Moet de politie beter worden bewapend?

Auteur Topic: Moet de politie beter worden bewapend?  (gelezen 140957 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #450 Gepost op: 17 januari 2015, 22:16:15
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1323998 date=1421524799
Daar moet ik het eigenlijk mee eens zijn. Dit straatbeeld komt in diverse landen voor en wekt bij mij evenmin een grotere afkeer.

Ik zie ons Belgen zelfs nog terugkeren naar een handelswijze zoals in de jaren '80, toen er na enkele bijzonder dodelijke warenhuisovervallen (en andere terreurdaden) telkens een paracommando in de noodhulpvoertuigen van de Rijkswacht mee reed om extra vuurkracht te hebben bij een "ontmoeting". En toen reden de patrouilles van de gemeentepolitie al standaard rond met riotguns en die van de rijkswacht met uzi's.

Elk land heeft daar zijn eigen cultuur in. Nederland is altijd al meer gespaard gebleven van die geweldcultuur.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #451 Gepost op: 18 januari 2015, 13:30:50
Ik snap de hecktiek omtrent de ''automatische vuurwapens'' bij de politie niet zo goed...
Een standaard dienstwapen verliest na een meter of 20 (met een goed geoefende schutter  ::)) zijn scherpte wel...
Een M4 / MP5 / AR15 noem iets, heeft een veel groter bereik...
Volgens mij heb je niets aan ''maaien'' en véél meer aan dekking en kansberekening....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #452 Gepost op: 18 januari 2015, 21:19:17
Citaat van: Jerommeke link=msg=1324112 date=1421584250
Ik snap de hecktiek omtrent de ''automatische vuurwapens'' bij de politie niet zo goed...
Een standaard dienstwapen verliest na een meter of 20 (met een goed geoefende schutter  ::)) zijn scherpte wel...
Een M4 / MP5 / AR15 noem iets, heeft een veel groter bereik...
Volgens mij heb je niets aan ''maaien'' en véél meer aan dekking en kansberekening....

Volautomatisch heb je ook niets aan, of je moet een rij mensen in de breedte voor je hebben staan die je allemaal wil neermaaien. Semi automatisch of burst (3 kogels per keer) heb je veel meer aan en richt ook een stukje makkelijker dan vol automatisch.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #453 Gepost op: 19 januari 2015, 13:51:11
De politie zwaardere wapens geven naar aanleiding van de aanslag op Charlie Hebdo in Parijs, is geen optie. Dat vindt brigadegeneraal b.d. Ruud Vermeulen, voorzitter van de Gezamenlijke Officiersvereniging (GOV).

In een interview met Trouw zegt hij: "Laat het optreden in groepsverband met zwaardere geautomatiseerde wapens vooral over aan de delen van de krijgsmacht die daarvoor zijn getraind".

Meer bij de bron (Dagblad Trouw)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


marsmello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
  • Werkzaam in de burgerluchtvaart.
Reactie #454 Gepost op: 19 januari 2015, 16:12:34
Citaat van: zwelgje link=msg=1324293 date=1421671871
Meer bij de bron (Dagblad Trouw)

Wij van WC-eend  ::)
De beste man maakt ook nog een vergelijking met de ''militaire bewapening'' van de politie in Amerika, dan heb je volgens mij niks van de discussie begrepen.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #455 Gepost op: 19 januari 2015, 21:41:53
Wij van WC-eend  ::)
De beste man maakt ook nog een vergelijking met de ''militaire bewapening'' van de politie in Amerika, dan heb je volgens mij niks van de discussie begrepen.
Logisch toch, die man probeert zijn eigen toko te verkopen.


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Reactie #456 Gepost op: 20 januari 2015, 10:33:57
Citaat van: CopVR3 link=msg=1324395 date=1421700113
Logisch toch, die man probeert zijn eigen toko te verkopen.

Maar de beste man heeft door zijn toko te verkopen wel een punt.
Als we de politie zwaarder gaan bewapenen lijkt de politie op de KMar, en dan kunnen we net zo goed de hele KMar wegbezuinigen en al die taken door de politie laten overnemen. Maar wie heeft er wat op tegen als we elke dienstauto voorzien van één wat zwaarder wapen of (kleine,) slagvaardige regionale teams opstellen die snel TP kunnen zijn en dergelijke terroristische situaties aankunnen? Gewoon gerekruteerd vanuit de politieorganisatie zoals de andere speciale eenheden.


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #457 Gepost op: 20 januari 2015, 10:40:06
Citaat van: p2Elst link=msg=1324443 date=1421746437
Maar de beste man heeft door zijn toko te verkopen wel een punt.
Als we de politie zwaarder gaan bewapenen lijkt de politie op de KMar, en dan kunnen we net zo goed de hele KMar wegbezuinigen en al die taken door de politie laten overnemen. Maar wie heeft er wat op tegen als we elke dienstauto voorzien van één wat zwaarder wapen of (kleine,) slagvaardige regionale teams opstellen die snel TP kunnen zijn en dergelijke terroristische situaties aankunnen? Gewoon gerekruteerd vanuit de politieorganisatie zoals de andere speciale eenheden.

Inderdaad. Het hoeft niet zwart wit te zijn. Beetje creatief is ook een goed begin.  998765


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #458 Gepost op: 20 januari 2015, 10:43:27
Over zijn eigen toko verkopen:
- b.d. staat volgens mij nog altijd voor 'buiten dienst'
- Gezamenlijke Officiersvereniging lijkt me een verkapte personeelsvereniging

Mooi zo'n expert, maar volgens mij heeft deze man weinig meer te zeggen?

Citaat van: p2Elst link=msg=1324443 date=1421746437
Als we de politie zwaarder gaan bewapenen lijkt de politie op de KMar
Want het enige verschil tussen KMAR en politie is de bewapening....?  98uiye


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Reactie #459 Gepost op: 20 januari 2015, 11:15:19
Citaat van: PietjePuk link=msg=1324445 date=1421747007
Over zijn eigen toko verkopen:
- b.d. staat volgens mij nog altijd voor 'buiten dienst'
- Gezamenlijke Officiersvereniging lijkt me een verkapte personeelsvereniging

Mooi zo'n expert, maar volgens mij heeft deze man weinig meer te zeggen?
Want het enige verschil tussen KMAR en politie is de bewapening....?  98uiye

Nee dat niet maar voor het publiek wel en die weten meestal het verschil tussen KMar en politie laat staan het verschil tussen Douane en KMar niet eens  98uiye 98uiye