Zeer Grote brand (woning, 1 dode 4 gewonden) Paulus Potterstraat - Almere 07-01-2015

Auteur Topic: Zeer Grote brand (woning, 1 dode 4 gewonden) Paulus Potterstraat - Almere 07-01-2015  (gelezen 31309 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Fletwed link=msg=1321309 date=1420749043
Kan je hier wat meer over vertellen? Er zijn voor's en tegen's voor de inzetten van TS4-bezetting. Zoals ik het lees had je eerst alleen in stad de 24-uursdienst, nu heb je op 3 posten een 24-uurs dienst, zullen ze met 2 voertuigen aanrijden, waarbij 1e voertuig even moet wachten op aanvulling van 2e voertuig. Ik zie hier vooral veer voordelen in.

Het is net als bij waterongevallen altijd het geval, waar duikers van ver moeten komen is er kritiek en is het nooit goed wat betreft de aanrijtijden. Het is gewoon niet rendabel / efficient om op elke kazerne in Nederland brandweerduikers op te leiden. Dit wordt gewoon strategisch ingedeeld per regio. Dan is nooit te zeggen, áls dit en als dat zou gebeuren was dan het slachtoffer wel (beter) gered. Nu is dat ook het geval bij deze inzet met 2x TS4, hoe & wat het zou hebben opgeleverd als we naar oude situatie zouden zijn gealarmeerd en wat dan de uitkomsten waren van de brand is niet te zeggen of te berekenen.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=3944
Het zijn maar 72 pagina's, maal wel alle info.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: Peter71 link=msg=1321311 date=1420749192
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=3944
Het zijn maar 72 pagina's, maal wel alle info.

Lees ik later wel even door, gaat waarschijnlijk over de bezuiniging dat men daar op tegen is, en gelijk 6-8 man in een voertuig wil hebben?


arjenhva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
    • HV-Almere
Citaat van: Fletwed link=msg=1321309 date=1420749043
Geloof mij, ook politie zal in dit soort situaties wel snel de handen uit de mouwen steken voor zover zij kunnen doen.

Het is in de video niet heel duidelijk te zien maar in de beginfase staat voor de deur een agent hard aan de slang te trekken om deze naar binnen te krijgen. Op de ruwe beelden is ook te horen dat een agent tegen een verpleegkundige zegt "Er zijn nog mensen binnen, ook op de eerste etage maar daar komt de brandweer voor." Dit is gezegd om 01:36:17 uur, iets meer dan 8 minuten na de eerste melding. Met enige aanrijdtijd in acht genomen was het voor de politie dus al heel snel duidelijk dat er op dat moment voor hun niets te begonnen viel bij de brand die op dat moment al uitslaand was. Daardoor leek het alsof ze niks aan het doen waren, maar dat was onvermijdelijk.
@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Fletwed link=msg=1321314 date=1420751306
Lees ik later wel even door, gaat waarschijnlijk over de bezuiniging dat men daar op tegen is, en gelijk 6-8 man in een voertuig wil hebben?

Kort samengevat: Slagkracht vs. opkomsttijd, veiligheid van brandweermensen, bezuinigingen en als het op papier maar klopt.
Veel leden hebben hun mening daar al uitbundig gegeven, sommige zelfs op elke pagina. ::)
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


guest12562

  • Gast
Citaat van: Bweer link=msg=1321305 date=1420747875
Waarom zou er een onderzoek moeten komen? Politie zal een onderzoek doen naar de oorzaak en hopelijk kunnen we daarvan leren.

Omdat dit incident een voorbeeld incident is waar een TS4 als eerste te plaatsen was en waar van alle kanten kritisch naar kan worden gekeken.
De voorstanders zullen hier kunnen kijken of hun argumenten kloppen en datzelfde geldt voor de tegenstanders.
Mocht je iets willen vertellen over een praktijk inzet waar zoveel over te doen is qua meningsverschillen dan is dit er wss 1 van.

Genoeg te onderzoeken dus, maar wel door mensen met kennis van zaken en neutraal.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: arjenhva link=msg=1321321 date=1420751774
Het is in de video niet heel duidelijk te zien maar in de beginfase staat voor de deur een agent hard aan de slang te trekken om deze naar binnen te krijgen. Op de ruwe beelden is ook te horen dat een agent tegen een verpleegkundige zegt "Er zijn nog mensen binnen, ook op de eerste etage maar daar komt de brandweer voor." Dit is gezegd om 01:36:17 uur, iets meer dan 8 minuten na de eerste melding. Met enige aanrijdtijd in acht genomen was het voor de politie dus al heel snel duidelijk dat er op dat moment voor hun niets te begonnen viel bij de brand die op dat moment al uitslaand was. Daardoor leek het alsof ze niks aan het doen waren, maar dat was onvermijdelijk.
Knap dat de agenten dit goed hebben ingezien, en toch buiten hebben kunnen blijven. Ondanks de wetenschap dat er nog mensen binnen zijn. :-X


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: Peter71 link=msg=1321326 date=1420752104
Knap dat de agenten dit goed hebben ingezien, en toch buiten hebben kunnen blijven. Ondanks de wetenschap dat er nog mensen binnen zijn. :-X

Je zit er ook niet op te wachten dat er meer slachtoffers vallen... Zij zullen echt wel alles gedaan hebben wat in hun macht ligt.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Citaat van: Breathe link=msg=1321292 date=1420745442
Hamvraag dan maar, komt er een neutraal onderzoek naar dit incident?

Ik las uit een stukje op Dichtbij.nl dat een slachtoffertje het ziekenhuis heeft verlaten.
Verder staat onder in het artikel:

Extern onderzoek
Jorritsma zegt dat er een extern onderzoek zal worden verricht naar de gebeurtenissen. ,,Na zo iets groots moet je altijd evalueren of de dingen goed zijn gegaan en wat er anders kan. Een brand van deze omvang in een woonwijk is uitzonderlijk in Almere.” Over de oorzaak van de brand is nog steeds geen duidelijkheid. Het politie onderzoek wordt voortgezet. ,,De angst bij veel bewoners is dat er ook brand in hun woning kan uitbreken. Daarom zal de brandweer onderzoeken of er iets aan de woningen zal moeten veranderen.”


Bron: http://www.dichtbij.nl/almere/regionaal-nieuws/artikel/3852990/slachtoffertje-brand-paulus-potterstraat-uit-ziekenhuis.aspx


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Er wordt een precaire en complexe discussie gevoerd waar emotie (begrijpelijk in dit topic) de boventoon voert. Iedereen voert argumenten aan waarbij het een wat krachtiger en objectiever is dan de andere. Je kunt hele boeken over dit onderwerp schrijven maar even simpel en kort de basis:

Risico= Kans X Impact. Als uit deze rekensom een hoog risico voortvloeit kun je mitigerende (preventieve) maatregelen treffen (die de kans bv voorlichting of procedures of impact bv sprinklerinstallatie of veiligheidseisen of liefst beide verkleinen) Het risico accepteer je maar dek je deels af door incidentbestrijding (repressie).

Tot zover logisch maar nu gaan we het wat moeilijker te maken want uiteindelijk gaat het om geld.

Zowel preventie als repressie kosten geld. Beide moeten leiden tot een beperking van de schadelast (letsel en/of euro's). De vraag die je je dan kunt stellen als ik 1 euro kan uitgeven aan preventie of repressie waarmee kan ik mijn totale schadelast het meest beperken? Kortweg wat is het "rendement" op mijn investering? Dat is (onderzocht en bewezen maar ook gewoon gbv) preventie!

Stel er is minder geld voor zorg beschikbaar moeten we dan roken en obesitas terug te dringen of ga je meer cardiologen opleiden?

Als er minder budget voor brandweerzorg is en je moet bezuinigen redt je statistisch gezien meer levens met preventie dan met repressie. Statistiek is natuurlijk nogal pijnlijke werkelijkheid als mijn huis in brand staat en mijn dochtertje daar ligt te slapen en nooit meer wakker wordt. Maar bedenk wel, alle levens die gered zijn door preventie komen niet in de krant. De vraag of je dochter gered had kunnen worden in relatie tot de TS4 of TS6 discussie is ongelofelijk gecompliceerd en doorspekt met aannames en emoties die hoog kunnen oplopen tussen de laarzen en lakschoenen maar nooit op basis van 1 praktijk casus beslist kan worden en in mijn optiek in dit topic erg prematuur en niet op zijn plaats is.

Laat ik nog stellen dat de opdracht tot eventueel bezuinigen niet van het management komt maar voortvloeit uit het beschikbare budget vanuit politieke keuzes. Maakt u gebruik van uw stemrecht bij verkiezingen, brengt u het onderwerp brandweerzorg onder aandacht bij onze volksvertegenwoordigers?
 
De veelvuldig (hier) gewraakte brandweermanager speelt onder invloed van politiek beleid van de VR (slangenkuil), onder druk van publieke opinie en met achterdocht van repressieve medewerkers dit bloedserieuze spel. Al ben ik er van overtuigd dat iedereen (repressie, preventie preparatie en het management) hetzelfde doel heeft: Het beperken van de schadelast, daarbij is schadelast een nogal emotieloze term voor doden, gewonden, drenkelingen, beknelden en afgebrande gebouwen.

Mijn kijk op de zaak: laat de manschappen redden en blussen, laat de preventist zoveel mogelijk werk voor de manschappen voorkomen en preparatie zorgen dat iedereen zo goed mogelijk voorbereid en geëquipeerd is om zijn of haar taak uit te voeren. Maar zoek met elkaar de verbinding op en houd samen met het management het gemeenschappelijke doel voor ogen! Wederzijdse verwijten en verongelijkte gevoelens redden al meer dan 2000 jaar geen levens, maar kosten deze alleen maar.
Freude am Fahren


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://www.youtube.com/watch?v=_xJzTGB3su4
Grote woningbrand Paulus Potterstraat eist leven Almeerder & 4 gewonden
MrPaul112almere
Gepubliceerd op 8 jan. 2015
Citaat
Sterkte voor de nabestaanden en betrokkenen
Hulde voor de gene die zich ingespannen hebben voor de mensen die het op dat moment nodig hadden.
Samen sterk in de hulpverlening!