Moet de politie beter worden bewapend?

Auteur Topic: Moet de politie beter worden bewapend?  (gelezen 141157 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
2010 Brinks geldtransportwagen A1 (mislukt)
2011 Brinks Amsterdam
2011 G4S geldtransportwagen Leiderdorp (chauffeur spoorloos)
2011 SecurCash Rotterdam
2012 G4S Nieuwegein
2013 Brinks Best

En mogelijk dat ik er nog ben vergeten..

2011 Brinks geldtransportwagen Zutphen
2013 klein geldtransport Enschede

Zullen er vast wel meer zijn


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
En waar hadden de agenten die de achtervolging gestaakt hebben dan mee uitgerust moeten zijn geweest zodat zij de achtervolging niet hadden moeten staken en de auto tot stoppen hadden kunnen dwingen en de daders aan te houden?

Nou in ieder geval niet met een vredespijp in de vorm van een Walter P5 en een begraven strijdbijl in de vorm van een Touran  :D. Dat is het grappige van Nederland: we willen en eisen een heleboel van de politie maar geven haar daarvoor nooit de juiste middelen. Drones mogen geen inbreuk maken op de privacy, auto's mogen niet te snel rijden, kogels mogen niet dodelijk zijn, peper spray niet te veel pijn doen, stroomstootwapens mogen geen prikje geven en helicopters geen herrie maken.

En de Daltons? Zij hebben afluister apparatuur, snelle en gestolen auto's met valse kentekens, expolsieven, automatische vuurwapens, goeie advocaten, geld, ze dragen maskers en ze weten precies wat de politie wel en vooral niet mag.

We moeten in Nederland eens een keus maken: Willen we een politie die tot taak in ondergeschiktheid aan het bevoegd gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven.

OF

"Goed dat er politie is" - ach ja het is een noodzaak dus zijn ze er maar  e050
"De politie is je beste kameraad" - niet dat het nodig is maar omdat ze er toch zijn laten we dan maar vrienden zijn  98uiye
"Die pet past ons allemaal" - ja passen doen we 'm allemaal, maar kunnen dragen  :'(
"De politie maakt het" - wat maakt de politie in vredesnaam?? :o
"Kom bij de politie" -  nou niet voor het salaris dat al sinds jaren bevroren is :(
"Geen spoed, wel politie" - dat kan niet anders want te hard rijden mag niet en er is geen voldoende personeel om aan de aanrijtijden te voldoen: dus ff wachte!  :-\
"Waakzaam en dienstbaar" - dat kan namelijk ook van achter een buro  O0

Politie slogans verkregen via wikipedia.

Ooit was er een wijs kapitein die gezegd heeft:
Citaat
‘Sinds de jaren zestig tot diep in de jaren tachtig heerst er een sfeer van alles moet kunnen. In die situatie paste het gezag van de politie niet. Pas in de jaren negentig vroegen de burgers: kan het gedonder niet eens afgelopen zijn? Maar na tientallen jaren van gedogen en laat maar gaan, kun je dat gezag niet in een week terugverdienen. … We hebben het laten lopen, omdat er geen vraag naar was … Er was geen behoefte aan autoriteit’ (Jelle Kuiper, geciteerd in Boin et al 2003: 117).

En nu 10 jaar later ....... vul de rest maar lekker zelf in en hou even in gedachten dat de boef ook bij jou in de slaapkamer kan komen te staan want hij heeft schijt aan jouw privacy!

de tijd loopt.......

Optie A of optie B  ???  ???  ???  ???  ???  ???  ???

kom kom je hebt niet zo veel tijd meer!

112 of 3 2 1 ??




aldus Moppersmurf
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Er is maar een oplossing voor en die is niet uitvoerbaar. Daar niemand in de top zijn of haar macht wil weggeven aan een ander. Men is daar veel te veel bezig met het .... dan zich in het belang van onze maatschappij te .
Tevens wordt er niet geluisterd naar de werkvloer, die wel een te degen plan hebben voor het oplossen van diverse problemen, maar ja wij zijn maar simpel voetvolk dat makkelijk te vervangen is.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Ik denk dat het ook goed zou zijn als Brinks zijn personeelsbestand eens goed screent. Er moet informatie van binnenuit zijn en dat elke keer..
Het is denk ik makkelijker om te.voorkomen dan dat je bij een overval de daders kunt pakken. Dat is niet te organiseren en dat zou dan een toevalstreffer worden aangezien de gewone agent.l niks kan beginnen tegen zulk zwaar geschut en het AT al genoeg 'gewoon' werk heeft en al rederijk verspreid is.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #114 Gepost op: 22 maart 2013, 14:55:26
ACP: ‘Meer veiligheid politie bij gewelddadige incidenten’

http://www.acp.nl/de-acp/actueel/nieuws/single-item/artikel/2013/03/22/acp-meer-veiligheid-politie-bij-gewelddadige-incidenten/

De ACP wil op korte termijn in gesprek met minister Opstelten van Veiligheid en Justitie om afspraken te maken om politieagenten beter te beschermen bij gewelddadige incidenten. Directe aanleiding hiervoor is de recente beschietingen op de politie na de overval op geldtransportbedrijf Brink’s in Best afgelopen woensdag (20 maart 2013).

ACP-voorzitter Gerrit van de Kamp: “We zien deze vormen van uitermate grof geweld in de afgelopen jaren steeds terugkeren en toenemen. Dit soort criminaliteit heeft grote maatschappelijke impact, des te belangrijker is het dat deze daders snel kunnen worden aangehouden. Voor onze collega’s, die met gevaar voor eigen leven optreden, is het van groot belang de juiste middelen te kunnen gebruiken zodat zij met vertrouwen hun werk kunnen doen. Wij willen in het gesprek met de minister nieuwe maatregelen bespreken en afspraken maken om dit excessieve geweld tegen te gaan, meer veiligheid voor onze collega’s te bieden en effectiever te kunnen optreden.”

Drones
In de uitzending van donderdag 21 maart van het tv-programma EenVandaag pleitte ACP-voorzitter Gerrit van de Kamp in dit kader ook al voor de inzet van drones na gewelddadige incidenten.

Terugkijken? Klik hier.

Door: Team Communicatie
22/03/13 12:00




Politiebond wil betere bescherming van agenten na overval Brink's Best

Politiebond wil betere bescherming van agenten na overval Brink's Best
omroepbrabant·    
Gepubliceerd op 22 mrt 2013
Citaat
Politieagenten moeten zich veel beter kunnen beschermen tegen zeer gewelddadige incidenten
. Dat zegt politievakbond ACP. Aanleiding voor de bond is de recente overval op een kantoor van waardetransportbedrijf van Brink's in Best. Na de overval werden politieagenten op de N397 beschoten door vermoedelijk de overvallers. Daarop staakten ze de achtervolging.
Samen sterk in de hulpverlening!


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Drones is weer zo'n symboolpolitiek. Beter toegeruste en meer politie lijkt me een betere oplossing.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Drones is weer zo'n symboolpolitiek. Beter toegeruste en meer politie lijkt me een betere oplossing.

Tja, als je ziet hoe het met de trainingen met het huidige wapen gesteld is lijkt me dat niet de oplossing.
Zie eerst dat maar eens op orde te krijgen. Maar dan nog begin je niks tegen dit soort vuur. Ik begrijp die agenten wel dat ze de achtervolging gestaakt hebben.
Alleen een speciale eenheid of het leger zou hierop een antwoord hebben.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Drones is weer zo'n symboolpolitiek. Beter toegeruste en meer politie lijkt me een betere oplossing.

Oneens, de drone is een voorbeeld van een nuttige uitbreiding in het politiearsenaal. Een drone kan die lui, net als een heli, op afstand volgen. De operator kan vervolgens een geschikt team naar een locatie op het pad van de vluchtauto geleiden waar vervolgens de aanhouding zal plaatsvinden. Geen gevaar voor achtervolgende agenten, omstanders en omgeving en een slotactie op initiatief van het AT/UIM/BSB. Het voordeel van de drone zit in het voortzettingsvermogen en snelle beschikbaarheid t.o.v. een heli. Hierbij is wel van belang dat dit middel breed beschikbaar is, bijvoorbeeld op districtsniveau.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Tja, als je ziet hoe het met de trainingen met het huidige wapen gesteld is lijkt me dat niet de oplossing.
Zie eerst dat maar eens op orde te krijgen. Maar dan nog begin je niks tegen dit soort vuur. Ik begrijp die agenten wel dat ze de achtervolging gestaakt hebben.
Alleen een speciale eenheid of het leger zou hierop een antwoord hebben.

Volledig mee eens. Hoe goed je ook kan schieten, je riskeert het niet in de vuurlijn van een automatisch wapen. Al heb je een .50 in je handen, dan nog niet. Als DSI-achtige eenheid grijp je naar andere middelen om die schutter te beinvloeden (traangas, flashbangs, maar misschien 's nachts ook wel gewoon een enorme bak licht) waardoor het risico voor de operators behoorlijk afneemt. De rol van de achtervolging is in mijn ogen het winnen van tijd doordat de locatie van de verdachten bekend blijft (drone, heli, kom er maar in als alternatief). De DSI-achtige eenheid kan zich vervolgens richting locatie begeven en wanneer -zij- dat willen ingrijpen.

Just my 0.02
Bijdragen op persoonlijke titel.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Oneens, de drone is een voorbeeld van een nuttige uitbreiding in het politiearsenaal. Een drone kan die lui, net als een heli, op afstand volgen. De operator kan vervolgens een geschikt team naar een locatie op het pad van de vluchtauto geleiden waar vervolgens de aanhouding zal plaatsvinden. Geen gevaar voor achtervolgende agenten, omstanders en omgeving en een slotactie op initiatief van het AT/UIM/BSB. Het voordeel van de drone zit in het voortzettingsvermogen en snelle beschikbaarheid t.o.v. een heli. Hierbij is wel van belang dat dit middel breed beschikbaar is, bijvoorbeeld op districtsniveau.
Waarbij dan wel opgemerkt dat we dan niet meer praten over een drone die je koopt bij de Mediamarkt. De gemiddelde drone houdt het misschien een half uurtje vol in de lucht op een 300 voet, met een bereik van een paar kilometer. Dan moet er dus wel een "fatsoenlijk" type drone de lucht in. Maar ik ben het zeker met Highfield eens: met een goede drone ben je klaar en kun je op je gemakkie een vervolgactie voorbereiden.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill