Doden en gewonden bij terreuraanslagen o.a. op Charlie Hebdo - Parijs (Frankrijk) 07 t/m 09-01-2015

Auteur Topic: Doden en gewonden bij terreuraanslagen o.a. op Charlie Hebdo - Parijs (Frankrijk) 07 t/m 09-01-2015  (gelezen 89399 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: warhamstr link=msg=1321979 date=1420979161
Wel word er alleen (?) gebruik gemaakt van lichte wapens...
Het ligt er een beetje aan wat je onder lichte wapens verstaat, maar op onderstaand filmpje is toch duidelijk een teamlid te zien wat met een iets zwaarder wapen het vuur opent. Gezien het mondingsvuur lijk dat wapen op automatisch te staan.

Citaat van: warhamstr link=msg=1321979 date=1420979161
Ik vind dit soort kritiek wat crue... Ik zou niet weten hoe je dit soort acties anders aan moet pakken. Zeker niet bij een grote overzichtelijke winkel met een ingang, dat is natuurlijk een tactische ramp.
Tja, ik heb mijn bijzonderheden al eerder aangegeven. Ik heb de indruk dat er teveel mensen van dit team tegelijk het pand in willen waarbij de risico's voor iedereen veel groter worden. In dit soort situaties betekend meer manschappen vaak niet dat het  ook allemaal makkelijker verloopt. Ik vraag me ernstig af of een DSI of een AT op precies deze wijze naar binnen was gegaan.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Thor link=msg=1321954 date=1420972410
Achteraf gezien is het niet zo vreemd dat ze vervolgens naar de drukkerij van de krant zijn gegaan.
Waarschijnlijk heb ik ergens een stukje gemist, maar waar komt deze info vandaan?
Samen sterk in de hulpverlening!


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Massale opkomst op en rond Place de la Republique voor een herdenkingsmars. Zie ook livebeelden van het plein.
http://www.zamanfrance.fr/article/streaming-regardez-marche-republicaine-en-direct-place-republique-13932.html
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
En live beelden vanuit een andere hoek. Indrukwekkend en qua crowd-management niet helemaal ongevaarlijk.
http://video.foxnews.com/v/2553193403001/crowds-gather-in-paris-to-honor-victims-of-terror-attacks/?#sp=show-clips
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


jeroen21

  • manschap brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 477
http://nos.nl/artikel/2012750-terrorist-supermarkt-betrokken-bij-derde-aanslag.html

De man die donderdag in Parijs een politieagente doodschoot en vrijdag vier gijzelaars in een kosjere supermarkt, wordt door justitie in Frankrijk in verband gebracht met een derde schietpartij.

Een openbaar aanklager maakte vanmorgen bekend dat Amedy Coulibaly mogelijk ook een hardloper heeft neergeschoten op de dag dat elders in Parijs een aanslag werd gepleegd op het satirische weekblad Charlie Hebdo.  

Onderzoek van de kogelhulzen toont aan dat bij de aanslag op de hardloper met hetzelfde wapen is geschoten als twee dagen later bij de gijzeling in de supermarkt. De hardloper liep ernstige verwondingen op.
Video

Vandaag is op internet een video opgedoken waarin een man die grote gelijkenis vertoont met Coulibaly zijn daden verdedigt. Coulibaly kwam om toen de politie de kosjere supermarkt vrijdag bestormde om de gijzeling te beëindigen.

De man op de video zegt te sympathiseren met Islamitische Staat en achter hem is ook het embleem van IS zichtbaar.

Volgens de veiligheidsorganisatie SITE is de video authentiek.

Afstemming

De spreker zegt dat hij zijn daden afstemde op de plannen van de broers Kouachi, die verantwoordelijk waren voor de aanslag op de redactie van het satirische weekblad Charlie Hebdo. Daarbij vielen twaalf doden, onder wie acht journalisten.

"Wat wij doen is volkomen gelegitimeerd, in het licht van wat zij doen", zegt de man op de video. "Je kunt niet het kalifaat en Islamitische Staat aanvallen in de verwachting dat er geen tegenaanval zal volgen."

Hij toont zijn wapens en eindigt met een oproep aan anderen om soortgelijke aanslagen uit te voeren.  

Wapens

De Franse politie heeft vandaag automatische wapens, identiteitspapieren en geld gevonden in een appartement in Gentilly dat Coulibaly voor een week had gehuurd. Gentilly ligt in het departement Val-de-Marne, ten zuidoosten van Parijs.

Ook lagen er vlaggen van Islamitische Staat in de woning.




Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: litchu link=msg=1322144 date=1421059126
Nieuwe beelden beschikbaar gesteld door het Franse ministerie van Binnenlandse Zaken:

Retour sur l'intervention du GIGN à Dammartin et l'exfiltration des otages à Paris, porte de Vincennes.
Retour sur l'intervention du GIGN à Dammartin et l'exfiltration des otages à Paris, porte de Vincennes.
by Ministère de l'Intérieur

Citaat
La délégation à l'information et à la communication du ministère de l'Intérieur publie ici les rushes de l'intervention du GIGN à Dammartin-en-Goële et de l'exfiltration des otages à Paris, porte de Vincennes, le 09 janvier 2015.
Samen sterk in de hulpverlening!


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Citaat van: Red link=msg=1321658 date=1420841278
Ik heb de beelden nou een paar keer vanuit de verschillende hoeken gekeken. In diverse media is de kwaliteit van dit team geroemd... En ik neem mijn pet af voor de mannen die hier naar binnen gaan...  Maar ik zie hier een optreden waar ik bijna stil van wordt. Wat een chaos. Het zal mij niet verbazen als vandaag of morgen blijkt dat enkele agenten geraakt zijn door "friendly fire"

Er is al veel over gezegd en er is ook veel kritiek geleverd op degenen die niet werkzaam zijn als AT'er o.i.d. maar wel hun kritiek hebben. Ik heb heel veel filmpjes gekeken in mijn leven over AT's, Mariniers etc. Ook filmpjes gemaakt door onze eigen ministerie van Defensie, Amerikanen en Britten. Toch niet de minsten, echter nooit was het daar zo chaotisch als in Parijs.

Ik heb de afgelopen dagen wel eens cynisch gezegd, het lijkt wel de opening van een Primark, zo wordt er gedrongen.

Hoe je het ook bekijkt, wat je er ook van vindt, het is net als bij andere gebeurtenissen, wij hebben de mogelijkheid om in een beheerste omgeving, zonder druk of emotie, na te denken en te observeren en daaruit onze conclusies te trekken. Zij hebben dat niet.

Overigens, nog niet eerder gemeld in dit topic. Een agent die meewerkte aan het onderzoek lijkt zelfmoord te hebben gepleegd.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


sylvester1986

  • Gast
Foto's tijdens de gijzeling in de Joodse supermarkt.
Klik klik