Reddingsbrigade noodzakelijk bij publieksevenementen?

Auteur Topic: Reddingsbrigade noodzakelijk bij publieksevenementen?  (gelezen 50212 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Reactie #10 Gepost op: 9 januari 2015, 10:06:37
In Leeuwarden bepaalt de gemeente als vergunning verstrekker,  meestal op advies van het GHOR, wat voor preventieve voorzieningen er getroffen moeten worden.
Voor de aanwezigheid van ehbo zijn daar richtlijnen voor, wat betreft RB maakt de GHOR zelf de inschatting of het wenselijk is. Bij twijfel nemen ze contact op met de Reddingsbrigade. Voor alle grotere evenementen in het recreatiegebied hier (veel water) wordt standaard de aanwezigheid van de reddingsbrigade voorgeschreven in de evenementenvergunning.
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2015, 11:32:25
Ook hier in Vlaardingen verschilt het per evenement. Veel organisatie's zijn tevreden over de samenwerking en roepen ons er bij voor advies over het evenement. Soms zeggen we zelf ook wel is van dit is niet nodig. Daar door maak je jezelf een gewaardeerd partner en zoeken ze je vaker op. Uiteraard als we ingezet worden vragen we hier geld voor, maar zo doen we voor de gemeente ook wel is een evenement gratis bewaken zodat je weer dichter bij elkaar komt.

Nieuwjaarsduik ben ik van mening dat er zeker een RB bij hoort. Afhankelijk van de grote van het evenement en de locatie hoe je dit inzet (boten of alleen mensen in pak of zelfs alleen mensen langs de kant).

Wel denk ik dat vergunningverleners vaker in contact met een RB zouden moeten om te beoordelen of het nodig is of niet.
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


KNRM Lifeguard

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
    • KNRM Lifeguards
Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2015, 12:18:35
Ook afdeling lifeguard binnen de KNRM krijgt een aantal keer per jaar het verzoek om bij evenementen te assisteren.
Onze ervaring is dat organisatoren het soms lastig vinden om voor verschillende evenementen met verschillende brigades afspraken te moeten maken. Ze vinden het dan makkelijker om maar 1 gesprekspartner te hebben. Wellicht is het een idee om hier naar toe toekomst iets voor te verzinnen.
De meeste verzoeken die wij ontvangen zetten wij door naar de lokale reddingsbrigades. Wanneer zij niet kunnen voldoen aan de behoefte komen wij pas weer in beeld, na overleg met de desbetreffende brigade.
Enkele uitzonderingen daargelaten zoals de Amsterdam City Swim en de Ronde van Texel. In deze gevallen is er vaak al een link vanuit de organiserende partij met de KNRM.

Onze mening is dat de aanwezigheid van een waterhulpdienst van grote meerwaarde is bij publieksevenementen waarbij het risico bestaat dat mensen te water raken. Een snelle respons kan op zo'n moment cruciaal zijn.


guest12562

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2015, 13:46:10
Natuurlijk vind je dat, ik snap dat wel, maar neem nu eens een drukke dag op een willekeurig strand of een willekeurige plas. Daar is ook niet altijd een reddende organisatie aanwezig.
Ik ben ook niet tegen, integendeel, maar het is een beetje meten met twee maten.
Want als het de naam evenement heeft, dan moet het wel, maar op reguliere drukke dagen niet, want dan zit de reddingsbrigade er niet, want dan zitten ze vaak op school.

Ik weet wel dat op hele drukke dagen in de zomer er wat wordt geregeld, maar dat is niet overal zo. Sterker nog hoorde laatst dat er wat reddingsbrigades waren samengegaan, ik weet niet wat dit zegt, maar blijkbaar is er te weinig behoefte?


KNRM Lifeguard

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
    • KNRM Lifeguards
Reactie #14 Gepost op: 13 januari 2015, 14:47:45
Helemaal mee eens.
Op dit punt zouden gemeentes hun verantwoordelijkheid moeten nemen en brigades in staat stellen om er voor te zorgen dat er wel toezicht kan plaatsvinden wanneer dit nodig is.

Door middel van een onafhankelijke RI&E zou er voor elke recreatie- of zwemlocatie of evenement in kaart gebracht kunnen worden wat de risico's zijn, of deze aanvaardbaar zijn en/of welke beheersmaatregelen erop genomen kunnen/moeten worden.

Dit zou de basis kunnen zijn om te bepalen of/hoe en wanneer er toezicht/bewaking nodig is.

Op basis van deze uitkomsten kunnen gemeentes en brigades in overleg hoe dit te realiseren.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #15 Gepost op: 13 januari 2015, 18:38:11
Of ergens bewaking nodig is afhankelijk van de risico's van de locatie, als je vast steld dat er risico zijn moet je dan ook bewaken. Het proleem is dat je met vrijwilligers niet altijd dit kan leveren. Indien er geen vrijwilligers zijn moet je betaalde kracht in zetten als je van mening bent dat er onacceptabel risico is.

Nu klinkt dit heel stellig maar wat is een acceptabel risico en wat is onacceptabel. Hier klinkt een risico inventarisatie als een goed middel. Voor evenenmenten kan je een onafhankelijke vergunningverlener hiervoor gebruiken.

9910001
9910001


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #16 Gepost op: 12 mei 2015, 17:33:49
Ik vind de naam van het topic nogal misleidend.

"Reddingsbrigade noodzakelijk bij publieksevenementen"

Is het de vraag of de Reddingsbrigade zich meer moet profileren, of dat juist doet, zo lees ik het een beetje.
Of is het de vraag OF er überhaupt hulpverleners aanwezig moeten zijn?

En zo ja, wie bepaalt welke.

Als een organisatie zelf zorg draagt voor mensen die toezicht houden bij een evenement, en die personen zijn capabel om in te grijpen dan zou dat toch voldoende moeten zijn lijkt me. (indien nodig)


guest11765

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 12 mei 2015, 18:30:56
Je kan je ook afvragen of de reddingsbrigade op dat moment capabel genoeg is.
Ik kan mij zat evenementen voor de geest halen waar zoveel mensen zijn, dat eigenlijk geen 1 organisatie het aan kan als de P uitbreekt.

Maar ja dat neemt nog niet weg dat het fijn zou zijn als er tenminste iets geregeld is. En laat het dan maar de kenners wezen die mogen komen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #18 Gepost op: 12 mei 2015, 21:24:44
In het topic Reddingsbrigade maakt triest tussenbalans zomer op (2014) worden cijfertjes gegeven. (Reddingsbrigade maakt trieste tussenbalans zomer op
« Gepost op: 5 augustus 2014, 16:38:02 »)
Zitten hier ook de tussencijfers voor publieksevenementen bij en worden deze cijfers per jaar bijgehouden.
Deze cijfers kunnen een indicatie geven van het nut en de noodzaak van de inzet van reddingsbrigades bij publieksevenmenten (omvang,locatie en aantallen deelnemers etc,) vwb de overleggen, voorbereidingen, aantallen ingezette medewerkers etc., preventie en "werkelijke reddingen".


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #19 Gepost op: 12 mei 2015, 21:40:39
Het ligt er natuurlijk ook aan wat je denkt te gaan doen. Met één of twee boten kun je best wat mensen redden als die te water raken. Als er een brug instort met veel mensen erop, dan moet je natuurlijk opschalen. Hetzelfde zal ook gelden voor bv. de EHBO bij een groot ongeval. Die redt het dan ook niet meer met de ploeg van 8 personen.


Foto: Hans van Eijsden (huisfotograaf)

Van de brandweer heb ik begrepen dat ze er maar wat blij mee zijn dat er een eerste inzet gedaan kan worden door een reddingsbrigade. Voor de kleine dingen hoeven ze dan helemaal niet meer te komen. In Zwolle is de gemeente via de vergunningsverlening meestal bepalend voor wat er aan hulpverlening bij een evenement moet zijn.

De cijfers van Zwolle gaan mee op de grote bult van RN. Hierin kan het onvolprezen RHR geen onderscheid maken tussen strand, binnenwater of evenement.

Groeten,
Mark