Moet de politie beter worden bewapend?

Auteur Topic: Moet de politie beter worden bewapend?  (gelezen 140759 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bogeyman

  • KMar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 32
Reactie #590 Gepost op: 16 november 2015, 12:49:09
Citaat van: silque link=msg=1385143 date=1447673478
Ik snap je punt, maar dat is natuurlijk wel subjectief. Weet je precies waarom de collega's van de GIGN om zijn gekomen? Wellicht een hinderlaag, moment van onachtzaamheid of boobytrap; dit gebeurt hun, maar ook de wijkagent van het kleinste dorp van NL.
Met jouw theorie zouden de terroristische schutters wellicht beter getraind zijn dan de GIGN, die meer trainen dan echte inzetten hebben.

In de realiteit zijn de terroristen helemaal niet zo denderend getraind, schieten met verouderde versies van de AK47 en de reden dat ze veel slachtoffers maken is puur vanwege de spray en het verassings effect.
Politiemannen die je goed opleidt met een zwaarder vuurwapen zijn ook niet per definitie topschutters, maar hebben wel veel meer kans tegen een schutter dan alleen met hun vuistvuurwapen met een effectieve range van 15m. Bovendien moet je niet alleen naar incidenten zoals Parijs kijken, maar de agenten kunnen met hun p99 ook naar een school-shooting of een versie á la Alphen aan de Rijn gestuurd worden. Daar is vaak helemaal geen sprake van goede training door de bad guy, maar moeten agenten wel akelig dichtbij komen om de schutter uit te kunnen schakelen.

Je geeft aan regelmatig bij een operationeel overleg omtrent terrorisme aan te schuiven, dan moet je toch weten dat we het hier niet hebben over 'topschutters' die bij ISIS zitten. Na 1x schieten ben je ook al 'getraind' maar dat zegt niets over je kwaliteiten.

Top reactie en ook geheel mijn standpunt!

V.w.b. de IBT frequentie/wapen geoefendheid discussie: ik heb in het begin van deze topic al eens eerder als suggestie aangehaald dat wapendragend personeel de mogelijkheid zou moeten krijgen om bij de vele in Nederland aanwezige schietverenigingen met het dienstwapen te mogen schieten. Lijkt mij prima te regelen met de KNSA dat politiefunctionarissen daar terecht kunnen om te oefenen. Weliswaar is het dan statisch roosjesmelken maar de basisprincipes van het schieten en de wapenhandelingen houd je hiermee strak.

Reguliere IBT dagen kunnen dan meer op thema gericht zijn en dynamisch/Ambtsinstructie technisch van aard.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #591 Gepost op: 16 november 2015, 12:55:33
Korps Mariniers en Commando eenheden van defensie sneller en op grotere schaal inzetten, daar werken de zwaargetrainde mensen niet bij politiekorpsen.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3832845/2015/01/19/Leger-ziet-niets-in-zwaarbewapende-agent.dhtml


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #592 Gepost op: 16 november 2015, 12:58:40
Wij van WC-eend, adviseren WC-eend... Niet raar dus dat deze meneer dit zegt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #593 Gepost op: 16 november 2015, 13:08:57
Citaat van: Frank. link=msg=1385163 date=1447675120
Wij van WC-eend, adviseren WC-eend... Niet raar dus dat deze meneer dit zegt.

De mensen die hier op die forum posten zijn grotendeels Nederlandse politiemensen die vinden dat zij deze taak goed kunnen uitvoeren. Het zegt al dat het ook "wij van WC eend" is. Je gaat het niet meemaken dat leden van anti-terreureenheden lid worden van dit forum om openbaar deze discussie te voeren of te verkondigen wie ze zijn en tot welke eenheden ze behoren.

Als politieman zou jij bijvoorbeeld wel kunnen aangeven hoe vaak jij en je collega's op de schietbaan staan, hoe vaak jij samen met je collega's gaat oefenen in optreden in groepsverband bij terreuraanslagen, enz.

Als burger weet ik namelijk niet beter dat politiebonden graag de steun van de bevolking wilden krijgen i.v.m. het CAO conflict, bij herhaling hebben ze aangeven dat agenten te weinig schietvaardigheidstraining krijgen.

Mijn verzoek is om eens duidelijkheid te scheppen of de politievakbonden in de media ons een onjuist beeld voorspiegelen of dat er op dit forum een aantal politiemensen actief zijn die het veel mooier willen maken dan het werkelijk is.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #594 Gepost op: 16 november 2015, 13:14:31
Citaat van: Frank. link=msg=1385163 date=1447675120
Wij van WC-eend, adviseren WC-eend... Niet raar dus dat deze meneer dit zegt.

Nog even, als het aan deze figuur ligt, en de politieagent mag alleen de straat op aan de hand van een commando of marinier.
Je moet maar honger hebben !


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #595 Gepost op: 16 november 2015, 13:27:06
Mijn verzoek is om eens duidelijkheid te scheppen of de politievakbonden in de media ons een onjuist beeld voorspiegelen of dat er op dit forum een aantal politiemensen actief zijn die het veel mooier willen maken dan het werkelijk is.
De politiebonden hebben het juist: er is te weinig schiettraining. Maar moet de oplossing dan buiten de politie gezocht worden, of moet je de politie versterken? Ik ben van mening het laatste.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #596 Gepost op: 16 november 2015, 13:36:31
Citaat van: Frank. link=msg=1385172 date=1447676826
De politiebonden hebben het juist: er is te weinig schiettraining. Maar moet de oplossing dan buiten de politie gezocht worden, of moet je de politie versterken? Ik ben van mening het laatste.
Waarom van ver halen en opleiden als er een mogelijkheid is tot samenwerken?
De verschillende IBT's samenvoegen en samen opleiden, ik denk dat daar veel te halen is.
Maar niet alleen bij de IBT, maar ik denk daarbij aan vele andere trainingen ook.
Er zijn meer combinatie's mogelijk samen met defensie bijvoorbeeld.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #597 Gepost op: 16 november 2015, 13:43:45
Citaat van: Frank. link=msg=1385172 date=1447676826
De politiebonden hebben het juist: er is te weinig schiettraining. Maar moet de oplossing dan buiten de politie gezocht worden, of moet je de politie versterken? Ik ben van mening het laatste.

De minister van Frankrijk zegt dat er vandaag of komende weken meer aanslagen in Europa zullen volgen. Op korte termijn lukt het je niet om politiemensen even te trainen terwijl Nederland wel beschikt over mensen die deze taak kunnen uitvoeren.

Ik ben met je eens dat het Nederlandse volk en de politiek eens wakker moet worden. Ik vind dat er in Nederland veel meer politiemensen moeten komen en niet zoals de minister roept dat er nog te veel agenten zijn. Ik vind dat politiemensen net zo vaak moeten kunnen trainen en oefenen als ze nodig vinden.

Ik geloof er niet in dat iemand schietvaardig kan zijn omdat iemand achter bureau zegt dat bijv. 4 keer per jaar genoeg is. Ik ken assistent chirurgen die een ingreep snel onder de knie hebben terwijl andere assistenten het veel vaker moeten doen voor ze het echt goed onder de knie hebben. Veel heeft niet alleen te maken met vaardigheid maar vooral met zelfvertrouwen. Ik bedoel er mee dat iemand net zo vaak moet trainen, zelfs als de vaardigheid er al is, tot je ook dat moment van voldoende zelfvertrouwen hebt bereikt.

Ik neem politiemensen helemaal niets kwalijk, ik post het ook niet om te proberen Nederlandse agenten te beledigen. Ik post het omdat ik graag een omslag zou willen zien bij het hele Nederlandse volk en de politiek dat er een einde moet komen aan bezuinigen op politie, brandweer en ambulancediensten. In Den Haag maken ze nu ruzie over miljarden euro overschot terug te geven aan burgers, het is helemaal geen slecht plan om die miljarden die ze daar nu over hebben te besteden aan politie-, brandweer- en ambulancezorg.


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #598 Gepost op: 16 november 2015, 13:48:50
Maar voorkom je daarmee een incident als Parijs? Volgens mij liepen daar ook al sinds Charlie Hebdo meerdere militairen en zijn een deel van de agenten op straat beter bewapend met een automatisch wapen.

Schietpartij in Alphen aan de Rijn, voordat überhaupt de eerste agenten ter plaatse waren was er al een bloedbad aangericht en hebben zij hem ook niet meer zien schieten omdat hij een einde had gemaakt aan zijn eigen leven. Was de situatie anders geweest als de eerste ter plaatse uitgerust waren met bijvoorbeeld een MP5?

De gijzeling in het theater vrijdag heeft langer geduurd en er waren genoeg agenten ter plaatse, maar lijkt me dat je daar alsnog wacht op een interventie eenheid omdat het een lastige casus is waar niet iedereen in getraind is.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #599 Gepost op: 16 november 2015, 14:00:07
Citaat van: koenb link=msg=1385179 date=1447678130
Maar voorkom je daarmee een incident als Parijs? Volgens mij liepen daar ook al sinds Charlie Hebdo meerdere militairen en zijn een deel van de agenten op straat beter bewapend met een automatisch wapen.

Schietpartij in Alphen aan de Rijn, voordat überhaupt de eerste agenten ter plaatse waren was er al een bloedbad aangericht en hebben zij hem ook niet meer zien schieten omdat hij een einde had gemaakt aan zijn eigen leven. Was de situatie anders geweest als de eerste ter plaatse uitgerust waren met bijvoorbeeld een MP5?

De gijzeling in het theater vrijdag heeft langer geduurd en er waren genoeg agenten ter plaatse, maar lijkt me dat je daar alsnog wacht op een interventie eenheid omdat het een lastige casus is waar niet iedereen in getraind is.

Nee, aanslagen zijn niet te voorkomen, dat lukt namelijk ook niet in landen waar men beschikt over enorme politiekorpsen en inlichtingendiensten. Het is ook een situatie die wij nooit zouden willen in de Nederlandse samenleving omdat je dan nergens meer kan spugen zonder een beveiliger, politieman of veiligheidspolitie te raken.

Ik denk dat het wel zinvol is om ergens te proberen een tussenweg te zoeken waardoor er in Nederland wat meer slagkracht is om te kunnen optreden bij dit soort ellende.

Alphen aan de Rijn is een incident waarbij je niet alleen moet denken aan snel optreden door hulpverleningsdiensten. Je zal ook iets moeten doen in je samenleving, bijv. op scholen, in ziekenhuizen, gemeentehuizen het personeel trainen hoe ze moeten handelen als dergelijke schutters door het gebouw trekken om zoveel mogelijk dood en verderf te zaaien.

In een ander topic haalt iemand aan dat het zou zorgen voor meer ongerustheid bij burgers, ik denk dat je dan zorgt voor een hoger veiligheidsbewustzijn. Ik had zelf ook geen flauw idee waar ik het beste zou kunnen schuilen in ons ziekenhuis met patienten als het mij zou overkomen. Ik word ook niet vrolijk van de gedachte dat het mij zou kunnen overkomen maar ben wel blij dat ik goede voorlichting heb ontvangen van politiemensen en het een aantal keren mee heb gemaakt tijdens onverwachte oefeningen in het ziekenhuis.