Zeer Grote brand (woning, 1 dode 4 gewonden) Paulus Potterstraat - Almere 07-01-2015

Auteur Topic: Zeer Grote brand (woning, 1 dode 4 gewonden) Paulus Potterstraat - Almere 07-01-2015  (gelezen 31332 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Dode en gewonden bij woningbrand Almere

http://www.politie.nl/nieuws/2015/januari/7/03-dode-en-gewonden-bij-woningbrand-almere.html
Laatste update: 07-01-2015 | 10:41

Almere - In de nacht van dinsdag 6 op woensdag 7 januari heeft een woningbrand plaatsgevonden aan de Paulus Potterstraat.

De politie kreeg rond 01.30 uur melding van een brand in een woning, waar meerdere mensen aanwezig waren. Ter plaatse zagen agenten veel omstanders. Enkelen hielpen de hulpdiensten om bewoners uit de brandende woning te redden. Een 59-jarige man, een 32-jarige man en twee kinderen, allen woonachtig in Almere, werden gewond uit het huis gehaald. Zij zijn overgebracht naar het ziekenhuis. Een 52-jarige vrouw kon niet meer worden gered en overleed ter plaatse. Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend. De politie onderzoekt de zaak.
Samen sterk in de hulpverlening!


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: arjenhva link=msg=1320944 date=1420653809
Dode en vier gewonden bij woningbrand Paulus Potterstraat

In de nacht van dinsdag op woensdag is er een uitslaande brand uitgebroken in een woning aan de Paulus Potterstraat. Rond half twee brak het vuur uit en greep razendsnel om zich heen. Bij de brand is één dode, een 52-jarige vrouw, te betreuren. Vier familieleden raakten licht tot ernstig gewond, waaronder twee kinderen.
De brand ontwikkelde zich razendsnel en al snel stonden twee woningen in brand. Toegesnelde hulpdiensten hebben samen met diverse buurtbewoners een aantal slachtoffers via onder andere ladders weten te redden

Meer info en foto's hier.

http://www.youtube.com/watch?v=_t46cokW8GA

Alles al afgezet met lint maar nog geen straaltje water te zien en ook op datzelfde moment nog geen motor van een tankautospuit te horen. Heeft dit er mee te maken dat de brandweerlieden zijn ingezet om nog een poging te doen bewoners te redden en het blussen uit te stellen?


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Citaat van: Fletwed link=msg=1321072 date=1420671590
Alles al afgezet met lint maar nog geen straaltje water te zien en ook op datzelfde moment nog geen motor van een tankautospuit te horen. Heeft dit er mee te maken dat de brandweerlieden zijn ingezet om nog een poging te doen bewoners te redden en het blussen uit te stellen?
Dit is een punt waar ik een vraagteken bij zette.
Voorop gesteld; ik ben een leek wat betreft brandbestrijding maar als er om 1:28 u een melding is van een woningbrand, kan je aannemen dat men we; op bed zou kunnen liggen. De meeste slaapkamers bevinden zich niet op de begane grond. Waarom is niet bij de eerste melding het RV gealarmeerd?


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Alles al afgezet met lint maar nog geen straaltje water te zien en ook op datzelfde moment nog geen motor van een tankautospuit te horen. Heeft dit er mee te maken dat de brandweerlieden zijn ingezet om nog een poging te doen bewoners te redden en het blussen uit te stellen?
Eerste inzet is inderdaad volledig gedaan op redding van aanwezige personen.

Bron: Geertjan Veenstra, persvoorlichter brw in een filmpje bij het artikel op omroepflevoland.nl, http://tinyurl.com/l7x4u26


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Bert65 link=msg=1321080 date=1420672327
Dit is een punt waar ik een vraagteken bij zette.
Voorop gesteld; ik ben een leek wat betreft brandbestrijding maar als er om 1:28 u een melding is van een woningbrand, kan je aannemen dat men we; op bed zou kunnen liggen. De meeste slaapkamers bevinden zich niet op de begane grond. Waarom is niet bij de eerste melding het RV gealarmeerd?
Hoezo, je zult toch naar binnen moeten om het slachtoffer op te pakken. Die staan echt niet bij het raam te zwaaien, zeker niet bij dit soort branden. ::)
Citaat van: Fletwed link=msg=1321072 date=1420671590
Alles al afgezet met lint maar nog geen straaltje water te zien en ook op datzelfde moment nog geen motor van een tankautospuit te horen. Heeft dit er mee te maken dat de brandweerlieden zijn ingezet om nog een poging te doen bewoners te redden en het blussen uit te stellen?
Ik mag toch hopen dat ook bij een redding die straal gewoon mee gaat. Ook bij een redding gaat mijn veiligheid voor op, en die straal is als het fout gaat wel mijn redding.


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Citaat van: Fletwed link=msg=1321072 date=1420671590
Alles al afgezet met lint maar nog geen straaltje water te zien en ook op datzelfde moment nog geen motor van een tankautospuit te horen. Heeft dit er mee te maken dat de brandweerlieden zijn ingezet om nog een poging te doen bewoners te redden en het blussen uit te stellen?

Ik heb het filmpje ook bekeken, en vanaf het begin hoor ikzelf de pomp gewoon draaien. Collega's zullen in eerste instantie een binnenaanval/redding hebben uitgevoerd. Dat je van buitenaf geen straal op de uitslaande brand ziet wilt nog niet zeggen dat er niet geblust wordt. Daarnaast is de eerst aankomende TS een TS-4 en zijn er naast manschappen voor de redding geen mensen meer over om in de eerste minuten nog een offensieve buiteninzet uit te voeren.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998

Hoezo, je zult toch naar binnen moeten om het slachtoffer op te pakken. Die staan echt niet bij het raam te zwaaien, zeker niet bij dit soort branden. ::)Ik mag toch hopen dat ook bij een redding die straal gewoon mee gaat. Ook bij een redding gaat mijn veiligheid voor op, en die straal is als het fout gaat wel mijn redding.
O nee? Hadden de buren niet, met hulp van een laddertje, een kind bij het raam weggehaald?


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Rickvb link=msg=1321114 date=1420703195
Ik heb het filmpje ook bekeken, en vanaf het begin hoor ikzelf de pomp gewoon draaien. Collega's zullen in eerste instantie een binnenaanval/redding hebben uitgevoerd. Dat je van buitenaf geen straal op de uitslaande brand ziet wilt nog niet zeggen dat er niet geblust wordt. Daarnaast is de eerst aankomende TS een TS-4 en zijn er naast manschappen voor de redding geen mensen meer over om in de eerste minuten nog een offensieve buiteninzet uit te voeren.

Er draait op het filmpje idd een pomp, geholpen door diverse reactie ben ik wat aandachtiger gaan kijken en vallen een aantal dingen op waardoor je er mijns inziens vanuit moet gaan dat er ingezet is op redding zowel van buiten als van binnen, onder dekking van water.

- vanaf 0.03 staat er een ladder tegen de gevel die is op 0.12 bij een verder gevorderde brand goed zichtbaar evenals de helm van een van de brandweerlieden.
- op 0.29 staat de ladder er nog steeds, waaruit ik opmaak dat er geen enkele interesse voor het geen zich buiten het pand afspeelt en men kennelijk nog steeds volop binnen bezig is ondanks dat de brand in een ver gevorderd stadium is.
- op 0.40 licht een LD slang gekoppeld aan de TS op een plek waar volgens mij niet de voedingsaansluiting zit, m.i. het begin van de inzet op blussing.

De rest van de film spreekt voor zich. Ik denk dat er zeker in den beginne (met een TS4) bok hard gewerkt is om de slachtoffers te redden, helaas met beperkt resultaat.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Er staan 2 TS-en in de eerste alarmering.

Dan heb je toch meer dan alleen maar een TS 4 voor de eerste inzet? Of kwam die 2de TS van een andere post?


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Diamondback link=msg=1321132 date=1420710101
Er staan 2 TS-en in de eerste alarmering.

Dan heb je toch meer dan alleen maar een TS 4 voor de eerste inzet? Of kwam die 2de TS van een andere post?

TS/WO is van de post markerkant (stad)
de tweede TS is van de veluwsekant (haven)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend