Moet de politie beter worden bewapend?

Auteur Topic: Moet de politie beter worden bewapend?  (gelezen 140212 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Aan een van je puntjes gaat wat gebeuren. De nieuwe vesten moeten lichter en soepeler zijn 098uo

Word idd geen specifieke eis meer dat vest naaldwerend moet zijn. Dat is de harde plaat die er nu in zit. Is bij vorige aanbesteding op het laatst toegevoegd.


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Mbt inzet van zwaarder bewapende eenheden gebruik maken van het stelsel bewaken en beveiligen en de ATs , Dsi. Vallen nu al onder 1 eenheid.

Buiten reguliere inzet ook vroeg, laat, nacht plannen verdeeld over X-aantal hotspots. Deze hebben voor groot gedeelte al de middelen en opleidingen. Zwaarder bewapenen en aan de bak.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
En vervolgens verlegt de crimineel zijn werkterrein naar plaatsen buiten de hotspots.

Wat dan?


5002

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Klinkt als het gat waar de BE van de KMar goed in zou passen O0


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
En vervolgens verlegt de crimineel zijn werkterrein naar plaatsen buiten de hotspots.

Wat dan?

Mee verplaatsen. Is niet zo lastig. De illusie dat je overal vooraan kunt staan moet je niet hebben, maar kansen vergroten blijft kunnen. Zie hotspots ook als strategische punten vanwaar je snel en adequaat een groot gebied kunt bedienen.


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Klinkt als het gat waar de BE van de KMar goed in zou passen O0

Ik zie het meer in DSI, AT, DKDB en BSB. En dan het goede van elkaar (chauffeur, geweldsaanwender, ect)


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Een team zoals ik het bedoel zou echt niet groter moeten zijn dan bijvoorbeeld ons team Hoofdwegen, maximaal 60 man, waarvan de helft getrained in het gebruik van vuurwapens en de andere helft getrained in voertuig beheersing. Inzet is specifiek bedoelt voor gewapende overvallen, car jacking en daaruit voortvloeiende achtervolgingen. De VD's kunnen dan daarop aansluiten, net als wijkteam eenheden.

Dit klink wel heel erg als de Anti-Overval Brigade (AOB) van de Brusselse Politie.

De Anti-overval brigade Brussel bestaat uit 8 secties met een totaal van 56 Inspecteurs. Elke sectie wordt geleid door een sectie-chef, dewelke op hun beurt onder toezicht staan van 3 supervisors met de graad van Hoofdinspecteur. Het officierskader van de A.O.B bestaat uit 2 Commissarissen van Politie.

Opgericht in 1965 om het hoofd te bieden aan de steeds groeiende zware criminaliteit in Brussel-Stad en haar randgemeenten, is de Anti-overval brigade de oudste interventie-eenheid van de Belgische politie.

In het Brusselse straatbeeld gekend als les hiboux de la police in hun zwarte patrouillewagens, patrouilleert de A.O.B, 24 uur op 24 en 7 dagen op 7, op proactieve wijze op het grondgebied van Brussel-Stad, Laken, Neder-Over-Heembeek, Haren en Elsene. De meeste aanhoudingen gebeuren op heterdaad.

De voornaamste taken van de A.O.B zijn:
- Doelgerichte controle en opsporingen op het grondgebied van de politiezone.
- Tussenkomst bij risico-interventies zoals hold-ups, zware geweldsdelicten op heterdaad, bij gijzelnemingen een eerste veiligheid-perimeter instellen, overgaan tot dreigingsanalyse en indien mogelijk de toestand bevriezen tot de komst van het CGSU Directie Speciale Eenheden
- Operationele steun aan andere secties van de Lokale Recherche, zoals observaties, versterkte huiszoekingen en arrestaties van personen met hoger risico-gehalte.

De dagelijkse werking van de A.O.B bestaat uit 2 operationele structuren, de structuur pro-actieve dienst en de structuur Operaties en Steun.

De pro-actieve dienst op het grondgebied wordt verzekerd door patrouilles met een zwart politievoertuig, voorzien van een led-zwaailicht en met het logo van de politie.
Tijdens het uitoefenen van deze normale dienst staan de ploegen A.O.B ter beschikking van de zonale dispatching voor oproepen betreffende zware criminaliteit op heterdaad (hold-ups, schietincidenten, messteken, …) en komt ter versterking van de andere patrouilles bij risico-interventies.
Echter het grootste deel van de normale dienst is gewijd aan pro-actieve recherche met name het opsporen van gestolen geseinde voertuigen, het uitvoeren van gerichte controles en het opsporen van geseinde personen.

De 2e operationele structuur Operaties en Steun is gericht op bijzondere fenomenen zoals sacjackings, diefstallen met geweld, skimming , versterkte huiszoekingen, enz.. Aan de hand van een grondige analyse van misdaadcijfers, zal de A.O.B zich toespitsen op bepaalde plaatsen of wijken waar een bepaald fenomeen in opmars is. Tevens zal de A.O.B in samenwerking met andere externe diensten zoals FGP (Federale Gerechtelijke Politie), de Veiligheid van de Staat enz.. assisteren bij speciale gebeurtenissen zoals staatsbezoeken, en Europese Toppen.

Naargelang de vereiste opdracht werken de leden van de A.O.B in uniform of burgerkleding, zwarte patrouillewagen of met anonieme voertuigen.


Bron: Wikipedia


Grtz,
Marcel


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Maar waar het omgaat is dat wij ( de goeie) zo min mogelijk risico lopen en de boef des te meer.

Dat kan ik ook zeker begrijpen, en ook daar is er een overeenkomst met de Firearms Units in de UK.
Het ging mij er om dat er mensen zijn (politie agenten en burgers) die denken dat zulke eenheden overvallen ala Brinks kunnen voorkomen. Of dat er dan wel daders op heterdaad aangehouden kunnen worden.

Persoonlijk zie ik meer impact van dit soort eenheden op gebied van "normale" overvallen en aanverwante zaken. Dat is ook uiteindelijk waar "het publiek" het meest vertrouwd op daadkrachtig optreden van de Politie.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Ach ja, gewoon deze heli met apparatuur inkopen en plaatsen op de luchthavens waar het nodig is. Voldoende vliegsnelheid, en de stopkracht is ook wel redelijk. Alleen in te zetten bij de meest extreme geweldsituaties.

Goed, en weer serieus verder.  e050
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
ME is toch echt wat anders broeder! Ik heb jaren bij de ME gezeten, en in al die jaren misschien 2x getrained met het vuurwapen. De ME is ook voor heel andere zaken bedoelt, veel grootschaliger zullen we maar zeggen  0098

Een team zoals ik het bedoel zou echt niet groter moeten zijn dan bijvoorbeeld ons team Hoofdwegen, maximaal 60 man, waarvan de helft getrained in het gebruik van vuurwapens en de andere helft getrained in voertuig beheersing. Inzet is specifiek bedoelt voor gewapende overvallen, car jacking en daaruit voortvloeiende achtervolgingen. De VD's kunnen dan daarop aansluiten, net als wijkteam eenheden.
Het audi team dat de klpd had/ heeft is ook zoiets dergelijks maar dan half-half uitgevoerd: slecht materiaal/ opgeleid en met veel te weinig man/ materiaal.

En nog even inhakend op de opmerking van Diamondback: die leopard ....dat maakt een discussie ook een beetje luchtig! Veel van de discussies zijn toch al  hypothetisch en dan (is mijn mening) kan een leopard echt wel ff tussendoor zwalken hoor.
Maar een andere optie zou zijn: domeinen -----> inbeslaggenomen voertuigen -------> Wet BiBob ------> Politie ------> bestrijd de boef met zijn eigen materiaal

http://www.domeinenrz.nl/domeinenrz_nl/0b45d282e3fc1da4c302a872fa747719.php?veilingen=2013-01&kfrom=1&search=&images=1&pamount=50&show=Toon&meerfotos=2400&kterug=2400

staat ook nog een witte BMW 6 (kavel 2403) maar ik krijg de link niet juist gekopieerd.

Zouden we best wat mee kunnen doen. Scheelt de aanschaf van een Volvo, betere kwaliteit, gaat harder en in t geval van de audi alleen ff wit maken met wat folie. Niks mis mee zeg ik.

Helemaal eens, gebruik meer inbeslaggenomen voertuigen, in belgie en andere europese landen gebeurd dit ook... waarom niet hier ! ?
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....