Reddingsbrigade noodzakelijk bij publieksevenementen?

Auteur Topic: Reddingsbrigade noodzakelijk bij publieksevenementen?  (gelezen 49669 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Gepost op: 3 januari 2015, 23:28:00
Afgesplitst van topic over de nieuwjaarsduik 2014/2015

Reddingsbrigade Den Helder bewaakt een fors aantal bewakingen, echter de nieuwjaarsduik organisatie vindt het niet nodig dat er een reddingsbrigade aanwezig is op het strand. 8) 98uiye




joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2015, 14:06:22
Citaat van: muistroom link=msg=1319856 date=1420324080
Reddingsbrigade Den Helder bewaakt een fors aantal bewakingen, echter de nieuwjaarsduik organisatie vindt het niet nodig dat er een reddingsbrigade aanwezig is op het strand. 8) 98uiye

Wij organiseren de duik zelf, dus bepalen ook zelf de veiligheidsmaatregelen  8)

Het heeft niet direct met de nieuwjaarsduiken te maken, maar blijf het een interessant fenomeen vinden: voor ieder klein flutevenement moet je al heel snel verplicht EHBO'ers hebben, maar je kunt de grootste en gevaarlijkste dingen op het water doen zonder dat de Reddingsbrigade (of vergelijkbaar) betrokken hoeft te worden. Zowel organisatoren als vergunningverleners schatten naar mijn idee de gevaren van water echt niet goed in. Hier in de regio zeggen ze: 'dat kan prima opgevangen worden door repressief optreden van de Brandweer'. Maar als je die redenering doortrekt kan dat ook gelden voor de EHBO: een Ambulance kan vaak zelfs sneller geregeld worden dan een oppervlaktereddings- of duikteam van de Brandweer.

Daar zit ook mijn belangrijkste vraag: waarom hoeft er voor de redding geen preventieve aanwezigheid te zijn en voor de medische hulp wel?  ???
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


guest12562

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2015, 14:45:07
Citaat van: joostvankempen link=msg=1319951 date=1420376782
Wij organiseren de duik zelf, dus bepalen ook zelf de veiligheidsmaatregelen  8)

Het heeft niet direct met de nieuwjaarsduiken te maken, maar blijf het een interessant fenomeen vinden: voor ieder klein flutevenement moet je al heel snel verplicht EHBO'ers hebben, maar je kunt de grootste en gevaarlijkste dingen op het water doen zonder dat de Reddingsbrigade (of vergelijkbaar) betrokken hoeft te worden. Zowel organisatoren als vergunningverleners schatten naar mijn idee de gevaren van water echt niet goed in. Hier in de regio zeggen ze: 'dat kan prima opgevangen worden door repressief optreden van de Brandweer'. Maar als je die redenering doortrekt kan dat ook gelden voor de EHBO: een Ambulance kan vaak zelfs sneller geregeld worden dan een oppervlaktereddings- of duikteam van de Brandweer.

Daar zit ook mijn belangrijkste vraag: waarom hoeft er voor de redding geen preventieve aanwezigheid te zijn en voor de medische hulp wel?  ???

Ambulance heeft een opkomst tijd van 15 minuten, brandweer vanaf 8 dus ik begrijp het wel.

Als je voor elk evenement preventief aanwezigheid voor redding verwacht dan is het einde zoek, ik denk dat je zelf wel kunt bedenken dat dit niet haalbaar is.
Dat de reddingsbrigade zich graag wil profileren in deze is bekend en ook logisch, want dat hebben ze nodig voor de publiciteit om bijv. leden te werven of hun subsidie bij de gemeente te garanderen. Dit zie je overal, zowel reddingbrigade als KNRM hebben hier publiciteitsmachines achter zitten. Logisch, want ze kunnen de centen goed gebruiken.

Als je bijv. op Scheveningen kijkt daar is het helemaal doorgeslagen omdat dit een landelijk UNOX evenement is geworden. Om die reden zie je juist ook weer een groep mensen de rustigere strandgedeeltes opzoeken, maar daar staat geen reddingsbrigade en is er dus ook niets preventief geregeld. Ook dit gaat gewoon goed. Stukje eigen verantwoording van de burger.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2015, 15:09:35
Citaat van: Breathe link=msg=1319957 date=1420379107
Ambulance heeft een opkomst tijd van 15 minuten, brandweer vanaf 8 dus ik begrijp het wel.

8 minuten om waterreddingseenheden van de brandweer ter plaatse te laten komen? Laat me niet lachen, reken eerder maar op 30 minuten...

Citaat van: Breathe link=msg=1319957 date=1420379107
Als je voor elk evenement preventief aanwezigheid voor redding verwacht dan is het einde zoek, ik denk dat je zelf wel kunt bedenken dat dit niet haalbaar is.

Waarom staan er dan bij ieder mini-evenementje EHBO'ers? Daarmee is het einde ook een beetje zoek als je het mij vraagt..  ::)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #4 Gepost op: 4 januari 2015, 15:15:09
Wat kan een brandweerduiker doen op het strand.... Hiernaast is een brigade meer bekend met het strand als een ehbo vereniging. Evenenemten met een risico op waterongevallen lijkt het mij verstandig om ook waterhulpverleners te hebben. Een nieuwjaarsduik hoort hier zeker bij, mensen te water met stroming en met een koude temperatuur.

de vergenunnimg verlener voor het evenement kan hier eisen over op nemen maar hier is geen verplichting voor.
9910001


guest12562

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2015, 15:17:24
8 minuten om waterreddingseenheden van de brandweer ter plaatse te laten komen? Laat me niet lachen, reken eerder maar op 30 minuten... [/quote]

Vanaf 8 minuten en we spreken over oppervlakte reddingsteams deze zijn dichter gesitueerd dan duikers. Dit zal per regio verschillen.
Daarbij als je aan zo'n evenement zul je gewoon een zwemdiploma moeten hebben en daarbij zijn er genoeg mensen omheen die hulp kunnen bieden in het kader van de participatie samenleving.

Citaat van: -Joost- link=msg=1319964 date=1420380575
Waarom staan er dan bij ieder mini-evenementje EHBO'ers? Daarmee is het einde ook een beetje zoek als je het mij vraagt..  ::)

Ja daar zit ook wel wat in, maar dat ontken ik ook niet.
Dat zijn overigens vaak ingehuurde krachten tegen betaling, dus dan is de insteek toch anders.


guest12562

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 4 januari 2015, 15:21:24
Citaat van: 9910001 link=msg=1319969 date=1420380909
Wat kan een brandweerduiker doen op het strand.... Hiernaast is een brigade meer bekend met het strand als een ehbo vereniging. Evenenemten met een risico op waterongevallen lijkt het mij verstandig om ook waterhulpverleners te hebben. Een nieuwjaarsduik hoort hier zeker bij, mensen te water met stroming en met een koude temperatuur.

de vergenunnimg verlener voor het evenement kan hier eisen over op nemen maar hier is geen verplichting voor.

Niets als duiker.

De hele waterlijn van Nederland in de gaten houden tijdens de nieuwjaarsduik is geen doen, men zal toch gedeeltes uitzoeken waar men gaat staan. Keuze aan de burger om deze plek op te zoeken, dus eigen verantwoording als je het niet doet.

Tuurlijk heeft de reddingsbrigade meer verstand van de zee dan de EHBO vereniging, zou gek zijn als dit niet zo was.

Vergunningen hebben bepaalde eisen, dit begint onder andere bij de bezoekers aantallen, als je inschat dat je daar niet boven gaat is er geen vergunning nodig, wie dus bewust lager inschat hoeft geen vergunning aan te vragen.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #7 Gepost op: 6 januari 2015, 10:42:47
Citaat van: Breathe link=msg=1319957 date=1420379107
Ambulance heeft een opkomst tijd van 15 minuten, brandweer vanaf 8 dus ik begrijp het wel.

Als je voor elk evenement preventief aanwezigheid voor redding verwacht dan is het einde zoek, ik denk dat je zelf wel kunt bedenken dat dit niet haalbaar is.
Dat de reddingsbrigade zich graag wil profileren in deze is bekend en ook logisch, want dat hebben ze nodig voor de publiciteit om bijv. leden te werven of hun subsidie bij de gemeente te garanderen. Dit zie je overal, zowel reddingbrigade als KNRM hebben hier publiciteitsmachines achter zitten. Logisch, want ze kunnen de centen goed gebruiken.

Als je bijv. op Scheveningen kijkt daar is het helemaal doorgeslagen omdat dit een landelijk UNOX evenement is geworden. Om die reden zie je juist ook weer een groep mensen de rustigere strandgedeeltes opzoeken, maar daar staat geen reddingsbrigade en is er dus ook niets preventief geregeld. Ook dit gaat gewoon goed. Stukje eigen verantwoording van de burger.

Ik begrijp je opmerking over de 'dubbele pet': de Reddingsbrigade heeft er een belang bij om preventieve aanwezigheid te adviseren omdat zij zelf meestal de uitvoerende zijn. Maar de Reddingsbrigade heeft als doel het voorkomen én bestrijden van verdrinking en daar hoort ook het voeren van dit soort discussies bij. Waarom is er in de witte kolom zoveel aandacht voor preventieve aanwezigheid bij evenementen en vindt de rode kolom (die verantwoordelijk is voor redding) dat het prima kan met alleen repressie.

Ik zie nog steeds niet in waarom je bij een kaartwedstrijd in het buurthuis 2 EHBO'ers continue preventief aanwezig moet hebben, maar bij 500 man die in ijskoud water gaan duiken geen preventieve redders. Volgens mij ontbreekt de kennis bij vergunningverleners en vragen ze te vaak en te snel om 'EHBO' en te weinig om preventieve maatregelen voor de specifieke gevaren van een evenement.

Wij hebben met de Reddingsbrigade jarenlang de opnames van TROS Te Land, Ter Zee en in de Lucht bewaakt met duikers en reddingsboten. Daarbij viel mij op dat je bij opnames in NL geen Brandweer ofzo tegenkwam, terwijl in Belgie in 9 van de 10 gevallen een Brandweerboot en/of duikteam preventief aanwezig was. Maar in beide landen stond meestal wel een Ambulance paraat.

En dat laatste zie je vaker: dat er naast EHBO een rapid of Ambu van de reguliere dienst paraat staat op het evenement. Dat zie je volgens mij bij de Brandweer nooit?

En voor mij hoeft de Reddingsbrigade dat niet te zijn, je hebt daar ook bedrijfjes voor, of bijvoorbeeld de Rescue-teams van de zeilclubs van het Watersportverbond. Of de Brandweer zelf. Al lijkt dat laatste niet echt haalbaar met alle bezuinigingen. Het gaat me om het verschil van kijken naar de risico's bij een evenement. Dat je op basis van aantallen mensen, ongeacht de activiteit, al heel snel EHBO moet regelen. Maar dat voor een specifiek risico als kans op verdrinking weinig tot geen preventieve maatregelen worden gevraagd.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #8 Gepost op: 8 januari 2015, 21:45:54
Ik dat niet dat reddingsbrigades de gene moeten zijn die aangeven of waterhulpverleners nodig zijn. Dit is een taak voor de organisatie en een vergunningverleners. Echter is er wel een taak om te signaleren bij vergunningverlers als er zaken niet goed gaan.

9910001
9910001


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #9 Gepost op: 8 januari 2015, 22:17:41
Citaat van: 9910001 link=msg=1321312 date=1420749954
Ik dat niet dat reddingsbrigades de gene moeten zijn die aangeven of waterhulpverleners nodig zijn. Dit is een taak voor de organisatie en een vergunningverleners. Echter is er wel een taak om te signaleren bij vergunningverlers als er zaken niet goed gaan.

9910001

Ik denk ook niet dat je als Reddingsbrigade bij ieder evenement moet gaan roepen om waterhulpverleners, dan maak je jezelf belachelijk. Wel kun je als landelijke organisatie aangeven richting hulpverleners welke risico's je ziet en ze zo aan het denken zetten. Reddingsbrigade Nederland heeft als doel het voorkomen en bestrijden van verdrinking in de breedste zin van het woord. Dat is redden, maar ook het geven van zwemles, voorlichting, of het aanzwengelen van een discussie over de noodzaak van waterhulpverleners bij evenementen ;-)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch