Reddingsbrigade noodzakelijk bij publieksevenementen?

Auteur Topic: Reddingsbrigade noodzakelijk bij publieksevenementen?  (gelezen 49632 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #20 Gepost op: 12 mei 2015, 21:53:45
Citaat van: bAdemArk link=msg=1349902 date=1431459639
Hierin kan het onvolprezen RHR geen onderscheid maken tussen strand, binnenwater of evenement.

Zoals dat prachtige systeem wel meer zaken niet kan onderscheiden van elkaar, laat staan dat je achteraf netjes je administratie op orde kan maken. Overzichtelijk is het niet, waardoor je al snel een grote vergaarbak aan informatie krijgt. Laat staan als je met meerdere centralisten, posten of eenheden in hetzelfde incident bezig bent op drukke dagen. Idee was zéér goed, uitvoering helaas minder.  ;)


guest12562

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 13 mei 2015, 00:16:38
Mmm, preventief bij evenementen plaatsen helemaal goed, maar of de BRW er altijd blij mee is dat de reddingsbrigade als eerste bij een incident is durf ik te betwijfelen.
Daarnaast zijn de reddingsbrigade en de Knrm er altijd snel bij om aan te tonen dat ze een inzet hebben gedaan en dan vooral te promoten hoe goed hun aandeel was, om die reden heb ik ook mijn twijfels bij de alarmerende cijfers.

Dus preventief ja dat juich ik toe en moet zelfs gestimuleerd worden, bij de andere zaken heb ik mijn twijfels, mede ontstaan door ervaringen en belangen in de vorm van financiële steun.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #22 Gepost op: 13 mei 2015, 08:00:59
Citaat van: Breathe link=msg=1349977 date=1431468998
Mmm, preventief bij evenementen plaatsen helemaal goed, maar of de BRW er altijd blij mee is dat de reddingsbrigade als eerste bij een incident is durf ik te betwijfelen.
Daarnaast zijn de reddingsbrigade en de Knrm er altijd snel bij om aan te tonen dat ze een inzet hebben gedaan en dan vooral te promoten hoe goed hun aandeel was, om die reden heb ik ook mijn twijfels bij de alarmerende cijfers.

Dus preventief ja dat juich ik toe en moet zelfs gestimuleerd worden, bij de andere zaken heb ik mijn twijfels, mede ontstaan door ervaringen en belangen in de vorm van financiële steun.

Je laatste zin vind ik een beetje vreemd "mede ontstaan door ervaringen en belangen in de vorm van de financiele steun" kan je dit misschien toelichten?

Wij worden hier in Vlaardingen bij evenementen ingezet waar organisatie dit nodig vindt of vergunning dit verplicht. Inzet gebeurd in overleg met de organisatie en daar staat een rekening tegen over.  Op het moment dat er tijdens het evenement wat gebeurt is de brandweer/ambu erg blij met onze eerste inzet. Daar worden we namelijk voor ingezet.

Als ik jou stukje lees dan lijk je te zeggen leuk dat ze er preventief zijn maar als er wat gebeurt kunnen ze beter toekijken??

Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1349840 date=1431448256
Je kan je ook afvragen of de reddingsbrigade op dat moment capabel genoeg is.
Ik kan mij zat evenementen voor de geest halen waar zoveel mensen zijn, dat eigenlijk geen 1 organisatie het aan kan als de P uitbreekt.

Maar ja dat neemt nog niet weg dat het fijn zou zijn als er tenminste iets geregeld is. En laat het dan maar de kenners wezen die mogen komen.

Wij zijn ook jaren bij een festival aan een meer aanwezig geweest, festival was compleet afgesloten met hekken maar de nood uitgangen zaten ook aan de kant van het water. Als de P uitbreekt doe je weinig met 2 bootjes en 6 tot 8 man maar je kan nog wel wat sturing geven en wat mensen helpen. Opschaling moet dan altijd, dat kan je preventief niet inzetten.
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #23 Gepost op: 13 mei 2015, 08:32:12
De juiste technisch/operationele inzet is belangrijk maar de complete en overzichtelijke cijfertjes (o.a. aantallen inzetten,waar,omstandigheden ,aantallen personen, aantallen hulpverleningen,reddingen en met welk resultaat  etc.)zijn nog veel belangrijker om een organisatie zowel intern als extern echt te laten spreken.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #24 Gepost op: 13 mei 2015, 09:51:15
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1349816 date=1431444829
Ik vind de naam van het topic nogal misleidend.

"Reddingsbrigade noodzakelijk bij publieksevenementen"

Is het de vraag of de Reddingsbrigade zich meer moet profileren, of dat juist doet, zo lees ik het een beetje.
Of is het de vraag OF er überhaupt hulpverleners aanwezig moeten zijn?

En zo ja, wie bepaalt welke.

Als een organisatie zelf zorg draagt voor mensen die toezicht houden bij een evenement, en die personen zijn capabel om in te grijpen dan zou dat toch voldoende moeten zijn lijkt me. (indien nodig)

@Peter-RWS daarom heb ik er ook een vraagteken achter gezet, de vraag is of het altijd noodzakelijk is. En ik ben het zeker met je eens dat 'toezicht' niet altijd een Reddingsbrigade hoeft te zijn. De KNWV bijvoorbeeld heeft de laatste jaren een enorme professionalering doorgezet voor de RescueTeams van zeilverenigingen. Die kunnen vaak prima hun eigen evenementen en wedstrijden aan.

Het gaat er mij vooral om dat ik zie dat er vanuit de verantwoordelijken (gemeente, provincie, organisatoren) vaak met 2 maten wordt gemeten t.a.v. veiligheidsmaatregelen. Op het land lijken die veel strenger te zijn dan op of aan het water. Of soms wordt zelfs totaal genegeerd dat een evenement aan het water plaats vindt, omdat het geen onderdeel uitmaakt van het programma. Maar ja, dat water ligt er wel!

Daar kan ik op 2 manieren iets aan doen: hoogover via de politiek proberen om daar regels voor te krijgen die 'toezicht' afdwingen en waarbij je dan in een wet moet gaan vastleggen wat GOED en VOLDOENDE toezicht op en aan het water is. Of ik probeer vanuit mijn eigen organisatie (Reddingsbrigade) de verantwoordelijken te wijzen op hun verantwoordelijkheid. En ja, daar heb ik een belang bij, maar aan de andere kant zijn wij een vereniging met een non-profit doelstelling, dus het enige doel wat ik heb is uiteindelijk het voorkomen van verdrinkingen.

En daar is geld voor nodig, en we vragen steun aan alle partijen die we maar kunnen, maar dat is voor ons en veel andere brigades pure noodzaak om te kunnen blijven bestaan en ons te kunnen blijven inzetten. En wat ik in een ander topic al schetste: veel brigades ondersteunen gratis publieksevenementen als een sinterklaasintocht, en dat geld moet komen uit de commerciele evenementen. Als je dat overlaat aan marktpartijen pikken ze alleen de krenten uit de pap....

Mijn antwoord op de vraag zou dus zijn: ja, daar zou in ieder geval een risico-analyse voor verplicht moeten worden
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


guest12562

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 13 mei 2015, 14:38:41
Citaat van: Markvniel link=msg=1349987 date=1431496859
Je laatste zin vind ik een beetje vreemd "mede ontstaan door ervaringen en belangen in de vorm van de financiele steun" kan je dit misschien toelichten?

Ja dat kan ik, de reddingsbrigade en KNRM zijn voor financiën afhankelijk van de gemeenten en giften. Publiciteit in deze is belangrijk, dus zij zullen zichzelf zo veel als mogelijk in de spotlights zetten om aandacht te krijgen in de media. Men schroomt niet om successen  (cijfers opkrikken, want wat is een redding?) al dan niet gezamenlijk behaald (met andere hulpdiensten) op hun eigen conto weg te schrijven, waardoor hun eigen club in het daglicht komt.
Ik begrijp dat wel, alleen vind ik het jammer dat dit dan ten kosten gaat van de andere hulpverleners die ook een duit in het zakje hebben gedaan. Prima commerciële instelling natuurlijk, maar ja echt fair is het in mijn ogen niet, als is het doel mij wel duidelijk.

Citaat van: Markvniel link=msg=1349987 date=1431496859
Wij worden hier in Vlaardingen bij evenementen ingezet waar organisatie dit nodig vindt of vergunning dit verplicht. Inzet gebeurd in overleg met de organisatie en daar staat een rekening tegen over.  Op het moment dat er tijdens het evenement wat gebeurt is de brandweer/ambu erg blij met onze eerste inzet. Daar worden we namelijk voor ingezet.

Als ik jou stukje lees dan lijk je te zeggen leuk dat ze er preventief zijn maar als er wat gebeurt kunnen ze beter toekijken??

Duidelijk voor wat betreft de vraag en de vergunning, helemaal goed lijkt me, maar dat gaf ik al eerder aan.

Wat ik bedoel met het feit dat de brw hier niet altijd blij mee is, komt doordat de brw vaak later aansluit, logisch als men reeds ter plaatsen is.
Mijn ervaring is dat het vaak onduidelijk is wie de leiding heeft en het vaak daardoor los zand is, vaak ook lastig te herkennen wie de inzetleider is bijv. Men zoekt ook niet echt de andere hulpdiensten op om het incident samen op te pakken, het lijkt wel of men bang is het incident uit handen te geven. Ik merk op straat bijv. tussen de politie en brw veel meer toenadering tot elkaar, omdat men samen voor het probleem staat.
Aan het water is dat toch anders als er meerdere hulpdiensten anders dan politie, brw en ambu ook aansluiten.

Beter toekijken dus niet dan doet de reddingsbrigade zichzelf te kort, maar meer samenwerken en niet alleen voor eigen gewin gaan lijkt met beter, je doet het immers samen, zeker als je op gaat schalen of als daadwerkelijk gewonden vallen.

En ja ik kijk gewoon erg kritisch naar deze organisaties, dat komt gewoon door de ervaringen in de loop der jaren.


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #26 Gepost op: 14 mei 2015, 15:58:27
Voor wat betreft de "blije brandweer":
  • Ik ben door de afdeling Preventie van destijds de Zwolse brandweer gebeld over onze aanwezigheid op de recreatieplas (waar ook evenementen plaatsvinden), waaruit ik zelf kon afleiden dat deze meneer (de vertegenwoordiging van de brandweer) blij is met onze aanwezigheid daar.
  • Daarnaast zit ik als coördinator vaak aan de overlegtafel van diverse evenementen met de diverse OvD's en OC's en dus ook de brandweer. Mooi voorbeeld van afstemming was het evacueren van een drijvend podium op Bevrijdingsdag tijdens noodweer met rukwinden en (dreigend) onweer. De OvD-B was daar tevreden over, en misschien zelfs wel blij mee.

Ik kan me best voorstellen dat het elders niet zo mooi werkt, zoals Breathe heeft meegemaakt of veronderstelt.

Groeten,
Mark


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #27 Gepost op: 14 mei 2015, 16:10:00
Citaat van: Breathe link=msg=1350094 date=1431520721
En ja ik kijk gewoon erg kritisch naar deze organisaties, dat komt gewoon door de ervaringen in de loop der jaren.

Merk inderdaad een wat negatieve houding, wil niet zeggen dat het overal goed geregeld is.. Maar ik herken me er niet in ;)

Citaat van: Breathe link=msg=1350094 date=1431520721
Ik begrijp dat wel, alleen vind ik het jammer dat dit dan ten kosten gaat van de andere hulpverleners die ook een duit in het zakje hebben gedaan. Prima commerciële instelling natuurlijk, maar ja echt fair is het in mijn ogen niet, als is het doel mij wel duidelijk.

Integriteit vind ik altijd een belangrijke zaak en vind het ook vervelend dat er twijfels over zijn. In dit geval indirect uiteraard, maar ik wil toch even toelichten dat het voor mij totaal niet relevant is wat er voor cijfers uitkomen. Ik registreer waar ik bij betrokken ben en niet meer of minder, net zoals de andere collegae waar ik mee werk. Overigens zijn er binnen de RB redelijk duidelijke richtlijnen wat men weg kan schrijven onder een "redding" en wat niet.

Ik denk eerlijk gezegd dat er ook veel incidenten niet (of juist dubbel..) worden meegenomen in de registraties vanwege de tekortkomingen in de registratiesystemen en verwerking van gegevens.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #28 Gepost op: 14 mei 2015, 21:46:02
Citaat van: joostvankempen link=msg=1350025 date=1431503475
@Peter-RWS daarom heb ik er ook een vraagteken achter gezet, de vraag is of het altijd noodzakelijk is. En ik ben het zeker met je eens dat 'toezicht' niet altijd een Reddingsbrigade hoeft te zijn. De KNWV bijvoorbeeld heeft de laatste jaren een enorme professionalering doorgezet voor de RescueTeams van zeilverenigingen. Die kunnen vaak prima hun eigen evenementen en wedstrijden aan.


Zeilwedstrijden met open bootjes op het voormalige IJsselmeer, nu het Markermeer, werden sinds de jaren 50 al begeleid door vrijwillige particulieren en meerdere vaartuigen van de toenmalige RP te Water.(o.a. BYZ Buiten Y Zeilwedstrijden)
De KNZ&RV Muiden is inderdaad de vereniging die vervolgens is begonnen met de begeleiding van de zeilwedstrijden en ook de oefeningen op het Markermeer middels rubberboten en met de op de zeilwereld goed ingespeelde bemanningen.
Zeker in de tijd toen de open zeilbootjes en boten het moesten doen zonder (extra) drijflichamen en de zeilers vaak zonder zwemvesten viel het in de Kuil van Marken (Holland Week etc.)vaak niet mee om de boel te klaren. (Een Sharpy weer overeind krijgen was toen soms een hele klus vanwege de knobbelige golven en wind.) Nogal wat zeilers hadden vanwege vorige schades toen liever niet dat de politieboot,mannen in uniform of overal wetsuits kende men toen niet of nauwelijk,in de buurt kwam.
Medemblik is in Nederland tegenwoordig een Mekka van de wedstrijdzeilerij en de begeleiding door op het gebied van de zeilerij ervaren hulpverleners,in wetsuits,met snelle en geschikte rubberboten en RIB's.
Overigens als het onverwacht slecht weer wordt moet ook daar alles uit de kast !


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #29 Gepost op: 15 mei 2015, 15:12:32
Citaat van: Breathe link=msg=1349977 date=1431468998
Mmm, preventief bij evenementen plaatsen helemaal goed, maar of de BRW er altijd blij mee is dat de reddingsbrigade als eerste bij een incident is durf ik te betwijfelen.
Daarnaast zijn de reddingsbrigade en de Knrm er altijd snel bij om aan te tonen dat ze een inzet hebben gedaan en dan vooral te promoten hoe goed hun aandeel was, om die reden heb ik ook mijn twijfels bij de alarmerende cijfers.


Hier heb je wellicht wel een punt, maar helaas zie ik het ook nog wel eens andersom.
Ik weet incidenten op en aan het water waar de brandweer met grote getallen aanwezig was, maar vervolgens geen idee had wat te doen.

Overigens is dit niet bedoeld als verwijt, maar er kunnen nog wel een aantal puntjes op de I gezet worden in de samenwerking.
Ik ben zelf betrokken bij de invoering van het IBP Deltawateren, en alleen al aan de kant van alarmering en doormelding zijn nog behoorlijk wat slagen te maken.
Zelf ben ik van mening dat wij in Zeeland, en daar maak ik mij in mijn werk ook hard voor, eerst eens de basis op orde moeten hebben.
Begin eens met de lokale Brandweer kennis te laten maken met scheepvaart en hoe te handelen bij incidenten op het water.

Het mooiste voorbeeld hiervan was een bijeenkomst een aantal jaar geleden.

Een van de opstappers van de KNRM verzuchtte tijdens de bijeenkomst ineens dat hij zich afvroeg wat zij daar deden, als goedbedoelde vrijwilligers tussen de beroeps.
Een OVD van de Brandweer reageerde daarop: " jaja, op het land ben ik de man, maar zodra ik geen vaste grond onder de voeten heb, weet ik het ook niet meer, en ben ik de goedbedoelde vrijwilliger en jij de beroeps"......

We zijn vaak heel goed in het organiseren van fantastische oefeningen, het liefst hoe gekken hoe mooier,  met zoveel mogelijk trammelant en varende en vliegende eenheden en opschalingen binnen de keten, maar ik denk dat we eerst maar eens de basis goed op orde moeten krijgen.....

Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening...