Reddingsbrigade noodzakelijk bij publieksevenementen?

Auteur Topic: Reddingsbrigade noodzakelijk bij publieksevenementen?  (gelezen 49644 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #60 Gepost op: 19 juli 2015, 10:28:52
Na het opdoeken van de Bescherming Burgerbevolking (BB) is een niet onbelangrijk gedeelte van het droge materieel en de landtaken overgegaan naar de brandweer en het natte materieel en de watertaken naar de reddingsbrigades. In de BB periode (koude oorlog en atoomaanvallen bouw van schuilbunkers onder alle nieuwe bruggen etc.) was de streefsterkte bepaald op ca 150.000 man, in de praktijk is het nooit meer geworden dan 120.000 man.
Opmerkelijk is dat de brandweer wel goed werd toebedeeld met gelden o.a. ten behoeve van vrijwilligers,(opleiding en uitrusting en vergoeding) en middelen, voorhamervaste  middelen waarvan veel alras werd "verkocht" en de waterhulpverlening het langere tijd moest doen met de zogenaamde BB vletten en de (veelal jeugdige) leden tegenwoordig een contributie van 50 euro moeten bijdragen en voor de eigen uitrusting moeten zorgen.

Het blijft de vraag wat er bij een werkelijk heel grote calamiteit bij beide organisaties in de huidige opzetten ( en de geplande SIV jes brigades) van de vroegere BB taken terecht gaat komen.


bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Reactie #61 Gepost op: 19 juli 2015, 10:48:01
Citaat van: Thor link=msg=1362775 date=1437294532
Het blijft de vraag wat er bij een werkelijk heel grote calamiteit bij beide organisaties in de huidige opzetten ( en de geplande SIV jes brigades) van de vroegere BB taken terecht gaat komen.
Daar hebben we toch het Rode Kruis voor:
http://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/burgerhulp/ready2help  0098


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #62 Gepost op: 19 juli 2015, 21:41:12
Citaat van: Thor link=msg=1362728 date=1437248850
Als je de getalletjes die de reddingsbrigades opgeven qua inzetten zo ziet hebben ze wel een behoorlijke omzet aan diverse soorten kleinere hulpverleningen aan of nabij de waterkant en te water.
De overheid heeft aan de reddingsbrigades materieel toegewezen waarmee een inzet bij grootschalige calamiteiten, overstromingen dus, door de bemanningen van de diverse reddingsbrigades kan worden gedaan. Dus bij dat soort calamiteiten wordt van de reddingsbrigades verwacht, c.q. wordt het noodzakelijk dat ze aan waterhulpverlening doen.
Als je het materieel toch hebt waarom geen inzet onder normale omstandigheden om het aantal mogelijke slachtoffers te beperken en ook om te kunnen beschikken over opgeleide en redelijk geoefende bemanningen.

Oeps ik zie nu pas dat ik zei is waterhulpverlening noodzakelijk bij reddingsbrigades. Ik bedoelde natuurlijk evenementen. Het spreekt voor zich dat waterhulpverlening een taak is van reddingsbrigades. Foutje. Het gaat over evenementen nu, niet over inzetten bij flitsrampen. Tenzij deze natuurlijk plaatsvinden gedurende het event waar de reddingsbrigades aanwezig zijn.. Maar hoe zit het met de wet omtrent events en waterhulpverlening? Is dit verplicht middels de wet of vindt de verlener van de vergunning waterhulpverlening dit noodzakelijk?


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #63 Gepost op: 20 juli 2015, 07:51:51
Volgens de wet, ken geen naam en nummer, kan de vergunning voorwaarden stellen om de evenement veilig te laten verlopen. Aan deze voorwaarden ben je verplicht om aan te houden. Er is bij mij weten geen richtlijn voor waterhulpverlening. Dit lijkt me ook niet zo makkelijk vast te stellen, omdat ieder evenement een ander risicoprofiel heeft, en dus een andere inzet heeft.

9910001
9910001


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #64 Gepost op: 20 juli 2015, 13:04:55
Citaat van: 9910001 link=msg=1362903 date=1437371511
Volgens de wet, ken geen naam en nummer, kan de vergunning voorwaarden stellen om de evenement veilig te laten verlopen. Aan deze voorwaarden ben je verplicht om aan te houden. Er is bij mij weten geen richtlijn voor waterhulpverlening. Dit lijkt me ook niet zo makkelijk vast te stellen, omdat ieder evenement een ander risicoprofiel heeft, en dus een andere inzet heeft.

9910001

Thanks! Nee binnen de reddingsbrigade is inderdaad geen richtlijn aanwezig voor zover mij bekend is. Als iemand deze artikelen wel bij naam en nummer kent houd ik mij aanbevolen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #65 Gepost op: 2 augustus 2015, 10:47:15
Vrouw in het water beland na aanvaring politieboot

http://www.rtvnh.nl/nieuws/168296/vrouw-in-het-water-beland-na-aanvaring-politieboot

Er kan dus tijdens publieksevenementen van alles gebeuren !


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #66 Gepost op: 2 augustus 2015, 15:24:56
Citaat van: Thor link=msg=1364873 date=1438505235
Vrouw in het water beland na aanvaring politieboot

http://www.rtvnh.nl/nieuws/168296/vrouw-in-het-water-beland-na-aanvaring-politieboot

Er kan dus tijdens publieksevenementen van alles gebeuren !

Waar in de blauwe tak beveiligers op een evenement zijn, kan je de reddingsbrigades vergelijken met de beveiliging. Ze zijn er inderdaad preventief, en vaak genoeg hard nodig.


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #67 Gepost op: 18 september 2015, 23:24:50
Citaat van: spades link=msg=1362878 date=1437334872
Het spreekt voor zich dat waterhulpverlening een taak is van reddingsbrigades. Foutje. Het gaat over evenementen nu, niet over inzetten bij flitsrampen. Tenzij deze natuurlijk plaatsvinden gedurende het event waar de reddingsbrigades aanwezig zijn.. Maar hoe zit het met de wet omtrent events en waterhulpverlening? Is dit verplicht middels de wet of vindt de verlener van de vergunning waterhulpverlening dit noodzakelijk?

Hoezo?

Dat er hulpverlening geregeld moet worden bij een evenement op of aan het water is een feit.
Maar dat hoeft natuurlijk nooit per definitie de reddingsbrigade te zijn. (of de KNRM, of wie dan ook)

Het feit is dat het geregeld moet worden, en als een organisatie zelf een paar bootjes regelt die er geschikt voor zijn, en nog belangrijker, geschikte bemanning, dan is het ook goed.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #68 Gepost op: 20 september 2015, 16:11:20
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1373741 date=1442611490

Het feit is dat het geregeld moet worden, en als een organisatie zelf een paar bootjes regelt die er geschikt voor zijn, en nog belangrijker, geschikte bemanning, dan is het ook goed.


Dat is nmm toch wel sterk afhankelijk van het vaarwater. In de grotere zeehavens bijv. lijkt het mij aan te bevelen/noodzakelijk dat er een boot van de havendienst bij is, op de grote rivieren, de drukke vaarwegen in Zuid-Holland etc. een boot van RWS of KLPD en op de grotere wateren zoals bijvoorbeeld het IJsselmeer etc/de Zeeuwse stromen etc. is een RWS of een KLPD vaartuig toch ook wel belangrijk, al zou die aanwezigheid alleen maar zijn voor de eenduidige communicatie/informatie naar de beroepsvaart en de diverse walposten.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #69 Gepost op: 22 september 2015, 07:04:03
Een paar bootjes is afhankelijk van het vaarwater en deelnemers. Het kan een rb/ havendienst of klpd zijn maar er zijn genoeg alternatieven.

9910001
9910001