Moet de politie beter worden bewapend?

Auteur Topic: Moet de politie beter worden bewapend?  (gelezen 140257 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #550 Gepost op: 30 januari 2015, 18:35:32
Uiteraard staat vragen vrij. Maar om nou speciaal voor 1 persoon de hele discussie opnieuw te gaan voeren? Dat bedoel ik met; lees het topic.

Jij vraagt:
Citaat
Is het een hele gekke gedachte als ik denk dat de Kmar of een AT nooit op tijd aanwezig zal zijn bij een terroristische aanslag of poging daartoe?

Die vragen zijn reeds eerder (indirect) gesteld en uitgebreid aan bod gekomen in dit topic. Als je het topic had gelezen, had je wellicht ontdekt dat je niet de enige bent met dit vraagstuk.

Citaat van: HTVP Amersfoort link=msg=1327321 date=1422638724
Ik snap niet zo goed waarom je zo reageert... Het staat vrij lijkt mij om dit te vragen en als u geen behoefte heeft om mijn vraag te beantwoorden of mijn vraag "dom" vindt, geef dan vooral geen antwoord. Maar hier hebben we ook niks aan dacht ik.

Je geprikkelde reactie verbaast mij dan ook.  Dat je aangeeft niet te snappen waarom ik ''zo'' reageer, snap ik dan weer wel. Lees het topic en reageer opnieuw.  O0


Guus1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #551 Gepost op: 30 januari 2015, 23:22:53
Wonderlijk dat niemand op het postje over opleiding/training reageert. Gelet op de ronduit bedroevende 'skills' met het dienstwapen bij m.n. politieambtenaren zoals ik dat een aantal jaren geleden te Harskamp met enige regelmaat zag, is er alle reden voor ernstige zorg over opleiding en regelmatige training. Dat is wat ik bedoelde met het voorbeeld over de gemiste agressieve honden. Een béétje KL-reservist knalt de meeste politieambtenaren die ik bezig heb gezien overigens volledig tot zeer ver beneden het gemiddelde. "En dat voor wapendragers" dacht ik dan.

Indien er al reden is voor "zwaardere wapens" (kan ik niet beoordelen, maar ik vermoed van wel) dan zij dat zo maar ook dan geldt als absolute voorwaarde; opleiding en voortdurende training teneinde ook de zwaardere wapens doelmatig en verantwoord te kunnen blijven gebruiken. Wie enkele schoten, op bedroevend korte afstand, met het dienstpistool in een woonwijk lost met slechts één treffer, veroorzaakt onvergelijkbaar meer ellende bij anderen dan "de doelgroep" indien er b.v. een C 8 in .223 remington - in 3-burst- of vergelijkbaar wordt gehanteerd. Bij AT's en vergelijkbaar zal het trainingsniveau allemaal best dik in orde zijn maar het gaat m.i. in dit topic in de eerste plaats om de anderen. Goed opleiden van politieambtenaren maar hen ook voortdurend bekwaam houden kost geld, maar da's net zo  onvermijdelijk als het omkeren van de portemonnee als je op vakantie gaat.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #552 Gepost op: 31 januari 2015, 00:48:56
Citaat van: p2Elst link=msg=1327310 date=1422636134
KMar zou ik zo niet durven te zeggen: er zijn een aantal basissen van de KMar en ook zij rijden gewoon noodhulp dus het kan best mogelijk zijn dat zij als eerste TP zullen zijn. Bij een AT duurt dat inderdaad al gauw wat langer en als je een aanslag of poging tegen wilt gaan zul je zoals deze agenten beter eerder via de AMOK-procedure kunnen handelen.

KMar draait noodhulp op de luchthavens ja. Verder wordt er gesproken over incident opvolging.
Noodhulp op diverde kazernes wordt tegenwoordig ook door de politie gedaan, waarna de KMar het onderzoek overneemt.

En als je de visie bekijkt van de leiding, dan zou je deze uitspraak al helemaal niet durven te doen.


R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #553 Gepost op: 31 januari 2015, 01:38:06
KMar draait noodhulp op de luchthavens ja. Verder wordt er gesproken over incident opvolging.
Noodhulp op diverde kazernes wordt tegenwoordig ook door de politie gedaan, waarna de KMar het onderzoek overneemt.

En als je de visie bekijkt van de leiding, dan zou je deze uitspraak al helemaal niet durven te doen.
Niet in 't zuiden des lands hoor,  of het is echt aanvraag steunverlening bij veel te grote aanrijd afstand.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #554 Gepost op: 1 februari 2015, 14:21:52
Citaat van: LSPD link=msg=1326409 date=1422395343
Komt volgens mij trouwens voor niemand hier als een verrassing, dat het AT gelijk ander spul kreeg na gebeurtenissen in Frankrijk.

Ja... alsof ze na Frankrijk binnen twee weken gelijk zwaardere en andere wapens krijgen  ;D  098uo ;D  098uo ;D
Daar gaan allerlei trajecten en tests aan vooraf die zéker niet in een maand te regelen zijn.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Reactie #555 Gepost op: 4 februari 2015, 21:06:06
Citaat
'Kabinet gaat meer marechaussee inzetten door terreurdreiging'
De marechaussee zou vaker worden ingezet om gebouwen en objecten te bewaken. Deze taak was tot nu toe grotendeels in handen van de politie. De marechaussee kunnen tevens zwaarder worden bewapend, maar dat hangt van de situatie af.

Bron: http://www.nu.nl/politiek/3986308/kabinet-gaat-meer-marechaussee-inzetten-terreurdreiging.html

De oplossing is gevonden...


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #556 Gepost op: 4 februari 2015, 21:23:46
niet verwonderlijk :) Mijnsinziens is de marechaussee beveiliger ook beter toegerust op de taak van object bewaking. kan me er dus prima in vinden in dit besluit.

Ben alleen benieuwd of er bij de marechaussee wel voldoende personeel is om deze taak op zich te nemen (5900FTE marechaussee vs. 50.000FTE politie)...


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #557 Gepost op: 4 februari 2015, 22:45:08
Ik kan me er ook wel in vinden, beveiliging is iets wat bij de KMar in het standaard takenpakket zit. Bovendien ontlast dit de politie grotendeels.
Het zal altijd een samenwerking tussen Politie en KMar blijven.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #558 Gepost op: 4 februari 2015, 22:50:38
Citaat van: MNL-5200 link=msg=1328549 date=1423081426
niet verwonderlijk :) Mijnsinziens is de marechaussee beveiliger ook beter toegerust op de taak van object bewaking. kan me er dus prima in vinden in dit besluit.

Ben alleen benieuwd of er bij de marechaussee wel voldoende personeel is om deze taak op zich te nemen (5900FTE marechaussee vs. 50.000FTE politie)...

Het zijn niet alleen de marechaussee-beveiligers die de bewakingswerkzaamheden uitvoeren. In 020 lopen bij enkele objecten ook gewoon wachtmeesters rond.

KMar heeft zoals eerder al aangegeven niet een directe noodhulp opvolging buiten de luchthavens. Personeel "genoeg" dus. KMar zet voor deze taken gewoon hun ME en BE in.


R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #559 Gepost op: 4 februari 2015, 23:45:17
Gaat hier om de bijstandseenheid.