Zeer Grote brand (woning, 1 dode 4 gewonden) Paulus Potterstraat - Almere 07-01-2015

Auteur Topic: Zeer Grote brand (woning, 1 dode 4 gewonden) Paulus Potterstraat - Almere 07-01-2015  (gelezen 31321 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: Peter71 link=msg=1321645 date=1420837507
Goed hoor, je hebt helemaal gelijk.Ik had het niet over een beroepsploeg. Ik had het over slagvaardige TSen. En blijf vooral geloven in je gelijk, ik hoop niet dat we een keer ingehaald gaan worden met hele andere incidenten waardoor er weer namen toegevoegd kunnen gaan worden op het brandweermonument. Einde discussie voor mij.

Eerder kon je vanaf 1 post continu uitrukken en bij de andere posten moest men op vrijwilligers wachten.  Dan is het voordeel nu dat je een groter bereik heb waarbij men binnen bijv 6 minuten nu ter plaatse is. Het is dan nu wel 2x TS4 ipv 1x TS6. Of je de vrouw gered zou kunnen hebben als je direct was uitgerukt met 6 of 24 man is niet te beantwoorden.


nasder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 143
Beste mensen er wordt wel veel geschreven maar de kern is gewoon dat er sinds de oprichting van de veiligheidsregio's er meer mensen op kantoor komen en minder in de repressieve dienst (zowel beroeps als vrijwillig).

De kosten gaan omhoog en de kwaliteit van de vangnetfunctie omlaag, zo simpel is het. Dat heeft niets met de repressieve dienst te maken maar met kosten elders in de organisatie. Voor het geval mensen gaan roepen, check de begroting maar eens (net als ik gedaan heb), daar staat het gewoon in.
Dat vrijwilligers het leven niet makkelijk wordt gemaakt in de veiligheidsregio's is ook duidelijk.

De politiek de schuld geven is te gemakkelijk. Ik heb nog maar weinig brandweermanagers luid en duidelijk horen zeggen dat de zorg achteruit gaat bij gelijkblijvende of oplopende kosten. Wel gehoord: het is conform de wet.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Bweer link=msg=1321791 date=1420896245
@Brandpreventje, de reden dat ik de vraag stelde ligt in het feit dat jij zaken beweert die mi iets anders liggen. Zeker waren de posten Haven en Buiten af en toe van de uitruk, maar door de boot genomen hebben de toenmalige vrijwilligers alles op alles gezet om de uitruk te waarborgen. Laat ik het zachtjes zeggen dat de organisatie niet echt heeft meegeholpen om het voor de vrijwilligers makkelijker te maken.

Er hebben naar mijn mening andere belangen meegespeeld om het bestaande model te vervangen voor 3x TS4.


http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=46855.0


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Vergeten julie niet dat de steeds groter wordende managementlaag inherent is aan de steigende eisen van zowel de klant als werknemers?

Blijkbaar is het huidige budget hetgeen wat men wil betalen voor brandweerzorg. Geen probleem, maar dan moet je ook accepteren dat er soms iets tot de grond toe af fikt of dat er iemand dood gaat.


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Citaat van: jadjong link=msg=1321820 date=1420902909
Vergeten julie niet dat de steeds groter wordende managementlaag inherent is aan de steigende eisen van zowel de klant als werknemers?

De klant is de burger. En die burger (in ieder geval degene die dit schrijft) wil dat als er een brand bij hem uitbreekt dat er snel en adequaat geblust wordt. M.a.w. een goede repressie.
Al die andere erbij rondlopende bobo's zal die burger een zorg zijn.
En als er gekozen moet worden tussen een goede repressieve dienstverlening door de brandweer of een aantal managers bij die brandweer dan is de keuze voor de burger heel simpel : Managers eruit, repressieve dienst op peil/beter.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: AVN link=msg=1321828 date=1420904617
Managers eruit, repressieve dienst op peil/beter.

HAHA, en wie gaat die repressieve dienst dan op peil brengen? De burger of de manager?  98uiye


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Misschien moet de discussie over TS4/TS6/repressie/bobo's die hier is losgebarsten maar afgesplitst worden, want het gaat hier nauwelijks nog over de brand in Almere.


Dus maar weer eens een berichtje over de wongingbrand waar dit topic voor gestart is:
Citaat
Almere - Vrijdagavond heeft de politie een 32-jarige man aangehouden inzake het onderzoek naar de woningbrand aan de Paulus Potterstraat.

Bron: http://www.politie.nl/nieuws/2015/januari/10/03-woningbrand-almere-verdachte-aangehouden.html


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: erdebee link=msg=1321838 date=1420910399
Misschien moet de discussie over TS4/TS6/repressie/bobo's die hier is losgebarsten maar afgesplitst worden, want het gaat hier nauwelijks nog over de brand in Almere.


Dus maar weer eens een berichtje over de wongingbrand waar dit topic voor gestart is:
Bron: http://www.politie.nl/nieuws/2015/januari/10/03-woningbrand-almere-verdachte-aangehouden.html

De gewonde man die uit de woning werd gehaald was ook 32.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Dus ook 4 brandweermannen gewond geraakt  :o


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Die zijn dus wel heel ver gegaan. Jammer dat het niet geholpen heeft. :|