GRIP 2 Zeer grote brand (schokdemperproducent Koni) Korteweg - Oud-Beijerland 06-01-2015

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (schokdemperproducent Koni) Korteweg - Oud-Beijerland 06-01-2015  (gelezen 21812 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


mvanthof

  • Oud vrijwillig brw officier (flo na 40 jr) Barendrecht, oud Gemeenteraadslid.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
  • Organisatie adviseur, ICT-er.
Citaat van: DD link=msg=1320580 date=1420565894
Kennelijk was die aanrijdtijd niet zo'n probleem, anders had Dordrecht wel meer eenheden gestuurd. ZHZ heeft in elk geval meer dan genoeg ervaring met grote industriebranden.

Het is een kwestie van veel ruimer denken.

Als ik de berichten goed volg is er hard gewerkt en beperkend resultaat geboekt. Misschien had eerser opgebouwde slagkracht iets toegevoegd, maar misschien ook niet gezien de bouwkundige voorzieningen. Kan en wil ik niet beoordeleb.

Maar je trekt wel een peleton uit een sub regio aan die met opkomst en organisatie tijd vraagt.
En deze subregio blijft behoorlijk verzwakt achter. Het is een vrijwilligers gebied en die zijn kwetsbaarder dan een gemengd gebied zoals IJsselmonde/zuid van de VRR.

Misschien was de gekozen alarmering idd de juiste, maar de vanzelfsprekendheid om het ongeacht de afstand en opkomsttijd uit de eigen regio te halen is principieel onjuist. Dat is mijn punt.

Het denken in regionale hokjes moet serieus bekeken worden. Ik denk dat geen enkele regio vrij is van dit probleem. Idd ook de VRR niet.

Dit hokjes denken is volgens mij ook een van de redenen om de nationale politie op te richten. Dus VR's ..  Let op uw zaak...


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Brw Oud-Beijerland @Brandweerobl
[#ZeerGroteBrand #Koni] Nablussen vergde veel tijd en energie. Object wordt bewaakt door particulier brandwachten bedrijf. #observeren
11:19 PM - 6 Jan 2015]
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Citaat van: mvanthof link=msg=1320667 date=1420580878
Het denken in regionale hokjes moet serieus bekeken worden. Ik denk dat geen enkele regio vrij is van dit probleem. Idd ook de VRR niet. Dit hokjes denken is volgens mij ook een van de redenen om de nationale politie op te richten. Dus VR's ..  Let op uw zaak...

De brandweer is in Nederland regionaal georganiseerd en dat is al een hele verbetering ten opzichte van enkele tientallen jaren terug. Ik denk niet dat het goed is om bij elke grote brand eerst te gaan uitzoeken of een andere (sub)regio deze beter zou kunnen bestrijden, dat kost ook tijd. Als er behoefte zou zijn geweest aan meer gekwalificeerd beroepspersoneel, dan is dit in Dordrecht voldoende voorhanden. De VRR heeft In Barendrecht ook niet zoveel beroepskrachten en als je deze elders uit het VRR-gebied wilt halen, vervalt het voordeel van de aanrijdtijden.

De Nationale Politie is geen goed voorbeeld voor andere hulpdiensten. Door deze centralisatie zie je een toenemende behoefte bij de Nederlandse gemeenten om een deel van de politiezorg zelf te gaan regelen. Ik zie geen enkel voordeel dat vanuit Den Haag brandweereenheden worden aangestuurd. Natuurlijk kun je nationaal wel de aanbesteding en een deel van de logistiek regelen, maar daarvoor heb je geen nationale brandweer nodig.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding