Reddingsbrigade noodzakelijk bij publieksevenementen?

Auteur Topic: Reddingsbrigade noodzakelijk bij publieksevenementen?  (gelezen 61797 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #30 Gepost op: 15 mei 2015, 15:55:32
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1350490 date=1431695552
Hier heb je wellicht wel een punt, maar helaas zie ik het ook nog wel eens andersom.
Ik weet incidenten op en aan het water waar de brandweer met grote getallen aanwezig was, maar vervolgens geen idee had wat te doen.

Overigens is dit niet bedoeld als verwijt, maar er kunnen nog wel een aantal puntjes op de I gezet worden in de samenwerking.
Ik ben zelf betrokken bij de invoering van het IBP Deltawateren, en alleen al aan de kant van alarmering en doormelding zijn nog behoorlijk wat slagen te maken.
Zelf ben ik van mening dat wij in Zeeland, en daar maak ik mij in mijn werk ook hard voor, eerst eens de basis op orde moeten hebben.
Begin eens met de lokale Brandweer kennis te laten maken met scheepvaart en hoe te handelen bij incidenten op het water.

Het mooiste voorbeeld hiervan was een bijeenkomst een aantal jaar geleden.

Een van de opstappers van de KNRM verzuchtte tijdens de bijeenkomst ineens dat hij zich afvroeg wat zij daar deden, als goedbedoelde vrijwilligers tussen de beroeps.
Een OVD van de Brandweer reageerde daarop: " jaja, op het land ben ik de man, maar zodra ik geen vaste grond onder de voeten heb, weet ik het ook niet meer, en ben ik de goedbedoelde vrijwilliger en jij de beroeps"......

We zijn vaak heel goed in het organiseren van fantastische oefeningen, het liefst hoe gekken hoe mooier,  met zoveel mogelijk trammelant en varende en vliegende eenheden en opschalingen binnen de keten, maar ik denk dat we eerst maar eens de basis goed op orde moeten krijgen.....

Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening...

Je ziet het heel praktisch.

Schepen en daarmee calamiteiten mbt schepen hoeven helemaal niet zo moeilijk te zijn.
Een geinteresseerd brandweerkorps kun je binnen een paar bijeenkomsten heel goed duidelijk maken wat een schip is en wat je in principe moet weten en waar je vooral bij een incident op moet letten en bij een schip(passagiers,droge lading, vloeistoflading,containers etc. en lading,accommodatie,machinekamerbrand etc.) in de gaten houden moet houden.
Eenvoudig,kort en bondig en met een beknopt papieren overzicht van het hoe en waarom.
Vooral niet te moeilijk en te ingewikkeld maken en dan kan een ieder het begrijpen.

@We zijn vaak heel goed in het organiseren van fantastische oefeningen, het liefst hoe gekken hoe mooier,  met zoveel mogelijk trammelant en varende en vliegende eenheden en opschalingen binnen de keten, maar ik denk dat we eerst maar eens de basis goed op orde moeten krijgen.....

Inderdaad de basis goed op orde krijgen daar eerst mee beginnen, maar ja dat is redelijk eenvoudig en die oefeningen met mobiele conferentieoorden is natuurlijk wel interessantere koek voor alle meedenkers,meebeslissers etc. die uiteindelijk maar al te vaak toch geen beslissingen durven te nemen of kunnen nemen.

Ik zou er boekdelen over kunnen schrijven......


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #31 Gepost op: 16 mei 2015, 22:57:10
Citaat van: Thor link=msg=1350501 date=1431698132
Je ziet het heel praktisch.

Schepen en daarmee calamiteiten mbt schepen hoeven helemaal niet zo moeilijk te zijn.
Een geinteresseerd brandweerkorps kun je binnen een paar bijeenkomsten heel goed duidelijk maken wat een schip is en wat je in principe moet weten en waar je vooral bij een incident op moet letten en bij een schip(passagiers,droge lading, vloeistoflading,containers etc. en lading,accommodatie,machinekamerbrand etc.) in de gaten houden moet houden.
Eenvoudig,kort en bondig en met een beknopt papieren overzicht van het hoe en waarom.
Vooral niet te moeilijk en te ingewikkeld maken en dan kan een ieder het begrijpen.

@We zijn vaak heel goed in het organiseren van fantastische oefeningen, het liefst hoe gekken hoe mooier,  met zoveel mogelijk trammelant en varende en vliegende eenheden en opschalingen binnen de keten, maar ik denk dat we eerst maar eens de basis goed op orde moeten krijgen.....

Inderdaad de basis goed op orde krijgen daar eerst mee beginnen, maar ja dat is redelijk eenvoudig en die oefeningen met mobiele conferentieoorden is natuurlijk wel interessantere koek voor alle meedenkers,meebeslissers etc. die uiteindelijk maar al te vaak toch geen beslissingen durven te nemen of kunnen nemen.

Ik zou er boekdelen over kunnen schrijven......

Maar ja, de overheid is hard op weg om alle specialistische kennis weg te bezuinigen en alle ambtenaren maar generalist te maken. Zie het gedonder bij de Landelijke Politie met spoorwegbeambten op patrouilleschepen en andersom. Zo kan ook iedereen tegenwoordig pontbaas of brug- of sluiswachter worden. Geen marifoonbewijs? Geen probleem, zetten we die uit en laten we alle schepen gewoon een 06-nummer bellen. Dat gebeurt op heel veel plekken waar de gemeente het vaarwegbeheer heeft overgenomen van Rijk of Provincie...

Volgens mij zit (of zat) in dat soort functies de kennis om bij een incident de reguliere hulpdiensten een handje te helpen met de specifieke waterkennis. Door het lokale netwerk wisten ze die snel bij te schakelen. Nu moet de Brandweer het allemaal zelf weten óf inderdaad hopen dat er lokaal een KNRM of Reddingsbrigade flink actief is waar ze samen mee kunnen optrekken.

Ik kan me er zo aan blijven ergeren: met al die schaalvergroting bespaar je misschien een paar euro op het totaal, maar je breekt lokaal het maatwerk én netwerk volledig af, dat is volgens mij waar die basis ligt waar jij het over hebt.

En kom je ook meteen op de uitdaging voor de Reddingsbrigades: 175 verschillende clubjes, lokaal geworteld en vaak ontstaan vanuit lokale vraag. Nu mogen ze ineens niet meedoen als er geen regionale dekking is, geen landelijke standaarden en niet alle 175 hetzelfde doen en zijn. Waarom? Als ik hier kan, wat hier nodig is, maak daar gebruik van. En ga niet vragen waarom het 50 km verderop anders is. Daar ben ik toch niet?!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #32 Gepost op: 17 mei 2015, 09:58:35
Citaat van: joostvankempen link=msg=1350708 date=1431809830
1.Maar ja, de overheid is hard op weg om alle specialistische kennis weg te bezuinigen en alle ambtenaren maar generalist te maken. Zie het gedonder bij de Landelijke Politie met spoorwegbeambten op patrouilleschepen en andersom. Zo kan ook iedereen tegenwoordig pontbaas of brug- of sluiswachter worden. Geen marifoonbewijs? Geen probleem, zetten we die uit en laten we alle schepen gewoon een 06-nummer bellen. Dat gebeurt op heel veel plekken waar de gemeente het vaarwegbeheer heeft overgenomen van Rijk of Provincie...

2.Volgens mij zit (of zat) in dat soort functies de kennis om bij een incident de reguliere hulpdiensten een handje te helpen met de specifieke waterkennis. Door het lokale netwerk wisten ze die snel bij te schakelen. Nu moet de Brandweer het allemaal zelf weten óf inderdaad hopen dat er lokaal een KNRM of Reddingsbrigade flink actief is waar ze samen mee kunnen optrekken.

3.Ik kan me er zo aan blijven ergeren: met al die schaalvergroting bespaar je misschien een paar euro op het totaal, maar je breekt lokaal het maatwerk én netwerk volledig af, dat is volgens mij waar die basis ligt waar jij het over hebt.

4.En kom je ook meteen op de uitdaging voor de Reddingsbrigades: 175 verschillende clubjes, lokaal geworteld en vaak ontstaan vanuit lokale vraag. Nu mogen ze ineens niet meedoen als er geen regionale dekking is, geen landelijke standaarden en niet alle 175 hetzelfde doen en zijn. Waarom? Als ik hier kan, wat hier nodig is, maak daar gebruik van. En ga niet vragen waarom het 50 km verderop anders is. Daar ben ik toch niet?!

Ad.1.Onder druk van de bezuinigingen worden steeds meer zaken expliciet. Al ruim 25 jaar geleden liepen bijv. de eerste uitzendkrachten al op de Oranjesluizen (een Rijkssluis).
Ook veel overheidsvaartuigen kennen bemanningsleden via uitzendbureau’s.
Swets is er rijk van geworden.
Ad.2..De lokale bekendheid is in toenemende mate aan het “verwateren”.
En Brandweer Nederland is van mening dat ze alles zelf wel weten en kunnen.
De meeste lokale brandweerkorpsen weten vanuit de praktijk overigens wel beter.
Ad.3. Die schaalvergroting brengt in de praktijk in de hulpverlening voor het totaal aan uitgaven echt geen besparingen, mogelijk wel per overheidsdienst apart.
Voorbeeld is de introductie van die SIV’s te water (Batouwe en Gelderland) snelle  (40 km/uur) aluminium vaartuigen met zo op het eerste gezicht ahv de foto’s nauwelijks bluscapaciteit. Kosten per vaartuig wel rond de 3.8 miljoen. (Zie topic blusvaartuigen.)
Die brandbluscapaciteit had ook makkelijk tegen een fractie van de kosten op de RWS vaartuigen kunnen worden geïnstalleerd. Maar RWS installeert geen bluscapaciteit meer op de vaartuigen.(Kostenaspect of wil de brandweer dat misschien niet meer?)
En als je als brandweer toch eigen blusvaartuigen wil kies dan voor een paar kleinere vaartuigen met een gelijke bluscapaciteit op een vrachtwagen met kraan. Aanmerkelijk goedkoper.
Ad.4.Die reddingsbrigades, met mogelijk ook hun organisatorische gebreken, fungeren toch als kweekvijvers voor velen om met het water en met de hulpverlening te water bekend te raken. Die aparte reddingsbrigades functioneren lokaal toch goed en bij een echt grote watersnoodramp (daarvoor is toch geïnvesteerd in die nieuwe vaartuigen) kunnen en zullen ze hun steentje(s) als het ooit zover komt in de harde praktijk aardig/behoorlijk moeten bijdragen.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #33 Gepost op: 17 mei 2015, 22:31:23
Reddingsbrigade noodzakelijk bij publieksevenementen? :-\
Op een druk strand is de reddingsbrigade toch ook onmisbaar?
Waarom bij publieksevenementen rondom / op het water dan niet?

En ja de reddingsbrigades moeten hun stinkende best doen om hun begroting rond te krijgen en om hun contributie betalende vrijwilligers de benodigde opleidingen te laten behalen moeten vaak sponsors gezocht worden. Dit in tegen stelling tot de (parttime of vrijwillige genoemd) brandweer, waar alles netjes betaald wordt.
In onze gemeente stelt de gemeente de eis dat er de veiligheid op het water gewaarborgd wordt, een organisatie komt dan al snel bij een reddingsbrigade uit.
Maar als de reddingsbrigade bij de gemeente aanklopt voor aanvullende gelden omdat een evenementen bewaking niet de kosten dekt is de gemeente niet thuis.

Moet de brandweer het dan doen? lijkt me niet want zelfs het oefenen kost geld en wordt niet meer gedaan. ( met de reddingsbrigade) ;)


SpaX

  • Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 196
Reactie #34 Gepost op: 18 mei 2015, 01:54:35
Maar waarom klopt de reddingsbrigade bij de gemeente aan als die niet de organisator is?

Waarom word er geen rekening gestuurd naar de organisator die (deels) de kosten dekt?

Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #35 Gepost op: 18 mei 2015, 09:04:20
Citaat van: Breathe link=msg=1350094 date=1431520721
Ja dat kan ik, de reddingsbrigade en KNRM zijn voor financiën afhankelijk van de gemeenten en giften.

Mijn ervaring is dat het vaak onduidelijk is wie de leiding heeft en het vaak daardoor los zand is, vaak ook lastig te herkennen wie de inzetleider is bijv. Men zoekt ook niet echt de andere hulpdiensten op om het incident samen op te pakken, het lijkt wel of men bang is het incident uit handen te geven. Ik merk op straat bijv. tussen de politie en brw veel meer toenadering tot elkaar, omdat men samen voor het probleem staat.
Aan het water is dat toch anders als er meerdere hulpdiensten anders dan politie, brw en ambu ook aansluiten.

En ja ik kijk gewoon erg kritisch naar deze organisaties, dat komt gewoon door de ervaringen in de loop der jaren.

Wat betreft het afhankelijk zijn van de gemeente is dat gelukkig bij ons niet helemaal, natuurlijk proberen we er zoveel mogelijk gedaan te krijgen omdat je ook voor de veiligheid van de burgers bezig bent maar meestal is dat toch 0. Voor de zwemlessen die we geven krijgen we (nog) wel subsidie. Voor de bewakingen die we doen moeten we echt onze eigen broek ophouden en zorgen dat het materiaal er is en in orde is.

Onduidelijkheid in wie de leiding heeft bij een ReddingsBrigade kan ik me wat bij voorstellen, er loopt niemand zoals bij de brandweer met rode flappen op zijn kleding. Hier is zeker nog wel wat in te winnen. Met de brandweer in Vlaardingen is helaas weinig contact en het contact wat er is verloopt moeizaam hoe graag wij dit ook beter zouden willen zien! Tijdens evenementen is de samenwerking met Politie en Ambulance wel altijd top. Met de Ambulancedienst worden vaak vooraf ook al goede afspraken gemaakt over meetingpoints/aan meer plaatsen indien er incidenten zijn. Politie worden er vaak smorgens met de aanwezige agenten afspraken gemaakt zeker als ze ook met een boot aanwezig zijn.

Kritisch is altijd prettig!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #36 Gepost op: 18 mei 2015, 09:49:18
Citaat van: Markvniel link=msg=1351002 date=1431932660

1.Onduidelijkheid in wie de leiding heeft bij een ReddingsBrigade kan ik me wat bij voorstellen, er loopt niemand zoals bij de brandweer met rode flappen op zijn kleding. Hier is zeker nog wel wat in te winnen.2. Met de brandweer in Vlaardingen is helaas weinig contact en het contact wat er is verloopt moeizaam hoe graag wij dit ook beter zouden willen zien! Tijdens evenementen is de samenwerking met Politie en Ambulance wel altijd top. Met de Ambulancedienst worden vaak vooraf ook al goede afspraken gemaakt over meetingpoints/aan meer plaatsen indien er incidenten zijn. Politie worden er vaak smorgens met de aanwezige agenten afspraken gemaakt zeker als ze ook met een boot aanwezig zijn.

Kritisch is altijd prettig!

Ad.1. Lokale bekendheid, natuurlijk overwicht en kennis van zaken doen een hoop zonder die nietszeggende rode flappen,sterren en strepen etc..
Ad.2. Dat is niet alleen voorbehouden aan reddingsbrigades. Ook "professionele" bedrijven hebben nogal eens te maken met dit verschijnsel bij contacten en werkafspraken met de brandweer, in schril contrast tot de politie en ambulance diensten,RWS, Marine en KNRM.
Deze diensten staan in de regel duidelijk open voor overleg en samenwerking, in tegenstelling tot de brandweertop die in theorie alles beter lijkt te weten, kunnen en doen.
(Ik heb het dus even zeker niet over die brandweerlieden die het eigenlijke werk (moeten) doen.)


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #37 Gepost op: 18 mei 2015, 11:45:48
Citaat van: Markvniel link=msg=1351002 date=1431932660
Onduidelijkheid in wie de leiding heeft bij een ReddingsBrigade kan ik me wat bij voorstellen, er loopt niemand zoals bij de brandweer met rode flappen op zijn kleding. Hier is zeker nog wel wat in te winnen.

Een groen hesje (met OvD-Reddingsbrigade of coördinator) schept al veel duidelijkheid! Verder hebben wij nog wat armbanden liggen met "schipper" en "coördinator". Dan snappen de anderen het vast ook wel.

Groeten,
Mark


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #38 Gepost op: 18 mei 2015, 12:04:28
Citaat van: bAdemArk link=msg=1351026 date=1431942348
Een groen hesje (met OvD-Reddingsbrigade of coördinator) schept al veel duidelijkheid! Verder hebben wij nog wat armbanden liggen met "schipper" en "coördinator". Dan snappen de anderen het vast ook wel.

Groeten,
Mark

Persoonlijk ben ik een beetje teruggekomen van al die aanduidingen van leidinggevenden. We moeten voorkomen dat we op het rode kruis gaan lijken, kom je daar op een hulppost met 4 man, dan kan je je klok erop gelijk zetten dat er 3 coordinatoren zijn met dito hesjes. Bij de RB zie je al terug dat er wat dat betreft aansluiting gezocht wordt met de brandweer en bijvoorbeeld een ploegchef wordt omgedoopt tot OvD.. lijkt me niet helemaal handig. Operationele aansturing op dat niveau kan je beter binnen de RVR regelen in combinatie met de landelijke ovd opleiding. Dat je diegene een groen hesje geeft lijkt me prima.

Als pcdt heb ik iniedergeval geen behoefte aan onderscheid in de dagelijkse werkzaamheden, iedereen weet mij dan te vinden en anders te bereiken via een porto. Ik kan me hooguit bij een OSC aan de 'landzijde' voorstellen dat het handig is een hesje in de auto te hebben liggen ;)


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #39 Gepost op: 20 mei 2015, 11:58:35
Citaat van: -Joost- link=msg=1351027 date=1431943468
Persoonlijk ben ik een beetje teruggekomen van al die aanduidingen van leidinggevenden. We moeten voorkomen dat we op het rode kruis gaan lijken, kom je daar op een hulppost met 4 man, dan kan je je klok erop gelijk zetten dat er 3 coordinatoren zijn met dito hesjes. Bij de RB zie je al terug dat er wat dat betreft aansluiting gezocht wordt met de brandweer en bijvoorbeeld een ploegchef wordt omgedoopt tot OvD.. lijkt me niet helemaal handig. Operationele aansturing op dat niveau kan je beter binnen de RVR regelen in combinatie met de landelijke ovd opleiding. Dat je diegene een groen hesje geeft lijkt me prima.

Als pcdt heb ik iniedergeval geen behoefte aan onderscheid in de dagelijkse werkzaamheden, iedereen weet mij dan te vinden en anders te bereiken via een porto. Ik kan me hooguit bij een OSC aan de 'landzijde' voorstellen dat het handig is een hesje in de auto te hebben liggen ;)

Joost wat is PCDT?

Bij ons verschilt het per evenement waar we bereikbaar zijn. Bij evenementen langs/op/aan de vlaardingse vaart, rond de havens en bij roeiwedstrijden is er vaak een coördinator op de kant aanwezig. Vaak met Porto van de organisatie en Porto van ons zelf of handmarifoon. Dit is dan redelijk herkenbaar en bij aankomst van Brandweer, Ambu of politie is er zo contact. Hebben wij de sinterklaasintochten (2 te gelijk ieder jaar) dan sta ik als coördinator zelf achter het stuur van 1 van de boten of ik vaar mee. Contact met de organistatie is kort en vaak via mobiele telefoon. Tijdens de bewaking zelf is het dan beslist niet duidelijk wie het aanspreekpunt is, bij vragen wordt dan meestal 1 van de schippers aangesproken en komt het ook wel op zijn pootjes terecht!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!