Reddingsbrigade noodzakelijk bij publieksevenementen?

Auteur Topic: Reddingsbrigade noodzakelijk bij publieksevenementen?  (gelezen 50307 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #40 Gepost op: 20 mei 2015, 17:44:01
Of je een postcommandant inzet of iemand als ovd hangt af van de grote van de bewaking. Met meerdere eenheden zal het iemand in een ovd ( coordinator) rol moeten zijn. Bij een kleine inzet is het een senior lifeguard als postcommandant. Het is handig als de leidinggevende herkenbaar is en hiervoor is opgeleidt. Graag aansluiten bij landelijke opleidingen als dit mogelijkk is ( er is 1 opleiding ovd red geweest en er zijn meer mensen nodig in deze functie).

9910001
9910001


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #41 Gepost op: 10 juni 2015, 21:27:12
Hoog tijd voor een goede richtlijn Evenementenveiligheid op en bij het water.
En dat lijkt me aan de autoriteit op waterhulpverleningsgebied, de reddingsbrigade.

Een aanzet kan komen via de AV RN of via de programmaraad WHV, en wellicht gebeurt er al wat.

Wie weet iets over de stand van zaken?

Is er wellicht al wat bij een lokale reddingsbrigade?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #42 Gepost op: 12 juni 2015, 11:23:47
Volgens mij is er al heel veel beschikbaar bij lokale reddingsbrigades, maar wordt er te weinig gedeeld. Vanuit RN zijn er wel initiatieven, maar die zijn vooral kleinschalig of heel specifiek. Zo zijn er de strandveiligheidskeuringen/risk assessments die door onafhankelijke keurmeesters worden uitgevoerd, maar wel verbonden aan Reddingsbrigade Nederland. Hier staat een artikeltje over in het laatste RVR Bulletin (https://www.reddingsbrigade.nl/assets/user/PDF/Publicaties/RVR%20Bulletin/RVR_Bulletin_mei_2015_WEB.pdf). Maar dat is vooral gericht op vaste zwemlocaties. Ook is er bijvoorbeeld deze samenwerking met de KNZB: http://bondsinfo.reddingsbrigade.nl/nieuwsbericht/1923 waarbij er een gezamenlijke richtlijn wordt opgesteld voor de veiligheid bij open water zwemwedstrijden.

Echt een generieke richtlijn voor alle evenementen zou welkom zijn, maar lijkt me ook wel complex: het wordt dan al snel te uitgebreid óf te algemeen!?  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #43 Gepost op: 13 juni 2015, 16:38:41
Citaat van: Koen Wiegman link=msg=1355199 date=1433964432
Hoog tijd voor een goede richtlijn Evenementenveiligheid op en bij het water.
En dat lijkt me aan de autoriteit op waterhulpverleningsgebied, de reddingsbrigade.

Een aanzet kan komen via de AV RN of via de programmaraad WHV, en wellicht gebeurt er al wat.

Wie weet iets over de stand van zaken?

Is er wellicht al wat bij een lokale reddingsbrigade?


DE autoriteit op waterhulpverleningsgebied??

Lijkt me nogal een erg gewaagde uitspraak....vergeet de KNRM en bijvoorbeeld RWS niet, of zijn die minderwaardig aan de RB?


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #44 Gepost op: 13 juni 2015, 21:46:50
De reddingsbrigade zal wellicht niet DE autoriteit zijn, maar wel een organisatie met veel (versnipperde) kennis van evenementen bij en op het water.

Het lijstje van reddingsbrigade Zwolle van de afgelopen 12 maanden ziet er als volgt uit:
  • Sail Giethoorn
  • Ride to Brasil
  • Triathlon Holten (assistentie RB Deventer)
  • Zwartewater Regatta
  • Zwolse Grachtenrace
  • Drakenboot Races (assistentie RB Apeldoorn)
  • Zwols Oranjeplein (waterhulpverlening + EHBO)
  • Vuurwerk Zomerkermis
  • IJsseldrift
  • Testdagen Blobjump (TV-programma Bommetje)
  • MBO Bruisdag
  • City Swim Zwolle
  • Vistafette Ommen (geannuleerd)
  • Stadsfestival Zwolle (3e editie)
  • Zwartewaterrace
  • Veluwerally
  • Vechtrace
  • Oefening RB Nederland + defensie (Dalfsen)
  • Sinterklaasintocht centrum Zwolle
  • Nieuwjaarsduik Milligerplas Zwolle
  • Nieuwjaarsduik Vecht Dalfsen
  • Hardshockfestival
  • Lovely Sunday Festival
  • 200 Jaar Koninkrijk: Lang Leve De Club (promo)
  • Vuurwerk Koningsdag
  • Bevrijdingsfestival Overijssel
  • Wildness Festival
  • De Rubberboot Festival (Kampen)
  • ... en nog meer volgend...

Lijkt me dat er bij dergelijke evenementen behoorlijk wat kennis opgedaan wordt om in elk geval EEN autoriteit te mogen zijn.

Ik heb trouwens alleen de KNRM gezien bij de inzet in Kampen, omdat we de boot te water lieten in Elburg en langs het reddingstation voeren.
Bij de roeiwedstrijden wil RWS wel eens verschijnen om de vergunningen te controleren.

Voor wat betreft deze instanties heeft iedereen zijn eigen taak toch? RWS komt niet met een boot preventief bij een evenement liggen en de KNRM doet dat volgens mij ook niet, behalve als ze er flinke publiciteit mee kunnen krijgen of als een lokaal station om financiële redenen ook nog een reddingsbrigadetaak heeft (bv. tv-programma "Bommetje").

Groeten,
Mark


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #45 Gepost op: 14 juni 2015, 09:25:39
@Mark. Gelet op de uitvoerige lijst en lijsten van vorige jaren heeft Zwolle de nodige ervaring opgedaan.
Maar hoe het zit met heel Nederland in het algemeen/totaal na al die jaren is en blijft helaas de vraag.

En ja als het gaat om de PR en het verwerven van inkomsten, de KNRM is aanzienlijk gewiekster dan de reddingsbrigades.


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #46 Gepost op: 14 juni 2015, 11:50:40
Met de komst van de RVR´s wordt er al meer kennis gedeeld. Volgens mij heb ik ergens een digitale kennisbank van een RVR voorbij zien komen.

Prima initiatief, maar zoiets zou op landelijke schaal natuurlijk helemaal handig zijn. Dan hoef je niet altijd zelf het wiel uit te vinden.

Groeten,
Mark


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #47 Gepost op: 15 juni 2015, 15:37:19
Citaat van: bAdemArk link=msg=1355774 date=1434224810

Ik heb trouwens alleen de KNRM gezien bij de inzet in Kampen, omdat we de boot te water lieten in Elburg en langs het reddingstation voeren.
Bij de roeiwedstrijden wil RWS wel eens verschijnen om de vergunningen te controleren.

Voor wat betreft deze instanties heeft iedereen zijn eigen taak toch? RWS komt niet met een boot preventief bij een evenement liggen en de KNRM doet dat volgens mij ook niet, behalve als ze er flinke publiciteit mee kunnen krijgen of als een lokaal station om financiële redenen ook nog een reddingsbrigadetaak heeft (bv. tv-programma "Bommetje").

Groeten,
Mark


Dat is ook niet helemaal waar, in ieder geval in het Zeeuwse dan.
Onze vaartuigen zijn regelmatig preventief aanwezig bij evenementen, en vergeet niet dat er voor bijna alle evenementen eerst een vergunning moet worden aangevraagd, omdat zo'n beetje alle wateren in Zeeland onder beheer van RWS vallen.
De aanvragen worden altijd getoetst, en in overleg met de vaartuigen en/of Verkeerspost uitgegeven, met of zonder aanvullingen.

Overigens betekent dit alles niet dat ik tegen de RB ben of zo, maar ze mogen soms wel eens wat pro-actiever gaan worden.
Zo las ik laatst een artikel over een geredde kanoër bij Ouwerkerk, op de Oosterschelde.
Dit was de eerste keer dat ik werkelijk hoorde dat er een post is van de RB! En dan werk ik toch al sinds 2007 op de verkeerspost, en ben zelfs nota-bene OVD Water!
Maar nog nooit geweten dat ze daar zitten, wat ze daar doen, en nog veel belangrijker, wanneer ze er zijn.

Maar goed, daar zal ik binnenkort eens werk van maken, we kunnen elkaar alleen maar versterken.

Groet, Peter


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #48 Gepost op: 15 juni 2015, 17:05:49
Ze zitten er kennelijk al wat langer.


Post reddingsbrigade Ouwerkerk weer doelwit vernielingen

Geplaatst op:
02 september 2012
 Laatste update:
02 september, 14:50
 Foto's 3



OUWERKERK - Voor de tweede keer in korte tijd is de post van reddingsbrigade Zierikzee-Duiveland het doelwit van vernielingen.

Onbekenden hebben de veranda voor de bij het strandje van Ouwerkerk gelegen post losgetrokken en vernield. Een dikke maand geleden werd bovendien ingebroken in de tot reddingspost omgebouwde container.

Ook dat leek vooral een vernielzuchtige actie te zijn. Hoe dan ook...het is vooral erg vervelend, blijkt uit de woorden van secretaris Paul Kouijzer van de reddingsbrigade Zierikzee-Duiveland. "Je bent daar voor een goed doel bezig, om mensen te helpen. Frustrerend ook, als je kijkt hoeveel vrije tijd vrijwilligers in de reddingsbrigade steken. Vreemde waardering is dit dan."

Er is melding gedaan bij de politie, later volgt nog aangifte. Dat wordt samen met de gemeente Schouwen-Duiveland gedaan, die eigenaar is van de container. De spulletjes in de post behoren de reddingsbrigade toe. ,,Ik hoop dat mensen die hier meer van weten, zich zullen melden bij de politie. Maar ik neem aan dat ze dat sowieso al doen."

http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/post-reddingsbrigade-ouwerkerk-weer-doelwit-vernielingen-1.3334275


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #49 Gepost op: 15 juni 2015, 17:17:40

Tsja, sinds 1970, als ik op de site kijk, zal het eens navragen bij de collega's komende week, maar het lijkt me vreemd dat ik als enigste er niet van af weet na al die jaren.... 98uiye

Wordt dan eens hoog tijd dat we elkaar gaan opzoeken, het gebeurd nog wel eens dat we een boot kunnen gebruiken in dat gedeelte.....