Moet de politie beter worden bewapend?

Auteur Topic: Moet de politie beter worden bewapend?  (gelezen 140189 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Welke zwaardere geweldsmiddelen hebben zij dat tot haar beschikking. Want de Glock is ook gewoon een 9mm. En de MP5 is niet standaard. Die is alleen bij bepaalde eenheden in gebruik.
En daarbij zijn er ook onderdelen van ME welke getraind zijn op het gebruik van de MP5. Bij de KMAR dus niet standaard, bij de politie / ME ook niet, kortom nooit in de buurt als je het nodig hebt...


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Ik wil hier niet heel negatief klinken. Maar zolang mensen achter bureau's, die zich laten voeden door statistieken, en zich druk maken of voertuigen wel bij een bepaald merk vandaan komen, gaan wij die oorlog niet winnen. Een enkele slag misschien. Paar puntjes ?

- Touran, een mooie familieauto, maar gewoon niet geschikt voor het politiewerk
- kogelwerende vesten, vesten waaruit dienders zelf het steek-werende gedeelte uit halen omdat dit de draag en pasvorm verbeteren
- 32 uur training per jaar
- 1 x in de twee jaar een profcheck mbt je rijvaardigheid

Zolang dit soort standaard zaken niet worden aangepakt door de politiek, door te investeren in goede middelen, maar luister meer naar de werkvloer. Daar zit enorm veel kennis, die moet je niet gebruiken als de besluitvormingsfase aan de beurt is, die moet je gebruiken in je beeldvormingsfase !

Ja we hebben betere voertuigen nodig. Ja we hebben betere training nodig... maar zolang dit soort zaken niet is geregeld... zie ik het somber in...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Aan een van je puntjes gaat wat gebeuren. De nieuwe vesten moeten lichter en soepeler zijn 098uo
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Op zich heeft dit idee wel wat weg van hoe ze in de UK met vuurwapens omgaan. Al hebben daar de meeste agenten zoals bekend dus helemaal geen vuurwapen. Wel is er in elk gebied een vuurwapen team die opgeroepen kan worden waar nodig.

Ik pleit al jaren voor een "high crime quick response unit".
[knip]
Maar een goed uitgeruste en opgeleide politie is wel een deel van de oplossing

De West Midlands Police heeft een serie van 6 videos op Youtube, waar de training van kandidaten voor hun Firearms Unit is vastgelegd.
Agenten op dit forum kunnen natuurlijk veel beter aangeven waar het aan ontbreekt, qua training, middelen en organisatie in Nederland. Wilde alleen een voorbeeld geven voor mensen (zoals ik) die aan de wal staan. :)
Firearms Training 2012 - candidates face "toughest" training
(vlak voor het einde van elk filmpje zie je een link "watch next video now", waar je op kan klikken voor de volgende video. Of klik op "youtube" zodat je in youtube de hele afspeellijst kan zien)


Beter uitgeruste, en zwaarder bewapende, "response" eenheden lijken mij prima vanuit het oogpunt van de veiligheid van de agenten op straat.Dat is natuurlijk al reden genoeg om zo iets in te voeren.
(Als burger kan ik hier eigenlijk niet in detail over oordelen. Maar kijkend naar vele discussies op dit forum, kan ik de logica van dit soort eenheden voor die veiligheid wel inzien.)

Het lijkt mij echter wel een illusie om te denken dat dit soort units de echt zwaarbewapende overvallers (waar dit topic over gaat) wel gaat stoppen, of dat soort overvallen voorkomen.  Op dat gebied blijven preventie en opsporing toch echt de belangrijkste en effectiefste wapens. Waarbij de opsporing eigenlijk al begint bij de eerste melding van een overval, en bij de eerst eenheid die ter plaatse gaat.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Het is eigenlijk gewoon AT lite wat je hier ziet. of mss beter gezegd een surveillerent AT. Het verschil met Nederland is dat elke agent ( surveillant en Boa uitgezonderd) is bewapend met een vuurwapen. Onderwezen word in voertuigprocedures en amok. Ik zie dus ook de meerwaarde voor Nederland niet in zo`n groep of afdeling.  Dat er uiteindelijk zwaardere wapens, in de normale dienst, op straat gaan komen zie ik wel gebeuren. Maar dan heb ik het over een natuurlijke ontwikkeling uitgestrekt over tientallen jaren.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
ZEKER! Alleen heeft t gros van t personeel ervoor gekozen om uit t uniform te gaan en zijn de DROS voertuigen burger voertuigen. Maar zeker qua personele opleiding zou het tijd en dus geld schelen.

Ik heb een iets ander beeld hebben bij DROS (= dienst regionale operationele samenwerking = vrm. executieve cq. uitvoerende ondersteuning). Dan denk ik in eerste instantie aan de VP (bij jullie een aparte dienst), hondenbrigade en parate eenheid. Oftewel allemaal blauw, met een enkele opdracht in burger uitgezonderd.

Verder ben ik het met R1200 eens dat als zo extra bewapende surveillance in het leven zou worden geroepen, dit het best bij bovengenoemde eenheden gedaan kan worden.


Overigens: wat begin je met een H&K MP5 (zoals voorsgesteld in een aantal reacties) tegen een AK47? Ik vrees niet veel.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Het lijkt mij echter wel een illusie om te denken dat dit soort units de echt zwaarbewapende overvallers (waar dit topic over gaat) wel gaat stoppen, of dat soort overvallen voorkomen.  Op dat gebied blijven preventie en opsporing toch echt de belangrijkste en effectiefste wapens. Waarbij de opsporing eigenlijk al begint bij de eerste melding van een overval, en bij de eerst eenheid die ter plaatse gaat.

Dat is nou juist het mooie van t vak: als je erop gaat letten dalen de cijfers van (bijvoorbeeld) de autokraken en stijgen de cijfers van (bijvoorbeeld) de woninginbraken. Zo blijven we (de goeie en de slechte) altijd bezig  098uo

Maar waar het omgaat is dat wij ( de goeie) zo min mogelijk risico lopen en de boef des te meer. Wat dat betreft passen de uitspraken mbt "dat is het inbrekersrisico" hier ook weer mooi in.
helaas zijn ze in de politiek veel te lief voor het geboefte. Een machtig middel als spijkermatten wordt door de politiek mbt het gebruik zo aan banden gelegt dat het inzetten praktisch zeer lastig is.
Als je het nou juist anders gaat bekijken en een spijkermat bijvoorbeeld inzet bij alcohol controles? Een alcomobilist denkt er vandoor te kunnen gaan en rijdt dan over zo'n matje, uiteraard lek.... dan heb je geen achtervolging, pak je de boef en heeft ie nog extra straf (kapotte bandjes) ook. Dat is ook preventief  ;D

En mbt de opsporing: je hebt informatie nodig en vaak nog zeer specifieke info ook. Daar moet je aan zien te komen en dan ben je meestal afhankelijk van andere partijen.  :-\ waarom zouden mensen ons die info geven als ze niet overtuigd zijn van een goede afloop?
In mijn logica moeten we dus eerst maar eens beginnen met ons werk goed te verrichten, dat ook laten zien (goede pr!) en dan geloven de mensen vanzelf weer in een goede afloop en komen ze weer naar je toe. Dat geeft je weer de moed om verder te gaan, krijg je meer info en kan je andere zaken oppakken.
In dat verhaal moet je vooral beginnen bij de basis! En noodhulp is die basis. Als een slachtoffer 112 belt moet dat vertrouwen geven: de politie moet komen en proberen de boef op heterdaad te pakken.
Als het slachtoffer geconfronteerd wordt met een politie-eenheid die niet achter de boef aangaat omdat ze niet mogen achtervolgen ...... of als je zolang moet wachten dat het alweer licht gaat worden ....  :'(

Dus 112 meldingen met zwaar geboefte? Dan zet je zwaar blauw materiaal in. Een Leopard is wellicht wat overdreven... (en duur in gebruik) maar de wil is er dan wel. En die snelle audi die gebruikt is bij een ramkraak? die is niet meer dan een rokende puinhoop denk ik  >:D  ;D (en zo maken we weer wat werk voor rijkswaterstaat en de wegenbouw en stimuleren we de economie hihihi)
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Topsnelheid Leopard II: 72 km p/u
Topsnelheid van een opgevoerde brommer: 100 km p/u

Zullen we de Leo's die we overigens niet eens meer hebben omdat we ze vorig jaar hebben afgestoten eens vergeten in deze discussie?

Word een beetje moe van dit soort onzinnige suggesties.'
Wat hebben jullie aan zwaarder materieel als jullie zelf al tot de conclusie komen dat jullie met het huidige materieel niet eens kunnen komen tot een bevredigende status van geoefendheid?

Wat doe je tegen een AK-47?
Raakschieten met een 9mm.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Kennelijk ben jij niet geheel op de hoogte van wat de Leo doet op top. Maar die loopt toch echt wel harder. Maar goed allemaal.
Tevens ook die opmerking van raak schieten is er informatief van jou zijde. Gezien de opmerking, mijn eigen interpretatie, heb je dit zoals de meeste dienders gelukkig nog nooit meegemaakt.


Ook nu even weer terug naar de dagelijkse waarheid. Gezien de huidige ontwikkelingen van de eenheid Rotterdam. Kan in mijn ogen snel begonnen worden met het vormen van deze eenheden. Immers Rotterdam krijgt een parate eenheid, lees piket ME, dit zijn toch al groepen die elkaar kennen. Dus trainen en andere bewapening en klaar is klaar.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Ook nu even weer terug naar de dagelijkse waarheid. Gezien de huidige ontwikkelingen van de eenheid Rotterdam. Kan in mijn ogen snel begonnen worden met het vormen van deze eenheden. Immers Rotterdam krijgt een parate eenheid, lees piket ME, dit zijn toch al groepen die elkaar kennen. Dus trainen en andere bewapening en klaar is klaar.

ME is toch echt wat anders broeder! Ik heb jaren bij de ME gezeten, en in al die jaren misschien 2x getrained met het vuurwapen. De ME is ook voor heel andere zaken bedoelt, veel grootschaliger zullen we maar zeggen  0098

Een team zoals ik het bedoel zou echt niet groter moeten zijn dan bijvoorbeeld ons team Hoofdwegen, maximaal 60 man, waarvan de helft getrained in het gebruik van vuurwapens en de andere helft getrained in voertuig beheersing. Inzet is specifiek bedoelt voor gewapende overvallen, car jacking en daaruit voortvloeiende achtervolgingen. De VD's kunnen dan daarop aansluiten, net als wijkteam eenheden.
Het audi team dat de klpd had/ heeft is ook zoiets dergelijks maar dan half-half uitgevoerd: slecht materiaal/ opgeleid en met veel te weinig man/ materiaal.

En nog even inhakend op de opmerking van Diamondback: die leopard ....dat maakt een discussie ook een beetje luchtig! Veel van de discussies zijn toch al  hypothetisch en dan (is mijn mening) kan een leopard echt wel ff tussendoor zwalken hoor.
Maar een andere optie zou zijn: domeinen -----> inbeslaggenomen voertuigen -------> Wet BiBob ------> Politie ------> bestrijd de boef met zijn eigen materiaal

http://www.domeinenrz.nl/domeinenrz_nl/0b45d282e3fc1da4c302a872fa747719.php?veilingen=2013-01&kfrom=1&search=&images=1&pamount=50&show=Toon&meerfotos=2400&kterug=2400

staat ook nog een witte BMW 6 (kavel 2403) maar ik krijg de link niet juist gekopieerd.

Zouden we best wat mee kunnen doen. Scheelt de aanschaf van een Volvo, betere kwaliteit, gaat harder en in t geval van de audi alleen ff wit maken met wat folie. Niks mis mee zeg ik.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens