 16 april 2016, 14:58:27
Aan elke koppel een robuuste multitool met dertig uitgekiende gebruiksfuncties. Het klinkt geweldig. Maar als vervolgens veel agenten hem stil in hun kast leggen, omdat je dan harder kunt rennen, schiet het plan zijn doel voorbij.

Een oplossing daarvoor is een mini-multitool met minimaal gewicht. De Leatherman Squirt PS4 weegt slechts 56 gram. Dat is het gewicht van een middelgroot kippenei. Hij is maar 6 cm lang in opgevouwen toestand, en kost 45 euro. De Squirt PS4 heeft overwegend positieve reviews, en wordt geleverd met 25 jaar garantie.

http://www.leatherman.com/squirt-ps4-22.html#q=PS4&start=1

Het schaartje in deze Squirt PS4 kan onder andere van pas komen bij EHBO. Bijvoorbeeld voor het open knippen van een broekspijp bij een gebroken been, of om snel een noodverband te maken van kleding bij een hevige bloeding. Of voor het knippen van verbandpleister, enzovoort. Maar om in dikkere kleding te knippen, is een heus trauma-schaartje nodig. Dat kan apart kan worden gedragen in een lichtgewicht uitvoering.

Een belangrijk nadeel van de Squirt PS4 is, dat het lemmet helemaal glad is, in plaats van gedeeltelijk gekarteld. Daardoor kun je minder goed snijden in materialen zoals hard plastic, en moet het mes veel vaker worden geslepen.

Dat probleem is op te lossen door een paar kartels in de snijrand te maken,  bij het scharnier. Dat kan eenvoudig met een fijn, rond vijltje. En met een bankschroef, die je bedekt met een lapje. Na het invijlen van de kartels, kun je die kartels slijpen met een speciaal slijpstaafje voor kartelmessen. Die aanpassing kan vermoedelijk ook door de fabrikant worden gedaan, bij een grote order.

Als er geen kartels zitten in het mes van een multitool, moet het na intensief gebruik, telkens even worden geslepen. Want tijdens een noodgeval moet een mes vlijmscherp zijn. Het is daarom handig, als er in elke politieauto een heel klein slijpsteentje ligt.

Een gekarteld mes hoef je bijna niet te slijpen, maar bepaalde materialen zijn beter te snijden met een glad mes. Een gecombineerd snijvlak is daarom ideaal, in een mini-multitool. Dat wil zeggen een glad snijvlak bij de punt en een gekarteld deel bij het scharnier.

Leatherman is veel duurder dan veel andere merken. Maar bij het werk van hulpdiensten staan regelmatig mensenlevens op het spel, en is hoge kwaliteit nodig.

Hieronder vind je duizend user reviews over de Leatherman Squirt PS4:

http://www.amazon.com/Leatherman-Squirt%C2%AE-PS4-Multi-Tool-Black/dp/B0032Y2OT6/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1460805502&sr=8-1&keywords=leatherman+squirt+ps4
Ik stem links.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #68 Gepost op: 16 april 2016, 16:58:34
Nou werk ik zo'n 10 jaar op straat in de blauwe tak....
In al die jaren heb ik welgeteld 2x m'n leatherman nodig gehad.
En eigenlijk voor klussen waarbij ander gereedschap uit de auto de klus ook wel had kunnen klaren, de nut en noodzaak is mijnziens dan ook niet echt aanwezig
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #69 Gepost op: 16 april 2016, 17:16:52
Hier hetzelfde. De enige keren dat ik het idee had dat een multitool handig was geweest waren op het moment dat er wat dienstmateriaal provisorisch gemaakt moest worden. Zelfs een schroevendraaiersetje ligt tegenwoordig standaard in de dienstauto.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein