Zeer Grote brand (woning, 1 dode 4 gewonden) Paulus Potterstraat - Almere 07-01-2015

Auteur Topic: Zeer Grote brand (woning, 1 dode 4 gewonden) Paulus Potterstraat - Almere 07-01-2015  (gelezen 31322 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Citaat van: Fletwed link=msg=1321309 date=1420749043
Kan je hier wat meer over vertellen? Er zijn voor's en tegen's voor de inzetten van TS4-bezetting. Zoals ik het lees had je eerst alleen in stad de 24-uursdienst, nu heb je op 3 posten een 24-uurs dienst, zullen ze met 2 voertuigen aanrijden, waarbij 1e voertuig even moet wachten op aanvulling van 2e voertuig. Ik zie hier vooral veer voordelen in.
Ik ben wel benieuwd naar wat jij dan een voordeel vindt in een situatie waarin de ene TS4 moet wachten op de volgende TS4, voordat een verantwoorde snelle inzet gedaan kan worden.


p2kNLsander

  • Fotograaf Almere e.o.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
    • Hv-Almere
Update van de politie:

Citaat
Technisch/forensisch onderzoek naar de brand in de Paulus Potterstraat in Almere heeft de politie, onder leiding van het openbaar ministerie, doen besluiten een strafrechtelijk onderzoek te starten. Feiten en omstandigheden wijzen op mogelijke brandstichting. Het rechercheteam, dat onderzoek doet naar de toedracht van deze brand, wordt uitgebreid.
Bron: http://www.hv-almere.nl/2015/01/politie-mogelijk-sprake-van-brandstichting/


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: rsc link=msg=1321516 date=1420814947
Ik ben wel benieuwd naar wat jij dan een voordeel vindt in een situatie waarin de ene TS4 moet wachten op de volgende TS4, voordat een verantwoorde snelle inzet gedaan kan worden.

Dat je vanuit 3 kazernes, strategisch in de stad gelegen een voertuig kan laten vertrekken. En niet alleen op de hoofdpost een voertuig hebt die de hele stad moet bereiken en dan een langere aanrijtijd heeft.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Met alle respect, dat gebeurde voor de invoering van de TS4 in Almere al met gewone slagvaardige TSen met 6 personen erop. Dus waar blijft het voordeel van die TS4.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Ehhh waarom stel jij mij deze vraag? Ik snap ook niet wat deze vraag met de discussie te maken heeft. Wat ik wel weet dat er niet alleen slechte uitruktijden waren maar dat ze steeds vaker helemaal niet konden uitrukken omdat het aan opkomende vrijwilligers ontbrak.

Tja en dan even heel kort weer terug naar de TS4 enz discussie. Je stelt de vraag hoe lang het duurt voordat de 2e TS achter je staat. Vergeet niet dat er dorpen zijn waar de 1e TS niet altijd meer komt door gebrek aan (opkomende) vrijwilligers. En dat is wat mij betreft één van de weinige reden om wel met TS4 te gaan werken. Om sowieso uit te kunnen rukken.

Gelukkig dat je je een beetje in zelfredzaamheid verdiept. Maar burgers moeten niet meer zelfredzaam zijn omdat wij dan later kunnen komen. Nee de burger moet meer zelfredzaam zijn omdat we door omstandigheden steeds later komen en vooral omdat als het slachtoffer zich in het betreffende brandcompartiment bevindt waar de brand is en zichzelf niet in veiligheid kan brengen, de brandweer bijna altijd te laat is om die persoon nog te redden. Deze zal bijna altijd al overleden zijn door rookvergiftiging voordat de brandweer ook maar te plaatse is!

Bedenk wel dat vroeger een woningbrand zich door de natuurlijke stoffen die gebruikt werden zich langzamer ontwikkelde en minder rook veroorzaakte. Tegenwoordig zitten onze huizen vol met zeer brandbare en bij brand veroorzakende giftige rook stoffen. Of te wel we hebben minder tijd om onszelf in veiligheid te brengen. De brandweer kan daar niet tegenop door meer kazernes bij te plaatsen of met meer mensen op een TS uit te rukken.

Tot slot heb je een heikel punt te pakken ja. Door de verdere bezuinigingen in de zorg (de brandweer is niet de enige sector waar bezuinigd moet worden) moeten ouderen steeds langer thuis blijven wonen. En inderdaad deze groep kan zich moeilijker tot niet in veiligheid brengen. De overheid creeert hiermee een probleem die de brandweer niet kan oplossen, echt niet! Ook deze mensen zullen zichzelf moeten redden of laten redden door bijvoorbeeld familie of buren want wij komen te laat! Ik heb vorig jaar nog een woongebouw moeten ontruimen waarbij we twee ouderen al tillend in veiligheid hebben moeten brengen. En ja ik schrok hiervan maar het is niet mijn (als brandweerman) probleem. Ik doe mijn best als ik ter plaatse ben, voor die tijd kan ik er niets aan doen.

Citaat van: Bweer link=msg=1321305 date=1420747875
Waarom zou er een onderzoek moeten komen? Politie zal een onderzoek doen naar de oorzaak en hopelijk kunnen we daarvan leren.

@Brandpreventje, kun jij aangeven hoeveel "extra" slachtoffers er zijn geweest door de slechte uitruktijden en opkomst van de twee vrijwillige posten van Almere? Ik denk namelijk geen één.

Daarnaast werkt het concept TS4 in Almere goed omdat er altijd tegelijk twee TS-en gealarmeerd worden en deze vrijwel altijd nagenoeg gelijktijdig ter plaatse zijn. Dit zal ook bij dit incident het geval zijn geweest en mijn complimenten voor de bemanningen die keihard gewerkt hebben om deze mensen te redden.

Hoe is het echter in andere steden, dorpen etc? Hoe lang duurt het dan voordat je 2e TS achter je staat bij een incident als dit? En naar mijn mening schuilt hierin het grote gevaar.
Kom je, als bemanning van een TS4 of SIV2, voor een situatie als deze te staan en je 2e TS heeft nog 10 minuten aanrijtijd dan ben ik er van overtuigd dat men gaat handelen. Met alle risico's van dien en hiervoor zouden we als repressieve brandweerlieden voor moeten waken en vechten. Om deze situatie te voorkomen.
De "managers" van achter hun bureau kunnen dan makkelijk roepen dat je maar op de back up moet wachten, in de praktijk zal dat niet werken.

Dan heeft brandpreventje een punt dat de burger ook zelf een grote verantwoordelijkheid heeft voor zijn/haar veiligheid. Dit betekent echter niet dat je dan als brandweer een excuus hebt om maar later te komen en met minder slagkracht, onder het mom "eigen schuld, dikke bult". Uiteindelijk zijn wij als brandweer ooit opgericht om de burger, als die zover in de problemen zit dat hij er zelf niet uitkomt, te helpen. Daarnaast groeit het aantal mensen dat van onze overheid verplicht thuis moet blijven wonen die bij een brandmelding niet eens meer in staat zijn om zelfstandig te vluchten, moeten we die dan al bij voorbaat opgeven?


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Prachtig en duidelijk verhaal! Helaas kan ik het niet zo goed onder woorden brengen als jij het gedaan hebt. Wat je schrijft zijn feiten (op onderzoek en feiten gebaseerd). Ik hoop dat meelezers dit nu eindelijk eens aannemen als de waarheid waarmee we moeten leven.

Citaat van: Professor in fictie link=msg=1321339 date=1420753588
Er wordt een precaire en complexe discussie gevoerd waar emotie (begrijpelijk in dit topic) de boventoon voert. Iedereen voert argumenten aan waarbij het een wat krachtiger en objectiever is dan de andere. Je kunt hele boeken over dit onderwerp schrijven maar even simpel en kort de basis: enz enz enz


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Kijk ik was er al bang voor maar er was hier "iets" aan de hand. Deze persoon was waarschijnlijk nog voor het uitrukken van de brandweer al niet meer te redden, zeker niet meer bij aankomst.

Citaat van: p2kNLsander link=msg=1321533 date=1420818276
Update van de politie:
Bron: http://www.hv-almere.nl/2015/01/politie-mogelijk-sprake-van-brandstichting/


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Die 3 slagvaardige TS6en waren er dus niet in Almere! Lees nou eens goed. Vaak konden de vrijwillige TSen niet uitrukken. Het voordeel van de TS4 in Almere is dat je 3 TSen hebt die 24 uur per dag kunnen uitrukken.

Citaat van: Peter71 link=msg=1321584 date=1420825736
Met alle respect, dat gebeurde voor de invoering van de TS4 in Almere al met gewone slagvaardige TSen met 6 personen erop. Dus waar blijft het voordeel van die TS4.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: Peter71 link=msg=1321584 date=1420825736
Met alle respect, dat gebeurde voor de invoering van de TS4 in Almere al met gewone slagvaardige TSen met 6 personen erop. Dus waar blijft het voordeel van die TS4.

Onjuist. Almere had maar 1 beroepsploeg, nu 3x 24-7 verdeeld over de stad SIV is dan beter ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1321612 date=1420829313
Die 3 slagvaardige TS6en waren er dus niet in Almere! Lees nou eens goed. Vaak konden de vrijwillige TSen niet uitrukken. Het voordeel van de TS4 in Almere is dat je 3 TSen hebt die 24 uur per dag kunnen uitrukken.
Goed hoor, je hebt helemaal gelijk.
Citaat van: Fletwed link=msg=1321633 date=1420834918
Onjuist. Almere had maar 1 beroepsploeg, nu 3x 24-7 verdeeld over de stad SIV is dan beter ;)
Ik had het niet over een beroepsploeg. Ik had het over slagvaardige TSen. En blijf vooral geloven in je gelijk, ik hoop niet dat we een keer ingehaald gaan worden met hele andere incidenten waardoor er weer namen toegevoegd kunnen gaan worden op het brandweermonument. Einde discussie voor mij.