GRIP 2 Zeer grote brand na explosie (woning) Moddermanstraat - Rotterdam 01-02-2015

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand na explosie (woning) Moddermanstraat - Rotterdam 01-02-2015  (gelezen 34616 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Spreekt elkaar beetje tegen: RTV Rijnmond: half jaar onbewoonbaar, RTL: jaar onbewoonbaar. Wat is het nu?


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Eén dag uit je huis is al te lang .................

'Dit huis is beter dan in de Moddermanstraat'

Het is een komen en gaan van mensen met bagage in de Adriaan Kluitstraat in Rotterdam.
Daar worden sinds deze week ruim twintig bewoners opgevangen die dakloos raakten, na de brand in een flat aan de Moddermanstraat in Schiebroek.

"Ik heb niets meer", vertelt Mona Lam in de woonkamer van haar noodwoning. Er staan twee tassen met kleding en een kooi met een cavia.
"Ik ben blij dat ik nog leef", vervolgt ze. "De explosie vond plaats in het appartement precies onder mijn woning."

Vanuit een geïmproviseerd kantoor tussen de matrassen en voedselpakketten is Farah Menouar van Havensteder het aanspreekpunt voor bewoners.
"Mensen zijn verdrietig, leeg, moe. Allemaal verschillende emoties. Ik probeer ze te helpen met praktische zaken.
Zoals voedselpakketen en tweedehands meubels."

Gehele verhaal + video;  http://www.rijnmond.nl/nieuws/06-02-2015/dit-huis-beter-dan-de-moddermanstraat
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Man aangehouden in onderzoek naar explosie

http://www.politie.nl/nieuws/2015/februari/9/07-man-aangehouden-in-onderzoek-naar-explosie-rotterdam.html
09-02-2015 | 10:47

Rotterdam - De politie heeft vrijdag in het Maasstadziekenhuis een 67-jarige Rotterdammer aangehouden. De man wordt ervan verdacht op zondag 1 februari een explosie in een woning aan de Moddermanstraat in Rotterdam-Schiebroek te hebben veroorzaakt.

De man wordt maandag, eveneens in het ziekenhuis, voorgeleid aan de rechter-commissaris. Hij wordt formeel verdacht van het veroorzaken van een explosie en brand.

Verwondingen
De man is de bewoner van de flat op de 3e etage waar vermoedelijk zondag 1 februari de explosie plaatsvond. Daarna brak brand uit. De Rotterdammer heeft sinds die zondag in het ziekenhuis gelegen. Hij had ernstige brandwonden.

Incident
Door de explosie en de daarop volgende brand raakten in totaal 13 mensen gewond. Ook raakten tientallen woningen onbewoonbaar. De bewoners daarvan zijn inmiddels elders ondergebracht. Het onderzoek naar de oorzaak van de explosie en de brand is nog in volle gang. Omdat het gebouw in eerste instantie niet betreden kon worden, kon de politie pas na enkele dagen onderzoek doen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Sommige mensen ondervinden nog steeds last van de explosie

https://www.youtube.com/watch?v=-LidyhTqpFU
rtvrijnmond
Gepubliceerd op 28 jan. 2016
Citaat
De man die verantwoordelijk is voor de explosie in de Rotterdamse Moddermanstraat moet als het aan Justitie ligt 15 maanden de cel in. Hij zou ook niet meer zelfstandig mogen wonen.De 68-jarige Simon B. koppelde op 1 februari 2015 een gasleiding van zijn appartement in Rotterdam-Schiebroek los en hield er daarna een aansteker bij. De ontploffing die daarop volgde veroorzaakte een enorme ravage in en om de Moddermanstraat.Dertien personen, onder wie B. zelf, raakten gewond. Een deel van de appartementen werd onbewoonbaar. Volgens Justitie is het een wonder dat onder de bewoners geen doden zijn gevallen. Wel kwamen enkele huisdieren om het leven.InrichtingSimon B. was tegen zijn zin ontslagen uit een psychiatrische inrichting. De gescheiden ex-dominee had al vaker zelfmoordplannen gehad. Zijn ex-vrouw verwijt de inrichting dat zij B. te vroeg hebben laten gaan. "Ze wisten dat het niet goed ging."Woningcorporatie Havensteder schat de schade in de Moddermanstraat op 3 miljoen euro. Volgens Justitie hoort een claim van deze omvang thuis bij de civiele rechter en niet in een strafproces. Bewoners van de Moddermanstraat eisen een vergoeding voor schade aan hun bezittingen en voor de geestelijke klap die ze hebben gekregen. Sommige mensen zijn door de explosie alles kwijtgeraakt. "Ik heb niets meer dat mijn levensverhaal vertelt. Ik ben mijn identiteit kwijt", heeft een van de gedupeerden verklaard.Weinig geldDe advocaat van Simon B. betoogde in zijn pleidooi dat niet vast staat dat B. de gasslang heeft opengedraaid. Omdat die ook vanzelf losgeraakt kan zijn, zou niet vaststaan dat de explosie de schuld is van zijn cliënt. De advocaat heeft dan ook om vrijspraak gevraagd. De raadsman vindt verder alle schadeclaims moeten worden afgewezen. Hij benadrukte dat B. zelf ook alles kwijtgeraakt is. Zijn cliënt zou bovendien weinig geld hebben. De verdachte zelf kan zich amper iets van de explosie herinneren. Hij was onder invloed van medicijnen. Naast een bipolaire stoornis is bij hem ook beginnende dementie vastgesteld. Justitie eiste in volledigheid 30 maanden cel, waarvan 15 voorwaardelijk. Als de man op vrije voeten komt, dan gaat hij samen met de reclassering op zoek naar behandeling en een vorm van begeleid wonen.De rechter doet op 11 februari uitspraak. Bekijk hier de tweets van Paul Verspeek terug.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!