Zeer Grote brand (woning, 1 dode 4 gewonden) Paulus Potterstraat - Almere 07-01-2015

Auteur Topic: Zeer Grote brand (woning, 1 dode 4 gewonden) Paulus Potterstraat - Almere 07-01-2015  (gelezen 31314 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1321278 date=1420743201
Tjonge jonge nogal al wat verwijten en weinig begrip dat ik een eigen (andere) mening heb. Jammer genoeg ontbreekt het in de wereld de laatste tijd (Parijs, gisteren) een begrip en respect voor elkaar.

Ik heb liever een TS4 dan helemaal geen TS. Ik denk dat dit de keuze is in grote gedeelten van Nederland waar er niet genoeg vrijwilligers zijn voor een TS6 of een TS6 veel te duur is op een beroepskazerne. Ik zie TS4 bijna nergens als echte bezuiniging maar bijna altijd als probleem met de opkomst van genoeg vrijwilligers. Ook zie ik het om de opkomsttijden te verbeteren, tja en daar ben ik ook geen fan van.

Tja en over zelfredzaamheid heb ik een duidelijke mening waar ik niet vanaf te brengen ben. Ik zie namelijk ook de andere kant van de brandweer (risicobeheersing) in plaats van alleen maar de repressieve kant zoals de meeste repressieve brandweerlieden deze zien. Maar goed ook in je tweede alinea begin je weer over variabele voertuigbezetting. Hiermee concludeer ik dat je het de zelfredzaamheid van burgers niet meer objectief kan beoordelen maar alleen nog maar obsessief met variabele voertuigbemanning bezig bent. Helaas vertroebelt dit wat mij betref je/de discussie. Maar goed jij beweert dus dan een TS8 deze vrouw had kunnen redden?! Ik geef die bewering 1% kans. Áls men geen rookmelder had dan denk ik dat een rookmelder 50% of meer kans had gehad dode te voorkomen.
Laten we het over het respecteren van elkaars mening maar niet hebben, want dan ik nog wel even gezien jouw eigen reactie. ::)
Ook nu weer laat je blijken wel wat te weten, maar ook weer bijna niets over het variabele voertuig verhaal. Iets met klok en klepel. Ook zou je kunnen weten dat ik niet de enige ben die de nodige vraagtekens stelt daarover. Daarnaast vertroebel je zelf de discussie door nu alles op mij af te wenden, en doe je conclusies die geheel niet kloppen. Maar goed, dat ben ik inmiddels wel gewent van je. Ik weet dat het geen wat ik schrijf klopt, en ook nu helaas weer de werkelijkheid is geworden door deze brand.
En hou al helemaal eens op met je zelf tegen spreken.
Citaat
Ik denk dat dit de keuze is in grote gedeelten van Nederland waar er niet genoeg vrijwilligers zijn voor een TS6 of een TS6 veel te duur is op een beroepskazerne. Ik zie TS4 bijna nergens als echte bezuiniging
En nogmaals. Ga je verdiepen in de echte materie rond het gehele variabele voertuig verhaal, en lees eens verder dan enkel die mooie lovende verhaaltjes over snellere opkomsten.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Dat er meer mensen zijn die het met je eens zijn betekend nog niet dat ik het met je eens hoeft te zijn. Ik laat mij niet dwingen.

Erg 'bijzonder dat je zo overtuigd bent van je eigen gelijk en jammer dat je niet open staat voor andermans mening.

Ik houdt het hierbij. Dit is geen discussie, dit is geen vrijheid van meningsuiting, dit is het opleggen van jouw mening aan anderen daar werk ik niet aan mee.......

Citaat van: Peter71 link=msg=1321283 date=1420743713
Laten we het over het respecteren van elkaars mening maar niet hebben, want dan ik nog wel even gezien jouw eigen reactie. ::)
Ook nu weer laat je blijken wel wat te weten, maar ook weer bijna niets over het variabele voertuig verhaal. Iets met klok en klepel. Ook zou je kunnen weten dat ik niet de enige ben die de nodige vraagtekens stelt daarover. Daarnaast vertroebel je zelf de discussie door nu alles op mij af te wenden, en doe je conclusies die geheel niet kloppen. Maar goed, dat ben ik inmiddels wel gewent van je. Ik weet dat het geen wat ik schrijf klopt, en ook nu helaas weer de werkelijkheid is geworden door deze brand.
En hou al helemaal eens op met je zelf tegen spreken.En nogmaals. Ga je verdiepen in de echte materie rond het gehele variabele voertuig verhaal, en lees eens verder dan enkel die mooie lovende verhaaltjes over snellere opkomsten.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Heren, heren, dit zijn de incidenten die ons als brandweerman aangrijpen en die ons het langste bijblijven. Bij deze incidenten lopen bij ons de emoties hoog op, omdat we allemaal vakman zijn. Als brandweerman gaan we altijd voor de 10! Dat merk ik op straat, en dat merk ik ook op dit forum. We willen als brandweer redden, daar zijn we voor. Maar er zijn situaties dat het ons niet altijd lukt. Niet met een TS4, niet met 2x TS4, niet met een TS6, maar ook niet met een "TS24".

Een TS4 is niet bedoeld voor dit soort incidenten, maar gelukkig wordt er ook direct meer capaciteit gealarmeerd dan slechts 1 TS4. Dat zien we in het land ook wel eens anders. En er zal altijd 1 voertuig het eerste ter plaatse zijn, die er (even) alleen voor staat en moet buffelen. Dat hebben we allemaal wel eens meegemaakt. Dan is het best druk in je eentje, maar iedereen doet zijn stinkende best!

Naast het feit dat de brandweer juist bestaat voor dit soort situaties, heeft elk verhaal twee kanten. Rookmelders, zelfredzaamheid e.d. zijn in dit geval zeker belangrijke onderwerpen. De brandweer redt wel degelijk mensen, maar het liefste zou ik als brandweerman in hart en nieren, nooit meer iemand hoeven te redden.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Mooi gesproken en sluit mij er bij aan.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1321285 date=1420744052
Dat er meer mensen zijn die het met je eens zijn betekend nog niet dat ik het met je eens hoeft te zijn. Ik laat mij niet dwingen.

Erg 'bijzonder dat je zo overtuigd bent van je eigen gelijk en jammer dat je niet open staat voor andermans mening.

Ik houdt het hierbij. Dit is geen discussie, dit is geen vrijheid van meningsuiting, dit is het opleggen van jouw mening aan anderen daar werk ik niet aan mee.......
Ik heb het nooit over gelijk gehad. Ik heb verteld dat het geen wat ik schrijf over het algemeen klopt, en dat ik mij verdiep in de materie voordat ik ook maar iets ergens over neer schrijf. En daarbij leg ik niemand mijn mening op, alleen als ik de kans krijg om een mening te weerleggen zal ik dat niet laten. En dat mag. Jij bent het niet eens met mijn mening, en ik niet met jouw meningen prima. En ja, ik schrijf zaken spijkerhard neer, simpelweg omdat ik niet tegen pappen en nathouden kan. Daar ben ik volstrekt allergisch voor. Zeker als blijkt dat zaken er lang niet zo rooskleurig zijn als ze worden voor gehouden. Ook dat is mijn goed recht, dat heeft niets te maken met het opleggen van mijn mening.


guest12562

  • Gast
Hamvraag dan maar, komt er een neutraal onderzoek naar dit incident?


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1321278 date=1420743201
Tjonge jonge nogal al wat verwijten en weinig begrip dat ik een eigen (andere) mening heb. Jammer genoeg ontbreekt het in de wereld de laatste tijd (Parijs, gisteren) een begrip en respect voor elkaar.

Citaat van: Brandpreventje link=msg=1321271 date=1420741684
Gatver, nog weer zo'n smerige uitspraak.

 098uo O0 Need I say more?

Sorry hoor, maar respect van jouw kant is ver te zoeken...

Citaat van: Brandpreventje link=msg=1321271 date=1420741684
Bedenk je eens dat de betrokken brandweerlieden jouw post lezen. Wat denk jij dan hoe zij zich voelen?

Volgens mij heb ik in diezelfde post nog aangegeven dat die jongens keihard gewerkt hebben, waarvoor respect. En ik weet zeker dat ook daar de discussie van TS-4 opgelaaid is. Natuurlijk zullen die mensen gebaald hebben bij aankomst dat ze maar 1 ploeg hadden om in te zetten op dat moment! Kom op, je weet dat er vermisten zijn, het brand als de hel, als bevelvoerder zou ik er dan ziek van zijn dat ik niet direct met 2 ploegen aan de slag kan, maar je hebt er mee te dealen.. En inderdaad, gelukkig wordt er direct al meer gealarmeerd, wat de tekortkoming van de TS-4 een aantal minuten later direct opheft..

Met andere woorden, 3 x TS-4 is prima, maar die eerst aankomende spuit heeft het wel even moeilijk hoor...


Bweer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Waarom zou er een onderzoek moeten komen? Politie zal een onderzoek doen naar de oorzaak en hopelijk kunnen we daarvan leren.

@Brandpreventje, kun jij aangeven hoeveel "extra" slachtoffers er zijn geweest door de slechte uitruktijden en opkomst van de twee vrijwillige posten van Almere? Ik denk namelijk geen één.

Daarnaast werkt het concept TS4 in Almere goed omdat er altijd tegelijk twee TS-en gealarmeerd worden en deze vrijwel altijd nagenoeg gelijktijdig ter plaatse zijn. Dit zal ook bij dit incident het geval zijn geweest en mijn complimenten voor de bemanningen die keihard gewerkt hebben om deze mensen te redden.

Hoe is het echter in andere steden, dorpen etc? Hoe lang duurt het dan voordat je 2e TS achter je staat bij een incident als dit? En naar mijn mening schuilt hierin het grote gevaar.
Kom je, als bemanning van een TS4 of SIV2, voor een situatie als deze te staan en je 2e TS heeft nog 10 minuten aanrijtijd dan ben ik er van overtuigd dat men gaat handelen. Met alle risico's van dien en hiervoor zouden we als repressieve brandweerlieden voor moeten waken en vechten. Om deze situatie te voorkomen.
De "managers" van achter hun bureau kunnen dan makkelijk roepen dat je maar op de back up moet wachten, in de praktijk zal dat niet werken.

Dan heeft brandpreventje een punt dat de burger ook zelf een grote verantwoordelijkheid heeft voor zijn/haar veiligheid. Dit betekent echter niet dat je dan als brandweer een excuus hebt om maar later te komen en met minder slagkracht, onder het mom "eigen schuld, dikke bult". Uiteindelijk zijn wij als brandweer ooit opgericht om de burger, als die zover in de problemen zit dat hij er zelf niet uitkomt, te helpen. Daarnaast groeit het aantal mensen dat van onze overheid verplicht thuis moet blijven wonen die bij een brandmelding niet eens meer in staat zijn om zelfstandig te vluchten, moeten we die dan al bij voorbaat opgeven?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: FF4266 link=msg=1321304 date=1420747298

Volgens mij heb ik in diezelfde post nog aangegeven dat die jongens keihard gewerkt hebben, waarvoor respect. En ik weet zeker dat ook daar de discussie van TS-4 opgelaaid is. Natuurlijk zullen die mensen gebaald hebben bij aankomst dat ze maar 1 ploeg hadden om in te zetten op dat moment! Kom op, je weet dat er vermisten zijn, het brand als de hel, als bevelvoerder zou ik er dan ziek van zijn dat ik niet direct met 2 ploegen aan de slag kan, maar je hebt er mee te dealen.. En inderdaad, gelukkig wordt er direct al meer gealarmeerd, wat de tekortkoming van de TS-4 een aantal minuten later direct opheft..

Met andere woorden, 3 x TS-4 is prima, maar die eerst aankomende spuit heeft het wel even moeilijk hoor...
Er twijfelt ook helemaal niemand aan de inzet van de collega's, die hebben vanaf het eerste moment bikkel hard gewerkt. En dan is het inderdaad des te wranger dat ze in eerste instantie zich moesten behelpen met de situatie waarin zij zaten.
Want dit zijn inderdaad de situaties waarin je direct 2 ploegen naar binnen stuurt, en er het beste van probeert te maken en alles op alles zet voor die slachtoffers. Laat ik dit voorop stellen!!

En dan kan ik me alleen maar bozer maken dat zo'n systeem een eerste inzet dwars zit.
Juist omdat we allemaal weten dat dat de momenten zijn waarom het spant.
Maar dat mag je tegenwoordig niet meer zeggen/schrijven, want dan ben je tegen het systeem. En moet je schijnbaar beter nadenken voor je iets opschrijft. Hoezo vrijheid van meningsuiting?


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: Peter71 link=msg=1321283 date=1420743713
Laten we het over het respecteren van elkaars mening maar niet hebben, want dan ik nog wel even gezien jouw eigen reactie. ::)
Ook nu weer laat je blijken wel wat te weten, maar ook weer bijna niets over het variabele voertuig verhaal. Iets met klok en klepel. Ook zou je kunnen weten dat ik niet de enige ben die de nodige vraagtekens stelt daarover. Daarnaast vertroebel je zelf de discussie door nu alles op mij af te wenden, en doe je conclusies die geheel niet kloppen. Maar goed, dat ben ik inmiddels wel gewent van je. Ik weet dat het geen wat ik schrijf klopt, en ook nu helaas weer de werkelijkheid is geworden door deze brand.
En hou al helemaal eens op met je zelf tegen spreken.En nogmaals. Ga je verdiepen in de echte materie rond het gehele variabele voertuig verhaal, en lees eens verder dan enkel die mooie lovende verhaaltjes over snellere opkomsten.

Kan je hier wat meer over vertellen? Er zijn voor's en tegen's voor de inzetten van TS4-bezetting. Zoals ik het lees had je eerst alleen in stad de 24-uursdienst, nu heb je op 3 posten een 24-uurs dienst, zullen ze met 2 voertuigen aanrijden, waarbij 1e voertuig even moet wachten op aanvulling van 2e voertuig. Ik zie hier vooral veer voordelen in.

Het is net als bij waterongevallen altijd het geval, waar duikers van ver moeten komen is er kritiek en is het nooit goed wat betreft de aanrijtijden. Het is gewoon niet rendabel / efficient om op elke kazerne in Nederland brandweerduikers op te leiden. Dit wordt gewoon strategisch ingedeeld per regio. Dan is nooit te zeggen, áls dit en als dat zou gebeuren was dan het slachtoffer wel (beter) gered. Nu is dat ook het geval bij deze inzet met 2x TS4, hoe & wat het zou hebben opgeleverd als we naar oude situatie zouden zijn gealarmeerd en wat dan de uitkomsten waren van de brand is niet te zeggen of te berekenen.

Citaat van: Live link=msg=1321232 date=1420726171


Nonsens, dat een agent zou staan toekijken en dat buurman nog een redpoging deed. Geloof mij, ook politie zal in dit soort situaties wel snel de handen uit de mouwen steken voor zover zij kunnen doen.