Moet de politie beter worden bewapend?

Auteur Topic: Moet de politie beter worden bewapend?  (gelezen 140929 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #240 Gepost op: 14 januari 2015, 06:24:41
Kan mijn eerdere post niet meer aanpassen, maar de BE draait allereerst geen piket en daarnaast moeten ze ook nog centraal opkomen.

Je weet zelf dat als er wat zou gebeuren in een stad in het hoge noorden waar de BE dan nog vandaan moet komen. Dan heb ik het nog niet eens over het feit dat de collega's eerst naar die opkomst plek toe moeten reizen!

BE is leuk voor bewaken en beveiligen volgens een geplande actie, maar ik vertrouw er niet op wanneer iemand met een AK-47 de stad komt binnen wandelen.
Dan hecht ik toch meer waarde aan een AT of DSI.
Wat betreft direct adhoc inzet ben ik 't inderdaad eens dat je naar een AT,  BSB,  DSI moet gaan.
Ik heb het over het bewaken beveiligen van risico objecten en grote publieke locaties.



Tvl900

  • Politiekundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #241 Gepost op: 14 januari 2015, 06:57:32
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1322669 date=1421190749
en hier lopen er in den lande en zeker in de grotere steden ondertussen voldoende van rond. Pik de ex militairen en oud marechaussees er tussen uit. Die weten wat soldaatje spelen is, kunnen om gaan met zware/zwaardere (militaire) wapens. Ik heb dan niet over een plantenspuit als de H&K MP5, maar over de wapens die 5.56 of 7.62 verschieten.

Misschien zouden ze tussen de huidige politiemensen eens een telling kunnen doen om te kijken hoeveel exmillitair zijn?

Volgens mij scheelt dat enorm in het opleiden.

Hoef je alleen nog maar een mop-complex leeg te halen en alles is geregeld...


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #242 Gepost op: 14 januari 2015, 07:03:37
Citaat van: R.3144 link=msg=1322686 date=1421213081
Wat betreft direct adhoc inzet ben ik 't inderdaad eens dat je naar een AT,  BSB,  DSI moet gaan.
Ik heb het over het bewaken beveiligen van risico objecten en grote publieke locaties.

Of het systeem aanpassen :).
Verdeel het spul over de brigade's, regel piket. Scheelt alweer iets.


R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #243 Gepost op: 14 januari 2015, 07:06:47
Of het systeem aanpassen :).
Verdeel het spul over de brigade's, regel piket. Scheelt alweer iets.
Komt een parate BE eenheid ,  voor meer details dienst mail ;)


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #244 Gepost op: 14 januari 2015, 07:08:39
Correct me if i'm wrong, maar volgens mij hebben we bij de ME ook de MP5 groepen of is dit afgeschaft? Is het niet mogelijk om deze op elke dienst op pad te laten sturen met de MP5? Deze zijn er in getraind (hoeven dus niet opgeleid te worden), en ze hoeven ze ook niet om de nek te hebben hangen. Maar als je deze op enige manier kan opruimen in de dienstauto dan zijn ze ook gereedsklaar op het moment dat de gecertificeerde diender zijn dienst begint
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #245 Gepost op: 14 januari 2015, 09:01:26
Mede door het filmpje aan het begin van dit topic, zullen we eerst eens kijken naar de beveiliging van agenten. Kogelwerende ramen en deuren, zodat de agenten de eerste aanval overleven en kunnen ontkomen. Een agent te voet heeft hier natuurlijk niets aan, maar in het grootste deel van de meldingen zijn agenten met de auto volgens mij.

Daarna eens kijken naar de bewapening, of pistolen die door de meeste kogelwerende vesten kunnen gaan en anders idd mp5's of ar15's of wat dan ook. De agenten die die mogen dragen/bedienen iets intensiever trainen, ik lees hier 2x per jaar schietbaan, laat ze 1x per maand schietbaan doen.

En als laatste ook hoe en wanneer je mag schieten. Vuurwapen gevaarlijk ? Geen aanhoudingsvuur, maar dodelijk vuur.

Kost allemaal iets meer, maar lijkt me wel beter. En het laatste punt is niet zonder risico (ongewapend die voor gewapend aangezien word), maar komt dat zo vaak voor ? Zo ja dan een aantal waarschuwingsschoten, schiet hij niet terug, dan iets terughoudender reageren.


Mijn mening als leek. Mocht ik dingen heel fout zien hoor ik het graag ;) .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #246 Gepost op: 14 januari 2015, 10:04:10
Citaat van: DaMook link=msg=1322701 date=1421222486
Kogelwerende ramen en deuren, zodat de agenten de eerste aanval overleven en kunnen ontkomen[/b]. Een agent te voet heeft hier natuurlijk niets aan, maar in het grootste deel van de meldingen zijn agenten met de auto volgens mij.
De deuren zijn al kogelwerend, maar als je auto's wil die dit soort wapens kunnen stoppen dan kom je al gauw bij de VRT voertuigen uit. Het kostenplaatje wat daar bij komt kijken is zo gigantisch, dat ik dat echt geen plausibele optie vind voor het grootste deel van het wagenpark voor de politie.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #247 Gepost op: 14 januari 2015, 10:15:49
De  bijdrages van DaMook en Groenemotormuis (op bewapeningstechnisch gebied dan) beschrijven de situatie zoals hij volgens mij al in tenminste sommige Duitse deelstaten bestaat. Er rijden sinds enige tijd (dit begon ongeveer ten tijde van de Duitse amokschutters in scholen) in München noodhulpteams rond met MP5s in speciale opbergvakjes in de (van lichte bepantseringen voorziene) voorportieren van de meest voorkomende dienstauto, de BMW 3 serie Touring (stationcar dus, geleverd door BMW Behördenfahrzeuge). Indien interesse bestaat zou een bezoekje bij de blauwe (nog) groene  ;) collega's in München eventueel leerzaam kunnen zijn.
Nu kennen ze hier geen aanhoudingsvuur, dat is een verschil. Dit maakt bij amokschutters echter weinig uit denk ik.

Het is echter inderdaad zwaar de vraag of zulke lichte bepantsering, het veiligheidsvest (moet meestal nog aangetrokken worden, ligt in de kofferbak) en een MP5 (met 9 x 19mm patronen, zelfde als dienstpistool - riep iemand "plantenspuit"?  >:D), zelfs met goede training, zoveel meerwaarde heeft tegen echt zwaar bewapende terroristen - 10 patronen per seconde à 7.62 x 39mm uit een AK47 in ons voorbeeld... 98uiye
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #248 Gepost op: 14 januari 2015, 10:17:20
Citaat van: Bogeyman link=msg=1322675 date=1421193654
De schutter(s) zijn er alleen maar op uit om zoveel mogelijk slachtoffers te maken en malen niet om hun eigen leven, die moeten DIRECT worden uitgeschakeld!

U ziet, ik vraag nog minder dan de terrorist met mijn "wens" voor een AR15!   0098

Ik ben het volledig met je eens, echter een kanttekening/aanvulling. Ik zou wel kiezen voor pantserdoorborende patronen gezien het feit dit soort figuren vaak in de zwaarste vesten lopen en je daar met je standaard 5.56 niet door heenkomt en een red dot scope erop. Ik durf dan wel de strijd aan te gaan.

Verder geeft de baas me een onkostenvergoeding zodat ik bij de schietveriniging bij mij om de hoek iedere week even kan gaan roosjes melken. Hoeven maar 50 patronen per keer te zijn.


marsmello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
  • Werkzaam in de burgerluchtvaart.
Reactie #249 Gepost op: 14 januari 2015, 10:24:29
FN Five-Seven handpistool misschien als een alternatief dienstwapen?
Verschiet 5.7x28mm patronen dezelfde patronen als de P90 en deze kan door kogelwerende vesten heenschieten. (In Amerika kwam hier ook grote kritiek op)
Ziet er ook uit als een uiterst gemeen patroon.