Doden en gewonden bij terreuraanslagen o.a. op Charlie Hebdo - Parijs (Frankrijk) 07 t/m 09-01-2015

Auteur Topic: Doden en gewonden bij terreuraanslagen o.a. op Charlie Hebdo - Parijs (Frankrijk) 07 t/m 09-01-2015  (gelezen 89803 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
'Gijzelaar gedood na afpakken kalasjnikov'
Citaat
Een van de gijzelaars in de joodse supermarkt in Parijs probeerde gisteren terrorist Amedy Coulibaly te overmeesteren met een afgepakte kalasjnikov. De man greep het geweer en richtte dat op de gijzelnemer. Het wapen blokkeerde echter, waarna Coulibaly de man in koelen bloede doodschoot.
http://www.ad.nl/ad/nl/33624/Aanslag-Parijs/article/detail/3827290/2015/01/10/Gijzelaar-gedood-na-afpakken-kalasjnikov.dhtml


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Ik vraag me af of het verstandig is om hier op het forum soms dingen te bespreken in het openbaar waar ook terroristen hun info vandaan kunnen halen.
Als ik zie wat hier allemaal besproken wordt, de bepaalde tactieken, verbeterpunten en werkwijze's.
Natuurlijk kun je dat overal van internet plukken en dat zullen terroristen ook wel doen, maar eigenlijk wordt er aan meegewerkt om deze informatie completer te maken en ze een kans te geven om fouten te verbeteren, nog sterker op te treden en mogelijk hun werkwijze aan te passen zodat de impact nog groter wordt.

Met alle respect, maar als we kijken wat er in Frankrijk gebeurd is dan is dit nog relatief klein. Slechts 2 of 3 terroristen kunnen een bloedbad aanrichten, mensen vermoorden, gijzelen en er misschien zelfs nog mee wegkomen. Trouwens, enorm veel respect voor de Franse Politie en de anti-terreur eenheid voor hun vastberadenheid om te daders te pakken.

Misschien is het soms beter om al deze informatie niet te delen op het forum (of zelfs het internet). Laat het lekker geheim zijn hoe er opgetreden wordt. Al moet ik wel zeggen dat ook anti-terreur eenheden zelf dingen op het internet plaatsen. Misschien om af te schrikken, misschien om dingen duidelijk te maken over hoe ze werken en optreden. Of het goed is laat ik in het midden. Mijn keuze zou het niet zijn.

Ik weet niet (en hoop niet) dat de Nederlandse diensten ook deze manier van informatie verstrekking gebruiken.
Terroristen kunnen er van leren en hun aanpak nog beter plannen, ook al beginnen ze eerst iets kleins voor de opstap naar iets groots, zoals b.v. een (europees) parlement, een kerk tijdens een zondagsdienst of andere nog grotere dingen.

Ik maak me zorgen over deze dingen en weet ook wel dat er hier mensen uit allerlei disciplines zitten die graag over dit soort zaken discussiëren. Maar laten we nu niet alles aan de grote klok hangen en het nog makkelijker maken voor terroristen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


ColinC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 379
  • Hoi =)
    • Website
Citaat
Agence France-Presse @AFP
#BREAKING: Arson attack at German paper that printed Charlie Hebdo cartoons


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat men niet wist hoeveel gijzelaars er ongeveer binnen zouden zijn. Wat de media zegt moet je in dit soort situaties met een vaatje zout nemen.


Ter illustratie van dit punt: een deel van de mensen in de winkel zat in een koelcel. Als de gijzelnemer deze mensen nog niet ontdekt heeft dan lijkt het mij niet logisch dat de autoriteiten de pers gaan vertellen hoeveel mensen er exact binnen zijn.

Hetzelfde bij de drukkerij, waar ook een persoon verstopt was, en de eigenaar al eerder vrijgelaten.

(Ook informatie direct van officiële kanalen neem ik met een korreltje zout gedurende dit soort incidenten. En zelfs na afloop blijft het in eerste instantie een lopend onderzoek, met alle beperkingen qua openbaarheid die daar bij horen.)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Bjorndh

  • Informatiemanagement Rode Kruis
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 918
Freelance persfotograaf, Informatiemanagement Rode Kruis


FFrank

  • techneut / brandweerman /
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Citaat van: zwelgje link=msg=1321937 date=1420960861
(Ook informatie direct van officiële kanalen neem ik met een korreltje zout gedurende dit soort incidenten. En zelfs na afloop blijft het in eerste instantie een lopend onderzoek, met alle beperkingen qua openbaarheid die daar bij horen.)

Hier zit hem ook de kneep; door alle media en met name de filmende pers kunnen gijzelnemers precies zien wat er zich buiten afspeelt, of van buiten worden geinformeerd. Er is dan geen verrassingselement meer. Zou mooi zijn als de media live kunnen uitzenden als terroristen een actie beginnen 998765 maar die bepalen zelf wat en wanneer er uitgezonden word om het verrassingselement hoog te houden :-X
If everything seems under control, your just not going fast enough


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Achteraf gezien is het niet zo vreemd dat ze vervolgens naar de drukkerij van de krant zijn gegaan. Het blijkt dat ze op een of andere manier goed waren geinformeerd, zie o.a. de vergadering en het tijdstip van. Het is dan ook niet zo denkbeeldig dat ze meerdere informanten hebben gebruikt.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Citaat van: Live link=msg=1321924 date=1420933394
Kritiek op speciale eenheden Frankrijk - RTL NIEUWS

http://www.youtube.com/watch?v=UvPQGTjrsbA#ws
RTL Nieuws

Er stonden op eerdere beelden wel ambulance's klaar. Ook kan je in dit filmpje absoluut niet zien hoe groot de afgezette perimeter is, je ziet gijzelaars weglopen, maar voor het zelfde geld worden ze 20 meter verder apart genomen en gehouden. De afzetting stopte niet bij de agenten aan de deur he.


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Ik vind dit soort kritiek wat crue... Ik zou niet weten hoe je dit soort acties anders aan moet pakken. Zeker niet bij een grote overzichtelijke winkel met een ingang, dat is natuurlijk een tactische ramp. De politie is in deze niet achterlijk, maar de gijzelnemer natuurlijk ook niet. Die zorgt ook wel dat hij op de hoogte blijft. Ik denk ook dat de gijzelnemer een kogelwerend vest gedragen heeft, doelen op het frit dat hij door een kogelregen naar buiten komt gestormd! Wel word er alleen (?) gebruik gemaakt van lichte wapens...


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Citaat van: warhamstr link=msg=1321979 date=1420979161
Ik vind dit soort kritiek wat crue... Ik zou niet weten hoe je dit soort acties anders aan moet pakken. Zeker niet bij een grote overzichtelijke winkel met een ingang, dat is natuurlijk een tactische ramp. De politie is in deze niet achterlijk, maar de gijzelnemer natuurlijk ook niet. Die zorgt ook wel dat hij op de hoogte blijft. Ik denk ook dat de gijzelnemer een kogelwerend vest gedragen heeft, doelen op het frit dat hij door een kogelregen naar buiten komt gestormd! Wel word er alleen (?) gebruik gemaakt van lichte wapens...

Dacht toch iets mp5-achtig te zien, maar ben absoluut geen wapenkenner. Maar ik denk dat iets zwaarder, zoals een P90, niet gewenst is in deze situatie omdat je dan nogal snel los door de gijzelnemer schiet, en door de de eerste 3 mensen die eventueel achter hem staan in de vuurlijn. Meer kans op collaterale.