Zeer Grote brand (woning, 1 dode 4 gewonden) Paulus Potterstraat - Almere 07-01-2015

Auteur Topic: Zeer Grote brand (woning, 1 dode 4 gewonden) Paulus Potterstraat - Almere 07-01-2015  (gelezen 31334 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Ik denk dat deze mannen en vrouwen nu echt hebben gebaald dat ze met een TS-4 opgezadeld zijn... Knoerthard gewerkt, zo las ik op mijn werk in hun GMS, daar mag geen twijfel over zijn..


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: FF4266 link=msg=1321183 date=1420718035
Ik denk dat deze mannen en vrouwen nu echt hebben gebaald dat ze met een TS-4 opgezadeld zijn... Knoerthard gewerkt, zo las ik op mijn werk in hun GMS, daar mag geen twijfel over zijn..

Ik ben ook bang dat dit precies het doem scenario is waar door de represivie diensten van verschillende korpsen voor is en wordt gewaarschuwd, er komt vroeg of laat een melding waar je met een lagere bezetting op de TS-en EN het verminderen van het aantal TS-en, gewoon mensen te kort komt of te laat bent om nog verschil te kunnen maken voor slachtoffers.

Als deze brand nu het keerpunt zou worden ten aanzien van de pilots TS4, SIV4 (of zelfs SIV2) dan blijft het heel erg voor de slachtoffers maar heeft hun situatie in elk geval bijgedragen in het verder terug brengen van de slagkracht.

Respect voor de inzet van de brandweerlieden maar ook voor omstanders (buren) die geholpen hebben is wel het minste.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


guest12562

  • Gast
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1321142 date=1420711096
TS/WO is van de post markerkant (stad)
de tweede TS is van de veluwsekant (haven)

Wat is die eerste voor combi wat moet ik me daarbij voorstellen?

Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1321188 date=1420718689
Ik ben ook bang dat dit precies het doem scenario is waar door de represivie diensten van verschillende korpsen voor is en wordt gewaarschuwd, er komt vroeg of laat een melding waar je met een lagere bezetting op de TS-en EN het verminderen van het aantal TS-en, gewoon mensen te kort komt of te laat bent om nog verschil te kunnen maken voor slachtoffers.

Als deze brand nu het keerpunt zou worden ten aanzien van de pilots TS4, SIV4 (of zelfs SIV2) dan blijft het heel erg voor de slachtoffers maar heeft hun situatie in elk geval bijgedragen in het verder terug brengen van de slagkracht.

Inderdaad hier is al zo vaak voor gewaarschuwd, ik ben ook heel benieuwd of dit nu het gevolg is van de daar ingeslagen weg.
En ik stel daarbij hardop de vraag of de manager die hiervoor verantwoordelijk is ook ter verantwoording wordt geroepen als blijkt dat de redding werd bemoeilijkt of minder succesvol is geweest door de keuze van een TS 4.
Dat is natuurlijk nog gissen, dus zeker zaak om dit met feiten te onderbouwen en deze casus dan als voorbeeld te stellen voor als die projectjes welke voor grote problemen kunnen zorgen.

Het is dus alleen zeer spijtig voor de slachtoffers dat dit voorbeeld er dan eerst moest komen!


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Citaat van: Breathe link=msg=1321209 date=1420720730
Wat is die eerste voor combi wat moet ik me daarbij voorstellen?

Geen combivoertuig. Deze capcode heet zo omdat de Bemanning TS ook de WO bemand, maar dit zijn twee losse voertuigen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Lees hieronder het live verslag van onze redactie en verslaggevers ter plaatse:

Uitslaande woningbrand in de Paulus Potterstraat.

01:27 uur: Brandweer gealarmeerd voor woningbrand.
01:28 uur: Nader bericht brandweer: 4 personen nog aanwezig in de woning.
01:29 uur: Traumahelikopter opgeroepen om ter plaatse te komen.
01:37 uur: Brandweer schaalt op naar grote brand.
01:43 uur: Verslaggever ter plaatse meldt dat er kind(eren) door de hulpdiensten uit de woningen zijn gehaald.
01:45 uur: Eerste ambulance met slachtoffer vertrokken naar het ziekenhuis.
01:50 uur: Tweede en derde ambulance onderweg naar het ziekenhuis.
01:52 uur: Traumahelikopter gaat landen in Tussen de Vaarten.
01:56 uur: Brand was onder controle, maar laait weer op, vlammen slaan metershoog uit de woningen.
01:58 uur: De hoogwerker van de brandweer heeft zich opgesteld en blust van boven af op de woningen.
01:59 uur: De traumahelikopter is geland naast het politiebureau aan de Baljuwstraat.
02:05 uur: Er zijn naar schatting 7 ambulances ingezet en de Officier van Dienst Geneeskunde.
02:10 uur: Traumahelikopter is weer opgestegen en gaat terug naar Amsterdam.
02:11 uur: Meerdere woningen zijn uit voorzorg ontruimd.
02:15 uur: Brandweer is bezig met nablussen.
02:35 uur: De brand is wederom opgelaaid. Er is opgeschaald naar ‘zeer grote brand’. Er zijn extra brandweer eenheden vanuit Lelystad onderweg om te komen helpen.
02:45 uur: Totaal zijn er nu circa 4 of 5 woningen waarin brand heeft gewoed.
02:55 uur: Brandweer Lelystad gaat richting de kazerne van Almere om andere calamiteiten op te kunnen vangen.
03:06 uur: Er gaan nu veel geruchten door de wijk, wachten is op de persvoorlichter van de brandweer. Het exacte aantal slachtoffers is nog onbekend.
03:31 uur: De brandweer laat zojuist weten dat er vijf slachtoffers zijn, waarvan één dodelijk (oma). De opa en een kind zijn eerst naar het Flevoziekenhuis en later naar het brandwondencentrum in Beverwijk gebracht, de vader is samen met het andere kind naar Lelystad gebracht.
03:47 uur: De brandweer is voorlopig nog bezig met het nablussen en veiligstellen van de woningen. Het live-blog sluit, de komende uren wordt dit artikel aangevuld.

One Response to “Dode en vier gewonden bij woningbrand Paulus Potterstraat”

Tamara zegt:
januari 7, 2015 om 11:37:49

Helaas waren het niet de toegesnelde hulpdiensten die samen met de bewoners de dochter uit het raam konden krijgen maar stond de politie toe te kijken terwijl de buurman het meisje met zijn eigen trap redde. Dit zag mijn vriend, wij wonen achter deze huizen. Verder heb ik begrepen dat de opa en kleinzoon rechtstreeks naar Beverwijk zijn gebracht met de trauma helikopter, alleen deze laatste kan ik niet bevestigen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Bert65 link=msg=1321121 date=1420707762
O nee? Hadden de buren niet, met hulp van een laddertje, een kind bij het raam weggehaald?
Prachtig toch? Doet toch nog iemand het, op de brandweer hoef je steeds minder te rekenen in dit soort situaties. ::)
Citaat van: Breathe link=msg=1321209 date=1420720730


Inderdaad hier is al zo vaak voor gewaarschuwd, ik ben ook heel benieuwd of dit nu het gevolg is van de daar ingeslagen weg.
En ik stel daarbij hardop de vraag of de manager die hiervoor verantwoordelijk is ook ter verantwoording wordt geroepen als blijkt dat de redding werd bemoeilijkt of minder succesvol is geweest door de keuze van een TS 4.
Dat is natuurlijk nog gissen, dus zeker zaak om dit met feiten te onderbouwen en deze casus dan als voorbeeld te stellen voor als die projectjes welke voor grote problemen kunnen zorgen.

Het is dus alleen zeer spijtig voor de slachtoffers dat dit voorbeeld er dan eerst moest komen!
Dit is al heel erg vaak geroepen, en zoals gebruikelijk krijgt de repressieve dienst helaas toch weer gelijk dat dit slachtoffers gaat kosten. En ga er maar van uit dat dit incident niets aan de ingeslagen weg zal veranderen. Daar zijn die managers te eigenwijs voor.


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website


Reactie op de reactie die door Live gequoot wordt:

Er zijn geen slachtoffers met de heli vervoerd.
De heli is met drie POB (persons on board: piloot, navigator en arts) van Almere naar Amsterdam Heliport gevlogen, alwaar is getankt.
Bron: communicatie heli met luchtverkeersleiding.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Bah wat vind ik dit een vervelende uitspraak. Jij doet nu een aanname die op jouw eigen emotie (tegenstander van TS4) is gebaseerd en absoluut geen recht doet aan de mannen en vrouwen die in Almere (en de rest van Nederland) hun uiterste best doen. Denk ff goed na voordat je dit soort dingen zegt.

Ken jij de geschiedenis van TS4 in Almere? Verdiep je je er even in. Ik zal het kort voor doen. Almere had 1 beroepspost en 2 vrijwillige posten. De uitruktijden en de opkomst op beide vrijwillige posten werd zo slecht dat dit geen werkbare situatie meer was en de brandweer moest meegroeien/veranderen op de gewijzigde situatie. Omdat een beroeps brandweer ontzettend duur is zijn er drie, 24-uur per dag bemande, posten gekomen. Om het betaalbaar te houden is met op de beroepspost van 6 naar 4 man en op de andere twee posten van vrijwilligers, met de al geschetste problemen, naar 4 man gegaan. Dat is dus altijd nog beter dan helemaal geen 2e en 3e TS in Almere.

Daarnaast zijn er soms incidenten waar je als brandweer altijd "te laat" bent. De slachtoffers maken dan sowieso geen kans of de brand is al te groot, al kom je met 4 TS8 aan!

Citaat van: FF4266 link=msg=1321183 date=1420718035
Ik denk dat deze mannen en vrouwen nu echt hebben gebaald dat ze met een TS-4 opgezadeld zijn... Knoerthard gewerkt, zo las ik op mijn werk in hun GMS, daar mag geen twijfel over zijn..

Gatver, nog weer zo'n smerige uitspraak. Sorry ik heb er geen andere woorden voor, ik wordt zo boos van jullie uitspraken om jullie "gelijk" te willen halen? Bedenk je eens dat de betrokken brandweerlieden jouw post lezen. Wat denk jij dan hoe zij zich voelen? Tuurlijk doel jij weer op bezuinigingen maar bij elke dode kan je dat niet op bezuinigingen gooien.

Weet jij al wat de bewoners zelf gedaan hebben aan brandveiligheid in huis? Hadden zij bijvoorbeeld een rookmelder en een vluchtplan? Ja ook dit zijn schokkende uitspraken maar het begint bij de burger zelf, de brandweer is er voor het restrisico en als we een keer iemand bij een brand redden is dat mooi meegenomen.

Ik houdt er verder over op voordat ik mij nog bozer maak maar vraag jullie beter over jullie reacties na te denken.

Citaat van: Peter71 link=msg=1321244 date=1420729399
Prachtig toch? Doet toch nog iemand het, op de brandweer hoef je steeds minder te rekenen in dit soort situaties. ::)Dit is al heel erg vaak geroepen, en zoals gebruikelijk krijgt de repressieve dienst helaas toch weer gelijk dat dit slachtoffers gaat kosten. En ga er maar van uit dat dit incident niets aan de ingeslagen weg zal veranderen. Daar zijn die managers te eigenwijs voor.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1321271 date=1420741684
Bah wat vind ik dit een vervelende uitspraak. Jij doet nu een aanname die op jouw eigen emotie (tegenstander van TS4) is gebaseerd en absoluut geen recht doet aan de mannen en vrouwen die in Almere (en de rest van Nederland) hun uiterste best doen. Denk ff goed na voordat je dit soort dingen zegt.

Ken jij de geschiedenis van TS4 in Almere? Verdiep je je er even in. Ik zal het kort voor doen. Almere had 1 beroepspost en 2 vrijwillige posten. De uitruktijden en de opkomst op beide vrijwillige posten werd zo slecht dat dit geen werkbare situatie meer was en de brandweer moest meegroeien/veranderen op de gewijzigde situatie. Omdat een beroeps brandweer ontzettend duur is zijn er drie, 24-uur per dag bemande, posten gekomen. Om het betaalbaar te houden is met op de beroepspost van 6 naar 4 man en op de andere twee posten van vrijwilligers, met de al geschetste problemen, naar 4 man gegaan. Dat is dus altijd nog beter dan helemaal geen 2e en 3e TS in Almere.

Daarnaast zijn er soms incidenten waar je als brandweer altijd "te laat" bent. De slachtoffers maken dan sowieso geen kans of de brand is al te groot, al kom je met 4 TS8 aan!

Gatver, nog weer zo'n smerige uitspraak. Sorry ik heb er geen andere woorden voor, ik wordt zo boos van jullie uitspraken om jullie "gelijk" te willen halen? Bedenk je eens dat de betrokken brandweerlieden jouw post lezen. Wat denk jij dan hoe zij zich voelen? Tuurlijk doel jij weer op bezuinigingen maar bij elke dode kan je dat niet op bezuinigingen gooien.

Weet jij al wat de bewoners zelf gedaan hebben aan brandveiligheid in huis? Hadden zij bijvoorbeeld een rookmelder en een vluchtplan? Ja ook dit zijn schokkende uitspraken maar het begint bij de burger zelf, de brandweer is er voor het restrisico en als we een keer iemand bij een brand redden is dat mooi meegenomen.

Ik houdt er verder over op voordat ik mij nog bozer maak maar vraag jullie beter over jullie reacties na te denken.
Brandpreventje, als jij echt een brandweerman en bevelvoerder in hart en nieren zou zijn, zou je al tijden geleden achter ons zijn gaan staan. En zou je ook bezwaar maken tegen het hele variabele voertuig verhaal. Als je nu eens mijn reacties zou terug lezen zou je terug kunnen lezen dat ik helemaal niet tegen variabele voertuigbezetting ben, maar op de wijze waarop dat in bepaalde gevallen is verpakt. Als jij brandweerman in hart en nieren bent zou je terdege beseffen dat er gevaarlijke situaties voor doen door het gehele TS2 of TS4 verhaal. Trek die regiobril eens van je snuit, en bekijk het eens door de bril van de repressieve dienst. Of durf je dit soort verhalen ook tegen je directe repressieve collega's op te houden?

Hou eens op met die dooddoenders over rookmelders en zelfredzaamheid van burgers, want daar kan ik pisnijdig van worden.  Iets beters heb ik jou nog niet zien verzinnen. Ga mij niets vertellen over variabele voertuigbezettingen, daar heb ik mij de afgelopen tijd enorm in verdiept. Je hoeft mij geen smoesjes voor te houden, ik heb me verdiept naar de werkelijke redenen waarom er met variabel wordt gereden. Ik ben vorig jaar niet voor niets naar de themadag geweest op Crailo. Ben jij er ook geweest? Of loop je alleen maar regio verhaaltjes na te blaten. Wees eens die repressieve brandweerman, en niet die papieren cijfertjes brandweerman.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Tjonge jonge nogal al wat verwijten en weinig begrip dat ik een eigen (andere) mening heb. Jammer genoeg ontbreekt het in de wereld de laatste tijd (Parijs, gisteren) een begrip en respect voor elkaar.

Ik heb liever een TS4 dan helemaal geen TS. Ik denk dat dit de keuze is in grote gedeelten van Nederland waar er niet genoeg vrijwilligers zijn voor een TS6 of een TS6 veel te duur is op een beroepskazerne. Ik zie TS4 bijna nergens als echte bezuiniging maar bijna altijd als probleem met de opkomst van genoeg vrijwilligers. Ook zie ik het om de opkomsttijden te verbeteren, tja en daar ben ik ook geen fan van.

Tja en over zelfredzaamheid heb ik een duidelijke mening waar ik niet vanaf te brengen ben. Ik zie namelijk ook de andere kant van de brandweer (risicobeheersing) in plaats van alleen maar de repressieve kant zoals de meeste repressieve brandweerlieden deze zien. Maar goed ook in je tweede alinea begin je weer over variabele voertuigbezetting. Hiermee concludeer ik dat je het de zelfredzaamheid van burgers niet meer objectief kan beoordelen maar alleen nog maar obsessief met variabele voertuigbemanning bezig bent. Helaas vertroebelt dit wat mij betref je/de discussie. Maar goed jij beweert dus dan een TS8 deze vrouw had kunnen redden?! Ik geef die bewering 1% kans. Áls men geen rookmelder had dan denk ik dat een rookmelder 50% of meer kans had gehad dode te voorkomen.

Citaat van: Peter71 link=msg=1321276 date=1420742298
Brandpreventje, als jij echt een brandweerman en bevelvoerder in hart en nieren zou zijn, zou je al tijden geleden achter ons zijn gaan staan. En zou je ook bezwaar maken tegen het hele variabele voertuig verhaal. Als je nu eens mijn reacties zou terug lezen zou je terug kunnen lezen dat ik helemaal niet tegen variabele voertuigbezetting ben, maar op de wijze waarop dat in bepaalde gevallen is verpakt. Als jij brandweerman in hart en nieren bent zou je terdege beseffen dat er gevaarlijke situaties voor doen door het gehele TS2 of TS4 verhaal. Trek die regiobril eens van je snuit, en bekijk het eens door de bril van de repressieve dienst. Of durf je dit soort verhalen ook tegen je directe repressieve collega's op te houden?

Hou eens op met die dooddoenders over rookmelders en zelfredzaamheid van burgers, want daar kan ik pisnijdig van worden.  Iets beters heb ik jou nog niet zien verzinnen. Ga mij niets vertellen over variabele voertuigbezettingen, daar heb ik mij de afgelopen tijd enorm in verdiept. Je hoeft mij geen smoesjes voor te houden, ik heb me verdiept naar de werkelijke redenen waarom er met variabel wordt gereden. Ik ben vorig jaar niet voor niets naar de themadag geweest op Crailo. Ben jij er ook geweest? Of loop je alleen maar regio verhaaltjes na te blaten. Wees eens die repressieve brandweerman, en niet die papieren cijfertjes brandweerman.