[Onderzoek] Multitool in de standaarduitrusting van de politie

Auteur Topic: [Onderzoek] Multitool in de standaarduitrusting van de politie  (gelezen 58592 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #80 Gepost op: 27 april 2016, 08:48:13
Citaat van: LSPD link=msg=1420929 date=1461691952
In de auto liggen al zwaardere gereedschappen, een multitool voor in de auto is dus nutteloos. Voor multitools betaal je daarnaast ook veel geld voor het compacte aspect, om het vervolgens in een auto neer te leggen staat gelijk aan het weggooien van geld. Los gereedschap is praktischer en goedkoper.

Ik ben het met je eens dat multitools vaak minder ergonomisch en doeltreffend zijn in het gebruik, dan gewoon los gereedschap, hoewel dat sterk afhangt van het ontwerp van de multitool. De Skeletool heeft bijvoorbeeld een heel ergonomische tang en mes, waarbij het handvat nog beter in de hand ligt, door de wijd uitlopende carabiner/flesopener op het eind.

Veel technici buiten de politie hebben naast hun gewone gereedschap een multitool op zak, omdat ze soms onverwachts een stuk gereedschap nodig hebben, dat ze niet direct bij de hand hebben. Want ze lopen niet continu met een gereedschapskist rond.

En soms is er een stuk gereedschap kwijt, kapot of uitgeleend. Of net niet in de goede maat. Of er is even een extra tang nodig om een moer tegen een bout in te draaien, enz. En in zulke gevallen is het voor een korte actie vaak het snelst en handigst om even de multitool uit het ceintuur-etui te halen.

Als de kosten van multitools een onoverkomelijke belemmering zouden vormen, om ze standaard in elke politieauto te leggen, dan zijn er ook stevige en uitgebreide multitools te koop voor pakweg vijftien euro.

Die zijn te koop bij bouwmarkten, kampeerwinkels en webshops. En met kwantumkorting voor duizenden exemplaren, kan dat vast nog goedkoper. Dat is dus een kostenbesparende optie. Bovendien is het dan ook geen ramp als zo'n goedkope mulltitool vermist zou raken uit een politieauto.
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #81 Gepost op: 27 april 2016, 17:02:35
Een (mini-) multitool zonder ingebouwde bithouder, kan goed samen worden gedragen met een losse bithouder. En die bithouder (plus een zacht-plastic busje met bijbehorende schroefbits) kan daarbij desgewenst in de auto of bureaukast worden achtergelaten, afhankelijk van de situatie.

Geschikt daarvoor is mogelijk een bithouder met een opnamebreedte van slechts 4 mm zeskant. De dunne schroefbits daarvoor zijn namelijk vermoedelijk lichter dan de standaard zeskant schroefbits met opnamebreedte van 1/4 inch (6,35 mm).
  
Verder is het aan te raden om schroefbits te gebruiken van gehard staal, vooral voor kruiskopschroeven, die anders snel kapot draaien. Er bestaan ook schroefbits die aan beide kanten een verschillende schroefkop hebben, wat gewicht kan besparen. Veel voorkomende schoefbit-typen zijn recht (oftewel sleuf), kruiskop (Philips), en inbus (hex key).

Een bithouder moet een C-ringgroef of kogelgroef (DIN 3126/ISO 1173) hebben, of magnetisch zijn. Dat voorkomt dat schroefbits uit de bithouder vallen.

Een mini-bithouder heet in het Engels een "keychain bit driver“. Ik geef nu een voorbeeld van een uiterst kleine magnetische bithouder. Hij heet: 'Maratac Torqkey. Deze mini-bithouder houdt schroefbits vast met een magneet. Hij is geschikt voor standaard zeskant bits van 1/4 inch dikte.

http://www.countycomm.com/torqkey.html

Video over de Torqkey:

! No longer available

Video: Keychain screwdrivers

! No longer available

Afbeeldingen van keychain bit drivers:

https://www.google.nl/search?q=%22keychain+bit+driver%22&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjGsIzEjK_MAhUBBMAKHUZADjEQ_AUIBygB&biw=911&bih=400

Afbeeldingen van keychain screw drivers:

https://www.google.nl/search?q=%22keychain+screw+drivers%22&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiPifj5jK_MAhVHAcAKHZ-WDu0Q_AUIBygB
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #82 Gepost op: 28 april 2016, 02:12:50
True Utility heeft onlangs een lichtgewicht multitool uitgebracht voor weinig geld. Deze heet MiniMulti en kost maar twaalf euro. Hij weegt slechts 105 gram, en is demontabel en roestvrij.  

Deze MiniMulti bergt een combinatietang, flesopener, vijl, grote en middelgrote rechte schroevendraaier, zaag, mes, kruisschroevendraaier en schaar.

Deze multitool wordt geleverd in een waterdichte container, waar je bijvoorbeeld een smartphone in kunt bewaren, bij watersport of andere outdoor-activiteiten. Deze goedkope multitool is vermoedelijk niet voorzien van een koordoog, en wordt waarschijnlijk geleverd zonder etui. True Utility is een Brits ontwerp-bedrijf.

Specs:

https://www.zakmesexpert.nl/multitool-true-utility-minimulti.html

http://www.trueutility.com/collections/multi-tools/products/minimulti

Video:

! No longer available
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #83 Gepost op: 28 april 2016, 18:05:14
Mijn persoonlijke design-award qua multitools gaat naar de Skeletool-serie van Leatherman. Die erkenning geef ik voor de combinatie van gebruiksgemak, doelmatigheid, veiligheid, laag gewicht en mooie vormgeving.  
  
Helaas kost de bovengenoemde Leatherman Skeletool SX maar liefst 100 euro. Maar de goedkoopste Leatherman Skeletool kost slechts 67 euro. Die heet gewoon Skeletool, dus zonder lettercode erachter. Deze goedkoopste Skeletool heeft ook een voor de helft gekarteld mes, maar geen vijl. Hij heeft dezelfde ergonomische vormgeving als de Skeletool SX. Ook deze goedkoopste versie van de Skeletool lijkt me geschikt voor politiewerk, als het budget beperkt is.

Specs van de goedkoopste Skeletool:

http://www.leatherman.com/skeletool-18.html#prefn1=sizecategory&prefv1=Pocket-Size&start=1

Onlangs heeft Leatherman een veel duurdere versie uitgebracht van haar serie Skeletool multitools. Die nieuwe versie kost 120 euro en heet Skeletool RX, waarbij de R staat voor Rescue. Het mes van deze Skeletool RX heeft een nog betere staalsoort (154CM) dan de Skeletool en de Skeletool SX, waardoor het langer scherp blijft. Voor persoonlijk dragen tijdens politiewerk, waarbij soms elke seconde telt, lijkt me die Skeletool RX uiteindelijk de beste keuze. Dit mede gezien de lange levensduur van deze multitools, en de goede service van Leatherman.

Het kartelgedeelte van de Skeletool RX beslaat ongeveer 80 procent van het snijblad. En de mespunt is aan de botte kant afgerond, om een ernstig gewonde patiënt niet per ongeluk te steken, bij het haastig open snijden van kleding in een chaotische situatie.

De mespunt kun je trouwens ook zelf aanpassen bij de goedkopere Skeletool-versies. Dat kan met een metaalvijl of slijpsteen. En met een slijpmachine is dat snel te doen. Dat is nodig voor hulpdiensten, want die goedkopere Skeletool-versies hebben niet zo’n veilige afgeronde punt als de Skeletool RX. Maar misschien verspeel je met die aanpassing wel de garantie van 25 jaar.

De Skeletool RX heeft een uitneembaar glasbreker-schroefbitje met een extra harde punt. De kleur van de Skeletool RX is veiligheids-oranje, zodat je het mes sneller kunt terug vinden, als je het laat vallen in het donker.

De Skeletool RX heeft geen vijl, zoals de Skeletool SX, en kan daardoor eventueel los in een afsluitbare broekzak worden gedragen, zonder dat de broekzak slijt door de vijl, zoals ik eerder heb besproken. Het dragen van een multitool zonder etui, geeft gewichtsbesparing.

Verder lijkt de Skeletool RX qua vormgeving erg op de andere typen van de Skeletool, inclusief haak met veersluiting, oftewel carabiner. Die carabiner van de Skeletools kun je zo nodig gebruiken voor allerlei geïmproviseerde toepassingen. Hij fungeert ook als flesopener, en als handvat om de Skeletool sneller uit het etui te kunnen pakken met gevoerde handschoenen.

Bij een multitool zonder zo’n haak, kun je het uitnemen uit het etui versnellen, door er een koordje aan vast te knopen. De riemclip van de Skeletools is demontabel voor gewichtsbesparing.

Alle Skeletools wegen slechts ongeveer 142 gram, doordat er veel gaten in geboord zijn. Toch zorgen de royale afmetingen en afgeronde vormen voor een stevige en comfortabele grip, ook met dikke handschoenen. Ook is het vouwmes gemakkelijk te openen. doordat er een vrij wijde opening in zit.  

De exacte gewichten van de Skeletool-serie vind je trouwens op www.leatherman.nl. Op www.leatherman.com staan niet precies de juiste gewichten vermeld hiervan.

Je kunt een Leatherman bij een privé-aankoop zelf goedkoop in de VS bestellen, maar dan kun je geen gebruik maken van de uitgebreide service van de Nederlandse importeur. Bij een grote aanbesteding wordt er natuurlijk onderhandeld met de importeur over de prijs en voorwaarden.

Voorlopige conclusie
In principe lijkt de Leatherman Skeletool RX me nu de meest geschikte multitool om te dragen door politieagenten, voor een winkelprijs van 120 euro. En als daar te weinig geld voor beschikbaar is, is de Leatherman Skeletool een redelijk alternatief voor 67 euro. Maar daarvan moeten dan wel de punten worden afgerond aan de botte kant, voor het wegsnijden van kleding bij gewonden.
 
Kleinere politieagenten kunnen een veel minder wegende multitool dragen, zoals bijvoorbeeld de Leatherman Squirt PS4.  

Skeletool RX specs:

http://www.leatherman.com/skeletool-rx-464.html#start=28

Video van de Skeletool RX:

! No longer available
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #84 Gepost op: 29 april 2016, 03:19:16
Dit verhaal is een beetje ingewikkeld, maar het gaat ook over veel geld. Dus het is de moeite waard, om er goed over na te denken. Voor de duidelijkheid zal ik eerst wat conclusies van mijn bovenstaande berichten herhalen en samenvatten. De lezers van dit topic merken, dat mijn mening soms verandert, als ik bepaalde nieuwe informatie ontdek.

In deze voortgaande verkenning pleit ik nu dus voor de Skeletool RX, als meest geschikte multitool om te dragen door politieagenten. Hij weegt slechts 146 gram. Dat is het gewicht van een bekertje koffie. Deze Skeletool RX heeft daarbij mijn eerdere voorkeur voor de Skeletool SX vervangen.

Daarnaast pleit ik nog steeds voor de heel kleine Leatherman Squirt PS4 van 56 gram voor kleinere agenten. En deze met een deels gekarteld mes, als modificatie door de fabriek, in plaats van de standaard geheel gladde snede.

120 euro per stuk voor de Skeletool RX is veel geld, maar als die investering kan bijdragen aan efficiënte hulpverlening en criminaliteitsbestrijding, en als die Skeletools RX pakweg dertig jaar meegaan, is het vermoedelijk een verstandige investering. Ook kan doelmatige en ergonomische uitrusting mogelijk bijdragen aan werk-voldoening en veilig werken. Bovendien kan dat bedrag van 120 euro per stuk misschien omlaag naar 90 euro, als er vele duizenden tegelijk worden besteld.

In de Skeletool RX passen speciale platte schroefbitjes van Leatherman, met een verschillende schroefkop aan elke kant. Die platte schroefbitjes zijn zeer nuttig om het gewicht te verminderen. Bijvoorbeeld als je drie dubbele platte bitjes mee draagt, in plaats van zes gewone zeskant bitjes.

Maar de platte kruiskop-bitjes geven vermoedelijk wel wat meer kans op beschadiging van vastzittende  kruiskopschroeven, dan standaard zeskant kruiskop-bitjes met 1/4 inch opnamedikte.

Dat komt doordat de standaard zeskant kruiskop-bitjes beter aansluiten op de vorm van kruiskopschroeven, dan de lichtgewicht platte kruiskop-bitjes. Bovendien zijn die standaard zeskant schroefbitjes overal en altijd te koop, van allerlei merken, ook in gehard staal.

Om die redenen is het handig, als ook de hierboven genoemde Skeletool RX in bepaalde gevallen samen kan worden gedragen met een losse bithouder voor zeskant 1/4 inch bits, of zeskant 4 mm schroefbits. (Ik heb die losse bithouders in een eerder bericht in dit topic besproken.)

Dat betreft situaties waarbij er niet snel een politieauto met een uitgebreide gereedschapsset bereikt kan worden, zoals bij een groot evenement als Koningsdag. Of in de situatie van biker-agenten of motor-agenten.  

Als aanvullende losse bit-driver kan dan bijvoorbeeld worden gekozen voor de Victorinox bithouder. Bithouders heten in het Engels bit-driver oftewel bit-holder.

Voor motoragenten en biker-agenten kunnen bovendien andere gereedschappen die ontbreken op de Skeletool RX, eventueel worden aangevuld met losse mini-gereedschapjes in een etui dat achterbijft in de bagagekoffer op de (motor-)fiets. Zoals een mini-ijzervijltje, een klein trauma-schaartje, enzovoort.

Of er kan in de bagagekoffer een tweede multitool worden meegevoerd in een volledige uitvoering, zonder dat het gewicht daarvan op het lichaam hoeft te worden gedragen. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan de Leatherman Surge of Leatherman Wave, of een degelijke uitgebreide multitool van een goedkoop merk. Zo’n uitgebreide multitool kan bijvoorbeeld van pas komen voor een mankement of afstelling aan de eigen fiets of motorfiets.

De Victorinox bit-driver plus zes schroefbitjes in een houdertje kosten samen 27 euro. In die bit-driver  passen standaaard zeskant schoefbitjes met een opnamedikte van 1/4 inch.

Video: Victorinox bit-driver:

! No longer available


Video: Leatherman Skeletool Review
In dit filmpje wordt een Skeletool CX besproken met een gladde snede. Dus niet de Skeletool RX met kartelsnede waar ik voor pleit. Maar ze lijken erg op elkaar.

! No longer available
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #85 Gepost op: 30 april 2016, 06:14:25
In de multitools uit de Leatherman Skeletool serie zitten dus bithouders voor dubbelzijdige platte schroefbitjes van het eigen merk. Leatherman biedt ook zelf een mogelijkheid, om op haar Skeletools standaard zeskant schroefbits (met opnamedikte 1/4 inch) te bevestigen. Dat kan namelijk met de Leatherman Bit Driver Extender. Die fungeert dus ook als verlengstuk.  

In deze Bit Driver Extender passen ook de platte schoefbits van Leatherman. Die Bit Driver Extender past ook op de Leatherman Skeletool RX. Dat is de oranje rescue multitool, die ik hierboven als favoriet heb gekozen.

Daarnaast maakt Leatherman ook de Removable Bit Driver. Dat is een kort verloopstukje om losse schoefbitjes te gebruiken op een aantal multitools van Leatherman, die zelf geen bithouder hebben. Zoals bijvoorbeeld de Leatherman Juice. Ook in deze Removable Bit Driver passen zowel platte bitjes van Leatherman als gewone zeskant 1/4 inch bitjes.

Een kritiekpuntje blijft nog wel, dat het liner-lock-mechanisme van de Skeletool eventueel zou kunnen ontgrendelen, als de ontgrendeling per ongeluk wordt ingedrukt. Het mes kan dan eventueel onverwachts dicht klappen tijdens een stekende actie. Dit probleem wordt in de laatste video hierboven gedemonstreerd.

Maar agenten kunnen worden gewaarschuwd voor dit risico. En de kans dat de Skeletool door een agent voor zelfverdediging moet worden gebruikt, lijkt me heel klein. Bovendien kan bij een aanbesteding aan Leatherman worden gevraagd, om dit technische probleem op te lossen, door het ontwerp bij de mesvergrendeling iets te veranderen. Dat is ook in het belang van de reputatie van Leatherman.  

Review van de Leatherman Bit Driver Extender en Skeletool:

http://makemodhack.com/leatherman-skeletool-and-bit-kit-review/

Leatherman Removable Bit Driver (Specs):

http://www.leatherman.com/removable-bit-driver-126.html#start=58

http://www.leatherman.nl/producten/#!code=LE 6051


Leatherman Bit Driver Extender (Specs):
 
http://www.leatherman.com/bit-driver-extender-131.html#start=2

http://www.leatherman.nl/producten/#!code=LE 60003


Leatherman Bit Kit (Specs):

https://www.leatherman.com/bit-kit-127.html


Video: Leatherman Skeletool And Bit Driver Extender

! No longer available


Video: Leatherman Removable Bit Driver And Bit Kit

! No longer available
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #86 Gepost op: 30 april 2016, 22:55:48
Motoragenten en bike-agenten hebben geen uitgebreide verzameling gereedschap bij zich, zoals in een politieauto. Ook kunnen ze niet altijd snel een beroep doen voor gereedschap op collega’s met een politieauto, als die druk bezig zijn op andere locaties. Of als de afstanden daarvoor veel te groot zijn.

Toch kunnen motoragenten en fietsagenten soms dringend gereedschap nodig hebben. Bij voorbeeld bij een verkeersongeluk, bedrijfsongeluk, brand, lekkage of inbraak. Of voor een reparatie aan hun eigen fiets, motorfiets, of uitrusting. En soms is een multitool niet dringend nodig, maar wel erg handig in het kader van dienstverlening aan mensen in ontreddering.

De meest geschikte multitool voor in de kleine bagagekoffer van een motoragent of fietsagent, lijkt me de uitgebreide en zware Leatherman Surge van 130 euro.

Daarnaast kunnen zij op hun lichaam de Leatherman Squirt PS4 dragen, van slechts 56 gram. Die moet daartoe speciaal voorzien worden van een deels gekarteld snijblad.

Of zij kunnen de eerder genoemde oranje Leatherman Skeletool RX van 146 gram op hun lichaam dragen, en de zware Surge in hun bagagekoffer.  

De Leatherman Surge heeft veel functies, en heeft verwisselbare snijbladen voor de draadtang, en een verwisselbare zaag en verwisselbare ijzervijl. Dat is veel handiger en goedkoper, dan het telkens laten vervangen van vast gemonteerde gereedschappen in een multitool, wegens slijtage.

In de Surge passen verwisselbare platte schroefbitjes van het eigen merk. En via een los te kopen Leatherman Bit Driver Extender, kunnen er op de Surge ook gewone zeskant schroefbitjes worden gebruikt met opnamedikte van 1/4 inch.  

De Leatherman Surge is zwaar (335 gram), groot en stevig gebouwd, waardoor hij extra zwaar belast kan worden. Hij heeft gemiddeld uitzonderlijk positieve gebruikers-reviews:

http://www.amazon.com/Leatherman-830160-Pocket-Multitool-Leather/dp/B000E28164


Leatherman Surge Specs:

http://www.leatherman.com/surge-3.html#q=surge&start=1

http://www.leatherman.nl/producten/#!code=LE 6070CLAM


Video: Leatherman Surge blijkt bijzonder stevig in zware beschadigingstest:

! No longer available


Video: Leatherman Surge Review:

! No longer available
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #87 Gepost op: 2 mei 2016, 03:07:30
Citaat van: Thomas link=msg=1320218 date=1420474541
Met jullie aanbevelingen en tips kan ik een voorstel maken voor de politie die ze mee kunnen nemen in hun aanbesteding en verdere onderzoek naar het gebruik van multitools voor de Nationale Politie. Uiteraard mag in het topic ook gediscussieerd worden over het nut van een multitool voor de politie. Bij tools kun je denken aan de populaire Leatherman Wave, Gerber tools, Victorinox zakmessen of andere multitools.

Misschien wil je de relevante beleidsmakers over de aanschaf van multitools uitnodigen, om deze discussie mee te lezen. En liever nog om hier mee te praten, eventueel anoniem.

De Leatherman Wave is niet voor niets zo populair, heeft een uitstekende kwaliteit, en heeft al vele jaren reviews that wave the flag. Maar met 241 gram is hij vrij zwaar om op het lichaam te dragen voor agenten.

http://www.leatherman.com/wave-10.html#start=2

Dat kan vooral bezwaarlijk zijn in combinatie met de andere gedragen politieuitrusting, die mogelijk geleidelijk wordt uitgebreid. Bijvoorbeeld een vrij zware uitschuifbare metalen wapenstok, wapenlampje, klein reserve-zaklampje met reservebatterij, smarthone plus powerpack, extra patroonmagazijn, bodycam, taser, hoge schoenen, zwaarder veiligheidsvest, daar overheen een OPS-vest van gaas, EHBO-kit, FFP3-ademmasker, misschien af en toe een machinepistool en helm, enz.

Vooral voor kleinere agenten kan dat alles bij elkaar gaan leiden tot rug-en knieklachten, en het kan de snelheid verminderen bij achtervolgingen te voet.

Om die redenen lijkt het me beter, om op het lichaam een lichtgewicht multitool te dragen zoals de Leatherman Squirt PS4 van 56 gram, of de oranje Leatherman RX van 142 gram, die speciaal wordt gemaakt voor hulpdiensten.

In de politieauto's kunnen daarbij aanvullend twee uitgebreide multitools liggen van ongeveer 15 euro van een goedkoop merk, zoals die te koop zijn bij bouwmarkten en webshops. In bijzondere situaties, waarbij er geen politieauto dichtbij is, kunnen die dan op het lichaam worden meegedragen.

Die goedkope multitools voor in de politieauto's moeten wel eerst worden onderwerpen aan een zware beschadigings- en slijtagetest. Dat moet worden uitgevoerd en gedocumenteerd door een team van gespecialiseerde (buitenlandse) wetenschappers, liefst ook met video-opnamen op internet.

De Nederlandse politie kan aan fabrikant Leatherman vragen om een veel kleinere versie te maken van de Leatherman Skeletool RX, met hetzelfde ontwerp, maar zonder de carabiner. Dat model zou een favoriete lichtgewicht multitool kunnen worden voor bewakings- en politiediensten wereldwijd. Het gewicht kan daarbij worden teruggebracht van 146 gram naar bijvoorbeeld 60 gram.  

Zakmessen vind ik ongeschikt om te dragen door politieagenten, omdat er een draadknipper ontbreekt, evenals een puntige tang (needle-nose pliers), en een tang om moeren vast te houden. Die drie belangrijke tang-functies zijn wél geïntegreerd in de meeste multitools, ook in de kleine.

Ik stel voor, dat er voor de keuze van multitools wordt overlegd via internet met buitenlandse top-experts op het gebied van "multi tools for police". Die mensen zijn te vinden door naar hen te vragen op de grote professionele internationale internetforums voor politie. En ze zijn te vinden via de gespecialiseerde internationale internetforums over multitools.

Internationaal overleg over dit specialistische onderwerp lijkt me noodzakelijk. Want dat voorkomt dat Nederland zelf het wiel gaat uitvinden, tegen onnodig hoge onderzoekskosten en met relatief beperkte expertise.

Ik stel zeker niet voor dat er allerlei kostbare ambtelijke reizen worden gemaakt voor dat overleg, want dat is niet nodig. Communicatie via email, webchat, video-conferenties, HD-webvideo's  en webfora met HD-afbeeldingen lijkt me voldoende voor gedetailleerd overleg. En daarvan geef ik in deze discussie het voorbeeld.

Verder stel ik voor, om de aanschaf van multitools te overleggen, met de gespecialiseerde experts op dit gebied, bij het ministerie van Defensie. Want ook daar is kennis en ervaring op dit gebied, hoewel militairen vaak veel zwaardere uitrusting moeten meedragen dan politieagenten.

Multitools worden onder andere gedragen door militaire commando's en en door luchtmachtpiloten, in verband met een mogelijke vliegtuig-crash. Ook arrestatieteams hebben ervaring met multitools.

De onderstaande video gaat over interessante aanpassingen aan de bovengenoemde Leatherman Wave door een gebruiker.
 
Leatherman Wave Mods

! No longer available
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #88 Gepost op: 2 mei 2016, 13:48:06
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1421800 date=1462151250
De onderstaande video gaat over interessante aanpassingen aan de bovengenoemde Leatherman Wave door een gebruiker.
 
Leatherman Wave Mods

! No longer available

Als een gebruiker onherstelbare aanpassingen maakt aan zijn multitool zonder toestemming van de fabrikant, vervalt mogelijk wel de garantie. Bijvoorbeeld als er een gaatje in de multitool wordt geboord.

Het filmpje hieronder gaat over de Leatherman Removable Bit Driver, in combinatie met de Leatherman Wave en Leatherman Juice S2.

! No longer available


Leatherman Juice S2 Specs:

http://www.leatherman.com/juice-s2-363.html#q=juice&start=4


Video: Geïmproviseerd afneembaar zaagje op de Leatherman Skeletool:

https://www.youtube.com/watch?v=PjsoFPvyRxQ
Ik stem links.


Rhophy

  • Politiekundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #89 Gepost op: 7 januari 2019, 23:49:14
Er is eindelijk een multitool opgenomen in het assortiment van de politie webwinkel. Aan het plaatje te zien betreft het een Leatherman Wave. Tevens een nylon draagmiddel te bestellen. 1x per 10 jaar te bestellen.

Het is goed dat er eindelijk een dergelijke tool beschikbaar komt. Persoonlijk baal ik een beetje omdat ik net met sinterklaas zelf een dure multitool (Leatherman Skeletool RX) heb aangeschaft.