Moet de politie beter worden bewapend?

Auteur Topic: Moet de politie beter worden bewapend?  (gelezen 140265 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
:) uit zijn mouw  :D


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
@moppersmurf
Waar heb jij deze cijfers vandaan getoverd?

Uit het raport "Fenomeenanalyse overvalcriminaliteit 2000-2009" van dr. Ben Rovers.

er zijn er twee (geen idee wat het verschil is):

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2010/11/22/rapport-overvallen-in-nederland.html

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2011/02/09/rapport-overvallen-in-nederland.html

Ik zuig nooit wat uit mijn duim  O0
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
ME is toch echt wat anders broeder! Ik heb jaren bij de ME gezeten, en in al die jaren misschien 2x getrained met het vuurwapen. De ME is ook voor heel andere zaken bedoelt, veel grootschaliger zullen we maar zeggen  0098
(...)

Ik denk dat het concept parate eenheid iets toelichting behoeft :) De parate eenheid, zoals R1200 het bedoelt, is namelijk net even iets anders dan de 'gewone' ME.

In Rotterdam hebben we heden ten dage de Regionale Interventie Eenheid (RIE), wat eigenlijk een full-time VAG club is. Daarnaast hebben zij tot taak o.a. het begeleiden van personen, spotten/verkennen en ME optreden (eerste inzet). Veel van deze mensen zijn ook AE'er. Zij rijden met zowel ME voertuigen als burgervoertuigen, waarmee zij hun acties draaien. Er is dus al sprake van een aparte club met de nodige opleidingen, vaardigheden en middelen.

Rotterdam krijgt, in afwijking van het landelijk stramien, een 'Team Paraatheid' binnen de afdeling RCCB. De huidige RIE zal worden omgevormd tot dit team paraatheid. Hoe dit precies wordt ingevuld is nog niet duidelijk.
Citaat van: Inrichtingsplan Nationale Politie, p. 164
De regionale eenheid Rotterdam heeft de paraatheid georganiseerd door de inrichting van een
permanent team Paraatheid. Dit is ingegeven door het werkaanbod op het gebied van paraatheid in
Rotterdam, met name gerelateerd aan het voetbalhooliganisme. Het team wordt operationeel
aangestuurd door een operationeel expert.

Binnen Rotterdam is er dus al een afdeling voor de wat zwaardere zaken (tussen BPZ en AT). Zou je z'n 'armed response unit' in het leven willen roepen, zou het dus geen rare keuze zijn om het hier te beleggen :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Ik denk dat het concept parate eenheid iets toelichting behoeft :) De parate eenheid, zoals R1200 het bedoelt, is namelijk net even iets anders dan de 'gewone' ME.

In Rotterdam hebben we heden ten dage de Regionale Interventie Eenheid (RIE), wat eigenlijk een full-time VAG club is. Daarnaast hebben zij tot taak o.a. het begeleiden van personen, spotten/verkennen en ME optreden (eerste inzet). Veel van deze mensen zijn ook AE'er. Zij rijden met zowel ME voertuigen als burgervoertuigen, waarmee zij hun acties draaien. Er is dus al sprake van een aparte club met de nodige opleidingen, vaardigheden en middelen.

Rotterdam krijgt, in afwijking van het landelijk stramien, een 'Team Paraatheid' binnen de afdeling RCCB. De huidige RIE zal worden omgevormd tot dit team paraatheid. Hoe dit precies wordt ingevuld is nog niet duidelijk.
Binnen Rotterdam is er dus al een afdeling voor de wat zwaardere zaken (tussen BPZ en AT). Zou je z'n 'armed response unit' in het leven willen roepen, zou het dus geen rare keuze zijn om het hier te beleggen :)

Dat is zeker interessant, het concept bestaat dus al min of meer in Nederland.

Ik zal verder maar niet meer ingaan op de wapendiscussie... ik moet mij voor dit onderwerp baseren op theorie, en als anderen met uitgebreide praktijk ervaring anders zeggen. Dan zal ik er vast naast zitten  98uiye

Ook interessante cijfers moppersmurf. Dan komt het blijkbaar toch nog vaker voor dan ik gedacht had. Al zijn het er nog steeds niet veel... zeker wanneer je het per regio gaat bekijken. Elke overval is er een te veel natuurlijk...


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Maar blijft die eenheid in RR wel bestaan met de NaPo? In theorie/ principe worden alle afwijkende eenheden opgeheven en is de inrichting van elk korps vrijwel identiek.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Hmm tja ben minder bekend met die ontwikkelingen binnen de politie. Wat me wel opvalt is dat het binnen de brandweer ook de bedoeling is/was. Maar dat op een aantal gezamelijke aanbestedingen na iedereen eigenlijk gewoon doet wat ie wil.

Wat naar mijn idee nog niet zo gek is, zeker wanneer je kijkt naar bepaalde omstandigheden die een bepaalde stad of regio kan hebben die daar om vraagt.

Maar dat zal tot op zekere hoogte toch ook wel binnen de politie blijven? Er zijn ook maar een paar steden met eigen kraan/sleepwagens, of om bijvoorbeeld de waterwerpers maar eens te noemen. Lijkt mij toch dat wanneer een regio hard kan maken waarvoor ze iets nodig zijn dat mogelijk moet kunnen blijven. Maar goed, misschien begin ik weer eens wat te ver van het topic af te drijven...


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Hmm tja ben minder bekend met die ontwikkelingen binnen de politie. Wat me wel opvalt is dat het binnen de brandweer ook de bedoeling is/was. Maar dat op een aantal gezamelijke aanbestedingen na iedereen eigenlijk gewoon doet wat ie wil.

Wat naar mijn idee nog niet zo gek is, zeker wanneer je kijkt naar bepaalde omstandigheden die een bepaalde stad of regio kan hebben die daar om vraagt.

Maar dat zal tot op zekere hoogte toch ook wel binnen de politie blijven? Er zijn ook maar een paar steden met eigen kraan/sleepwagens, of om bijvoorbeeld de waterwerpers maar eens te noemen. Lijkt mij toch dat wanneer een regio hard kan maken waarvoor ze iets nodig zijn dat mogelijk moet kunnen blijven. Maar goed, misschien begin ik weer eens wat te ver van het topic af te drijven...

Amsterdam is een van de weinige (zo niet de enige) regio met een eigen "sleepdienst", en ook daarvan is sprake geweest dat die opgeheven moest gaan worden. Hoe-en-wat waarom dat uiteindelijk toch niet gebeurd is weet ik (helaas) niet.
De waterwerpers vallen onder Nationaal gezag, daar heeft geen enkel korps wat over te zeggen omdat die dingen totaal onbetaalbaar zijn! Die zijn net als de VRT voertuigen (pantser Mercedes/ VW) van dusdanig belang dat daar weer een afzonderlijke regeling voor is/was.

Dat "hard-maken" is inderdaad ook wel gebeurd, zo heeft Amsterdam zijn "team Hoofdwegen" mogen houden. Maar de vraag is natuurlijk voor hoe lang? Want het idee achter de nationale Politie (NaPo) is toch echt dat alles gelijk is.... en dan mogen sommige chefs paraderen met het feit dat ze toch een stukje Amsterdam/ Rotterdam/ Den Haag etc hebben weten te behouden, dat is toch echt korte termijn visie (zoals zo vaak  :'() ik denk dat uiteindelijk alles "hetzelfde" gaat worden.

God-zij-dank is dat "ieder korps doet wat ie wil" weg,  098uo Want dat was echt totaal kansloos! Want er liepen wat kleine dictatortjes rond ...
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
God-zij-dank is dat "ieder korps doet wat ie wil" weg,  098uo Want dat was echt totaal kansloos! Want er liepen wat kleine dictatortjes rond ...

Dat wil ik absoluut geloven. Maar er is een heel groot grijs gebied tussen alles lokaal beslissen en alles landelijk gelijk trekken. Voelt mij weer eens een beetje aan als overtrokken ambtelijk optreden. En ach er zullen natuurlijk altijd wel verschillen blijven, kunt moeilijk van de lokale 'veldwachter' verwachten dat ie een knol achter in de schuur zet om als bereden politie dienst te kunnen doen  ;D


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Amsterdam is een van de weinige (zo niet de enige) regio met een eigen "sleepdienst", en ook daarvan is sprake geweest dat die opgeheven moest gaan worden.

Rotterdan en Den Haag hebben ook nog steeds hun eigen takelwagens.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Maar blijft die eenheid in RR wel bestaan met de NaPo? In theorie/ principe worden alle afwijkende eenheden opgeheven en is de inrichting van elk korps vrijwel identiek.

Ja, dat is wel de bedoeling. Zie het citaat uit het inrichtingsplan... ;)

Zo houdt Rotterdam ook z'n Zeehavenpolitie, Den Haag een aparte afdeling Bewaken en Beveiligen (tbv de Ambassades e.d.) en Amsterdam de Dienst Infrastructuur. Kortom, maatwerk is - tot op zekere hoogte - best mogelijk binnen de NP.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s